دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی فاین آرت را از کجا شروع کنیم؟

تکنیک و ترفند
عکاسی فاین آرت را از کجا شروع کنیم؟

موضوع فوق‌العاده درمورد عکاسی هنری این است که تصاویر با دید هنری شما به عنوان یک عکاس جان می‌گیرند. پس در صورتی که به دنبال یادگیری چند تکنیک برای عکاسی هنری هستید، با ما همراه باشید

یک ایده را منتقل کنید

عکاسی هنری به شکلی است که برای انتقال یک پیام یا ایده کاملا تند و قدرتمند عمل می‌کند. به عنوان یک هنرمند به این فکر کنید که هدف از عکسی که می‌گیرید چیست؟ می‌خواهید وقتی بیننده آن را می‌بیند چه احساسی داشته باشد؟ می‌خواهید چه برداشتی از آن داشته باشد؟ این پیام می‌تواند یک کلمه ساده مثل خوشحالی یا تنهایی باشد.

عکاسی هنری چیست

یا می‌تواند یک عبارت مانند «دیدن دنیا با یک نگاه مثبت گرایانه» باشد. اگر نمی‌دانید که از کجا شروع کنید، یک تکه کاغذ بردارید و چند ایده روی آن بنویسید؛ از نتایجی که می‌گیرید شگفت زده خواهید شد.

به جزئیات زندگی دقت کنید

انواع عکاسی فاین آرت

شما هر روز ممکن است از درب خانه خودتان خارج شوید و از مقابل یک خانه‌ی قدیمی بگذرید. این خانه برای شما یک چیز طبیعی و روتین است اما جزئیاتی که از طریق لنز شما ثبت می‌شوند باعث می‌شوند عکسی که می‌گیرید یک عکس هنری باشد. به خانه به عنوان یک کلیت نگاه کنید اما به جزئیات خاص آن نیز فکر کنید. برای مثال رگه‌های رنگی که در زیر در وجود دارد را ببینید. همین که شما متوجه این جزئیات زیبا شوید، هنر نیز آغاز خواهد شد و شما آن را در همه چیز خواهید دید.

[relatedpost post=”117953″]

به دنبال الهام گرفتن باشید

با اینکه تمام شکل‌های عکاسی به تکنیک مربوط هستند، عکاسی فاین آرت بیشتر در مورد احساسات و الهام به علاوه تکنیک است. عکس‌هایی که می‌گیرید لزوما نباید تصویر دقیق آن شی باشد بلکه می‌تواند برداشت شما از چیزی که می‌بینید باشد.

آموزش عکاسی فاین آرت

در اینجاست که الهام به کار می‌آید. برای مثال وقتی که یک کاسه سیب را می‌بینید چه چیزی باعث می‌شود خلاقیت شما بیدار شود؟ این موضوع می‌تواند یک لکه روی سیب باشد و یا یک شاخه که به نرمی خم شده است. یا حتی یک کرم که از وسط سیب بیرون آمده استو اجزایی از سوژه را ببینید که به شما الهام می‌دهند و از همان قسمت شروع کنید.

[relatedpost post=”111418″]

نور را ببینید

در عکاسی هنری نور برای القاء احساسات خیلی ضروری است. اگر می‌خواهید یک احساس عمیق و تاریک را انتقال دهید، احتمالا نمی‌خواهید که نورپردازی صحنه خیلی روشن و شاداب باشد. البته در عکاسی هنری هر چیزی ممکن است و در صورت لزوم می‌توانید از این انتخاب‌های هنری بهره کافی را ببرید.

شما باید قبل از شروع عکاسی در مورد نورپردازی فکر کنید و تصمیمی بگیرید که تصاویرتان را به روش خودتان بهبود ببخشد.

ترکیب بندی های مختلف را امتحان کنید

اگر می‌خواهید به عکاسی هنری روی بیاورید و قصد دارید عکس های هنری زیبایی بگیرید، باید ترکیب‌بندی‌های مختلف را امتحان کنید. برای تمرین ده عکس مختلف از یک سوژه بگیرید. سوژه را در یک نقطه قرار دهید و خودتان از زوایای مختلف از آن عکاسی کنید. از زاویه پائین، زاویه بالا، کلوزآپ و…. سعی کنید مشخصات مختلف سوژه را به تصویر بکشید. زمانی که این ده عکس را گرفتید، سوژه را به مکان دیگری منتقل کنید و دوباره تمام این پروسه را از اول تکرار کنید. تجربه و تکرار باعث می‌شود عکس های هنری خیلی زیبایی بگیرید.

[relatedpost post=”86541″]

یک مجموعه منسجم داشته باشید

یک مجموعه منسجم، کلکسیون منسجمی از آثار به هم مرتبط است. این ارتباط می‌تواند از طریق سوژه، یک فعالیت و یا حتی یک سبک پردازشی باشد. برخی اوقات فقط یک تصویر برای انتقال احساسات واقعی و یا دید یک عکاس کافی نیست.

برای مثال من یک مجموعه اثر با اسم تکاپو تهیه کردم که شامل 15 عکس از افرادی بود که در حال تکاپو و حرکت به سمت مقصد خودشان برای زندگی روزمره بودند.

تکنیک های عکاسی فاین آرت

برخی از تصاویر این کلکسیون را در عکس بالا می‌توانید مشاهده کنید. اگر به خوبی دقت کنید، متوجه می‌شوید که پاهای تمام سوژه‌ها در حال حرکت است. این موضوع در تمام تصاویر یکسان است و از یک تکنیک ثابت هم برای پردازش تصاویر استفاده شده است.

آثار عکاسان معروف را دنبال کنید

متوجه هستم که این نکته خیلی پیش پا افتاده است و من نیز در ابتدا از آن متنفر بودم. اما این همان حقیقتی است که همه باید با آن روبرو شویم. عکاسی هنری یک سبک خیلی پیچیده است و هیچ کتاب، مقاله یا کارگاهی نمی‌تواند بهتر از مطالعه آثار عکاسان هنری معروف به شما آموزش دهد.

برای مثال به آثار آنی لیبوویتز عکاس پرتره هنری معروف دقت کنید. او از یک تکنیک نورپردازی منحصر به فرد با رنگ‌ها و پوزهای برجسته استفاده می‌کند. یک عکاس هنری که دوست دارید را انتخاب کنید و مجموعه آثار آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهید. ببینید عکس‌های آن‌ها چطور به یکدیگر مرتبط شده‌اند.

[relatedpost post=”85956″]

فقط از عکاسی سیاه و سفید استفاده نکنید

اولین چیزی که در زمان شنیدن عکاسی هنری به ذهن شما می‌رسد عکاسی سیاه و سفید است. البته این موضوع طبیعی است. خیلی از عکس‌های هنری حرفه‌ای به صورت سیاه و سفید ثبت شده‌اند اما این موضوع به خاطر این است که سیاه و سفید حواس پرتی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند سوژه روی پیام عکس تمرکز کند. شما می‌توانید با استفاده از ترکیب‌های تمیزتر و خلوت‌تر هم به این هدف برسید.

کد تخفیف نورنگار

از سرعت شاتر برای تغییر واقعیت استفاده کنید

از آنجایی که عکاسی هنری بیشتر در مورد نگاه هنرمند است، شما می‌توانید از تکنیک‌های مختلفی برای تاکید روی پیام خودتان استفاده کنید. این تکنیک می‌تواند نوع تکنیک ویرایش، تکنیک‌های داخل دوربین و یا حتی کادربندی باشد.

تکنیک عکاسی هنری

در عکس بالا من می‌خواستم روی طبیعت تنها و در عین حال خشن اقیانوس تاکید کنم. یک سرعت شاتر بالا مانند 1/200 ثانیه می‌تواند حرکت را تثبیت کند اما سرعت شاتر خیلی پائین باعث انتقال احساس آرامش می‌شود. من برای عکس بالا از سرعت 1/15 ثانیه استفاده کردم که حرکت را به خوبی منتقل می‌کند.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *