021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

دوربین فوجی X-H1 و هر آنچه باید درباره آن بدانید

دوربین فوجی X-H1 و هر آنچه باید درباره آن بدانید

فوجی X-H1 جدیدترین و قوی‌ترین دوربین در سری دوربین‌های بدون آینه با لنز قابل تعویض از این شرکت است که یک حسگر اندازه APS-C روی آن قرار دارد. حسگر‌های APS-C اندازه حسگر‌های دوربین‌های DSLR غیر فول فریم هستند که در دوربین‌هایی مانند Canon 80D یا Nikon D7500 نیز استفاده می‌شوند. البته یک تفاوت مهمی که این حسگر با حسگر‌های دوربین‌هایی مانند کانن، نیکون یا سونی دارد این است که ساختار سلول‌های حسگر‌های فوجی، به جای اینکه پیکسل‌های مربعی شبیه به هم باشد، نوعی چیدمان خاص با سلول‌هایی که اندازه یکسان ندارند است. این ساختار اختصاصی خود فوجی است و البته نام X-Trans را هم بر خود دارد.

گفته می‌شود این حسگر‌ها که از دو سال پیش در برخی از دوربین‌های جدید فوجی قرار گرفته‌اند، دارای نویز و پدیده مویر کمتری نسبت به حسگر‌های عادی هستند. البته همین حسگر یک تفاوت خیلی مهم نسبت به مدل قبلی خودش یعنی دوربین X-T2 دارد: اینکه اکنون روی آن یک لرزشگیر قدرتمند هم قرار گرفته و بدون نیاز به لنز با لرزشگیر، می‌تواند هم در موقع عکاسی و هم فیلم‌برداری، لرزش‌های دست را خنثی کند و تصویری کاملاً شارپ بگیرد. در این مطلب درباره هر آنچه که در این دوربین بسیار پیشرفته، بهبود پیدا کرده یا جدید است، توضیح می‌دهیم.

 

فوجی X-H1

کیفیت عکس‌ها

کیفیت عکس‌های فوجی X-H1 همان چیزی است که در دوربین پیشروی فوجی X-H2 هم دیده بودیم. این همان حسگر است و طبیعتاً انتظار داریم به همان اندازه کیفیت بالا و میزان نویز کمی که مدل قبلی‌اش داشت را نیز ارائه دهد. اندازه بزرگ حسگر APS-C در این دوربین و پردازش خوب آن توسط پردازشگر‌های پیشرفته فوجی باعث می‌شود تا میزان نویز این دوربین در نور کم بسیار پایین باشد، بنابراین برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور و حساسیت ISO زیاد، کیفیت بسیار خوبی دارد.

یکی از چیز‌هایی که باعث می‌شود تا دوربین‌های فوجی علاقمندان زیادی داشته باشد، شبیه‌ساز فیلم یا Film Simulator اختصاصی فوجی در این دوربین‌ها است که برگرفته از فیلم‌های واقعی این شرکت در سال‌ها پیش است. یعنی در خود دوربین می‌توانید با تغییر دادن گزینه شبیه‌ساز فیلم، رنگ و نور عکس‌ها و ویدئو‌ها را به آنچه که در فیلم‌هایی مانند Velvia می‌دیدیم نزدیک کنیم. به همین دلیل خیلی از عکاسان معتقدند عکس‌های سیاه و سفید فوجی یا رنگی که در آن می‌بینند در هیچ دوربین دیگری به آن زیبایی از آب درنمی‌آید.

این دوربین برای عکاسی خیابانی و خبری هم یکی از دوربین‌های بسیار پرسرعت در رده خودش است. زیرا می‌تواند با سرعت 14 فریم در ثانیه (با شاتر الکترونیکی خودش) و 8 فریم بر ثانیه (با شاتر مکانیکی) عکس بگیرد. حافظه موقت یا بافر دوربین فوجی X-H1 نیز می‌تواند تا 40 عکس پی‌درپی (با فرمت JPEG) یا 23 فریم (با فرمت RAW) عکاسی کند و به گفته خود فوجی سرعت فوکوس آن در نور کم و در دیافراگم‌های بسته‌تر هم بهبود یافته است. خلاصه که با یک دوربین پیشرفته و پرسرعت روبرو هستیم.

فوجی X-H1

لرزشگیر تصویر

برخلاف چیزی که فوجی قبلاً درباره قرار دادن لرزشگیر‌ روی حسگر این سری از دوربین‌هایش گفته بود، خوشبختانه امکان استفاده از لرزشگیر در حسگر فوجی X-H1 میسر شده است. اکنون ما در این دوربین یک لرزشگیر 5.5 استاپ را می‌بینیم که گفته شده فوجی در این مورد دقیق و به طرز عجیبی قدرتمند است. تصورش را بکنید، با این لرزشگیر می‌توانیم در جایی که کاهش سرعت به کمتر از 1/100 ثانیه میسر نیست و موجب لرزش می‌شود، می‌توانیم با روشن کردن این لرزشگیر، مقدار سرعت را تا تقریباً ¼ ثانیه کاهش دهیم و باز هم بدون لرزش عکس بگیریم. با این تصویر که دیگر نیازی هم به لنز‌های دارای لرزشگیر نداریم، این دوربین برای عکاسی در شب عالی است.

فوجی X-H1

منظره‌یاب و نمایشگر فوجی X-H1

اول اینکه این دوربین نسبت به مدل قبلی خودش یعنی X-T2 دارای منظره‌یاب یا همان چشمی دقیق‌تری است. زیرا رزولوشن این منظره‌یاب الکترونیکی OLED آن به 3.69 میلیون نقطه رسیده و بزرگنمایی آن 0.75 برابر است. در X-T2 این مقادیر به ترتیب 2.36 میلیون نقطه و بزرگنمایی 0.77 برابر بود. ضمناً X-H1 دارای قابلیتی به نام Boost است که با فعال کردن آن، سرعت نمایش تصاویر منظره‌یاب از 60Hz به 100Hz می‌رسد و تصویری به مراتب نرم‌تر و طبیعی‌تر را نشان می‌دهد.

همچنین همانند X-T2، نمایشگر پشت دوربین باز هم 3 اینچی با رزولوشن 1.04 میلیون نقطه‌ای است و قابلیت تا شدن در جهات مختلف را دارد. اما نکته مهم اینجاست که این نمایشگر اکنون دارای قابلیت لمسی هم هست که در X-T2 وجود نداشت.

 

فوجی X-H1

نمایشگر لمسی و امکانات جذاب

نمایشگر فوجی X-H1 دارای قابلیت لمسی است و مانند اغلب دوربین‌های از این دست می‌توانید با لمس کردن هر نقطه از تصویر، روی آن نقطه فوکوس کنید یا با لمس کردن عکس هم بگیرید. اما قابلیت جالبی که در این دوربین می‌بینیم این است که می‌توانید هنگامی که دوربین را جلوی چشم نگه داشته‌اید، از این صفحه به عنوان یک تاچ‌پد (مانند صفحه لمسی لپ‌تاپ) برای جابجا کردن نقطه فوکوس هم استفاده کنید. این صفحه دارای قابلیت تشخیص رفتارهای لمسی هم هست و مثلا می‌توانید با کشیدن انگشت روی آن دکمه Fn را فعال کنید یا تنظیمات دوربین را تغییر دهید.

فوجی X-H1

امکانات فیلم‌برداری

بسیاری از کارشناسان معتقدند، به جز لرزشگیر و قابلیت لمسی نمایشگر، مهم‌ترین مزیت این دوربین نسبت به مدل قبلی خودش، امکانات پیشرفته‌تر ویدئویی آن است. این دوربین بدون شک یکی از بهترین دوربین‌های عکاسی با امکانات فیلم‌برداری مدرن است. فیلم‌برداری 4K با سرعت 30، 24 و 25 فریم بر ثانیه بر روی حافظه خود دوربین میسر است. این در حالی است که در مدل قبلی، برای فیلم‌برداری با Flat Log می‌بایست حتماً از یک رکوردر جانبی استفاده می‌کردید.

برای فیلم‌برداران امکانات جالب دیگری هم در این دوربین وجود دارد، به عنوان مثال یک جلوه شبیه‌ساز سینمایی به نام  Eterna/Cinema در این دوربین است که تصویری مانند ویدئو‌های سینمایی هالیوودی را شبیه‌سازی می‌کند. قابلیت ضبط Full HD و همچنین امکان ضبط مستقیم Full HD به صورت هم‌ زمان که ویدئو‌ها از طریق HDMI با رزولوشن 4K ارسال می‌شوند، می‌تواند برای فیلم‌برداران اهمیت زیادی داشته باشد.

فوجی X-H1

از سوی دیگر قابلیت‌های لمسی دوربین، در اینجا نیز کاربرد دارد و شما می‌توانید انواع متغیرهای دوربین را با لمس صفحه نمایش کنترل کنید. یک وضعیت Movie Silent Control هم در حالت فیلم‌برداری وجود دارد که دکمه دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت را غیرفعال کرده و مستقیماً آن‌ها را روی صفحه نمایش به صورت لمسی در دسترس قرار می‌دهد. با این قابلیت دیگر نیازی نیست وقتی می‌خواهید با Live View عکاسی کنید، مدام از دکمه یا لمس استفاده کنید و تمامی تنظیمات مستقیماً روی صفحه نمایش قرار می‌گیرد.

در کنار این امکانات پیشرفته و جالب، امکانات هشدار نوردهی مانند هشدارهای Xebra را روی این دوربین نمی‌بینیم که امیدواریم در آپدیت‌های نرم‌افزاری به آن اضافه شود.

نکته جالب در این میان، عرضه لنز‌های سینمایی سری MK فوجی فیلم است که به خوبی با فوجی X-H1 هماهنگ هستند و هنگام استفاده از آن‌ها، اعداد دیافراگم را به جای F-Stop به صورت T-Stop می‌بینید.

فوجی X-H1

دوربین فوجی H-X1 برای چه کسانی است؟

نمی‌توان با قطعیت گفت که این دوربین دقیقاً برای کدام گروه از کاربران ساخته شده است؟ عکاسان خبری و مستند حرفه‌ای که قبلاً از دوربین‌های فوجی استفاده کرده‌اند احتمالاً از اینکه بالاخره یک دوربین فوق‌العاده از این برند با لرزشگیر قدرتمند 5.5 استاپ وارد بازار شده است بسیار خوشحال خواهند شد. اما فیلم‌برداران حرفه‌ای در ایران چندان استقبالی از دوربین‌های فوجی نکرده‌اند و به ندرت برای کار فیلم‌برداری به سراغ این دوربین‌ها می‌روند. بنابراین احتمالاً امکانات فیلم‌برداری آن تنها برای عکاسانی است که شاید گاهی اوقات با آن فیلم هم می‌گیرند.

ضمناً گفته می‌شود بهترین کیفیت عکس این دوربین نه با فتوشاپ، بلکه با نرم‌افزار مبدل فایل خام خود آن قابل استخراج است. بنابراین اگر می‌خواهید کیفیت واقعی این دوربین را ببینید، احتمالاً می‌بایست راه و روش کار با یک نرم‌افزار جدید را هم یاد بگیرید. بررسی‌های دقیق‌تر درباره کیفیت ویدئو‌ها و عکس‌های این دوربین را هم‌زمان با ورود آن به ایران در وب‌سایت نورنگار خواهید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *