021-7356

آیا گوپرو 6 هیچ شانسی در برابر گوشی‌های ضد آب جدید دارد؟

آیا گوپرو 6 هیچ شانسی در برابر گوشی‌های ضد آب جدید دارد؟

مدت زیادی از معرفی دوربین اکشن جدید گوپرو یعنی Gopro 6 نمی‌گذرد. در وب‌سایت نوریاتو درباره این گوشی و امکانات فوق‌العاده آن خواندید.

 

 

 گوشی گوپرو 6 مانند مدل قبلی خودش، بدون نیاز به قاب محافظ، کاملاً ضد آب است و می‌تواند ویدئو‌های 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه (ویدئوی اسلوموشن) ضبط کند. اما این تنها دوربین اکشن دنیا نیست و شرکت‌های دوربین‌سازی دیگر دوربین‌هایی مانند Yi را نیز معرفی کرده‌اند که همگی سعی در ارائه خدمات متنوع‌تر و بدنه‌های مقاوم‌تری دارند. اما از سوی دیگر هر روز خبر‌هایی درباره عرضه گوشی‌های هوشمند پیشرفته با قابلیت ضد آب شنیده می‌شود. از iPhone 8 و Google Pixel 2 تا همین گوشی Huawei Mate 10 Pro که چند روز پیش معرفی شد، همگی دارای استاندارد IP67 هستند که به شما امکان می‌دهد به راحتی آن‌ها را در آب فرو ببرید. ضمناً همه آن‌ها می‌توانند با رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنند که طبیعتاً می‌توانید با آن‌ها ویدئو‌هایی با کیفیت فوق‌العاده بالا ضبط کنید. با وجود چنین امکاناتی در گوشی‌های ضد آب هوشمند جدید، آیا همچنان بازاری برای دوربین‌های اکشن باقی می‌ماند. و اینکه این دوربین‌ها با وجود امکانات متنوع گوشی‌های هوشمندی که قیمتی مشابه آن‌ها دارند، همچنان برای مشتریان جذاب خواهند بود؟

 

 

 

 

 

 

 

شاید شباهت امکانات عکاسی و فیلم‌برداری دوربین‌های اکشن و گوشی‌های ضد آب، باعث شود که بسیاری از مشتریان آن‌ها را از نظر کاربرد فیلم‌برداری (و همچنین عکاسی) نزدیک به هم در نظر بگیرند. اگرچه وجود قابلیت ضد آب بودن در گوشی‌های هوشمند چندان جدید نیست و سال‌هاست که این تجهیزات به صورت کاملاً عایق ساخته می‌شوند، شخصاً به ندرت دیده‌ام که فیلم‌برداران و عکاسان، در پروژه‌های کاری از آن‌ها استفاده کنند. شاید یکی از دلایل این انتخاب به ذهنیت همه‌کاره بودن تلفن‌های همراه ارتباط داشته باشد. واقعیت این است که تلفن‌های هوشمند معمولاً همه کار انجام می‌دهند و اتفاقاً امکانات نسبتاً کافی برای هر کاری دارند. اما این دقیقاً همان انتظاری است که باعث می‌شود تا گوشی‌های هوشمند، مستقیماً و با ذهنیت کاربرد حرفه‌ای برای یک کار ساخته نشوند. مثلاً در اینجا درباره قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری آن‌ها صحبت می‌کنیم. اما دقیقاً به همین شکل، امکانات ضبط صدای آن‌ها با یک دستگاه رکوردر صدای Zoom، یا قابلیت‌های بازی و سرگرمی آن‌ها با یک پلی‌استیشن دستی قابل مقایسه نیست.

 

 

 

 

دوربین‌های اکشن دقیقاً و از همان ابتدا با رویکرد فیلم‌برداری و عکاسی در شرایط دشوار ساخته می‌شوند و امکانات آن‌ها، اندازه کوچک، بدنه قدرتمند و مقاوم و طبیعتاً مصرف باطری آن‌ها با در نظر گرفتن اینکه قرار است در شرایطی دشوار مورد استفاده قرار بگیرند و دقیقاً برای کاربرد بهتر در چنین مواقعی طراحی شده‌اند.

 

 

 

نکته‌ای که تبلیغات تلفن‌های همراه به شدت روی آن تاکید می‌کنند، کیفیت عکس‌ها و ویدئو‌هایی است که ضبط می‌کنند. اگرچه حتی امروزه برخی از دوربین‌های اکشن مانند Sony RX0 با حسگر‌های بزرگ 1 اینچی وارد بازار می‌شوند، اما در اغلب موارد حسگر‌های به کار رفته در دوربین تلفن‌ها همراه، اندازه و رزولوشنی مشابه با دوربین‌های اکشن دارند و نمونه عکس‌ها و فیلم‌هایی که توسط این گوشی‌ها گرفته می‌شوند نشان می‌دهد که کیفیت تصویر آن‌ها دست کمی از دوربین‌های اکشن ندارد. در این میان آنچه که مهم است، پردازشگر و اپتیک به کار رفته در دوربین‌های اکشن است. دوربین‌های اکشن، حتی اگر حسگری شبیه به گوشی‌های ضد آب داشته باشند، اما دست‌کم اپتیک یا همان لنز آن‌ها، مخصوص کار اکشن طراحی شده است. این لنز‌ها تصویری بسیار واید با حداقل لرزش را ثبت می کنند و پردازشگر آن‌ها که اختصاصاً برای فیلم‌برداری و عکاسی طراحی شده، تصاویر را بدون نیاز به ویرایش‌های نرم‌افزاری، بهتر از تلفن‌های همراه پردازش می‌کند. به همین دلیل معمولاً نویز کمتر و رنگ‌های طبیعی‌تر و واقعی را ضبط می‌کند.

 

 

 

 

مورد دوم، جنس بدنه این دوربین‌هاست. بیایید واقع‌بین باشیم: گوشی‌های ضد آب شما هرچقدر هم که ضد‌آب و عایق باشد، باز هم در برابر ضربات احتمالی و امواج و ضربه‌های شدید آب چندان مقاوم نیست و معمولاً کسی با بردن این گوشی‌ها به یک سفر پرماجرا، چند صد دلار پول خود را به خطر نمی‌اندازد. اگرچه این روز‌ها قاب‌های ضد آب و مقاومی برای استفاده گوشی‌ها در سفر‌های پرماجرا طراحی و عرضه می‌شوند، اما خود این قاب‌ها نیز چندان ارزان قیمت نیستند و مستلزم صرف هزینه‌ای اضافی (علاوه بر قیمت اصلی خود گوشی) می‌باشند. کافیست سری به فروشگاه‌های اینترنتی مانند نورنگار یا دیجی‌کالا بزنید، تا ببینید قاب‌های اصلی این گوشی‌ها برای استفاده به عنوان دوربین اکشن، چقدر گران‌قیمت هستند. کافیست قیمت یکی از قاب‌های ضد آب این گوشی‌ها و یک لنز واید مخصوص فیلم‌برداری اکشن را حساب کنید تا ببینید که تقریباً برابر نصف قیمت یک دوربین اکشن می‌شود! طبیعتاً نمی‌خواهید گوشی گران‌قیمت خودتان را با یک قاب ارزان‌قیمت و غیر اصلی به خطر بیندازید.

 

 

 

 

صحبت قیمت شد. فراموش نکنید که گوشی‌های ضد آب که امکان فیلم‌برداری 4K را دارند قیمتی حدود 800 تا 1000 دلار دارند. طبیعتاً این پول کمی نیست. اما این قیمت بابت یک وسیله فوق‌العاده پیشرفته است که صدها استفاده دیگر نیز دارد، اما اگر منظور شما از خرید آن، برای استفاده به عنوان دوربین است باید بدانید که مثلاً Gopro 5 Black قیمتی حدود نصف تا یک سوم یکی از این گوشی‌های هوشمند دارد. همچنین اگر بخواهید می‌توانید با پول یک آیفون معمولی، 4 دوربین پیشرفته Yi 4K را خریداری کنید!

 

 

 

 

تصور کنید برای فیلم‌برداری از یک صخره‌نوردی پرخطر، چند نفر حاضرند یک گوشی Google Pixel 2 را به خطر بیندازند تا ویدئوی 4K بگیرند! خصوصاً اینکه این گوشی‌ها معمولاً مصرف باطری زیادی هم دارند.

 

درباره باطری‌ها و تجهیزات جانبی هم باید دقت کنید. بسیاری از دوربین‌های اکشن با باطری‌های یدکی به فروش می‌روند و می‌توانید باطری‌های اضافی نیز برای آن‌ها تهیه کنید. فیلم‌برداری و عکاسی اکشن معمولاً در مناطقی انجام می‌شود که دسترسی راحت به برق وجود ندارد. راه‌پیمایی در جنگل، شنا در دریا یا صخره‌نوردی در کوهستان، امکان دسترسی به شارژ را به شما نمی‌دهد و یکی از نقاط ضعف مهم اغلب گوشی‌های هوشمند، مصرف بالای آن‌هاست. وقتی باطری یک دوربین اکشن تمام می‌شود، به راحتی می‌توانید یک باتری شارژ شده را جایگزین آن کنید، اما گوشی شما باید دوباره شارژ شود. فکر پاور بانک را از سرتان بیرون کنید، فراموش نکنید که گوشی‌های ضد آب در چنین شرایطی در قاب ضد ضربه قرار می‌گیرد!

 

 

 

 

با مقایسه امکانات گوناگون یک دوربین اکشن با گوشی‌های ضد آب نهایتاً به این نتیجه می‌رسید که امکانات گوشی‌ها برای کاربری عمومی عالی است. این تجهیزات پیشرفته به خوبی از عهده کارهای روزمره برمی‌آیند، اما وقتی بحث کارهای تخصصی و حرفه‌ای به میان می‌آید، همیشه بهتر است به سراغ یک وسیله تخصصی و حرفه‌ای بروید. شاید به همین دلیل هم باشد که اغلب مشتریان نورنگار را عکاسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای و علاقه‌مندان پیگیر این رشته‌ها تشکیل می‌دهند. آن‌ها می‌خواهند اطمینان داشته باشند که هزینه‌ای که بابت تجهیزات می‌دهند، مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین کالا‌ها را خریداری می‌کنند و دیگر مجبور به هزینه کردن مجدد نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *