021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی با استفاده از دوربین گوپرو

آموزش عکاسی با استفاده از دوربین گوپرو

ما در اینجا نگاهی به این موضوع انداخته‌ایم که چرا عکس‌های گوپرو خوب به نظر می‌رسند و سعی می‌کنیم نکاتی را به شما آموزش دهیم که راحت‌تر بتوانید به عکاسی با دوربین گوپرو خودتان بپردازید.

عکاسی با گوپرو

در صورتی که به دنبال نکات و تکنیک‌های عکاسی با گوپرو هستید به احتمال زیاد قصد دارید یک دوربین گوپرو بخرید و یا قبلا این کار را انجام داده‌اید و اکنون فقط می‌خواهید عکس‌های اکشن بهتری بگیرید. گرفتن عکس‌های نسبتا خوب با گوپرو و یا دیگر دوربین‌های اکشن مشابه کار خیلی آسانی است. استفاده از این دوربین‌ها خیلی ساده است و بسته به شرایط می‌توانید آن‌ها را به روش‌های مختلف کانفیگ کنید.

گوپرو چیست؟

اولین نسخه گوپرو که در سال 2006 عرضه شد، یک دوربین دیجیتالی سازمانی بود. گوپرو Hero می‌توانست ویدیوهای 10 ثانیه‌ای را به صورت کاملا بی صدا ثبت کند.

[relatedpost post = “84155”]

اکنون 13 سال گذشته است و ما GoPro Hero 8 را داریم. این دوربین توانائی ضبط ویدیوهای 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه از طریق یک سنسور 12 مگاپیکسلی دارد و از لرزشگیر ویدیویی HyperSmooth هم پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید با روش‌های مختلف از این دوربین برای عکاسی و فیلمبرداری استفاده کنید و حتی در زیر آب هم از آن استفاده کنید.

ابعاد این دوربین 2.4 * 4.8 * 6.6 سانتی‌متر است و فقط 126 گرم وزن دارد. از قابلیت‌های متفاوتی هم مثل کنترل صوتی برای عکاسی در آن استفاده شده است. چیزی که باعث شده است این دوربین فوق‌العاده باشد زاویه دید آن است. این دوربین یک زاویه دید 170 درجه‌ای دارد که باعث شده است طرفداران بسیار زیادی پیدا کند.

چرا گوپرو یک دوربین فوق‌العاده است؟

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می‌کنند گوپرو یک دوربین اکشن فوق‌العاده است. اولین دلیل ابعاد آن است. این دوربین یک دستگاه کوچک با قابلیت‌های زیاد است که برای عکاسی اکشن و ماجراجویانه کاربردهای زیادی دارد.

عکاسی با گوپرو

بهترین قسمت این دوربین صفحه نمایش LCD و بدنه ضد آب آن است. این دوربین از وای‌فای و بلوتوث پشتیبانی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که از تلفن همراه خودتان برای کادربندی و گرفتن عکس نهایی استفاده کنید. این قابلیت برای مواقعی که دوربین را به سینه، کلاه ایمنی یا فرمان دوچرخه خودتان متصل کرده‌اید کمک بسیار زیادی به شما می‌کند.

این دوربین یک وسیله همه‌کاره است و می‌توانید با کمک مانت‌های گوپرو و یا مانت‌های که توسط دیگر تولیدکننده‌ها تولید می‌شوند آن را همه جا نصب کنید. این دوربین مدهای متفاوتی دارد که شما می‌توانید در زمان عکاسی با گوپرو از آن‌ها استفاده کنید.

[relatedpost post = “85481”]

حالت عکاسی پی در پی این دوربین از 30 شات پیاپی پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید به گونه‌ای دوربین را تنظیم کنید که این کار در فواصل زمانی مختلف انجام شود. این دوربین قابلیت پشتیبانی از 2 عکس در ثانیه را تا 30 عکس در 3 ثانیه دارا می‌باشد. با چنین قابلیتی شما می‌توانید از زمان شروع تا فرود دوچرخه یا اسکیت‌برد دوستتان عکس بگیرید.

نکاتی برای عکاسی با گوپرو

همیشه باتری اضافه همراه داشته باشید

این نکته نیازی به گفتن ندارد. گوپرو یک دوربین اکشن است و این بدین معنی است که به احتمال زیاد قرار است از آن برای عکاسی در طبیعت استفاده کنید. دور بودن از منزل به این معنی است که دسترسی به برق خیلی سخت است و همین موضوع باعث خواهد شد که شارژ کردن باتری دوربین کار بسیار سختی باشد.

شما می‌توانید به صورت پیوسته برای دو ساعت از یک دوربین گوپرو استفاده کنید. این مدت زمان برای یک کوهنوردی سبک و یا یک پیاده‌روی ساده مناسب است اما در صورتی که قصد دارید مدت زمان بیشتری بیرون بمانید بهتر است حتما یک باتری یدکی داشته باشید.

کادربندی و ترکیب‌بندی برای عکاسی با گوپرو

مانند اکثر سبک‌های عکاسی کادربندی و ترکیب‌بندی یکی از بخش‌های کلیدی برای گرفتن یک عکس خوب هستند. این موضوع برای دوربین‌های گوپرو به دلیل ابعاد کوچکی که دارند و زاویه دید واید آن‌ها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. چیزی که این کار را کمی پیچیده‌تر می‌کند این است که مدل‌های قدیمی‌تر صفحه نمایش LCD ندارند و شما یا باید ترکیب‌بندی را فراموش کنید و یا دوربین را با استفاده از وایفای به تلفن هوشمند خودتان وصل کنید تا ببینید در حال عکاسی از چه چیزی هستید.

برنامه‌ریزی

شما فقط با داشتن برنامه‌ریزی می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی بگیرید. ممکن است که بتوانید بدون برنامه ریزی هم عکس‌های خوبی بگیرید اما احتمال آن خیلی کم است. مهم نیست که شما یک عکاس مسافرتی، اکشن یا ماجراجو هستید و یا فقط می‌خواهید لحظات جالب زندگی را ثبت کنید. با برنامه‌ریزی می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی بگیرید.

آموزش عکاسی با گوپرو

ممکن است اطلاعات زیادی در مورد لوکیشنی که قرار است به آن سفر کنید نداشته باشید اما با کمک اینترنت می‌توانید اطلاعات لازم را کسب کنید و قبل از اینکه ارتباط اینترنت خود را از دست بدهید برای عکاسی برنامه‌ریزی کنید.

قوانین را زیر پا بگذار

سبکی عکاسی با گوپرو شما از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. سبک شما چیزی است که عکس‌های شما را از تمام عکس‌های دیگری که توسط گوپرو گرفته می‌شوند متمایز می‌کند. خیلی از مردم از دوربین‌های گوپرو برای عکاسی در زمان اسکی استفاده می‌کنند اما در صورتی که می‌خواهید نشان دهید که عکس‌های شما متفاوت‌تر و بهتر هستند باید با بقیه عکس‌ها تفاوت داشته باشند.

یکی از نکات مهمی که ما قصد داریم برای عکاسی با گوپرو به شما بگوئیم این است که اصالت مهم است. به خصوص در صورتی که در حال رقابت با افراد زیادی باشید. در چنین مواقعی از تمام لوکیشن‌های مدنظر شما عکاسی شده است و به همین دلیل باید همان لوکیشن‌ها را با نور بهتر یا زاویه دید متفاوت به تصویر بکشید.

استفاده از حالت عکاسی پی در پی (Burst)

عکاسی با حالت Burst یکی از روش‌هایی است که می‌توانید به صورت ادامه‌دار از یک سوژه عکاسی کنید و بهترین عملکرد را در زمان عکاسی از سوژه‌های متحرک دارد. سوژه می‌تواند فردی باشد که جلوی دوربین ایستاده است یا می‌تواند خود شما باشید که دوربین را در دست گرفته‌اید و پس زمینه در حال حرکت است.

[relatedpost post = “85721”]

گوپرو عملکرد خیلی خوبی بریا عکاسی پی در پی دارد. شما می‌توانید با گوپرو Hero 8 با سرعت 3، 5، 10 و 30 فریم بر ثانیه و به مدت 1، 3، 6 و 10 ثانیه ثانیه به صورت متوالی عکاسی کنید. تصور کنید که بتوانید 30 عکس مختلف را در طول مدت 3 ثانیه ثبت کنید. با این کار علاوه بر اینکه می‌توانید یک عکس گیف خیلی زیبا داشته باشید، 30 عکس مختلف هم دارید که می‌توانید هرکدام از آن‌ها را انتخاب نمائید.

در میانه‌های روز عکاسی نکنید

اواسط روز بدترین زمان برای عکاسی با گوپرو است. در این زمان خورشید در بالاترین حالت خودش است و تمام رنگ‌هایی که می‌تواند در زمان‌های مختلف به ثبت برسانید را از بین می‌برد. در این صورت تنها رنگ غالب صحنه رنگ سفید است که ممکن است بهترین گزینه برای عکاسی با گوپرو نباشد.

اما در صورتی که در زمان طلوع یا غروب آفتاب عکاسی کنید، شما ساعات آبی و طلائی را به ترتیب خواهید داشت. در صورتی هم که از کوه‌ها عکاسی کنید می‌توانید از افکت فلق و شفق در عکس‌های خودتان بهره‌مند شوید.

عکاسی با گوپرو

بزرگترین مشکلی که عکاسی در اواسط روز دارد این است که سایه‌ها در کوتاه‌‎ترین حالت خودشان هستند و شما امکان استفاده از تاثیرات قدرتمند آن‌ها را ندارید. علاوه بر این شما رنگ طلائی‌ای را که می‌توانید در ابتدا یا انتهای روز به تصویر بکشید را هم از دست خواهید داد.

در صورتی که به عکاسی در این زمان از روز اصرار دارید از فیلترهای مختلف استفاده کنید تا شرایط را تحت کنترل بگیرید. یک فیلتر ND کمک خیلی زیادی به شما می‌کند و فیلتر UV هم با حذف غبار ناشی از نور UV به افزایش کنتراست و وضوح تصویر کمک می‌کند.

انواع اکسسوری

نکته خیلی خوب در مورد عکاسی با گوپرو این است که اکسسوری‌ها و تجهیزات جانبی خیلی زیادی برای این دوربین عرضه شده است. برای مثال یک دستبند Capture برای این دوربین طراحی شده است تا شما زمانی که در قلب حرکت قرار دارید نیازی به جستجو برای کلید شاتر نداشته باشید.

همچنین گیره‌هایی هم وجود دارند که مانند سه پایه عمل می‌کنند و به اتصال و جدا کردن ساده‌ی دوربین از وسایل مختلف کمک می‌کنند. سه پایه‌هایی مثل گوریلاپاد هم به شما کمک می‌کنند بتوانید دوربین را به سادگی و بدون هیچگونه مشکلی از لحاظ وزن در دست بگیرید.

تمرین زیاد

شما هرچقدر که بیشتر با یک دوربین گوپرو عکاسی کنید، راحت‌تر می‌توانید از آن استفاده کنید. با تمرین بیشتر می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده زیباتر و بهتری بگیرید. اولین دوربین گوپرویی که گرفتم برای من خیلی عجیب و غریب بود و به راحتی نمی‌توانستم از آن استفاده کنم. زاویه دید واید آن چیزی بود که تا قبل از خرید این دوربین من به آن عادت نداشتم. پس از مدتی استفاده می‌توانستم به راحتی دوربین را در هر لوکیشنی نصب کنم و عکس‌های بسیار خوبی از صحنه مدنظر بگیرم.

عکاسی با گوپرو

من به راحتی به استفاده از آن عادت کردم و می‌توانستم سریعا بگویم که دوربین باید به چه سمتی و با چه زاویه‌ای قرار بگیرد. این توانایی در مواقعی که امکان اتصال دوربین به گوشی موبایل وجود نداشت کمک‌های زیادی به من می‌کرد.

اطلاع داشتن از اینکه تنظیمات مختلف در کجا قرار دارند و شما چطور می‌توانید به راحتی به آن‌ها دست پیدا کنید به این معنی است که می‌توانید حتی بدون نگاه کردن به دوربین هم عکس‌های خیلی خوبی بگیرید.

سوالات متداول در مورد عکاسی با دوربین گوپرو

آیا گوپرو دوربین خوبی برای عکاسی است؟

جواب این سوال هم بله است و هم خیر. در واقع این موضوع به صورت کامل به این بستگی دارد که قصد دارید از آن برای گرفتن چه عکس‌هایی استفاده کنید. من یک دوربین گوپرو دارم که از آن برای عکاسی از گروه موزیک و ضبط ویدیوهای زنده از اجراهای گروه استفاده می‌کنم. این دوربین به دلیل داشتن لنز واید، پشتیبانی از اتصال وایفای و ابعاد کوچک برای من کاملا مناسب است.

به همراه این دوربین یک بدنه ضدآب هم عرضه می‌شود و به شما امکان عکاسی و فیلمبرداری زیرآب را می‌دهد. نکته مثبت دیگر در مورد این دوربین پشتیبانی از حالت Burst و عکاسی خودکار است. این موضوعات گوپرو را به یک دوربین خیلی خوب برای عکاسی تایم‌لپس تبدیل کرده‌اند و دوربین رویایی ولاگرها است. امکان اتصال به هر وسیله‌ای هم آن را به یک دوربین خیلی خوب برای عکاسی اکشن و ورزشی تبدیل کرده است.

اما نقاط ضعفی هم وجود دارد. زاویه دید لنز این دوربین برای برخی عکس‌ها و کاربرها خیلی واید است. من از آن برای گرفتن عکس‌های خانوادگی ساده و یا عکاسی خیابانی استفاده نمی‌کنم.

در صورتی که شما از مدل‌های بدون صفحه نمایش استفاده می‌کنید باید از تلفن همراه خودتان برای کادربندی استفاده کنید و یا این کار را به صورت حدسی انجام دهید. کیفیت تصویر هم ممکن است شما را نا امید کند و عکس‌هایی که در نور کم می‌گیرید نیز ممکن است کیفیت کافی را نداشته باشند.

اما برای برخی از افراد ممکن است استفاده از دوربین dslr یا بدون آینه عملی نباشد. یک دوربین گوپرو به سادگی به کلاه ایمنی، سینه یا فرمان دوچرخه شما متصل می‌شود و می‌توانید بدون نگرانی بابت وزن اضافه آن را به انتهای چوب اسکی هم متصل کنید.

این دوربین می‌تواند در مکان‌هایی که دوربین‌های دیگر نمی‌توانند فعالیت کند. بنابراین سوال اصلی این است که به چه نوع عکسی نیاز دارید؟ در گوپرو Hero 8 کیفیت تصویر نیز بهبود یافته است برای یک دوربین 12 مگاپیکسلی نسبتا مناسب است.

گوپرو بهتر است یا یک دوربین DSLR

از جهات مختلف می‌توان گفت که یک دوربین DSLR از یک دوربین گوپرو بهتر است اما این دو دوربین قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. در زمینه دوربین‌های DSLR تحقیق و توسعه زیادی انجام می‌شود و به خاطر تولیدکننده‌های زیاد و رقابت سالم بین آن‌ها قابلیت‌های این دوربین‌ها هر روز در حال افزایش است.

جای تعجب نیست که دوربین‌های DSLR می‌توانند عکس‌هایی با رزولوشن 30 مگاپیکسل بگیرند اما ماکزیمم رزولوشن یک دوربین گوپرو 12 مگاپیکسل است. به همین دلیل محدوده‌ی Tonal و جزئیات یک دوربین DSLR خیلی بیشتر است.

هر دو دوربین از فیلمبرداری پشتیبانی می‌کنند اما هیچ دوربین DSLRای تا به امروز نتوانسته است به سرعت 240 فریم بر ثانیه یک دوربین گوپرو در حالت Slo-mo برسد. هر دو دوربین قادر به ضبط ویدیوهای 4K با تنظیمات، سرعت و رزولوشن‌های مختلف هستند.

عکاسی با گوپرو

بزرگترین مزیت دوربین‌های DSLR نسبت به دوربین‌های گوپرو امکان تعویض لنز آن‌ها می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از یک دوربین DSLR و سرمایه کافی تمام فواصل کانونی و محدوده‌های دید را پوشش دهید. اما در دوربین‌های گوپرو شما به چهار سایز SuperView، Wide، Linear و Narrow محدود هستید ولی سرعت عکاسی پیاپی دوربین‌های گوپرو خیلی بهتر است.

[relatedpost post = “117166”]

گوپرو با کمک یک قاب اختصاصی تا عمق 10 متری ضد آب است. اما دوربین‌های DSLR در بهترین حالت ضدنفوذ باشند و فقط بتوانند در برابر بارش‌های کوچک از دوربین شما محافظت کنند.

دوربین‌های DSLR ضمخت و سنگین هستند اما گوپرو اینگونه نیست. شما می‌توانید دوربین گوپرو را به تلفن همراه خود متصل کنید و مانند یک پهپاد آن را کنترل کنید اما دوربین‌های DSLR در برقراری یک ارتباط ساده با گوشی مشکل دارند.

در صورتی که قصد دارید برای ادیت عکس از حالت Raw استفاده کنید هر دو دوربین از این فرمت پشتیبانی می‌کنند تمام حالت‌های Burst گوپرو از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابراین انتخاب این که کدام دوربین، دوربین بهتری است کاملا به سوژه و کاربر بستگی دارد. در صورتی که بیشتر به یک عکس پرتره با بوکه و محدوده تونال خوب نیاز دارید، دوربین‌های DSLR را انتخاب کنید اما در صورتی که می‌خواهید در زمان کوه‌نوردی و یا دوچرخه سواری از خودتان سلفی بگیرید، گوپرو را انتخاب کنید.

چطور با دوربین گوپرو یک سلفی خوب بگیرم؟

شما برای اینکه با استفاده از گوپرو سلفی‌های خوبی بگیرید دو راه دارید. روش اول این است که با توجه به لنز واید دوربین می‌توانید آن را روی دست بگیرید و به گرفتن سلفی بپردازید یا از یک مونوپاد سلفی استفاده کنید. در صورتی که از فرد دیگری بخواهید صحنه را بررسی کند هم کمک زیادی به شما می‌کند اما می‌توانید با استفاده از موبایل خودتان هم این کار را انجام دهید. پس از اینکه دوربین آماده شد و کادربندی را به خوبی انجام دادید، می‌توانید از دوستان خودتان بخواهید که اطراف شما بایستند. به این ترتیب کنترل بیشتری روی نحوه ایستادن افراد خواهید داشتد.

می‌توانید از حالت Multi-shot/Photo time-lapse هم استفاده کنید. این قابلیت هر 0.5 ثانیه یک عکس می‌گیرد و شما می‌توانید از بین آن‌ها هرکدام را که می‌پسندید انتخاب کنید.

2 دیدگاه

  • عباس ایمنی گفت:

    سلام دوستان. من نمیتوانم وقتی با گوپرو raw میگیرم تو فتوشاپ یا.. نظایر این اپ ها تو کامپیوتر pc ببینم. ایا میتوانید لطفا بگید با چه نرم افزار راحتی میشود اینکار رو‌انجام داد. یا حداقل raw را تبدیل کرد. ممنونم از راهنمایی

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر
      برای دیدن عکسها با فرمت خام در کنار نرم افزاری که استفاده میکنید باید Plug-in فرمت RAW حتما دانلود شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *