دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چرا فتوشاپ فایل خام دوربین من را باز نمی‌کند؟

تکنیک و ترفند
چرا فتوشاپ فایل خام دوربین من را باز نمی‌کند؟

در اغلب اوقات با نصب آخرین نسخه فتوشاپ، می‌توانید فایل خام دوربین جدیدتان را باز کنید. اما فتوشاپ جدید، حاوی یک برنامه به نام “ویرایشگر فایل خام ادوبی” یا Adobe Camera Raw است که ما آن را به اختصار ACR می‌نامیم. لازم نیست حتماً خود فتوشاپ را از نو نصب کنید. گاهی اوقات، به روز کردن همین پلاگین ویرایشگر فایل خام کافیست. می‌توانید تنها همین پلاگین را از روی اینترنت دانلود و در کامپیوترتان نصب کنید تا به راحتی بتوانید فایل خام دوربین را باز کنید. بیایید با هم این روش را مرور کنیم.

 

 

من سعی دارم در طی یک سری مطالب آموزشی درباره ویرایش عکس، روش‌های کاری و ترفند‌هایی که می‌شناسم را به شما یاد دهم. برای این کار تصمیم گرفتم از فایل‌های خام گالری‌های عکس آنلاین مانند وب‌سایت DPreview استفاده کنم که قبلاً هم برخی از آنها را در وب‌سایت نورنگار دیدید. عکسی که برای این کار انتخاب کردم یک فایل .NEF (فایل خام دوربین‌های نیکون) است که با دوربین Nikon D5600 گرفته شده است. این فایل را می‌توانید با حجم ۲۵.۴ مگابایت از این لینک دریافت کنید.

 

 

دانلود ویرایشگر فایل خام

 

 

وقتی این فایل خام دوربین را در فتوشاپ باز می‌کنم پیغامی ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد فتوشاپ امکان نمایش این فایل را ندارد و پیشنهاد می‌دهد که پلاگین فایل‌های خام را به روز کنید. به روز کردن این پلاگین رایگان است، اما متأسفانه شرکت ادوبی، امکان دانلود آن را برای کشور ما ممنوع کرده است. بنابراین می‌توانید این پلاگین را از وب‌سایت‌های دیگر دانلود و نصب کنید. می‌توانید با جستجوی عبارت “دانلود ویرایشگر فایل‌های خام” در گوگل دنبال وب‌سایت‌هایی برای دریافت آن بگردید. بهتر است سعی کنید آخرین نسخه منتشر شده را دانلود و نصب کنید تا اگر بعداً هم دوربین جدیدتری را استفاده کردید، بتوانید فایل خام آن را باز بدون مشکل کنید.

 

 

دانلود ویرایشگر فایل خام

 

 

به‌عنوان مثال از وب‌سایت نورنگار می‌توانید نسخه ۹.۹ این پلاگین را برای فتوشاپ CC دانلود و نصب کنید. این نسخه از برنامه ACR حدود ۳۲۰ مگابایت حجم دارد و فایلی که دانلود می‌کنید یک فایل .Zip است که می‌توانید آن را با هر برنامه فشرده‌ساز که در کامپیوتر دارید باز کنید.

 

 

دانلود ویرایشگر فایل خام

 

 

در داخل این فایل زیپ یک فایل اجرایی یا .EXE به همان نام وجود دارد. کافیست روی آن دو بار کلیک کنید و مراحل نصب را طی کنید تا این نرم‌افزار به‌طور خودکار، فتوشاپ شما را به روز کند. نکته مهم اینکه فراموش نکنید حتماً در هنگام نصب باید برنامه فتوشاپ بسته باشد. بعد از نصب برنامه دکمه Finish را بزنید.

 

 

دانلود ویرایشگر فایل خام

 

حالا برنامه فتوشاپ شما قادر است فایل خام جدید را باز کند و در بالای سمت چپ پنجره برنامه می‌بینید که نام Camera RAW 9.9 و نام دوربین D5600 نیکون نشان داده می‌شود.

 

 

دانلود ویرایشگر فایل خام

 

 

در مطالب آینده درباره ویرایش فایل خام دوربین در فتوشاپ بیشتر صحبت می‌کنیم. لطفاً سؤالات خودتان در رابطه با این مطلب را در بخش پیغام‌ها بنویسید.

 

 

دانلود ویرایشگر فایل خام

نویسنده : امیر یاری

1 Comment

  • مرادپور گفت:

    آیا ورژن های مختلف فتوشاپ ،ACR های ورژن خاصی رو احرا میکنند؟مثلا برای فتوشاپ 2015 1.2 چه ACR ی مناسبه تا اجرا بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *