021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه با دوربین آماتور D3400 حرفه‌ای عکاسی کنیم؟

چگونه با دوربین آماتور D3400 حرفه‌ای عکاسی کنیم؟

علاوه بر افزودن برنامه‌ی SnapBridge در دوربین نیکون D3400 برای راحتی در انتقالات بی‌سیم و افزایش عمر باتری، از یک پردازشگر در این دوربین استفاده شده که تقریباً از مدل قبلی خود یعنی D3300 قرض گرفته است. در این مقاله سعی کردیم به‌طور خلاصه چکیده‌ای از نحوه‌ی کار با دوربین نیکون D3400 را آموزش دهیم.

 

NIKON D3400

 

قبل از شروع توضیح مشخصات فنی این دوربین، بهتر است چند نکته‌ برای شروع کار با آن را بدانید. ازجمله :

 

  • همیشه قبل از شروع به عکاسی تنظیمات دوربین را چک کنید. اگر روز قبل هوا آفتابی بوده و شما در محیط باز عکاسی می‌کردید، نمی‌توانید با همان تنظیمات شب نیز عکاسی کنید.

 

  • از یک قلموی مخصوص برای تمیزکاری لنز استفاده کنید. برای اینکه خیالتان از بابت سالم ماندن لنز راحت باشد، می‌توانید از کیت‌های تمیز‌کننده‌ی لنز یا پارچه‌های مخصوص استفاده کنید تا گردوخاک یا لکه‌های ثبت شده روی آن را از بین ببرید.

 

  • اگر می‌خواهید از یک محیط کاملاً ساکت مثل موزه یا کتاب‌خانه عکاسی کنید،‌به تنظیمات منوی دوربین بروید و گزینه‌ی Beep را غیرفعال کنید. Beep‌ برای این است که اگر تصویر شما در فوکوس کامل قرار گیرد صدای بوق کوتاهی پخش شود.

 

  • حتماً در منوی تنظیمات قفل Slot empty-release را فعال کنید چون اگر کارت حافظه نداشته باشید، عکس هم ثبت کنید جایی ذخیره نمی‌شود.

 

  • همیشه سرعت شاتر خود را چک کنید. اگر قصد عکاسی با دست و بدون استفاده از سه‌پایه را دارید، سرعت شاتر را باید به‌گونه‌ای تنظیم کنید که تصاویر تار ثبت نشوند. اگر لرزش دست دارید، سرعت یک صدوبیست‌وپنجم ثانیه مناسب است، اما اگر به راحتی می‌توانید دوربین را با دست حمل کنید، از سرعت شاتر کند‌تر نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

 

Mode Dial

 

دوربین عکاسی آماتور نیکون D3400

 

Mode Dial مهم‌ترین بخش کنترل در دوربین نیکون D3400 است. در این مود شما مود‌ها و تنظیمات دیگر را کنترل می‌کنید. البته در اکثر مود‌های اتوماتیک نوردهی مثل (Auto, Auto Flash Off, Landscape, Portrait) دسترسی چندانی به تنظیم مواردی چون تراز سفیدی، ندارید. اما در مود دستی یا نیمه دستی نوردهی و به کمک مود Dial می توانید مواردی چون تقدم شاتر یا تقدم دیافراگم را تنظیم کنید.

 

حتماً درباره‌ی PSAM چیز‌هایی شنیده یا آن را در صفحه‌ی منوی خود دیده‌اید. با این مود تقریباً می‌توانید اکثر تنظیمات را کنترل کنید. اکنون، به بررسی این گزینه می‌پردازیم.

 

P = Program Auto

 

در این مود دوربین سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت خودکار تنظیم می‌کند. البته شما می‌توانید عناصر دیگری مثل جبران نوردهی را نیز در این مود تنظیم کنید. جبران نوردهی برای تنظیم نور محیط در عکاسی است و نور محیط را با توجه به شرایط، تاریک‌تر یا روشن‌تر می‌کند.

 

S = Shutter Priority

 

در مود S یا تقدم شاتر می‌توانید سرعت شاتر را خودتان تنظیم کنید و دوربین بر اساس سرعتی که برای شاتر در نظر گرفته‌اید میزان دیافراگم را به صورت خودکار تنظیم می‌کند تا یک نوردهی خوب در محیط انجام شود. این بهترین گزینه برای فریز کردن حرکات سوژه‌ها است. ( سرعت شاتر باید  بالا باشد–یک دویستم ثانیه یا حتی سریع‌تر) همچنین با این گزینه می‌توانید حرکات سوژه‌ها را تار ثبت کنید، مثلاً حرکت آب آبشار، که اگر تار ثبت شود واقعاً زیباتر است. ( برای این کار باید سرعت شاتر خیلی کند باشد مثل یک شصتم ثانیه یا حتی کند‌تر).

 

مهم‌تر از همه، سریع‌ترین سرعت شاتر زمانی قابل دسترسی و استفاده است که از یک فلاش داخلی یا یک فلاش اکسترنال با سرعت یک دویستم ثانیه استفاده شود. با این تکنیک شاتر و فلاش به درستی هماهنگ و ترکیب می‌شوند.

 

A = Aperture Priority

 

در مود A‌یا تقدم دیافراگم، شما مقدار مناسبی برای بازی دهانه‌ی دیافراگم در نظر می‌گیرید و دوربین به طور خود‌به‌خود و با توجه به مقدار دیافراگم، میزانی برای سرعت شاتر مشخص می‌کند. شما با دیافراگم می‌توانید کنترل عمق میدان و شارپنس تصاویر را در دست بگیرید. عمق میدان میزان تار بودن پس‌زمینه یا سوژه را مشخص می‌کند.

 

هر چه مقدار دیافراگم بیشتر باشد، مثلاً  f/11، نور کمتری از محیط برای عکاسی دریافت می‌کند و بنابراین تصویر با عمق میدان بالاتری ثبت می‌شود و شارپنس سرتاسری در کادر تصویر ایجاد می‌شود. هرچه این میزان کوچک‌تر باشد، مثلاً f/2.8، عمق میدان کمتر شده و نور بیشتری از محیط دریافت می‌شود.

 

M = Manual

 

در این مود که مود دستی می‌باشد،‌ کنترل تنظیم تمام موارد ،‌چه سرعت شاتر و چه تنظیمات دیافراگم با خودتان است.

 

مود Guide

 

برای استفاده از این مود که همان مود راهنمایی می‌باشد، دکمه‌ی Menu را فشار دهید تا پاسخ سؤالاتتان را در آنجا بیابید. در این مود چهار گزینه با عملکرد‌های متفاوت وجود دارد: Shoot, View/delete,  Retouch و  Set up.هر بخش دستورالعمل استفاده‌ی خودکار یا دستی از این عملکرد‌ها را شامل می‌شود و گاهی دوربین برای ثبت یک‌لحظه یا مورد خاص، راهنمایی‌ای درباره‌ی نحوه‌ی صحیح عکاسی در آن موقعیت در صفحه‌نمایش نشانتان می‌دهد. این گزینه یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسان سطح مبتدی می‌باشد.

 

مود‌های Scene

 

دوربین نیکون D3400 حدود شش مود Scene ارائه می‌دهد که با آیکون‌های متفاوتی در مود Dial نشان داده می‌شوند. بر اساس سوژه‌ی موردنظر،‌ مود مناسب را انتخاب کنید.( پرتره، مناظر، کودکان، ورزشی، کلوز آپ و پرتره در شب). پس از انتخاب مود موردنظر، دوربین بر اساس همان، تنظیمات لازم را به طور خود‌به‌خود انجام داده و آماده‌ی عکاسی می‌شود.

 

Auto/Auto Flash Off

 

در این بخش دوربین بهترین تنظیمات را برای شرایط موجود انتخاب می‌کند. با این بخش شما کنترل قسمت‌های پیشرفته‌ای را در اختیار دارید.

 

بیشتر بخوانید: مثلث نوردهی چیست؟ +ویدئو

 

Effects

 

اگر شما می‌خواهید در عکس‌هایتان خلاقیت به خرج دهید یا عکسی متفاوت ثبت کنید،دوربین نیکون D3400 ، ده افکت خاص ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها در عکس، به هدفتان می‌رسید. این افکت‌ها شامل Super Vivid،‌ Photo Illustration و سایر افکت‌های پرکاربرد می‌باشد.

 

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

سایر کنترل‌های مهم  دوربین نیکون D3400 :

 

 

بخش پایینی دوربین سمت چپ

 

در این بخش دکمه‌ی Info قرار دارد که با استفاده از آن بدون نیاز به رفتن به منوی اصلی، به اکثر تنظیمات پرکاربرد دسترسی میابید.

 

 

بخش بالایی دوربین سمت راست

 

در این بخش Lv یا Live View قرار دارد که بالای آینه درج شده است و شما می‌توانید با استفاده از آن از طریق LCD صحنه‌ی مدنظر را مشاهده کنید. Lv برای ثبت ویدیو کمک شایانی به عکاسان می‌کند.

 

 

بخش پایینی دوربین سمت راست

 

در این بخش دکمه‌ی رهاسازی قرار دارد. با این دکمه شما به تنظیمات self-timer و remote دسترسی خواهید یافت. همچنین با این دکمه می‌توانید حالت عکاسی را بین عکاسی تک شات یا عکاسی پیاپی، انتخاب کنید.

 

اکنون با خواندن این مقاله‌ی کوتاه نحوه‌ی شروع کار با دوبین و نکات ابتدایی و مقدماتی دوربین D3400 را فرا گرفته‌اید. در مقاله‌ی بعدی شما را با تکنیک‌های ثبت عکس‌های بی‌نظیر با این دوربین، آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

قسمت دوم این مقاله را اینجا بخوانید.

12 دیدگاه

  • محمدرضابامری گفت:

    بدترین دوربینی که تو عمرم دیدم همینه دوربین ندیدم به اندازه این دوربین نویز بندازه تو عکس بدترین دوربین همینه به یه دکمه کنون نمی ارزه گول خوردم نیکون d3400گرفتم

  • محمدی گفت:

    سلام من می خوام بلوتوث دوربین رو به گوشی وصل کنم پیام میده به دلیل pin اشتباه متصل نشد چه باید بکنم ؟لطفا راهنمایی بفرمایید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *