021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا دوربین‌های تلفن‌های هوشمند می‌توانند با دوربین‌های DSLR رقابت کنند؟

آیا دوربین‌های تلفن‌های هوشمند می‌توانند با دوربین‌های DSLR رقابت کنند؟

اما آیا قرار است تلفن‌های هوشمند جایگزین دوربین‌های حرفه‌ای شوند؟ آیا قرار است ببینیم که عکاسان بیشتری دوربین‌های DSLR یا بدون آینه خود را پشت سر گذاشته و فقط به دوربین‌های تلفن‌های همراه خود اعتماد می‌کنند؟

جنگ مگاپیکسلی

در حالی که مگاپیکسل تنها مقدار بزرگی تصویری است که دوربین می‌تواند ثبت کند، اما تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع داشته‌اند. در زمان نوشتن این مطلب، چندین گوشی هوشمند وجود دارد که دارای یک دوربین 48 مگاپیکسلی فوق‌العاده هستند.

[relatedpost post=”156937″]

برای مقایسه، Nikon D850 و Nikon Z7 دارای 45.7mp و دوربین Canon EOS 5DsR دارای 50mp رزولوشن است. این در حالی است که سنسورهای تصویر مورد استفاده در این دوربین‌ها خیلی بزرگتر از دوربین‌های موبایل است.

دوربین‌های تلفن‌های هوشمند

اکنون باید ذکر شود که افزایش هرچه بیشتر تعداد مگاپیکسل بر روی یک سنسور کوچک لزوماً به معنای کیفیت تصویر بالاتر نیست. تلفن‌های هوشمند ذکر شده دارای فیلتر Quad Bayer هستند، آنها برای عکسبرداری با رزولوشن 12 مگاپیکسلی طراحی شده‌اند اما اجازه ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی را فراهم می‌کنند.

تعداد بالای مگاپیکسل در تلفن های هوشمند ممکن است به این معنی نباشد که شما می‌توانید فایل های با کیفیت بالا را همانطور که در میان دوربین‌های DSLR مگاپیکسل بالا نشان داده شده چاپ کنید، اما این ویژگی به قابلیت‌های HDR بسیار بهتر منجر می‌شوند. به عبارت دیگر، دوربین‌های تلفن‌های هوشمند به منظور ارائه عملکرد بهتر در موقعیت هایی با دامنه دینامیکی بالا به جای ارائه بهترین جزئیات طراحی شده‌اند.

کنترل دستی تنظیمات

تا همین اواخر، کمبود امکان کنترل دستی تنظیمات محدودیت بزرگی برای دوربین‌های تلفن‌های هوشمند بوده است. البته امروزه دیگر این مشکل وجود ندارد؛ چندین تلفن امکان کنترل کامل تنظیمات دوربین را دارند. می‌توانید سرعت شاتر، ISO، دیافراگم و وایت بالانس را تغییر دهید. حتی امکان انتخاب بین عکسبرداری jpeg و RAW نیز وجود دارد که به شما انعطاف بیشتری برای پردازش ادیت تصاویر می‌دهد.

این یک موضوع مهم است. توانایی کنترل دستی تنظیمات برای هر کسی که در کار عکاسی جدی باشد، یک الزام است.

طیف گسترده لوازم جانبی

عامل دیگری که بخشی از دلیل گرایش بسیاری از عکاسان به سمت عکاسی با تلفن همراه است، وجود لوازم جانبی فراوان موجود برای اکثر دستگاه‌ها است. چه یک فیلتر ND، سه پایه یا شاتر از راه دور باشد، گزینه های زیادی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. همه این امکانات می‌تواند تصاویر گوشی هوشمند شما را به سطح بالاتری برساند.

من تصاویر خارق العاده‌ای را دیده‌ام که با دستگاه‌های تلفن همراه توسط عکاسانی که از این لوازم جانبی استفاده کرده‌اند گرفته شده است.

یک وسیله همه کاره با قیمت مشابه

در حالی که ما اغلب از گران بودن تلفن‌های هوشمند شکایت داریم، روش دیگری نیز وجود دارد که می توان آن را بررسی کرد: قیمت مدل‌های برتر تقریباً هم قیمت یک دوربین dslr نیمه حرفه‌ای است. تفاوت اصلی؟ شما با خرید گوشی موبایل در عین حال یک تلفن و دوربین به صورت همزمان خواهید داشت.

دلایل محبوبیت دوربین های موبایل

سوال اصلی این است که آیا دوربین‌های گوشی‌های هوشمند به اندازه کافی خوب هستند که جایگزین دوربین های DSLR و Mirrorless شوند. بیایید ابتدا برخی از عواملی را که در این موضوع دخیل هستند، بررسی کنیم:

تلفن های همراه کوچک هستند. اندازه و وزن یک موضوع مهم برای عکاسان است، به ویژه اگر شما تمایل به پیاده روی و سفرهای طولانی‌تر داشته باشید. این همان دلیلی است که بسیاری از عکاسان به دوربین‌های بدون آینه روی می‌آورند، آیا ممکن است وقتی کیفیت دوربین موبایل با دوربین های امروزی مطابقت دارد همان افراد به سمت تلفن های همراه بروند؟

دوربین‌های تلفن‌های هوشمند

  • همه یک گوشی هوشمند دارند: براساس  آمار، 66.5 درصد از مردم جهان صاحب تلفن هوشمند هستند. بیش از 71.5 درصد از جمعیت ایالات متحده آمریکا حداقل یک گوشی هوشمند را در اختیار دارند. این درصد همواره در حال رشد است. دسترسی به تلفن‌های هوشمند بیش از هر زمان دیگری امکان پذیر است و با بهبود کیفیت تصویر، ما بیشتر از پیش شاهد این هستیم که دوربین‌های تلفن همراه بر دوربین‌های DSLR و بدون آینه غلبه کنند.
  • امکان ویرایش و به اشتراک‌گذاری فوری: امکان اشتراک گذاری فوری تصویر پس از ثبت آن، برای بسیاری از افراد به یک فاکتور مهم تبدیل شده است. برنامه هایی مانند Adobe Lightroom CC یا Google’s Snapseed این امکان را فراهم می‌کند تا در زمان کوتاهی قبل از بارگذاری عکس در یک یا چند سیستم عامل، به صورت حرفه‌ای آن را ویرایش کنید.
  • کیفیت رو به رشد تصویر: کیفیت تصویر در مدت زمان کوتاهی بسیار پیشرفت کرده است و به نظر نمی‌رسد که این روند کند شود. دوربین‌های تلفن‌های هوشمند امروزی از بسیاری از دوربین‌های DSLR 5 ساله بهتر هستند.

چرا دوربین های DSLR / Mirrorless همچنان بر بازار حرفه ای حاکم هستند

در حالی که فکر می‌کنیم تلفن‌های هوشمند قرار است بخشهای بزرگی از بازار آماتور و علاقه‌مندان به عکاسی را تصاحب کنند، اما عکاسان جدی همچنان به دوربین‌های حرفه‌ای اعتماد می‌کنند. وزن و اندازه یک عامل مهم خواهد بود اما از نظر یک عکاس حرفه‌ای انعطاف پذیری دوربین، احساس کار با یک ابزار حرفه‌ای و کیفیت تصویر بالا بسیار ارزشمند است.

چرا گوشی‌های هوشمند به دنیای عکاسی حرفه‌ای غلبه نمی‌کنند؟

  • کیفیت تصویر مرتباً بهبود می‌یابد: بله. کیفیت دوربین‌های تلفن‌های هوشمند به سرعت در حال بهبود است اما کیفیت دوربین‌های DSLR و بدون آینه نیز بهبود می‌یابد. شما امروز ممکن است از دوربین خود راضی باشید اما 5-10 سال آینده چیز بهتری وجود دارد.
  • تمرکز تولیدکنندگان بر بازارهای حرفه‌ای است: صنعت تلفن‌های هوشمند ممکن است دوربین‌های کامپکت را از بین ببرد اما این امر باعث ایجاد تغییر در تولیدکنندگان دوربین شده است. به نظر می‌رسد اکنون تمرکز روی بازارهای نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای است. بیشتر عکاسان مبتدی با دوربین نیمه حرفه‌ای شروع می‌کنند.

دوربین‌های تلفن‌های هوشمند

  • دوربین همیشه یک قدم جلوتر است: من معتقدم بسیاری از عکاسان کار خود را با یک دوربین موبایل آغاز می‌کنند اما هنگامی که بیشتر به عکاسی بپردازند و بخواهند بهتر شوند، روی یک دوربین بدون آینه یا DSLR سرمایه گذاری می‌کنند. دوربین یک ابزار حرفه‌ای تر از گوشی‌های هوشمند است.
  • مدل‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد: هنگام خرید تلفن هوشمند به احتمال زیاد می‌خواهید تلفن هوشمندی را بخرید که بهترین گزینه همه جانبه است. شما یکی را می‌خواهید که سریع باشد، بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید، تمام برنامه‌های مورد نیاز شما را داشته باشد، دوربین خوبی داشته باشد و به راحتی کار کند. بهترین تلفن‌های دوربین دار لزوما بهترین تلفن‌های همراه نیستند. هنگام انتخاب دوربین DSLR یا بدون آینه می‌توانید بین بسیاری از مدل‌ها یکی را انتخاب کرده و مدلی را پیدا کنید که به بهترین وجه نیاز شما را برآورده کند. دوربین یک دوربین است، نه چیز دیگر.

دوربین‌های تلفن‌های هوشمند

  • لنزهای با کیفیت بالا تفاوت ایجاد می‌کنند: هر عکاس حرفه‌ای اهمیت شیشه با کیفیت را می‌داند. شما در استفاده از دوربین بسیار انعطاف پذیرتر هستید و می‌توانید از لنزهای مختلف برای اهداف مختلف استفاده کنید.

آینده عکاسی

انتظارات شما در مورد کیفیت تصویر، به انعطاف پذیری با تنظیمات و لنزها و در نهایت، نیازهای عکاسی و جاه طلبی‌های شما بر می‌گردد. دوربین‌های تلفن‌های هوشمند اکنون بیش از اندازه کافی خوب هستند و می‌توانند تصاویر زیبایی تولید کنند که می‌توانند به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شوند و حتی ممکن است در اندازه‌های کوچک چاپ شوند. اگر 10 سال پیش تمام آنچه شما نیاز داشتید یک دوربین جمع و جور بود، امروزه تنها به یک گوشی هوشمند نیاز دارید.

با این وجود دوربین‌های DSLR و Mirrorless به جایی نمی‌روند. حداقل نه به این زودی. هنوز بازار عظیمی در بین عکاسان مشتاق وجود دارد که به دنبال فایل‌های با کیفیت بالاتر و انعطاف پذیری بیشتر هستند. ما فقط می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سازندگان دوربین سعی در تأمین خواسته‌ها و آرزوهای روزافزون ما برای ایجاد دوربین‌های حتی بهتر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه