021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

لنزهای نیکون را بهتر بشناسید

لنزهای نیکون را بهتر بشناسید

Auto-Priority Manual ( فوکوس دستی با تقدم فوکوس اتوماتیک) : این وضعیت امکان انتقال راحت از حالت اتوفوکوس به فوکوس دستی را هنگام عملکرد اتوفوکوس فراهم می کند. حساسیت دکمه به نحوی درنظر گرفته شده تا از تغییر ناخواسته و ناگهانی به وضعیت فوکوس دستی اجتناب گردد.

———————————————————————————————

به لطف مکانیسم به کار رفته درون این لنزها، عملکرد فوکوس دستی بصورت بسیار نرم، همانند لنزهای با فوکوس دستی متعارف حاصل شده است؛ این نرمی چرخش حلقه فوکوس با افزودن مقدار متناسبی کشش به حلقه فوکوس بدست آمده است.

————————————————————————————————-

Aspherical Lens ( لنز اسفریکال ) : این نوع لنزها از عدسی های غیر کروی به منظور کاهش برخی اختلالات لنز از جمله اعوجاج تصویر استفاده می کنند. نخستین بار در سال 1968، این نوع عدسی ها در لنز Fisheye 10mm f/5.6 بکار گرفته شد. از آن موقع تا کنون، این عناصر اپتیکی بعنوان بخشی مهم در سری لنزهای نیکون بکار رفته است. لنزهای اسفریکال در دو نوع Hybrid ( ترکیب پلاستیک و شیشه ) و Molded ( تزریق مستقیم شیشه در قالب ) تولید می شوند.

———————————————————————————————–

ASED ( ترکیب عدسی های ED با عدسی های اسفریکال ) : این لنز ها از ویژگی کاهش خطای ابیراهی رنگی و ویژگی لنزهای اسفریکال در کاهش اختلال اعوجاج بطور همزمان بهره می برند. این عنصر اپتیکی در لنز AF-s 24-70mm F/2.8E ED VR بکار رفته است.

———————————————————————————————–

Close-Range Correction ( تصحیح فوکوس در فواصل کوتاه ) : این سامانه یکی از مهمترین دستاوردهای نیکون در فوکوس لنز می باشد.  به کمک این سامانه، محدوده فوکوس افزایش یافته و کیفیت تصویر در فواصل نزدیک افزایش می یابد. در این لنزها، عناصر مربوط به فوکوس در گروه های مستقل و بصورت شناور برای حصول فوکوس حرکت می کنند. در این روش کسب فوکوس در فواصل کوتاه نیز میسر می گردد. این سامانه در لنزهای فیش آی، واید، میکرو و برخی لنزهای تله فتو متوسط بکار رفته است.

——————————————————————————————-

Distance Information ( اطلاعات فاصله سوژه ) : اطلاعات فاصله سوژه تا دوربین توسط یک سامانه رمزگذار مرتبط با حلقه فوکوس لنز بدست می آید. این اطلاعات سپس به دوربین منتقل می شود تا کنترل دقیق نوردهی در نورسنجی 3D color Matrix II/III و فلاش پرکننده i-TTL امکان پذیر گردد؛ تمام لنزهای سری AF,AF-S, AF-P, PC, PC-E دارای این سامانه می باشند.

———————————————————————————————

Defocus Control ( کنترل خارج از فوکوس ) : لنزهای دارای این قابلیت به شما امکان کنترل میزان خطای کرویت در پیش زمینه یا پس زمینه را  توسط چرخاندن حلقه DC بر روی لنز را فراهم می کند. در نتیجه می توانید محو شدگی دایره ای خارج از فوکوس را که برای عکاسی پرتره بسیار لازم است، بدیت آورید. این فناوری در هیچ لنز دیگری در جهان استفاده نشده است.

———————————————————————————————-

E type (لنزهای سری E) : در این لنزها از دیافراگم های الکترومغناطیسی استفاده می شود. فرمان تغییر دیافراگم بصورت سیگنال های الکترونیکی از دوربین به لنز ارسال شده و در نتیجه کنترل بسیار دقیق دیافراگم حتی هنگام استفاده از تله کانورتر با یک لنز سوپر تله فتو (با توجه به محدودیت ها) امکان پذیر می گردد.

[relatedpost post=”15196″]

——————————————————————————————–

ED Glass (عدسی ED) : شرکت نیکون اولین سازنده لنز در دنیا است که عدسی های ED(Extra-low Dispersion) را جهت کاهش خطای رنگی منوری گسترش داد. این عدسی ها همچنین ویژگی تفرق غیر معمول مشابه کریستال های کلسیوم فلوراید را ارائه می کنند که به نوبه خود باعث کاهش طیف ثانویه می شود. در لنزهای با عدسی های معمولی با افزایش فاصله کانونی امکان تصحیح خطای رنگی لنز (CA) کمتر می گردد. عدسی های ED نیکون که بطور قابل ملاحظه ای این خطا را کاهش می دهند در طیف وسیعی از لنزهای تله فتو نیکون به کار رفته اند.

—————————————————————————————–

Fluorite Lens (عدسی فلورایت) : فلورایت یک ماده معدنی با نرخ انتقال بالا در محدوده امواج مادون قرمز و فرابنفش می باشد. عدسی های ساخته شده از فلورایت می توانند بطور موثری خطای انحراف رنگی( بیراهی رنگی ) را در محدوده طیف مرئی کاهش دهند. بدلیل وزن بسیار کمتر نسبت به عدسی های شیشه ای، استفاده از فلورایت می تواند به کاهش وزن لنز منجر شود.

——————————————————————————————–

پوشش فلورین : این پوشش در لنزهای نیکون بطور موثری گرد و غبار، قطرات آب و چربی را از سطح لنز دور می کند. به لطف فناوری اصلی نیکون، این پوشش نسبت به پوشش های مشابه از دوام و مقاومت بیشتری برخوردار است. تاثیر ضد انعکاس این پوشش نیز به ثبت تصاویری با وضوح بالاتر کمک می کند.

———————————————————————————————

لنزهای سری G : این لنزها فاقد حلقه تنظیم دیافراگم بر روی بدنه بوده و تنظیم دیافراگم توسط فرمان های روی بدنه دوربین انجام می شود. این روش می تواند تنظیم خیلی دقیق دیافراگم را هنگام عکسبرداری با سرعت بال و پیوسته ممکن می سازد. همچنین بدلیل حذف حلقه تنظیم دیافراگم، این لنزها وزن کمتری نسبت به مدل های مشابه داشته و برای استفاده در دوربین های عکاسی دیجیتال بهینه شده اند.

————————————————————————————————-

High Refractive Index (شاخص انکسار بالا) : با شاخص انکسار بیش از 2 ، این لنزها می توانند تاثیری مشابه با بکارگیری چندین عدسی شیشه ای معمولی ایجاد نمایند. این تاثیر می تواند هر دو خطای کرویت و انحنای میدانی را جبران نموده و ساخت لنزهای کوچکتر را امکان پذیر نماید.

———————————————————————————————-

Internal Focusing (فوکوس داخلی) : در لنزهایی با این قابلیت، تغییر فوکوس باعث تغییر اندازه لنز نمی شود. تمام حرکات عناصر اپتیکی فوکوس در داخل لنز انجام شده و علاوه بر کاهش فاصله فوکوس منجر به ساختار کوچکتر و سبک تر لنز نیز می گردد. سامانه فوکوس داخلی در اکثر لنزهای تله فتو و برخی لنزهای زوم نیکون وجود دارد.

—————————————————————————————–

Manual-Priority Auto (فوکوس اتوماتیک با تقدم فوکوس دستی) : در این وضعیت با چرخاندن حلقه فوکوس بر روی لنز می توانید به راحتی و بدون هیچ گونه تاخیر زمانی از فوکوس اتوماتیک به فوکوس دستی تغییر وضعیت دهید.

[relatedpost post=”67552″]

—————————————————————————————–

Meniscus Protective Glass ( عدسی های محافظ با دو انحنا ) : این عدسی های محافظ که در جلوی لنزهای سوپر تله فتو و سریع نیکون قرار گرفته اند از یک سطح مقعر و یک سطح محدب تشکیل شده اند. عدسی های محافظ معمولی و تخت باعث انعکاس نور بر روی حسگر یا فیلم شده و این انعکاس مجدداً از روی عدسی محافظ برگشت داده می شود. این توالی انعکاس ها پدیده ای بنام شبح وارگی ( Ghosting) را ایجاد می کند. عدسی های محافظ انحصاری نیکون ML بطور قابل ملاحظه ای این انعکاس های مزاحم و پدیده شبح وارگی را کاهش می دهند.

————————————————————————————

Nano Crystal Coat (پوشش نانو کریستال) : این پوشش حاصل تجربیات نیکون در فناوری تولید مواد نیمه هادی می باشد. پوشش نانو کریستال نیکون پوششی ضد انعکاس با شاخص انکسار بسیار پایین بوده و از ذرات کریستالی بسیار ریز در ابعاد نانو ( یک میلیونیم میلیمتر) بهره می برد. این ذرات کریستالی انعکاس نور درون لنز را در طیف امواج نور مرئی ( بین 380 تا 780 نانومتر)  در مقیاسی فراتر از پوشش های معمولی، از بین می برد. پوشش نانو کریستال نیکون پدیده شبح وارگی(Ghosting) نورهای قرمز و نورهایی که بطور قطری به لنز وارد می شوند را از بین می برد.

—————————————————————————————-

Phase Fresnel Lens (لنزهای فاز فرنل) : این لنزها که توسط نیکون گسترش داده شده اند بطور موثری خطای انحراف رنگی ( CA) را با بهره گیری از پدیده تفرق تصویر (Photo Diffraction) کاهش می دهد. این فناوری در مقایسه با لنزهای معمولی، باعث کاهش هرچه بیشتر ابعاد و وزن لنز می گردد.

——————————————————————————————-

Rounded Diaphragm (دیافراگم مدور) : هنگام عکسبرداری با دیافراگم های معمولی بخصوص در شب و دارای منابع نور نقطه ای مانند لامپ های خیابان، نقاط چند ضلعی و محو در تصویر ظاهر می شوند. در دیافراگم مدور از تیغه های ویژه ای استفاده شده تا نقاط روشن به زیبایی و به شکل مدور در تصویر ثبت شوند.

—————————————————————————————–

Rear Focusing (فوکوس در پشت لنز) : در این سامانه تمام عناصر اپتیکی لنز در گروه هایی مشخص تقسیم شده و فقط گروه انتهایی لنز برای حصول فوکوس حرکت می کند. این روش باعث اتوفوکوسی نرم تر و سریع تر می گردد.

——————————————————————————————–

Super Integrated Coating( پوشش یکپارچه فوق العاده ) : پوشش انحصاری و چندلایه نیکون باعث انتقال نور در محدوده وسیع تر طول موج ها می گردد. حتی در لنزهای زوم با تعداد زیاد عناصر اپتیکی، این پوشش بطور موثری پدیده شبح وارگی(Ghosting) و درخشش(Flare) را کاهش می دهد. این پوشش به شکل وسیعی بر اکثر لنزهای نیکون اعمال می شود.

[relatedpost post=”71726″]

—————————————————————————————

Stepping Motor( موتور پله ای) : در لنزهای سری AF-P نیکون از موتور پله ای برای اتوفوکوس استفاده می شود. در این سیستم، عملکرد موتور توسط پالس های الکتریکی و بصورت پله به پله برای هر پالس انچام می شود. با این روش پاسخ عملکرد بسیار سریع بوده و کنترل شروع و توقف حرکت با دقت بالا امکان پذیر است. با توجه به این ویژگی ها، با عملکردی کم صدا ، دقیق و سریع فوکوس مناسب برای فیلمبرداری مواجه می شویم. ( توجه ) تعداد دوربین های سازگار با این نوع لنزها محدود بوده و حتی برخی دوربین های سازگار نیاز به ارتقاء میان افزار دارند.

———————————————————————————————-

Super ED Glass (عدسی ED عالی) : نیکون با معرفی عدسی های Super ED قابلیت های عدسی های ED را در کاهش خطای رنگی افزایش داده و عملکردی خارق العاده را در کاهش طیف ثانوی ارائه داده است. این عدسی ها در لنزهای AF-S 80-400mm f/3.5-5.6G ED VR و لنز AF-S 200mm f/2G ED VRII استفاده شده اند.

———————————————————————————————————–

Silent Wave Motor (موتور فوکوس موجی) : در این نوع موتورها از امواج بی صدا برای به حرکت درآوردن عناصر اپتیکی مرتبط با فوکوس استفاده می شود. با توجه به طراحی و ساختار لنز از دو نوع موتور فوکوس حلقوی و فشرده استفاده می گردد. تمامی لنزهای AF-S که دارای موتور فوکوس SWM هستند، فوکوسی بسیار نرم و کم صدا را برای حالات مختلف عکاسی از جمله عکاسی ورزسی و حیات وحش ارائه می دهند.

——————————————————————————————–

Vibration Reduction ( کاهش لرزش) : در سامانه لرزش گیر لنزهای نیکون، لرزش های دوربین توسط حسگر VR لنز که بطور پیوسته درون لنز حرکت می کند، شناسایی شده و باعث تطابق محور اپتیکی لنز با حسگر دوربین می شود. این فرایند باعث کاهش تاثیر لرزش دوربین در تصویر شده و از محو شدگی تصویر جلوگیری می کند. با ارائه شرایط عکسبرداری معادل تقریباً 4.5 گام شاتر سریع تر، می توانید تصاویری شارپ تر در عکاسی ورزشی، محیط های کم نور و عکاسی بر روی دست ایجاد نمایید.

1 Comment

  • فاطمه رحمانی گفت:

    سلام، خسته نباشید
    لطفا واژه نامه هایی که مربوط به لنزهای کانن مربوط میشه برامون به اشتراک بگذارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه