دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

اتفاق‌های جالب عکاسی در هفته‌ای که گذشت

اتفاق‌های جالب عکاسی در هفته‌ای که گذشت

مصاحبه خبرساز مدیر عامل نیکون

 

هفته پیش Nicolas Gillet مدیر فروش و بازاریابی نیکون فرانسه، یک مصاحبه‌ای با وبلاگ عکاسی Mizuwari انجام داد که خیلی خبرساز شد. او در این مصاحبه درباره موضوعات مختلف حول و حوش دوربین‌ها ی Nikon Z و مانت عجیب و غریب آن‌ها صحبت کرد و در حین صحبت‌هایش به موضوعی اشاره کرد که برای عکاسان ورزشی و عکاسان شب اهمیت زیادی دارد. او گفت که مانت Z نیکون، به لحاظ تئوری می‌تواند لنز‌هایی با دیافراگم f/0.65 همراه با فوکوس خودکار داشته باشد! نباید فراموش کنیم که مانت فعلی نیکون، یعنی همین مانت F که هم اکنون روی دوربین‌ها ی فول‌فریم این شرکت کانن Nikon D850 وجود دارد، نهایتاً می‌تواند لنز‌هایی با f/1.4 داشته باشد.

 

زمانی که دوربین‌ها ی سری Z معرفی شدند، گفته شد که این دوربین‌ها می‌توانند لنز‌هایی با دیافراگم f/0.95 را نیز بپذیرند و اتفاقاً نیکون هم اعلام کرد که به زودی اولین مدل از چنین لنزی را با نام Noct-Nikkor 56mm F0.95 معرفی خواهد کرد.

 

اما براساس مصاحبه‌ای که آقای Gillet کرده است، ظاهراً این لنز، تنها شمه‌ای از آن چیزی است که نیکون قادر به انجام آن می‌باشد. به نظر می‌رسد نیکون این برگ‌های برنده را برای زمانی نگه داشته است که رقبایش یعنی کانن و سونی، بتوانند به لنز‌هایی با دیافراگم باز‌تر از f/1.0 برسند و به این وسیله می‌خواهد برتری خود را به رخ بکشد.

 

یکی از مهم‌ترین رقبای نیکون در بین برند‌های Mirrorless، سونی است که مانت E آن با محدودیت f/1.4 روبرو است. وب‌سایت Amateur Photographer هم چند روز پیش در مصاحبه‌ای با مدیر ارشد بخش تصویرگری دیجیتال سونی، درباره چشم‌انداز سونی در بازار دوربین‌های میرورلس سؤال کرد و پاسخ سونی به این گفته هم جالب بود. او در پاسخ به این سؤال که آیا سونی می‌تواند لنزی با دیافراگم f/1.0 برای مانت E بسازد یا خیر، جواب داد: این کار به لحاظ تکنیکی برای ما میسر است، اما توجیه بازاریابی برای ما ندارد که بخواهیم چنین لنزی را تولید کنیم و احتمالاً فروش خوبی هم نخواهد داشت. او تصریح کرد “شاید حتی فکر کنیم که یک لنز f/1.2 هم ممکن است توجیه داشته باشد، اما تولید لنز f/1.0 برای ما هیچ توجیه اقتصادی ندارد”.

 

به نظر می‌رسد این گفته بیشتر یک توجیه باشد تا یک رویکرد. زیرا می‌دانیم که مانت E را سونی سال‌ها پیش تولید کرده و روی آن سرمایه‌گذاری کرده است و طبیعتاً تغییر این مانت اصولاً برای این شرکت امکان‌پذیر نیست. این موضوعی است که  Stephan Schulz، مدیر ارشد لایکا نیز در مصاحبه‌ای که برای فتوکینا 2018 با فروم Red Dot انجام داده بود به آن اشاره کرد. او در این مصاحبه تصریح کرد که اصولاً مانت E برای دوربین‌های فول‌فریم توسعه داده نشد و سونی بعد از اینکه این مانت را تولید کرد به فکر تولید و استفاده از آن روی حسگر فول‌فریم افتاد. طبیعتاً همه این‌ها می‌تواند محدودیت‌های سونی برای رقابت با دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه باشد که هر روز بیشتر از قبل، در بازار دوربین‌های دیجیتال جا باز می‌کنند.

 

مدیر لایکا در توضیح مقایسه بین مانت E سونی و مانت L لایکا هم به نکته جالبی اشاره کرد. هر دوی این مانت‌ها برای اولین بار روی یک دوربین غیر فول‌فریم یا APS-C  معرفی شدند. مانت E را اولین بار در سال 2010 روی دوربین‌های NEX 3 و NEX 5 سونی دیدیم و مانت L هم برای نخستین بار روی دوربین غیر فول‌فریم (Leica T (Typ 701 در سال 2014 دیده شد. اما لایکا می‌گوید ما از همان اول، ذهنیت قرار دادن این مانت روی یک دوربین فول‌فریم بدون آینه را داشتیم، در حالی که سونی فکرش را هم نمی‌کرد که با این مانت یک فول فریم معرفی کند.

 

جدای از این شاخ و شانه کشیدن‌ها برای همدیگر، آنچه که مسلم است این است که با درگیر شدن برند‌های معتبر مانند نیکون، کانن، پاناسونیک و لایکا در دنیای بدون آینه‌های فول فریم، برنده نهایی عکاسان خواهند بود و طبیعتاً تکنولوژی‌های گران‌قیمت‌تر و پیشرفته‌تر می‌توانند با قیمت کمتر و تنوع بیشتر وارد بازار شوند. منتظر می‌مانیم تا ببینیم آینده این جنگ سخت‌افزاری در صنعت عکاسی چه خواهد شد.

 

صد دانه دوربین‌، دسته به دسته!

 

دوربین‌ها ی موبایل هم تبدیل به موضوع داغ روز شده‌اند. فعلاً تلفن همراه پرچم‌دار LG که V40 ThinQ نام دارد با 5 دوربین جداگانه، در میان موبایل‌های دوربین‌دار پرچم‌دار محسوب می‌شود. اما به نظر می‌رسد، تازه این اول راه است و موبایل دوگانه و سه‌گانه و چندگانه، قرار است به زودی به خاطره تبدیل شوند.

 

بهترین دوربین موبایل

 

وب‌سایت خبری تکنولوژی LetsGoDigital اخیراً خبری را منتشر کرده که در آن به بررسی پتنت جدید LG پرداخته است و نشان داده که LG در حال کار روی یک اسمارت‌فون با 16 دوربین است. ظاهراً این تعداد دوربین قرار است در ردیف‌های شبکه‌ای 4 در 4 در پشت دوربین قرار بگیرند. یعنی همه آن‌ها، یک صحنه را با زوایای دید و فاصله کانونی مختلف پوشش می‌دهند. احتمالاً این تعداد دوربین قرار است یک صحنه را به صورت سه بعدی، فیلم‌برداری و عکاسی کنند.

 

در عکس‌ها می‌بینیم که با این دوربین از یک عروسک (یا هر سوژه دیگری) عکاسی شده و بعداً خود کاربر، صورت را به سمتی که زاویه بهتری دارد می‌چرخاند. بنابراین باید منتظر باشیم که از این به بعد در مهمانی‌ها، یک عکس دسته جمعی بگیریم و بعد هر کسی بیاید جلو و درخواست کند تا بهترین زاویه سر و بدن را برای خودش انتخاب کند!

 

اگرچه هنوز مشخص نیست که این تکنولوژی‌ها، دقیقاً چه وقتی قرار است در جیب ما قرار بگیرد، اما تصور دنیای عکاسی دیجیتال با چنین پیشرفت‌هایی بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد!

 

مسابقه زایس با جایزه 15 هزار یورو

 

اگر اهل مسابقه و جشنواره عکس هستید، بد نیست سری به وب‌سایت زایس بزنید. مسابقه سالیانه زایس 2019 در حال برگزاری است و جایزه اول آن شامل 3000 یورو جایزه نقدی و امکان انتخاب لنز‌های زایس تا سقف 12000 یورو است. این جایزه، همراه با مسابقه Sony World Photography Awards برگزار می‌شود و موضوع مسابقه هم به جای بررسی یک عکس، میزان خلاقیت عکاسان در بازگو کردن یک داستان یا اتفاق در قالب 5 تا 10 عکس است. تم مسابقه باز هم “فراتر دیدن – غیر منتظره” (Seeing Beyond – The Unexpected) است و همان‌طور که می‌بینیم، موضوع آن باز است تا عکاسان بتوانند خلاقیت نگاه خود را به کار بیندازند و از موضوعی عکاسی کنند که بیننده را میخکوب کند. 15 عکاس در این مسابقه برگزیده می‌شوند و مراسم معرفی برندگان، در 9 آوریل در لندن برگزار می‌شود. دوست دارید به عنوان برنده مسابقه به لندن بروید؟ پس اول سری به صفحه مسابقه زایس بزنید.

 

اولین عکس از سطح مریخ

 

مریخ‌نورد InSight lander ناسا، بالاخره پس از شش ماه و طی کردن نزدیک به 500 میلیون کیلومتر، به مریخ رسید و به سلامت روی سطح آن فرود آمد. و یکی از اولین و جالب‌ترین اطلاعاتی که به زمین مخابره شد، یک عکس 1 مگاپیکسلی است که توسط دوربین این مریخ نورد ارسال شده است. البته این عکس توسط دوربین Instrument Deployment Camera یا همان دوربین روی بدنه که به عنوان چشمی آن استفاده می‌شود گرفته شده و به خاطر وجود یک پوشش محافظ روی لنز، شاهد خاک روی سطح عکس هستیم. اما این مریخ‌نورد یک دوربین دیگر هم دارد که به یک لنز فیش‌آی مجهز شده تا بتواند تصاویری با زاویه دید عریض را ثبت کند.

 

ناسا

 

همه این عکس‌ها توسط حساب کاربری اینسایت در توییتر با نام کاربری @NASAInSight توییت می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید.

 

لنز جدید سامیانگ برای کانن

 

شرکت کره‌ای سامیانگ هم از جدیدترین لنز پرایم خود برای کانن خبر داد. لنز XP 35mm F1.2  سامیانگ دارای فوکوس دستی است و برای مانت Canon EF معرفی شده است. اکنون این لنز در کنار دیگر لنز‌های Xpert سامیانگ یعنی Samyang XP 14mm F2.4، XP 50mm F1.2 و XP 85mm F1.2  قرار می‌گیرد که بیشتر برای عکاسان حرفه‌ای و فیلم‌بردارانی که با دوربین‌های DSLR کانن کار می‌کنند کاربرد دارد.

 

دخخقدثلشق

 

این لنز با 12 عدسی در 10 گروه مستقل که شامل یک عدسی extra-low dispersion، دو عدسی aspherical  و سه عدسی high refractive می‌شود ساخته شده است. این تعداد عدسی‌های پیشرفته برای یک لنز پرایم، بسیار عالی است. سامیانگ تصریح کرده که این لنز‌ها برای عکاسی با دوربین‌های رزولوشن بالا (مانند 50 مگاپیکسل و بیشتر) و فیلم‌برداری با رزولوشن 8K بهینه شده‌اند. دیافراگم 9 پره‌ای این لنز، دارای دیافراگم f/2 تا f/16 است و می‌توانید فیلتر‌های 85mm را روی دهانه آن نصب کنید. این لنز حدود 1.1 کیلوگرم وزن دارد و از ماه ژانویه امسال با قیمت 1000 دلار وارد بازار می‌شود.

 

دوربین‌های پیشرفته‌تر با آپدیت‌های جدید

 

همین دو ماه پیش بود که سونی یک آپدیت جدید برای نرم‌افزار داخلی (فرم‌ویر) دوربین‌ها ی Sony a7 III و a7R III خودش منتشر کرد که کلی امکانات جدید را به این دوربین‌ها اضافه می‌کرد. اما همین چند روز پیش، این شرکت نسخه 2.0 این آپدیت را منتشر کرد که به واسطه آن، “همه” مود‌های فوکوس خودکار برای لنز‌های متفرقه که توسط مبدل لنز Sony LA-EA3 روی این دوربین‌ها بسته می‌شوند، در دسترس خواهد بود. این مود‌ها، شامل فوکوس خودکار Lock-on که محبوب‌ترین روش فوکوس در دوربین‌ها ی سونی است نیز خواهد شد. یعنی مثلاً می‌توانید یک لنز آلفا را با این مبدل، روی دوربین‌ها ی سونی ببندید و مانند یک لنز اصلی سونی E، روی سوژه‌ها فوکوس را قفل کرده و سوژه را دنبال کنید.

 

البته سونی در این آپدیت، این موضوع را درباره لنز‌های Alpha A-Mount تصریح کرده است و هنوز مطمئن نیستیم آیا این آپدیت که در دوربین‌ها ی سونی اتفاق می‌افتد، شامل لنز‌های کانن و سیگما و … و همچنین شامل لنز‌های مانت A که مثلاً با مبدل‌های Sigma یا Metabones استفاده می‌شوند هم می‌شود یا خیر. اما به‌هرحال اینکه یک شرکت سخت‌افزاری، با آپدیت‌های نرم‌افزاری می‌تواند  چنین امکانات جالب و کاربردی را به دوربین‌ها ی خود اضافه کند، بسیار جای تقدیر دارد و خوب است که شرکت‌های دیگر نیز این رویه را یاد بگیرند و دوربین‌ها ی خودشان را با امکانات سال‌ها قبل به مشتریان خودشان نفروشند.

 

k,vk'hv

 

نرم‌افزار جدید Phase One هم منتشر شد

 

بدون شک بعد از فتوشاپ، نرم‌افزار Capture One محبوب‌ترین برنامه ویرایش عکس در بین عکاسان حرفه‌ای ایران است. خبر خوب اینکه شرکت Phase One جدیدترین نسخه از این برنامه یعنی  Capture One 12 را با کلی امکانات جدید منتشر کرده و کلی امکانات جدید هم در آن قرار داده است. در ویدئوی منتشر شده درباره قابلیت‌های این برنامه می‌بینیم که ظاهر برنامه تغییرات زیادی کرده و رابط کاربری آن به روز شده است. ماسک‌های خطی و گرادینت، ماسک‌های روشنایی و یک اکوسیستم پیشرفته و جدید برای پلاگین‌های جانبی نیز در این برنامه گنجانده شده‌ است. در میان این تغییرات، انتشار SKD بخش پلاگین‌های این برنامه بسیار اهمیت دارد که به شرکت‌های نرم‌افزاری دیگر مانند Topaz یا AlienSkin امکان می‌دهد تا پلاگین‌های جدید خود را برای این برنامه هم منتشر کنند. بنابراین احتمالاً به زودی امکان استفاده از پلاگین‌های حرفه‌ای این شرکت‌ها در Capture One را هم خواهیم داشت.

 

 

مطلب مرتبط: استفاده از ماسک روشنایی در عکاسی حرفه‌ای

 

ویرایش عکس

 

یک قابلیت جالب دیگر هم افزوده شدن شبیه‌ساز‌های دوربین‌ها ی فوجی (فیلتر‌های نرم‌افزاری که رنگ و نور فیلم‌های اصلی فوجی را روی عکس‌های دیجیتال این شرکت اضافه می‌کنند) است. این برنامه اکنون از فایل خام نزدیک 500 مدل دوربین پشتیبانی می‌کند و در صورت تمایل می‌توانید نسخه اصلی آن را با قیمت 300 دلار خریداری کنید.

 

DJI Pocket یک DJI جیبی

 

نهایتاً اینکه شرکت DJI هم از جدیدترین لرزشگیر خودش رونمایی کرد. لرزشگیر DJI Pocket همان‌طور که از نام آن پیداست، یک لرزشگیر جیبی است و می‌توانید به راحتی آن را هر کجا همراه خود ببرید. البته نباید این لرزشگیر را دستکم بگیرید. امکانات آن بسیار فراتر از نام جیبی آن است. فیلم‌برداری 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و امکان عکاسی با رزولوشن 12 مگاپیکسل، از امکانات این لرزشگیر است. ما در مجله نورنگار مفصلاً درباره این گیمبال توضیح دادیم و پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به صفحه این لرزشگیر بزنید.

 

دخخقدثلشق

 

اطلاعات بیشتر در مورد این لرزشگیر را اینجا بخوانید

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده: امیر یاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط