021-7356

بررسی دوربین نیکون Z5 از نگاه یک عکاس

2 سال پیش - زمان مطالعه : 23 دقیقه

بررسی دوربین نیکون Z5 از نگاه یک عکاس

مشخصات کلی دوربین نیکون Z5

  • حسگر فول فریم 24 مگاپیکسلی CMOS (غیر BSI)
  • سیستم فوکوس هیبریدی با 273 نقطه فوکوس تشخیص فاز که حدود 90 درصد سطح حسگر را می‌پوشانند.
  • عکاسی پی‌درپی با سرعت 4.5 فریم بر ثانیه همراه با فوکوس خودکار
  • لرزشگیر مگانیکی پیشرفته 5 محوره مخصوص نیکون روی حسگر دوربین
  • منظره‌یاب با رزولوشن 69 میلیون نقطه OLED
  • پشتیبانی از دو کارت حافظه همزمان UHS-II SD
  • فیلمبردای با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه (با کراپ 7X)
  • فیلمرداری با رزولوشن Full HD 1080p با سرعت اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه (بدون کراپ)
  • دارای هر دو پورت هدفون و میکروفون
  • عایق‌بندی شده در برابر خاک و رطوبت

اطلاعات بیشتر درباره امکانات نیکون Z5

گفتم که حسگر دوربین نیکون Z5، با حسگر Z6 یکسان نیست. اولا اینکه 1 مگاپیکسل رزولوشن کمتری دارد. اما این 1 مگاپیکسل هیچ تاثیری در کیفیت عکس ها ندارد. مهم اینجاست که اصولا حسگر Z6 از تکنولوژی BSI یا نور از پشت استفاده می‌کند. این حسگر‌ها ساختار فیزیکی کاملا متفاوتی نسبت به حسگر های عادی CMOS دارد و قدرت جذب نور در آنها بسیار بیشتر است.
به همین دلیل هم وقتی در نور کم با آنها عکس‌ می‌گیرید، رفتار نویزی بسیار بهتری دارند و کیفیت عکس‌ آنها بالاتر است.

اما اینکه حسگر Z5 از نوع BSI نیست چقدر نگران کننده است؟

راستش را بخواهید، این همان حسگری است که قبلا در دوربین نیکون D750 جواب خود را پس داده است. کیفیت عکس‌های دوربین DSLR محبوب D750 نیکون را به یاد داریم. Z5 همان حسگر را استفاده می‌کند. با این تفاوت که آن حسگر، حالا در یک دوربین بدون آینه، روی یک لرزشگیر مکانیکی هم قرار گرفته است.

یعنی حالا دیگر نیازی ندارید که در نور کم، حتما از لنز‌های لرزشگیردار استفاده کنید. بلکه خود دوربین دارای لرزشگیر جداگانه است و حتی ضعیف‌ترین لنز‌های نیکون را هم می‌توانید با یک آداپتور FTZ روی این دوربین جدید نصب کنید و در نور کم و سرعت شاتر پایین، با آن عکس بگیرید.

سرعت پردازشگر Z5 هم کاهش بسیار زیادی داشته و حالا فقط می‌توانید با سرعت 4.5 فریم بر ثانیه عکس بگیرید. اگرچه این دوربین برای عکاسی ورزشی یا عکاسی حیات وحش کمی ضعیف است و نمی‌تواند با سرعت خیلی بالا (مثلا 12 فریم بر ثانیه) عکس بگیرد، اما نه تنها برای استفاده‌های معمول (مانند عکاسی عروسی و پرتره) کاملا مناسب است، بلکه بافر بسیار حجیم این دوربین به شما اجازه می‌دهد تا تقریبا نزدیک به 100 عکس پی‌درپی با فرمت‌های خام و JPEG عکس بگیرید.

به بیان ساده‌تر، می‌توانید بیشتر از 20 ثانیه، دستتان را روی دکمه شاتر نگه دارید تا دوربین پشت سر هم با سرعت 4.5 فریم بر ثانیه (همراه با فوکوس و نورسنجی تک تک شات‌ ها)‌ برایتان با فایل خام عکس بگیرد! این تعداد عکس برای اغلب عکاسان عالی است.

حالا که حرف فوکوس شد، باید بدانید که سیستم فوکوس این دوربین، همان سیستم فوکوس پیشرفته Z6 است، با 273 نقطه فوکوس هیبریدی. نقاط فوکوس هیبریدی، در واقع همان عملکردی که در هنگام عکاسی با منظره‌یاب دارند را در حالت فیلمبرداری یا عکاسی با Live View هم دارند.
ضمنا این دوربین، همان آپدیت نرم‌افزاری نسخه 3.0 که برای Z6 ارائه شد را هم دریافت می‌کند و سرعت و دقت آن، خصوصا در هنگام تشخیص و قفل فوکوس روی چشم افزایش فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

سرعت شاتر 1/8000 ثانیه و عکاسی بی‌صدا

خیلی خوب است که امکاناتی را در یک دوربین رده متوسط ببینیم که معمولا در دوربین‌های رده حرفه‌ای ارائه می‌شود. یکی از آنها، سرعت شاتر 1/8000 ثانیه است که در نیکون Z5 قرار گرفته و به ما امکان می‌دهد تا با لنز‌های دهانه باز، در نور شدید عکاسی کنیم. (به طور معمول عکاسان در چنین حالتی مجبورند از فیلتر‌های ND استفاده کنند)

همچنین یک حالت عکاسی هم دارد که پرده اول شاتر به صورت الکترونیکی عمل می‌کند و از لرزش حاصل از شاتر جلوگیری می‌شود. این قابلیت، برای به حداقل رساندن لرزش، خصوصا در عکس های نجوم بسیار مهم و کاربردی است.

یک حالت بی‌صدا به نام E-Shutter هم دارد که واقعا به معنای کامل کلمه، صدای شاتر را خفه می‌کند و برای عکاسی از تئاتر، پشت صحنه فیلم‌ها و سمینار‌ها و همایش‌ها عالی است.

همان منظره‌یاب نیکون Z6، نمایشگر لمسی با رزولوشن پایین‌تر و دو اسلات کارت حافظه

نیکون Z5 از همان منظره‌یاب باکیفیت Z6 با رزولوشن 3.69 میلیون نقطه استفاده می کند و تصویری بسیار شفاف و دقیق از کادر روبرو را به نمایش می‌گذارد. اما رزولوشن نمایشگر آن، کمی کمتر شده و حالا به 1.04 میلیون نقطه رسیده است (از 2.1 میلیون نقطه). این نمایشگر هم فقط تاشو است و برای فیلمبرداری یا عکاسی از خود مناسب نیست. اما برای عکاسی و فیلمبرداری عمومی از سوژه‌های دیگر عملکرد خوبی دارد.

به نظر من یکی از نقاط قوت نیکون Z5 نسبت به مدل‌های Z6 و Z7، ارائه دو اسلات کارت حافظه UHS-II به جای یک اسلات XQD است. چون نه تنها کارت‌های SD پرسرعت UHS-II برای ضبط ویدئو‌های 4K و عکاسی پی‌درپی با این دوربین کاملا کافی است، بلکه می‌توانید مانند دوربین‌های رده بالا، از یک کارت به عنوان نسخه پشتیبان کارت دیگر هم استفاده کنید که این قابلیت، به سرعت خیلی بالاتر XQD یا CFexpress ارجحیت دارد.

نگاهی به بدنه دوربین نیکون Z5

کارکرد نیکون Z5

وقتی دوربین نیکون Z5 را در دست می‌گیرید، حس بسیار خوبی به شما می‌دهد. طوریکه احساس می‌کنید، دقیقا همان بدنه Z6 را در دست دارید. این موضوع کمی عجیب است. چون اگرچه بدنه هر دو دوربین، حداقل از نظر شکل و اندازه با هم یکسان است، اما برخلاف Z6 که شاسی فلزی از آلیاژ منیزیم دارد، بدنه Z5 ترکیبی از فلز و پلاستیک است.

به هرحال وقتی دو دوربین را در دست می‌گیرید به سختی ممکن است بتوانید آنها را از نظر وزنی از همدیگر تشخیص دهید. ضمنا نیکون تاکید می‌کند که عایق‌بندی بدنه Z5 به همین خوبی Z6 و Z7 است.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، نیکون پنل نمایش بالای دوربین را از Z5 حذف کرده است، بنابراین همواره برای تغییر متغیر‌های دوربین، وابسته به نمایشگر اصلی دوربین هستید که چندان حالت حرفه‌ای ندارد. اما خوشبختانه دکمه Dial وضعیت را از سمت چپ بالای بدنه به سمت راست آن آورده است و حالا تنها با یک دست می‌توانید مد عکاسی یا فیلم‌برداری را عوض کنید.
طبیعتا برای اینکه بتوانید با یک دست کار کنید، برخلاف Z6 روی این دکمه هم قفل نگذاشته است و به‌راحتی می‌توانید مدها را عوض کنید.

رزولوشن صفحه نمایش هم کمتر شده، اما این چیزی از سرعت قابلیت لمسی آن کم نمی‌کند. حالت‌های لمسی این نمایشگر چه در مواقعی که با آن فوکوس می‌کنید، چه وقتی که شاتر می‌زنید، چه برای جابه‌جایی بین منو‌ها و چه حتی برای دیدن عکس‌ها و زوم کردن روی آنها بسیار سریع واکنش نشان می‌دهد و حس کار با گوشی‌های هوشمند را به شما می‌دهد.

باطری نیکون Z5 و روش‌های ارتباطی آن

نیکون همچنان روی اندازه و شکل باطری‌های EN-EL15 ثابت قدم مانده است. نیکون Z5 از آخرین و جدیدترین نسل این باطری‌ها که با حرف c مشخص می‌شوند استفاده می‌کند. بنابراین تمام مدل‌های قدیمی این باطری ها (که در اغلب دوربین‌های DSLR نیکون هم استفاده می‌شدند) با این دوربین هماهنگ هستند.

توجه داشته باشید که نیکون Z5 می‌تواند باطری‌هایش را از طریق کابل USB-C و روی خود دوربین، بدون نیاز به شارژر هم شارژ کند. اما تنها مدل‌های b و c این باطری‌ها امکان شارژ با USB را دارند.

مانند اغلب دوربین‌ها، نمایشگر اصلی دوربین، مصرف کمتری نسبت به منظره‌یاب الکترونیکی دوربین دارد. به همین دلیل هم براساس استاندارد‌های CIPA، در صورت استفاده از نمایشگر اصلی دوربین، با هر بار شارژ این باطری می‌توانید حدود 470 شات عکس با آن بگیرید و در صورت استفاده از منظره‌یاب، این تعداد به 390 شات کاهش پیدا می کند.

تعداد شات‌های قابل انجام با هر نوبت شارژ، برای یک عکاسی عمومی عروسی کافی است و از آنجا که می‌توانید باطری این دوربین را با پاوربانک هم شارژ کنید، حتی با همین تعداد شات بیشتر هم احتمالا نیاز به باطری یدکی نخواهید داشت.

از لحاظ درگاه‌های ارتباطی هم این دوربین دارای پورت ورودی 3.5mm میکروفون و درگاه خروجی هدفون (آن هم 3.5mm) برای کنترل صدای در حال ضبط است. همچنین یک درگاه مینی HDMI و یک درگاه USB-C و نیز پورت مخصوص ریموت کنترل های Nikon را دارد. علاوه بر این‌ها دارای ارتباط بی‌سیم Wi-Fi و Bluetooth هم هست و از برنامه اختصاصی SnapBridge نیکون هم پشتیبانی می‌کند. این برنامه امکان کنترل از راه دوربین، دیدن عکس‌ها و انتقال آنها را به شما می‌دهد.

دکمه‌های روی دوربین را هم می‌توانید از داخل منوی دوربین برنامه‌ریزی کنید. هر کدام از این دکمه‌ها به صورت جداگانه برای حالت عکاسی یا فیلمبرداری برنامه‌ریزی و تنظیم می‌شوند تا بتوانید سریع‌تر به منو‌های دوربین دسترسی داشته باشید.

خود منو‌های دوربین هم کاملا شبیه به منو‌های دوربین‌های DSLR جدید نیکون هستند و برای کسی که با آنها کار کرده باشد، بسیار آشناست. اگر هم قبلا با منوی نیکون کار نکردید ورکشاپ تخصصی منوی دوربین نیکون آکادمی نورنگار می‌تواند کمکتان کند.

کیفیت عکس‌های نیکون Z5

وقتی درباره کیفیت عکس‌های یک دوربین حرف می‌زنیم، می‌بینیم که اغلب دوربین‌های جدید در حساسیت‌های نسبتا پایین کیفیت بسیار خوبی دارند. طوری که تقریبا نمی‌توان آنها را از هم تشخیص داد. وب‌سایت‌هایی مانند DPreview یا DxO یک سری تست‌های استاندارد برای مقایسه کیفیت دوربین‌ها از لحاظ شارپنس، داینامیک رنج یا میزان نویز در حساسیت‌های بالا دارند که بیشتر کارشناسان، برای بررسی و مقایسه کیفیت دوربین‌ها به آنها ارجاع می‌کنند.

از آنجا که ممکن است مراجعه و بررسی این سایت‌ها برای شما مشکل باشد، نتیجه این تست‌ها و مقایسه بین رقبای نیکون Z5 را در اینجا برایتان تشریح می‌کنم. (دلیل انتخاب رقبای این دوربین را کمی جلوتر توضیح می‌دهم.)

فایل‌های خام این دوربین در حساسیت پایه که همان ISO 100 است، جزئیات بسیار خوبی را نمایش می‌دهند. البته در تست‌هایی که من دیدم، شارپنس عکس‌های Z5 بیشتر از عکس‌های Nikon D750 بود و این موضوع کمی عجیب است. چون هر دوی آنها از یک نوع حسگر استفاده می‌کنند. احتمالا بخشی از این تفاوت به لنز Z 50mm f1/8 برمی‌گردد که لنز فوق‌العاده شارپی است و در تست‌ها از آن روی دوربین Z5 استفاده شده بود.

در حساسیت‌های بالا، کیفیت عکس هر دو دوربین Z5 و D750 نسبت به Z6 و Z7 افت بیشتری پیدا می‌کند. این موضوع هم طبیعی است. چون هر دوی این دوربین‌ها از حسگر CMOS معمولی استفاده می‌کنند و تفاوت آنها در حساسیت‌های خیلی بالا (بیشتر از ISO 3200) نسبت به Z6 و Z7 که از حسگر BSI استفاده می‌کنند خیلی زیاد‌تر می‌شود.
البته نکته مهم برای عکاسان عروسی و مدلینگ این است که استفاده از حساسیت‌های خیلی بالا، معمولا در اولویت نیست و در اغلب موارد نیازی به بالا بردن حساسیت تا این مقدار ندارید.

ترکیب رنگ‌ها در دوربین‌های نیکون همیشه بسیار جذاب بوده است و Z6 هم از این قائده مستثنی نیست. پردازش رنگ فایل‌های JPEG با توجه به موتور پردازش قدرتمند نیکون، همان چیزیست که از نیکون انتظار داریم. رنگ‌ها بسیار قوی و گرم هستند و دقیقا همان چیزی را نمایش می‌دهند که در Z6 هم می‌بینیم.

اصولا پردازش رنگ‌ها در دوربین‌های بدون آینه نیکون (یعنی همین سری Z) پخته‌تر شده است. اما به نظر می‌رسد که رنگ‌های Z5 بیشتر از Z6 به D750 شباهت دارد. هر چند که اصولا عکاسان حرفه‌ای عروسی عادت دارند که با فایل خام عکاسی کنند و خودشان با استفاده از لایتروم یا ویرایشگر فایل خام فتوشاپ و برنامه‌های پردازش عکس از این دست، رنگ مورد نظرشان را به دست آورند.

وایت بالانس خودکار در Z5 بسیار خوب عمل می‌کند و در نور عادی، رنگ‌هایی گرم‌تر از سونی را به نمایش می‌گذارد. شخصا رنگ‌های پیش‌فرض نیکون را بیشتر از سونی و کانن می‌پسندم، هر چند که باز هم ترجیح می‌دهم خودم رنگ‌ها را در فایل خام پردازش کنم.

پیشنهاد می‌کنم در حساسیت‌های بالا از نویزگیر پیش‌فرض این دوربین برای فایل JPEG استفاده نکنید و نویز عکس‌ها را در ویرایشگر لایتروم حذف کنید. برنامه داخلی خود دوربین، نویز‌ها را به شکل شدیدی حذف می‌کند و یک جاهایی از تصویر، عملا به محوشدگی نزدیک می‌شود. بخش نویزگیر این دوربین برای فایل‌های JPEG ضعیف‌تر از رقبایی مانند سونی یا حتی Z6 است و گویی برنامه نیکون برای این کار، با حسگر‌های BSI هماهنگ‌تر است.

فوکوس و فیلمبرداری با Z5 نیکون

یکی از دلایلی که ممکن است شما را نسبت به Z5 علاقه‌مند کند، عملکرد فوق‌العاده این دوربین در فوکوس روی حالت Live View و البته فوکوس خودکار هنگام فیلمبرداری با آن است.
از سوی دیگر این دوربین در حالت فیلمبرداری 4K کراپ سنگینی روی کادر دوربین قرار می‌دهد. اما همچنان می‌توانید به لطف لرزشگیر قدرتمندی که روی آن قرار دارد، به راحتی روی دست هم با آن فیلمبرداری کنید.
در ادامه نتیجه بررسی‌های وب‌سایت DPreview در مد فیلمبرداری و البته فوکوس خودکار با دوربین را خدمتتان ارائه می‌کنیم.

فوکوس خودکار با نیکون Z5

تنظیمات فوکوس خودکار Z5 معمولا خوب جواب می‌دهند. اما بهتر است پس از خرید دوربین نیکون Z5 تنظیمات فوکوس آن را به این ترتیب تغییر دهید.

  1. سری به منوی Custom Setting Menu بزنید و گزینه f2 ، Custom controls را انتخاب کنید.
  2. منوی Subject tracking را به Fn1 اختصاص دهید.
  3. وضعیت فوکوس AF-C را فعال کنید.

حالا می‌توانید قدرت فوکوس نیکون Z6 را در عمل تجربه کنید.
این یکی از بهترین تنظیمات برای عکاسان پرتره و عروسی است و حتی فکر می‌کنم که برای عکاسی عمومی از افراد هم عالی عمل می‌کند. چون می‌تواند صورت و چشم سوژه را تشخیص داده و روی آنها قفل کند.

اما برای اینکه کنترل دقیق‌تر و بهتری روی نحوه فوکوس داشته باشید باید چکار کنید؟

با این تنظیمات که در بالا گفتم، با زدن روی دکمه Fn1 باکس انتخاب نقطه فوکوس برای subject tracking ظاهر می‌شود. حالا اگر دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید یا دکمه AF-On را (پشت دوربین) نگه دارید، دوربین فوکوسش را روی هر چیزی که در داخل این کادر داشته باشید قفل می‌کند.
حتی برای انتخاب این کادر می‌توانید از جوئستیک پشت دوربین هم استفاده کنید و کادر فوکوس را در سرتاسر کادر جابجا کنید. حالا اگر دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید، همواره آخرین جایی که کادر فوکوس را قرار داده بودید فعال می‌شود و می‌توانید بلافاصله فوکوس را روی همان نقطه دنبال کنید.
زدن دکمه Fn1 هم آخرین مد فوکوس را فعال می‌کند و می‌توانید آن را تغییر دهید.

قدرت و کیفیت فوکوس Z5 در عمل

تست هایی که با این دوربین انجام شده نشان می‌دهد که دقت فوکوس آن در بالاترین سرعت عکاسی پی‌در پی آن، یعنی 4.5 فریم بر ثانیه بسیار قوی و دقیق عمل می‌کند. در تست‌ها یک دوچرخه‌سوار را می‌بینیم که در حال حرکت زیگ زاگ با دوچرخه است و به صورت پی‌درپی از آن عکاسی شده است.
جالب اینجاست که این تست با لنز نیکون Z 70-200mm f2.8 S روی بازترین دیافراگم لنز آن انجام شده است. در این حالت فوکوس روی سخت‌ترین حالت خود قرار دارد و این لنز به سرعت می‌تواند با ایجاد بوکه شدید، عکس را محو کند.

از 16 عکس ثبت شده، تنها یک عکس هست که فوکوس روی چشم در آن دقیق نبوده و 15 عکس دیگر، فوکوسی بسیار دقیق و واضح را نشان می‌دهند. دنبال کردن سوژه با این دقت و کیفیت، برای عکاسی عمومی بسیار عالی است و احتمالا اگر از یک لنز سریع استفاده کنید، حتی برای عکاسی خبری یا ورزشی هم به خوبی جوابگو خواهد بود.

البته توجه داشته باشید که در این تست، از یکی از بهترین و سریع‌ترین لنز‌های نیکون Z استفاده شده است و البته خود سوژه هم به دلیل رنگ کلاه و تیشرتی که دارد، کاملا در زمینه‌ای که قرار دارد مشخص است.
بنابراین بخشی از این موفقیت به خود سوژه بستگی دارد و نباید دقیقا همین کارآیی را از سوژه‌هایی که همرنگ زمینه هستند هم انتظار داشته باشیم.

اما به هرحال حتی اگر نیمی از عکس‌هایی که با این سیستم فوکوس خودکار می‌گیریم هم با همین دقت باشند، باز هم عکس‌هایی بسیار شارپ و باکیفیت در اختیار خواهیم داشت.
ضمن اینکه به عنوان یک عکاس پرتره و عروسی، معمولا وقتی می‌خواهیم از عروس و داماد یا مدل عکاسی کنیم، معمولا همین قدر کنتراست یا حتی بیشتر هم در کادر خواهیم داشت. بنابراین برای فوکوس هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت!

نکته دیگری که در این تست‌ها به آن اشاره شده، پدیده شدید رولینگ شاتر در هنگام عکاسی با مد E-Shutter است. این مد برای عکاسی در سکوت کامل طراحی شده، اما ظاهرا پردازشگر نیکون برای عکاسی از سوژه‌های با تحرک زیاد، فرصت تخلیه اطلاعات از سطح حسگر را ندارد و کشیدگی تصویر سوژه در عکس ها کاملا مشهور است.

فوکوس خودکار Z5 برای تشخیص صورت و چشم

تشخیص صورت و چشم در دوربین Z5 بسیار قوی عمل می‌کند و دقیقا همان چیزیست که در Z6 هم می‌بینیم. هر چند که گاهی اوقات در عمق میدان‌های بسیار کم و لنز‌هایی با دهانه بسیار باز (مانند 85mm f/1.8) ممکن است کمی Front Focus داشته باشیم. (کمی به مقداری جزئی، فوکوس را جلوتر از حدقه چشم فیکس کند)

یک قابلیت خوبی هم که این گزینه دارد این است که وقتی در کادر دوربین، چند صورت تشخیص داده می‌شود، یک کادر دور صورتی که برای فوکوس انتخاب شده ظاهر می‌شود. اما شما هم می‌توانید با دکمه چند جهته پشت دوربین، خیلی سریع چهره انتخاب شده را تغییر دهید.

ضمن اینکه این دوربین امکان تشخیص چشم حیوانات را هم دارد و می‌توانید برای عکاسی از حیوانات (مثلا در آتلیه) هم از آن استفاده کنید.

فیلمبرداری با نیکون Z5

کلا کار کردن با وضعیت ویدئویی این دوربین بسیار جذاب است. مانند اغلب دوربین‌های نیکون، یک سوییچ تغییر وضعیت در پشت آن می‌بینیم که می‌توانید بلافاصله بین حالت‌های فیلمبرداری و عکاسی جابجا شوید.

خوشبختانه تنظیمات نوردهی دوربین در حالت عکاسی و ویدئویی کاملا مستقل از هم هستند و دوربین در هر حالتی که باشید، آخرین تنظیمات خودش را به یاد نگه می‌دارد.
ضمن اینکه دکمه‌های سفارشی‌سازی را می‌توانید برای حالت فیلم و عکس، به صورت جداگانه تنظیم کنید که در هر مدی که هستید، تنظیمات همان مد را لود کند.

قابلیت‌های نرم‌افزاری مانند اخطار هایلایت یا Focus Peaking را هم در حالت ویدئویی داریم. ضمن اینکه اگر بخواهید می‌توانید از لرزشگیر نرم‌افزاری (علاوه بر لرزشگیر سخت‌افزاری داخل خود دوربین) برای کاهش لرزش ویدئو‌ها استفاده کنید که البته کمی کراپ روی تصویر قرار می‌دهد، اما تصویری به شدت نرم و سیال را برایتان فراهم می‌کند.

به طور کلی ویدئو‌های این دوربین، خصوصا برای کارهای سبک مانند فیلمبرداری و کلیپ‌های عروسی، عالی عمل می‌کند. اما اصولا نیکون Z5 با تاکید بیشتر بر قابلیت‌های عکاسی آن ساخته شده و به ندرت ممکن است مورد توجه فیلمبرداران قرار بگیرد. اما امکانات فیلمبرداری آن هم کاملا قابل توجه است.

به عنوان مثال فیلمبرداری با رزولوشن Full HD 1080p با آن، بدون کراپ و زوم تصویر انجام می‌شود، پورت‌های اختصاصی ورود و خروجی صدا را دارد، فوکوس در حالت فیلمبرداری آن بسیار قوی عمل می‌کند و البته لرزشگیر فوق‌العاده آن، می‌تواند لرزش‌های دست در هنگام ضبط ویدئو را خنثی کند.

اما چرا همچنان فکر می‌کنم برای فیلمبرداران جذاب نیست؟

اول اینکه کیفیت ویدئو‌های آن به پای رقبای قدرتمندی مانند Canon یا Sony نمی‌رسد و دوم اینکه ویدئو‌های 4K آن با کراپ تصویر همراه است.

ویدئو‌های 4K این دوربین با کراپ سنگین 1.7X روبرو است. یعنی مثلا اگر از یک لنز 100mm برای فیلمبرداری استفاده کنید، تصویری که در حالت 4K می‌گیرید به گونه‌ای است که انگار با یک لنز 170mm کار می‌کنید! این کراپ برای فیلمبرداری با زوایای باز، دستتان را می‌بنند و به عنوان مثال وقتی می‌خواهید در یک اتاق کوچک فیلمبرداری 4K بکنید، احتمالا با مشکل کادربندی مواجه می‌شوید. چون حتی هنگام کار با بازترین لنز مانت Z نیکون یعنی Z 14mm، تصویری برابر با 24mm خواهید داشت.

اما موضوع تنها به بسته شدن تصویر مربوط نمی‌شود. در این حالت شما از بخش کوچکی از وسط کادر دوربین استفاده می‌کنید و طبیعتا نویز تصویر در نور کم، بسیار بیشتر از رقبایی مانند Sony A7 III است که از تمام سطح سنسور خودشان برای فیلمبرداری 4K استفاده می‌کنند.

اما فیلمبرداری با رزولوشن Full HD 1080p داستان کاملا متفاوتی دارد. عجیب است که در این حالت، کیفیت ویدئوهای Z5 کاملا شبیبه به Z6 و حتی بهتر از Sony A7 III و Canon RP است! حتی ویدئو‌های 60 فریم Full HD این دوربین هم نرم‌تر و بهتر از رقبای گفته شده عمل می‌کند.

مقایسه نیکون Z5 با دیگر رقبا

در حال حاضر Nikon Z5 ارزان‌ترین دوربین فول‌فریم بدون آینه‌ با لرزشگیر روی بدنه است که می‌توانید در بازار جهانی پیدا کنید و تنها گزینه رقیب این دوربین Canon RP است که کوچکترین عضو خانواده فول فریم‌های بدون آینه سری R کانن محسوب می‌شود. این دوربین کمتر از 1000 دلار (دقیقا 999 دلار) قیمت دارد و ارزان‌ترین فول فریم دنیاست. قیمت این دوربین به حدی رقابتی است که هیچکدام از برند‌های دیگر حتی به آن نزدیک هم نشده‌اند!
بنابراین رقبایی که از نظر قیمتی (در بازار جهانی) به این دوربین نزدیک هستند به ترتیب این مدل‌ها هستند:

Sony A7 III: این نزدیک‌ترین رقیب به Z5 نیست. اما منطقی‌ترین مدل از سونی است که می‌تواند به عنوان رقیب Z5 محسوب شود. چون قیمت Z5 در بازار‌های جهانی برابر 1300 دلار (بدنه خالی) است و نزدیک‌ترین رقیب سونی به این قیمت مدل قدیمی A7 II است که مدت‌هاست از بازار ایران خارج شده است. به همین دلیل هم در این لیست، A7 III را انتخاب کردیم که اگرچه با معرفی A7 IV به زودی از بازار خارج خواهد شد، اما در حال حاضر ارزان‌ترین فول فریم سونی محسوب می‌شود. A7 III در بازار‌های جهانی 2000 دلار قیمت دارد!

Nikon Z6: رقیب بعدی Z5 از نظر قیمتی، باز هم از برند خود نیکون یعنی Z6 است. در متن این مقاله، بارها این دوربین را به عنوان رقیب Z5 معرفی کردیم و در این لیست می‌خواهیم شرایط آن را در مقایسه با دیگر رقبا نمایش دهیم.

Canon RP: این ارزان‌ترین دوربین فول فریم کانن در سری بدون آینه‌ها است و می‌تواند رقیب مستقیم Z5 در دنیای مدرن باشد.

Panasonic S5: دوربین پاناسونیک S5 با مانت L یا لایکا هم یکی از بهترین دوربین‌های ارزان قیمت فول فریم است و اتفاقا امکانات فیلمبرداری فوق‌العاده‌ای هم دارد. این دوربین در بازار‌های جهانی، بیشتر از ایران طرفدار دارد، اما عکاسانی که از آن استفاده می‌کنند در ایران هم روزبه‌روز بیشتر می‌شوند.

از نظر رزولوشن حسگر، تقریبا همه دوربین‌های این جدول در یک رده هستند. هر چند که Canon RP با 26 مگاپیکسل رزولوشن، کمی بالاتر از بقیه قرار دارد، اما از آنجا که اندازه همه حسگر‌ها یکی است، عملا 1 یا 2 مگاپیکسل تفاوت تاثیری چندانی روی کیفیت عکس‌های آنها ندارد. اما تفاوت حداکثر حساسیت در آنها نشان می‌دهد که در بین این رقبا، Canon RP در نور کم، محدود تر از بقیه است.

نکته بسیار مهم در تعداد نقاط فوکوس است. تفاوت بین Canon RP با بیش از 4700 نقطه فوکوس، با دیگر مدل‌ها بسیار فاحش است. این تفاوت به دلیل استفاده از تکنولوژی Dual Pixel AF در این دوربین است که کانن می‌تواند این تعداد نقطه فوکوس را در حسگر دوربین فعال کند. اما لزوما همه این تعداد فوکوس کاربرد ندارند و عملا پوشش‌دهی سطح حسگر که همه این دوربین‌ها دارند، برای عکاسی عمومی کفایت می‌کند.
با اینحال نمی‌توان از تکنولوژی فوق پیشرفته کانن در این زمینه چشم‌پوشی کرد و ما آن را یک نقطه برجسته در نظر می‌گیریم.

یک تفاوت مهم دیگر هم بازشو بودن کامل نمایشگر در کانن و پاناسونیک است که هنگام فیلمبرداری دستتان را باز می‌گذارد تا هم بتوانید از خودتان فیلمبرداری کنید و هم بتوانید در زوایای خیلی پایین یا خیلی بالا با ان راحت‌تر باشید.

نیکون و سونی، در اغلب مدل‌های خودشان از نمایشگر تاشو استفاده کرده‌اند و این موضوع را به عایق‌بندی بهتر بدنه ارتباط می‌دهند. هر چند شخصا فکر می‌کنم هر دوی آنها در این زمینه ضعیف تر از کانن عمل کرده‌اند و وجود نمایشگر بازشو همواره به نفع کاربر است. البته می‌بینیم که رزولوشن صفحه نمایش این دوربین‌ها هم تفاوت زیادی با هم ندارند و در این بین فقط Nikon Z6 است که می‌تواند کیفیت متفاوتی را به نمایش بگذارد.

موضوع فیلمبرداری با رزولوشن‌های بالا، عملا به پردازشگر دوربین ربط پیدا می‌کند. اینکه کانن نمی‌تواند با رزولوشن 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد و تنها از سرعت 24 فریم با همان سرعت سینمایی پشتیبانی می‌کند یا پاناسونیک که می‌تواند با رزولوشن 4K و سرعت اسلوموشن 60 فریم بر ثانیه کار کند، دقیقا نشان‌دهنده سرعت پردازشگر آنهاست.

اما عجیب است که چرا پاناسونیک نمی‌تواند با سرعت بالاتر از 7 فریم بر ثانیه عکس بگیرد. در حالی که نیکون Z6 با 12 فریم بر ثانیه، در واقع یک دوربین پر سرعت محسوب می‌شود و می‌تواند برای عکاسی ورزشی و حیات وحش هم به کار رود. نیکون Z5 کندترین دوربین در این زمینه است و با 4.5 فریم بر ثانیه بعد از Canon RP قرار می‌گیرد.

باطری دوربین نیکون Z5 هم بالاتر از حد متوسط در این لیست قرار دارد که احتمالا به دلیل پشتیبانی از شارژ با USB و پاوربانک، دیگر نیازی به باطری یدکی نخواهید داشت.

خلاصه

نیکون Z5 برای عاشقان نیکون ساخته شده است! این اولین و بهترین گزینه برای کوچ کردن به دنیای دوربین‌های بدون آینه نیکون است و امکانات آن کاملا به روز و رقابتی ساخته شده تا بتواند جایگاه نیکون را در دنیای بدون آینه‌ها حفظ کند.

از نظر تعداد لنز‌های موجود در بازار، شرایط نیکون و کانن تقریبا برابر و بسیار کمتر از سونی و حتی پاناسونیک است. اما امکان استفاده از لنز‌های مانت F نیکون روی این دوربین، با استفاده از مبدل اختصاصی FTZ نیکون میسر است و می‌توانید از تمامی لنز‌های قدیمی دوربین‌های DSLR نیکون روی این دوربین نیز بهره ببرید.
هرچند که برای بدست آوردن بهترین کارآیی و سرعت بالای فوکوس در هنگام فیلمبرداری و عکاسی با Live View بهتر است از لنز‌های جدید و البته کم تعداد مانت Z نیکون استفاده کنید.

نیکون بهترین دوربین بدون آینه برای فیلمبرداری با رزولوشن 4K نیست، اما اگر زیاد از این رزولوشن استفاده نمی‌کنید، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند در حالت Full HD عملکرد و کیفیتی بالاتر از دوربین‌های سونی و کانن را به شما بدهد.

این یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های هیبریدی موجود در بازار به شمار می‌رود که عکاسان و فیلمبرداران را به یک اندازه خشنود می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.