دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ژست عکاسی مدلینگ؛ مثل مدل‌های حرفه‌ای ژست بگیر!

ایده عکاسی
ژست عکاسی مدلینگ؛ مثل مدل‌های حرفه‌ای ژست بگیر!

ژست گرفتن در عکاسی مدلینگ، از هر ژانر دیگری مهم‌تر است. چرا که ژست عکاسی مدلینگ باید به نمایش لباس‌ها، اکسسوار و همچنین سوژه کمک کند. علاوه بر این، وضعیت قرارگیری سوژه در برابر لنز دوربین، باید بتواند داستان مشخصی را تعریف کند و حتی  یک لایف‌استایل را انتقال دهد.

بنابراین، چه شما در مقابل دوربین باشید و چه در پشت آن، باید مجموعه کاملی از ژست عکس مدلینگ را در آستین خود داشته باشید. در این مطلب، چند ژست مدلینگ را بررسی می‌کنیم که می‌توانید در این ژانر از عکاسی، از آن‌ها استفاده کنید. سپس به بیان بایدها و نبایدهای ژست گرفتن در این سبک می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند به یک مدل حرفه‌ای در اینستاگرام و حتی زندگی واقعی تبدیل شوید!

ژست‌هایی که برای استفاده در تصاویر خود انتخاب می‌کنید، به عوامل زیادی بستگی دارند. مثلاً این‌که آیا در استودیو عکس می‌گیرید یا در یک لوکیشن خاص؟ یا چه سبک لباسی را تبلیغ می‌کنید؟ توجه داشته باشید که در این مطلب، ما بهترین ایده‌های ژست عکاسی مدلینگ چه برای زنان و چه مردان را معرفی می‌کنیم. البته برخی از این ژست‌ها برای هر دو مورد کاربرد دارند. پس بیایید شروع کنیم!

چرخش سه‌ربع

بیایید با یکی از ساده‌ترین و کلاسیک‌ترین ژست‌های عکاسی مدلینگ شروع کنیم: چرخش سه‌ربع.

این پوزیشنی است که بین یک شات از جلو و یک پروفایل کناری قرار دارد. یعنی شما سه چهارم صورت و بدن خود را به دوربین عکاسی نشان می‌دهید. این ژست عکاسی مدلینگ تقریباً در تمام جهان استفاده می‌شود و مدل را بسیار جذاب و دلربا نشان می‌دهد!

چرخش سه‌ربع در عکاسی مدلینگ
چرخش سه‌ربع در عکاسی مدلینگ یعنی شما سه چهارم صورت و بدن خود را به دوربین نشان می‌دهید.

برای گرفتن این ژست، از مدل خود بخواهید یک پایش را پشت پای دیگر بگذارد و قسمت پشتی بدن خود را کمی از دوربین دور کند. سپس می‌توانید با تنظیم زاویه‌ها، کج کردن چانه مدل به بالا یا پایین و اضافه کردن اکسسوار، با این ژست بازی کنید. اگر به دنبال یک ژست ساده هستید که بتوانید پیچیدگی‌های مدنظر خود را به آن بیفزایید، این ژست برایتان مناسب خواهد بود.

چرخش سه‌ربع در عکاسی مدلینگ
برای گرفتن ژست چرخش سه‌ربع از مدل خود بخواهید با یک پا از پشت به دیوار تکیه دهد و از سمت یک شانه به دوربین نگاه کند.

ایستادن با شانه یا دست رو به جلو

یکی از موضوعات جذاب درباره ژست عکاسی مدلینگ، این است که می‌تواند هنرمندانه‌تر و اغراق‌آمیز‌تر از ژانرهای دیگر عکاسی (مانند عکاسی پرتره) باشد.

در ژست بالا، می‌توانید ببینید که چگونه شانه و دست مدل به سمت جلو خم شده‌است تا تمرکز بر روی صورت او باشد. این ژست با چرخاندن صورت به سمت دوربین و قراردادن چانه در بالای شانه نیز عالی عمل می‌کند.

ایستادن با شانه‌های رو به جلو، برای ژست‌های لباس مجلسی مردانه و زنانه هم مناسب است. به خصوص این‌که وضعیت بدن، به نمایش بهتر حرکت پارچه در جریان باد کمک می‌کند.

شانه یا دست رو به جلو
این ژست عکاسی مدلینگ با چرخاندن صورت به سمت دوربین و قراردادن چانه در بالای شانه نیز عالی عمل می‌کند.

ایستادن با دست روی کت

این ژست عکاسی مدلینگ، یکی از برترین موارد موجود در این لیست است. اگر به دنبال ایده برای ژست‌های بدون جنسیت می‌گردید، به این مورد هم فکر کنید. در این ژست، مدل جلو می‌ایستد، پاهایش را به اندازه عرض شانه باز می‌کند و با یک دست کتش را می‌گیرد.

این ژست هم برای عکاسی استودیویی و هم عکاسی در فضای شهری عالی به نظر می‌رسد. ساده و قوی است و مدل و لباس، نقاط کانونی تصویر هستند. برای افزودن پس‌زمینه به آن هم نیاز به پیچیدگی خاصی ندارید. همچنین می‌توانید از این ژست عکاسی، به عنوان ژست پرتره و عکس پروفایل استفاده کنید.

ژست مدلینگ ایستادن با دست روی کت هم برای عکاسی استودیویی و هم عکاسی در فضای باز عالی به نظر می‌رسد.

ایستادن و راه رفتن با یک دست در جیب

در بین بهترین‌های ژست عکاسی مدلینگ که در این مطلب معرفی می‌کنیم، این یکی ممکن است کمی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما کلیشه‌ای بودن دلیل کافی برای حذف کردن آن نیست. تسلط بر استانداردهای کلاسیک، برای هر عکاس و مدلی مفید است.

در این ژست، کمی حرکت طبیعی و روان نگه داشتن سوژه کمک‌کننده است. مدل باید به سمت دوربین برود (یا در مقابل آن بایستد) و یک دست خود را در جیبش فرو ببرد. یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند این ژست را تقویت کند، قرار دادن کت روی شانه است.این کار عکس را کلاسیک‌تر می‌کند، اما انجام دادنش کاملاً اختیاری است. برای طبیعی‌تر شدن این ژست، می‌توانید در دست دیگر سوژه اکسسواری قرار دهید تا آن دستش هم مشغول کاری باشد.

راه رفتن با یک دست در جیب
یکی از بهترین‌های ژست عکاسی مدلینگ راه رفتن با یک دست در جیب است.

ژست دست روی کمر

برخی از انواع ژست عکاسی مدلینگ، برای عکس‌های سیلوئت با لباس زنانه مناسب هستند. با این حال اگر قصد ندارید با این تکنیک از مدل خود عکاسی کنید، هیچ مسئله‌ای نیست. این ژست باز هم به کارتان می‌آید.

برای عکاسی مدلینگ با این پوزیشن، از مدل خود بخواهید آرنج‌هایش را باز نگه داشته و گردنش را به سمت بالا بکشد. همچنین  بالا بردن دست‌ها به سمت کمر و جلوتر رفتن بدن، به برجسته کردن فرم زنانه مدل شما کمک می‌کند.

ژست عکاسی مدلینگ دست به کمر
ژستهای عکاسی مدلینگ دست به کمر، برای عکس‌های سیلوئت با لباس زنانه مناسب هستند.

نشستن با یک پای خمیده

گاهی اوقات ژست‌های نشسته هم عکس‌های مدلینگ خوبی ایجاد می‌کنند. اگر مدل مستقیماً روی زمین یا روی یک سطح کم‌ارتفاع نشسته باشد، این ژست به خوبی جواب می‌دهد.

نشستن با یک پای خمیده
ژست‌ نشستن روی پله هم عکس‌های مدلینگ خوبی ایجاد می‌کنند.

هنگام کار با ژست‌های عکاسی مدلینگ این‌چنینی، لباس را هم درنظر بگیرید. به عنوان مثال یک مدل خانم با یک دامن بلند، جلوه‌ای مشابه شلوار یا شلوارک که شکل پاها را نشان می‌دهد، ایجاد نمی‌کند.

از سوی دیگر، کفش‌های پاشنه‌دار نیز به زیبایی این عکس‌ها می‌افزایند. زیرا پاها را بلندتر و برجسته‌تر نشان می‌دهند و آن‌ها را به نقطه کانونی تصویر تبدیل می‌کنند. به همین دلیل است که این یکی از محبوب‌ترین ژست‌ها برای دختران است. البته فراموش نکنید که این ژست عکاسی مدلینگ، برای آقایان نیز به خوبی جواب می‌دهد. 

رهایی در مقابل دوربین

رهایی سوژه در مقابل دوربین، می‌تواند منجر به خلق انواع ژست عکاسی مدلینگ شود. در تصویر بالا، به رهایی دست‌ها و بازوهای مدل و نحوه جدا شدن یک دست از بالاتنه با زاویه نسبتاً غیرطبیعی توجه کنید. بازی با موها یا خم کردن سر به یک طرف، می‌تواند ماهیت رهایی و بی‌تفاوتی این ژست را تکمیل کند. استفاده از این پوزیشن، باعث می‌شود هر کسی شبیه به یک مدل حرفه‌ای به نظر برسد!

انواع ژست عکاسی مدلینگ
بازی با موها یا خم کردن سر به یک طرف، می‌تواند ماهیت رهایی و بی‌تفاوتی ژست عکاسی مدلینگ را تکمیل کند.

خیره در افق با دست زیر چانه

یکی دیگر از بهترین‌های ژست عکاسی مدلینگ، ایستادن به صورت سه‌ربع، خیره شدن به افق و قرار دادن دست زیر چانه است. این ژست می‌تواند بیانگر داستان رمانتیکی از انتظار، یا لحظه وصال دو عاشق باشد.

اگر به کانسپت‌های رمانتیک علاقه ندارید، می‌توانید از مدل خود بخواهید میمیک چهره‌اش را طوری تنظیم کند که احساسات دیگری را منتقل نماید. احساساتی مثل بی‌قراری، حیرت و غیره.

خیره در افق با دست زیر چانه
یکی دیگر از بهترین‌های ژست عکاسی مدلینگ، ایستادن به صورت سه‌ربع، خیره شدن به افق و قرار دادن دست زیر چانه است.

ایستادن روی نوک پا

یکی دیگر از ژست‌هایی که می‌توانید برای عکاسی مدلینگ از آن استفاده کنید، این مورد است. در این ژست،  مدل خود را در زاویه سه‌ربع یا رو به دوربین قرار دهید و از او بخواهید روی پنجه پاهایش بایستد. اضافه کردن لبخند یا یک میمیک شاد بر روی صورت او، کانسپت آرامش را منتقل می‌کند. این باعث می‌شود لباس‌های تن او راحت‌تر به نظر برسند و از همین بابت، ژست مناسبی برای پرزنت کردن لباس‌های کژوال خواهد بود.

عکاسی مدلینگ
یکی دیگر از ژست‌هایی که می‌توانید برای عکاسی مدلینگ از آن استفاده کنید، مدل خود را در زاویه سه‌ربع یا رو به دوربین قرار دهید و از او بخواهید روی پنجه پاهایش بایستد.

خمیدگی معکوس در دست‌ها و پاها

این پوزیشن یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین ژست‌های عکاسی مدلینگ است که بیشتر اوقات، برای نمایش لباس‌های اسپرت استفاده می‌شود. برای دریافت این ژست از مدل خود، از او بخواهید که دست‌ها و پاهای مخالفش را در یک جهت، با زاویه متفاوت به جهات متضاد خم کند (مانند تصویر).

ژست‌های عکاسی مدلینگ
این پوزیشن یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین ژست‌های عکاسی مدلینگ است.

برای تکمیل ژست، می‌توانید از اکسسوارهایی مثل پیرسینگ یا عینک آفتابی استفاده کنید. این ژست حس اعتماد به نفس و قدرت را منتقل می‌کند و جذابیت لباسی که بر تن مدل است را افزایش می‌دهد.

بایدها و نبایدهای ژست عکاسی مدلینگ

همه عکاسان و مدل‌هایی که به اینجای مطلب رسیده‌اند، اکنون چند ژست عکاسی مدلینگ جدید برای عکاسی بعدی خود در چنته دارند. اما قبل از این‌که شروع به ژست گرفتن و عکاسی کنید، در این‌جا بایدها و نبایدهایی وجود دارد که می‌تواند به شما در این ژانر از عکاسی کمک کند.

  • بدن خود را بشناسید

بهترین مدل‌ها بدن خود را می‌شناسند و به تمام اعضای آن واقف هستند. فرم طبیعی بدن شما چه شکلی‌ست؟ محدودیت‌های فیزیکی آن (انعطاف‌پذیری، حرکت و غیره) چه چیزهایی است؟ سعی کنید به تمام این موارد واقف باشید تا بتوانید بهترین ژست عکاسی مدلینگ را برای خود طراحی کنید.

  • با آینه دوست شوید

بیایید یک موضوع را روشن کنیم: آینه دوست شماست. ژست‌های خود را در مقابل آن تمرین کنید و به تکمیل آن‌ها بپردازید. ببینید که چگونه ظریف‌ترین حرکات شما، می‌توانند خطوط بدنتان را تغییر دهند یا بر سیلوئت شما تأثیر بگذارند. تمرین ژست‌های خود با استفاده از دوربین گوشی نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

  • بین دست‌ها و بدن خود فاصله ایجاد کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید با آن در عکس‌هایتان بهتر به‌نظر برسید، ایجاد فاصله بین اندام‌ها و بدنتان است. به عنوان مثال، از فشار دادن بازوها به بالاتنه خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث صاف شدن و تغییر شکل طبیعی آن‌ها می‌شود.

یکی از پایه‌های اساسی عکاسی مدلینگ، یافتن راه‌هایی است که به بدن ما اجازه می‌دهند شکل طبیعی خود را کشف کند. این موضوع، اعتماد به نفس مدل را نیز افزایش می‌دهد.

  • فقط مدل نباشید، عمل کنید!

نکته نهایی درمورد ایده عکاسی مدلینگ این است که عکس مدلینگ فقط به نحوه ایستایی بدن شما مربوط نمی‌شوند. شما به دنبال انتقال یک وضعیت یا احساس هستید. این که این احساس و وضعیت چه چیزی است، به سبک لباس و دیدگاه عکاس یا طراح ژست بستگی دارد. شاید شما به عنوان مدل، به دنبال انتقال احساسات رمانتیک و ملایم باشید، شاید هم نگرشی خشن، بازیگوش و حتی سرکش داشته باشید.

هر چه که باشد، برای انتقال احساسات باید در وضعیت ذهنی مناسب قرار داشته باشید. با استفاده از تکنیک‌های بازیگری، حال و هوای ذهن خود را به تصویر بکشید تا حالت چهره و دست‌های شما آن را منتقل کند.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

امیدواریم این پست به شما ایده‌های زیادی درباره ژست عکاسی مدلینگ داده باشد و بتوانید در عکاسی بعدی خود، از آن‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید ژست‌های خود را به این لیست اضافه کنید یا در مورد آخرین تجربه عکاسی خود در این ژانر به ما بگویید، در بخش نظرات آن را با ما درمیان بگذارید.

نویسنده : حسین بابائی

5 دیدگاه

  • پشتیبان نورنگار گفت:

    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالم که ایده ها براتون جذاب بودن بله حتما شما میتونید
    رینگ لایت هیرو KY-BK 416 (45 سانتی متر 65 وات) رو انتخاب کنید خرید خوبی داشته باشید 🌹

  • mirzaei6886 گفت:

    سلام و درود بر شما
    مطالب شما بسیار خواندنی و جذاب بود.از شما برای زحماتتان سپاسگزارم.

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      درود دوست عزیز نورنگاری
      خیلی خوشحالم که مطالب برای شما جذاب بوده سپاس ازحسن توجه شما 🌹🙏

  • moradi8888 گفت:

    با سلام و احترام
    ایده ها و ژست های عکاسی بسیار زیبا و جذاب بود با تشکر از نورنگار .

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام و درود بر شما
      دوست عزیز نورنگاری
      خوشحالم که مطالب برای شما مفید و جذاب بوده سپاس از حسن توجه شما 🌹🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *