021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نورنگار پنجره ای رو به فرهنگ و زبان محلی باز می‌کند

نورنگار پنجره ای رو به فرهنگ و زبان محلی باز می‌کند

ششمین جشنواره عکس نورنگار با موضوع «ایران من» در دو بخش اصلی و فرعی به ترتیب با محوریت بازارهای قدیمی و بازارچه‌های محلی ایران و زندگی روستایی با هدف احیای یک فرهنگ و آیین قدیمی که همان پرداختن به بازارهای قدیمی و بازارچه های محلی و همچنین با پرداختن به رسوم قدیمی در زندگی روستایی و البته حمایت مادی و معنوی از آثار عکاسان کشور، برگزار می‌شود.

رویکرد اصلی این جشنواره که به لحاظ دربرگیری، گستردگی موضوع، جوایز و… یکی از بزرگ‌ترین فستیوال های عکس کشور محسوب می‌شود، احیاء آیین و سنت‌های قدیمی و فراموش شده نقاط مختلف کشور از جمله روستاها، معرفی مشاغل و حرفه‌های کهن، روند تغییر این پیشه‌ها و همچنین مقایسه آن با مشاغل فعلی می‌باشد.

بازارهای قدیمی و بازارچه های محلی مکان هایی مملو از سوژه های رنگارنگ و دیدنی هستند که همواره نظر عکاسان زیادی را به خود جلب کرده اند. بازارها و بازارچه ها پنجره ای هستند رو به فرهنگ و زبان های محلی یک منطقه که علاوه بر مردم محلی، مسافران زیادی را نیز برای خرید سوغات و یادگاری، به خود جذب می کنند. عکاسی از بازار، چیزی فراتر از پیدا کردن سوژه ای درخشان و رنگی و گرفتن چند شات سریع است. در واقع با فشردن دکمه شاتر به عمق یک هویت و فرهنگ قدیمی می رویم. جایی که کاسب حبیب الله محسوب می شد و رضایت مشتری برای او حرف اول و آخر را می زد. شما کافیست در همین روزها سری به بازارهای قدیمی و باسابقه شهرتان بزنید. جایی که عمدتا برخی از چلوکبابی های با سابقه نیز در آنجا همچنان در رقابت با سالن های لوکس و مجلل امروزی سعی در روشن نگه داشتن چراغ آن مغازه دارند! فقط کافیست سفارش یک پرس غذا بدهید، به راحتی متوجه خواهید شد که کیفیت و میزان غذایی که به شما می دهند همراه است با یک اصالت کهن که با هیچ متر و معیاری قابل مقایسه نیست!

جالب است بدانید در این بازارها زشت ها هم زیبا هستند! گل های زیبا و رنگارنگ و میوه های تازه و متنوع همیشه برای نگاه کردن زیبا هستند اما یک قصاب با پیشبند خونی هنگام کار یا ماهی فروشی که در حال خالی کردن شکم ماهی هایش است نیز می توانند سوژه های جالب و دیدنی ای باشند. فقط کافیست هنگام فشردن دکمه شاتر این عبارت را فراموش نکنید «زشت زیبا»

دستفروشان در بازار و بازارچه و دلخوشی ها و دغدغه هایشان یکی از سوژه هاییست که می تواند همواره مورد توجه عکاسان قرار بگیرد. روی صورت آنها فوکوس کنید و مردان و زنانی که در حال فروش کالای خود هستند را فراموش نکنید. دوستانه از آن ها اجازه بگیرید و از آن ها حین کار کردن عکاسی کنید. در بازارچه های محلی یکی از مولفه‌هایی که زیاد به چشم می‌خورد و به سوژه مناسب عکاسان نیز تبدیل شده، زنان دست‌فروشی‌ هستند که مشغول فروش محصولات کشاورزی یا دست ساخته های خودشان در خلوت خانه هایشان می باشند. ترکیب رنگ محصولات با لباس‌های این زنان گاها باعث جذب نگاه‌ عکاسان می شود. این زنان غالبا از روستاها به بازارهای هفتگی می‌آیند و قسمت‌هایی از بازارها را به خود اختصاص می دهند.

هر چند باید بپذیریم رد پای فناوری به روستاها نیز باز شده اما باز هم می‌توان در گوشه و کنار، روستاهایی را جست که رنگ و بوی اصیل خود را همچنان حفظ کرده‌اند. روستاها با زیبایی‌های مناظر طبیعی‌شان، با خانه‌های کاه گلی، سنگی و گاه چوبی‌شان، با مردمان پاک و باصفایشان، با هوای تازه، زندگی‌های ساده، غذاهای سالم محلی و خانگی‌شان و… در ذهن‌ها ماندگار شده‌اند. تمام عکاس هایی که به روستاها سفر کرده و عکاسی کرده‌اند، با ما هم نظر هستند که در این مکان‌ها همه چیز آن قدر بی آلایش و البته ناب (بعنوان سوژه جهت ثبت عکس) است که کمی اقامت در آن‌جا، خستگی ماه‌ها کار و زندگی ماشینی را از تن و ذهن انسان‌های شهری امروزی می‌برد. فقط کافیست دقایقی با یکی از این مردمان پاک و بی آلایش روستایی همکلام شوید و پس از همذات پنداری با آنها شروع به عکاسی از محیط پیرامون آنها کنید. به سادگی می توانید یک حسِ ناب و زندگی به دور از لاکچری بازیهای عصر جدید را به تصویر بکشید و در وهله اول خودتان و سپس دیگران را از دیدن این تصاویر شگفت زده کنید.

دوباره تصاویر رنگی و سیاه و سفید مرتبط با این سوژه ها در سایت‌ها را در ذهن خود مرور کنید. چه کسی جز عکاسان می‌توانند عمق قدمت، تلاش، رنج و کسب رزق حلال را که پشت این تصاویر زیبا نهفته است را درک و ثبت کند و چه فرصتی فراتر و مناسب تر از ششمین جشنواره عکس نورنگار که می تواند بستری مناسب برای کشف و شناخت عکاسان مستعد و سوژه های ناب در این زمینه که شاید از آن بعنوان گُلدن تایم فستیوال های عکاسی یاد کرد!

هیئت ‌داوران این دوره از جشنواره عکس نورنگار متشکل از آقایان افشین بختیار، امیرعلی جوادیان و علیرضا کریمی صارمی آثار ارسالی در موضوعات بازارهای قدیمی، معماری بازارها، حجره‌ها، غرفه‌ها، جنب‌وجوش بازار، دادوستد، هفته بازارهای محلی، بازارچه‌های فصلی، رسوم و آیین‌ها، بازی‌های محلی، معماری، سبک زندگی، صنایع‌دستی، خانواده روستایی، زراعت، دام‌پروری، آموزش‌وپرورش و… را داوری خواهند کرد.

تور عکاسی همراه با کارگاه آموزشی در شهر قزوین با حضور بیش از 20 عکاس به همراه هیئت‌داوران نیز از جمله برنامه‌های فرعی ششمین جشنواره عکس نورنگار بود که هفته گذشته با برنامه‌ریزی‌های دبیرخانه این دوره که متشکل از مسعود افشانی به عنوان دبیر و اصغر عباسی در سمت مدیر اجرایی، محقق شد.

گفتنی است این رویداد بزرگ عکاسی 6 برگزیده در بخش‌های اصلی و جنبی خواهد داشت که سه برگزیده بخش اصلی هرکدام مبلغ 10 میلیون تومان و سه برگزیده بخش جنبی نیز هرکدام 6 میلیون تومان، دریافت خواهند کرد. نورنگار دریافت آثار عکاسان را از تاریخ 16 مهرماه سال 98 آغاز کرده و این روند تا روز شنبه 30 آذرماه سال جاری، ادامه دارد. (مشاهده سایت جشنواره)

 

اصغر عباسی / مدیر اجرائی ششمین جشنواره عکس نورنگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *