021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

تنظیمات دوربین برای عکاسی در نور کم

تنظیمات دوربین برای عکاسی در نور کم

بسیاری از عکاسان نور کم را نور نا مناسب می‌دانند. هدف از این مقاله این است که شما را تشویق کنیم که نور کم را بد و غیر قابل استفاده ندانید، بلکه بیشتر بدنبال سوژه هایی بگردید که عکس العمل خوبی در برابر نور موجود داشته باشند. به خاطر داشته باشید که عکاسی در نور کم فقط عکاسی در شب نیست. موقعیت های عکاسی در نور کم ممکن است در هر زمان از روز نیز ایجاد شوند. به عنوان مثال، عکاسی از آبشارها در نور کم به شما امکان می‌دهد با سرعت شاتر پایین عکاسی کنید و مانع نوردهی بیش از حد آبشار شوید، در نتیجه آب در حال حرکت به شکلی نرم و ابریشمی دیده می‌شود. البته استفاده از فلاش هر شرایط کم نوری را تغییر می‌دهد، اما بیایید نگاهی به چگونگی بهبود عکاسی به صورت طبیعی در شرایط کم نور بیندازیم. در زیر به برخی از سوالات متداول در مورد تنظیمات برای عکاسی در نور کم پرداخته شده است.

[relatedpost post=”185210″]

تصاویر کم نور من تار هستند. آیا یک لنز بهتر می‌تواند تاری را برطرف کند؟

پاسخ کوتاه به این سوال بله است، به عنوان مثال یک لنز سریع با حداکثر دیافراگم f/1.8، نتایج بهتری نسبت به لنز کیت یا لنزهایی با حداکثر دیافراگم f/3.5 یا f/5.6 به شما می‌دهد. اما حتی لنزهای سریع‌تر و گران‌تر، با تنظیمات اشتباه نتایج نامطلوبی به شما می‌دهند. بازتر شدن دیافراگم بیشتر به شما امکان می‌دهد از سرعت شاتر سریع‌تر استفاده کنید و در نتیجه تصاویر شارپ‌تری داشته باشید. به لنزهایی که حداکثر دیافراگم بیشتری داشته باشند، «سریع» گفته می‌شود زیرا به دلیل نور بیشتری که از دهانه بزرگ‌تر این لنزها وارد دوربین می‌شود، به شما امکان می دهد با سرعت شاتر سریع تر عکس بگیرید.

بهترین تنظیمات برای عکاسی در نور کم چیست؟

1-حالت دستی

عکاسی در حالت دستی برای موفقیت در عکاسی در نور کم از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به شما امکان می‌دهد تمام جنبه‌های عملکردی دوربین خود را کنترل کنید. شما در اصل سه کنترل برای افزایش نوری که به حسگر دوربین می‌رسد دارید: سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت (ISO)؛ این سه کنترل مثلث نوردهی نامیده می‌شوند و تغییر هر یک از این کنترل‌ها می‌توانند نتیجه مثبت یا منفی در نوردهی تصویر شما داشته باشند. بنابراین، یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها برای بهترین نتیجه، کلید عکاسی در نور کم است. نور سنج داخلی دوربین به شما نشان می‌دهد که کدام تنظیمات باید تغییر کنند و در نتیجه تصاویر شما به خوبی نوردهی خواهند شد.

2-سرعت شاتر

اگر دوربین در دست عکاسی می کنید، یک قانون کلی این است که سرعت شاتر را متناسب با فاصله کانونی تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر با فاصله کانونی 50 میلی متری عکس می‌گیرید، سرعت شاتر شما نباید کمتر از 1/50 ثانیه باشد. البته، اگر سوژه عکس شما در حال حرکت است، باید سرعت شاتر را افزایش دهید تا به اندازه کافی سریع باشد و حرکت را به درستی فریز کند. بنابراین، انتخاب سرعت شاتر پایین‌تر باعث می‌شود تا نور بیشتری به دوربین شما وارد شود، اما با این کار، احتمال ایجاد تاری تصویر وجود دارد.

3-دیافراگم

در بیشتر مواقع که نور کم است، احتمالاً باید با دیافراگم کاملاً باز عکاسی کنید. اما در صورتی که نور کافی برای عکاسی با دیافراگم‌های بسته‌تر وجود داشته باشد، عمق میدان شما بیشتر خواهد شد. اصلی که باید در نظر بگیرید: با انتخاب دیافراگم بازتر، نور بیشتری به دوربین وارد می‌شود، اما عمق میدان شما را کاهش می‌دهد، که می‌تواند باعث شود قسمت‌های مهم تصویر از فوکوس خارج شوند.

4-حساسیت

هرچه عدد ISO بیشتر باشد، دوربین شما نور بیشتری را ضبط می‌کند ولی در عین حال هرچه ISO بالاتر باشد، نویز دیجیتالی بیشتری به تصویر خود اضافه می‌کنید. ISO خود را تا حد ممکن پایین نگه دارید و تنها پس از افزایش سرعت شاتر و دیافراگم حساسیت دوربین را افزایش دهید.

5-به صورت RAW عکاسی کنید

برای بهترین نتیجه، عکسبرداری با فرمت RAW توصیه می‌شود، به این دلیل ساده که دوربین شما در فرمت RAW، در مقایسه با فرمت فشرده jpeg جزئیات سایه بیشتری را ثبت می‌کند.

یادگیری کار با هیستوگرام و اعتماد نکردن به چیزی که در صفحه‌ی نمایشگر دوربین می‌بینید خیلی مهم است. از هیستوگرام برای بررسی میزان نوردهی خود استفاده کنید تا بتوانید از برش هایلایت‌ها و سایه‌ها خودداری کنید.

نحوه‌ی ثبت عکس اکشن(متحرک) در نور کم؟

عکاسی اکشن در نور کم می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد و تقریباً همیشه شما را مجبور می‌کند تا با بازترین دیافراگم ممکن عکاسی کنید. وقتی دیافراگم شما تنظیم شد، باید سرعت شاتر شما نیز به درستی تنظیم شود تا با حرکتی که می خواهید آن را فریز کنید مطابقت داشته باشد. البته، بسته به شرایط نوری موجود، ممکن است باز هم نور کافی وجود نداشته باشد. در این صورت، حساسیت دوربین را بالاتر ببرید تا نوردهی به خوبی انجام شود. اگر تنظیمات ISO شما آنقدر زیاد است که میزان نویز دیجیتالی بیش از اندازه ایجاد می شود، دو گزینه پیش روی شماست: یا با استفاده از فلاش و منابع نور دیگر، نور موجود در صحنه را افزایش دهید یا با نویز کنار بیایید و سعی کنید مقداری از آن را در زمان ویرایش حذف کنید. گاهی اوقات شما باید بین ثبت یک عکس با نویز و یا اصلا ثبت نکردن عکس یک گزینه را انتخاب کنید.

چگونه می توان سطح نویز دیجیتال را در تصاویر کم نور کاهش داد؟

جواب ساده این سوال این است که با کمترین میزان ISO که می‌توانید عکس بگیرید. اما همچنین بهتر است بدانید کدام قسمت دوربین به غیر از ایزو است که نویز غیرقابل قبولی ایجاد می‌کند. همیشه مطمئن شوید که نوردهی شما درست است. اگر تصویر شما نوردهی کمی داشته باشند، حتی در حساسیت پایین، در مناطق سایه نویز خواهید داشت.

[relatedpost post=”153172″]

چگونه در نور کم فوکوس کنم؟

دلیل دیگر تاری تصاویر در نور کم این واقعیت است که برخی از دوربین‌ها به شکلی طراحی نشده‌اند که بتوانند در نور کم به خوبی فوکوس کنند. در این مواقع می‌توانید کمی نور به سوژه‌ بتابانید تا دوربین بتواند روی آن فوکوس کند. همچنین می‌توانید از حلقه فوکوس دستی برای تنظیم دقیق فوکوس خود استفاده کنید. استفاده از نقطه فوکوس میانی نیز ممکن است کمک کند زیرا این نقطه معمولاً از نوع متقاطع است و سریع‌تر و دقیق‌تر از سایر نقاط فوکوس می‌کند.

چگونه می توانم تصاویر خوبی را در نور کم بگیرم؟

چهار کاری که بیشتر افراد حرفه ای در نور کم انجام می‌دهند:

  1. از سه پایه استفاده کنید
  2. با فرمت Raw عکاسی کنید
  3. در حالت دستی عکس بگیرید
  4. از هیستوگرام استفاده کنید

چگونه بهترین وایت بالانس را برای نور کم انتخاب کنم؟

وایت بالانس خود را متناسب با محیطی که داخل آن قرار دارید تنظیم کنید ( وایت بالانس تنگستن برای داخل خانه و لامپ‌های معمولی، فلورسنت برای نور حاصل از لامپهای فلورسنت، ابری برای نور کم ایجاد شده در یک روز ابری و سایه برای عکسبرداری در یک منطقه سایه دار). اما چیزی که در زمان عکاسی با فرمت Raw باید به یاد داشته باشید، این است که می‌توانید وایت بالانس  را بعداً در زمان ویرایش تنظیم کنید. اما اگر با فرمت JPG عکس می‌گیرید، بسیار مهم است که وایت بالانس را در دوربین درست تنظیم کنید. در صورت استفاده از فرمت JPG نباید از وایت بالانس خودکار استفاده کنید، زیرا تصحیح وایت بالانس عکس‌های JPG در زمان ویرایش کار بسیار سختی است.

آیا در نور کم باید ISO خود را بالا ببرم یا سرعت شاتر را کم کنم؟

با فرض اینکه در حال عکاسی با دیافراگم کاملاً باز هستید، در اکثر مواقع پاسخ دادن به این سوال آسان است. ابتدا باید سرعت شاتر خود را تنظیم کنید و به عنوان آخرین راهکار ISO را بالا ببرید. به یاد داشته باشید که افزایش ISO باعث ایجاد نویز بیشتر در تصویر می‌شود. اکثر دوربین های جدید عملکرد بهتری در کنترل میزان نویز در ایزو بالا دارند، اما همانطور که قبلاً ذکر شد، بهتر است بدانید که تا چه اندازه نویز قابل قبول است و چه حساسیتی برای دوربین شما مناسب است. در شرایطی که سوژه شما در حال حرکت است، ممکن است لازم باشد ISO را افزایش تا سرعت شاتر را به اندازه کافی سریع نگه دارید تا بتوانید حرکت را فریز کنید.

چرا عکسهای نور کم من حتی  با استفاده از سه پایه شارپ نیستند؟

به یاد داشته باشید در بیشتر شرایط کم نور شما با دیافراگم کاملا باز (یا تقریباً نزدیک به آن) عکاسی خواهید کرد، از این رو عمق میدان شما بسیار کم خواهد بود. تا می‌توانید سعی کنید فوکوس را روی بخشی از تصویر که باید شارپ باشد قفل کنید (حتی با استفاده از فوکوس دکمه پشتی). نمونه موردی: هنگام عکاسی پرتره با نور کم، مهم است که چشم سوژه در کانون توجه باشد. اگر سوژه شما در حرکت است، سرعت شاتر را افزایش دهید تا جایی که حرکت عکس را تثبیت کند. همچنین، از خاموش بودن لرزش‌گیر لنز (یا دوربین) اطمینان حاصل کنید، زیرا این قابلیت در صورت عکسبرداری با سه پایه می تواند باعث تار شدن تصویر شود.

نکته اضافی

در نور کم صفحه مانیتور دوربین بسیار روشن‌تر از شرایط واقعی به نظر می‌رسد. بنابراین، اگر دوربین شما از نظر میزان روشنایی صفحه مانیتور قابل تنظیم است، آنرا کم کنید تا حتی هنگام کمبود نور در هنگام مشاهده عکس‌ها، تصویر شما بیش از حد روشن نشود.

جمع بندی

ترفند عکاسی در نور کم این است که دوربین خود را کنترل کنید و بدانید که هر عملکرد یا تنظیماتی چه واکنشی نشان می‌دهد. بنابراین، در واقع این نوع عکاسی هیچ تفاوتی با عکاسی در شرایط نوری دیگر ندارد. تنظیمات برای عکاسی در نور کم را فرصتی برای خلاقیت بدانید. شما دوست دارید از چه سوژه‌هایی در نور کم عکاسی کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *