دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

دوربین پولاروید چیست؟

راهنمای انتخاب
دوربین پولاروید چیست؟

قبل از خرید بهتر است دقیقا قابلیت‌های اصلی یک دوربین پولاروید، تجهیزات اضافه‌ای که برای آن عرضه می‌شود و اینکه چه چیزی باعث خواهد شد عکاسی با این دوربین تا این اندازه جذاب و لذت بخش باشد را بدانیم. در ادامه این موارد را با دقت بررسی خواهیم کرد.

با وجود اینکه دوربین پولاروید یک برند دوربین است اما خیلی‌ها و به خصوص نسل قدیمی‌تر عموما دوربین‌های چاپ فوری را با اسم دوربین پولاروید می‌شناسند. به همین خاطر ما نیز لیستی از بهترین دوربین‌های چاپ فوری را برای شما آماده کرده‌ایم، تا راحت‌تر بتوانید در این مورد تصمیم بگیرید.

[relatedpost post=”26481″]

دوربین پولاروید چیست؟

دوربین پولاروید یا چاپ فوری به دوربینی گفته می‌شود که یک مکانیسم ظهور عکس داخلی دارد و از فیلمی استفاده می‌کند که به صورت خود به خود ظاهر می‌شود. این فیلم به شما این امکان را می‌دهد که چند ثانیه بعد از عکاسی بتوانید عکسی که ثبت کرده‌اید را مشاهده کنید و تمام مواد شیمیایی که برای ظاهر کردن فیلم نیاز دارید هم در آن گنجانده شده است. پس از اینکه شما عکس مورد نظر خودتان را چاپ کردید، مقدار خیلی کمی از این مواد آزاد خواهد شد تا پروسه‌ی چاپ عکس شروع شود. در برخی دوربین‌ها نیز غلطک‌های ویژه تصویر را از دوربین بیرون می‌کشند و مواد شیمیایی در این مرحله به آن افزوده خواهد شد.

دوربین‌های چاپ فوری به دلیل چاپ سریع عکس و همچنین به دلیل افکت کلاسیک و منحصر به فردی که روی عکس نهایی مشاهده می‌کنید محبوب هستند. تمامی تصاویری که شما می‌گیرید ظاهر نمادینی دارند که نشان‌دهنده این است که این عکس توسط یک دوربین پولاروید ثبت شده است.

دوربین پولاروید

قابلیت‌ها و مشخصات دوربین پولاروید

صرف نظر از اینکه چه نوع دوربین چاپ فوری را انتخاب می‌کنید، چند مشخصه و قابلیت خیلی مهم دارند که باید در نظر داشته باشید. در نظر داشتن این موارد باعث خواهد شد یک دوربین جذاب و کاملا کاربردی در اختیار داشته باشید. با ما همراه باشید تا برخی از این قابلیت‌ها را بررسی کنیم:

ابعاد عکس

فیلم دوربین‌های چاپ فوری در ابعاد مختلفی عرضه خواهد شد و شما باید فرمتی را انتخاب کنید که بیش از همه برای شما مناسب است. این موضوع نقش تعیین کننده‌ای روی اینکه باید کدام دوربین را بخرید دارد زیرا معمولا هر دوربین پولاروید فقط می‌تواند یک سایز فیلم مشخص را چاپ کند. کمی جلوتر ابعاد مختلف فیلم دوربین پولاروید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آینه سلفی

دوربین‌های پولاروید و چاپ فوری برای عکاسی سلفی آینه‌ی بازشو ندارند ولی خیلی از آن‌ها یک آینه‌ی خیلی کوچک دارند که در نزدیکی لنز قرار دارد. شما می‌توانید از این آینه برای تعیین محل تقریبی قرار گرفتن خودتان داخل فریم استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید با دوربین پولاروید خودتان عکس سلفی بگیرید، احتمالا باید مدلی را تهیه کنید که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

سرعت شاتر

خیلی از دوربین‌های پولاروید مبتدی مثل دوربین محبوب Instax Mini 9، از سرعت شاتر ثابت 1/60 ثانیه استفاده می‌کنند. این سرعت شاتر نسبتا مناسب است و تا جای ممکن در عین حفظ روشنایی مناسب، میزان تاری تصاویر را هم به حداقل میزان ممکن می‌رساند. با این وجود برخی دوربین‌های چاپ فوری رده بالا مثل Instax WIDE 300 و Instax Mini 70 به شما امکان انتخاب محدوده‌ی سرعت شاتر وسیع‌تری را می‌دهند که ممکن است در شرایط مختلف برای عکاس‌های حرفه‌ای کاربرد داشته باشد.

سوکت سه پایه

برخی از دوربین‌های چاپ فوری را می‌توان برای ثبت تصاویر منظره‌ی بی نقص و یا عکس‌های تایمردار گروهی روی سه پایه نصب کنید. در بخش پائینی این دوربین‌ها یک سوکت سه پایه قرار دارد و با استفاده از آن می‌توانید دوربین را روی سه پایه و تک پایه نصب کنید.

دوربین پولاروید

قابلیت ادیت داخل دوربین

برخی از دوربین‌های پولاروید خیلی پیشرفته مثل فوجی‌فیلم Instax LiPlay و Instax Square SQ20 در واقع تصاویر را به صورت دیجیتالی ثبت می‌کنند. با این قابلیت عکاس این امکان را خواهد داشت که به عکس ثبت شده فیلتر و فریم اضافه کند، قبل از چاپ عکس‌های ثبت شده را بررسی کند و یا حتی برخی از عکس‌ها را دوباره چاپ کند.

ابعاد

دوربین های پولاروید در ابعاد مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. این ابعاد تعیین کننده‌ی این خواهد بود که دوربین شما تا چه اندازه قابل حمل است و آیا می‌توانید به سادگی آن را همراه خود داشته باشید یا خیر! همچنین قطعاتی مثل فلاش برآمده که ممکن است حمل آن را سخت‌تر کند نیز مهم هستند.

برند

ممکن است وسوسه شوید از برندهایی که کمتر مشهور هستند خرید کنید تا صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌های خودتان کرده باشید اما این موضوع باعث خواهد شد پیدا کردن قطعات یدکی و یا تعمیر دوربین نیز خیلی سخت‌تر باشد. به جای این کار کمی تحقیق کنید و از برندی خرید کنید که در ساخت محصولات با کیفیت مشهور است. امروزه فوجی فیلم و پولاروید دو تولید کننده اصلی دوربین‌های چاپ سریع هستند.

دوربین پولاروید

نکات دیگری که باید در نظر داشته باشید

علاوه بر قابلیت‌هایی که در اکثر دوربین‌های پولاروید و چاپ فوری استاندارد هستند و همه باید این قابلیت‌ها را داشته باشند، برخی از این دوربین‌ها قابلیت‌های دیگری هم دارند. این قابلیت‌ها بدین دلیل طراحی شده‌اند تا استفاده از دوربین و دسترسی به عکس‌های واضح و روشن ساده‌تر باشد و همچنین استفاده از دوربین نیز ساده شود. این قابلیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • بلوتوث: توانایی اتصال دوربین چاپ فوری خودتان با استفاده از بلوتوث به یک کامپیوتر، باعث خواهد شد که پشتیبان‌گیری از عکس‌های ثبت شده خیلی راحت‌تر باشد. همچنین می‌توانید به سادگی عکس‌های ثبت شده را به یک پرینتر بلوتوث متصل کنید تا عکس‌هایی با ابعاد بزرگتر داشته باشید. همچنین با بلوتوث می‌توانید عکس‌های خودتان را به یک دستگاه دیگر هم ارسال کنید تا به راحتی آن‌ها را ادیت کنید.
  • فلاش: قرار داشتن فلاش روی دوربین چاپ فوری، به شما این اطمینان را می‌دهد که بتوانید در شرایط نوری مختلف و بدون نیاز به نگرانی بابت تاریک شدن عکس‌های خودتان به عکاسی بپردازید. ممکن است روی دوربین پولاروید شما یک فلاش داخلی وجود داشته باشد و یا امکان اتصال فلاش‌های دیگر برای شما فراهم شده باشد.
  • تایمر: ممکن است خودتان هم دوست داشته باشید که داخل یک عکس باشید. با استفاده از تایمر می‌توانید مدت مشخصی را تعیین کنید تا خودتان هم جلوی دوربین قرار بگیرید و پس از سپری شدن این مدت، دوربین به صورت خودکار عکس می‌گیرد. این قابلیت روز به روز محبوب‌تر خواهد شد و روش خیلی خوبی برای ثبت عکس‌های گروهی است.
  • حالت‌های مختلف: عکاس‌ها عاشق تطبیق‌پذیری هستند و شما هم ممکن است دوست داشته باشید با دوربین خودتان یک عکس واید یا سلفی بگیرید. در سطح بازار دوربین های پولاروید زیادی وجود دارند که از حالت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید با انتخاب یکی از حالت‌های سلفی، منظره، ماکرو و Hi-Key فوکوس دوربین را تغییر دهید. تمامی دوربین‌های چاپ فوری این قابلیت‌ها را ندارند. بنابراین در صورتی که به چنین قابلیتی نیاز دارید، قبل از خرید حتما تحقیق کنید تا مطمئن شوید که مهم‌ترین قابلیت‌ها برای شما را پوشش می‌دهد.

ابعاد تصویر

همانطور که گفته شد، دوربین‌های چاپ فوری از ابعاد فیلم مختلفی پشتیبانی می‌کنند. انتخاب اینکه بهترین سایز تصویر برای شما کدام است، به علایق شخصی و سلیقه شما بستگی دارد.

  • مینی (62 * 46 میلیمتر): سایز فیلم مینی متداول‌ترین نوع فیلم موجود در بازار است و ابعاد عکس‌هایی که چاپ می‌کند، تقریبا برابر یک کارت اعتباری است. دوربین‌های فوجی فیلم Instax Mini 9 و Instax LiPlay برخی از دوربین‌هایی هستند که از این سایز فیلم استفاده می‌کنند.
  • واید (62 * 99 میلیمتر): نوع فیلم واید برای عکاس‌هایی مناسب است که به عکس‌های پانوراما علاقه دارند. عرض این فیلم‌ها تقریبا دو برابر فیلم مینی است ولی ارتفاع آن‌ها برابر است. با این وجود معمولا دوربینی که از این فیلم استفاده می‌کند بزرگتر و سنگین‌تر است. دوربین‌هایی مثل فوجی فیلم Instax Wide 300 از این نوع فیلم استفاده می‌کنند.
  • مربعی (62 * 62 میلیمتر): این عکس‌ها مثل عکس‎هایی که توسط دوربین‌های چاپ فوری قدیمی چاپ می‌شدند، به صورت مربع کامل چاپ می‌شوند. این تصاویر یک احساس نوستالژی به شما می‌دهند ولی ممکن است کادربندی آن‌ها کمی سخت‌تر از عکس‌های معمولی باشد.

کد تخفیف نورنگار

بهترین دوربین پولاروید

دوربین‌های چاپ فوری روش خیلی خوبی برای دنبال کردن عکاسی در خالص‌ترین فرم خودش است و شما می‌توانید بدون هرگونه نگرانی بابت تنظیمات یا نوردهی، عکس‌های خوبی خلق کنید. دوربین‌های پولاروید در سال‌های اخیر انقلابی در صنعت عکاسی بوده‌اند و دلیل آن نیز مشخص است. با اینکه عملکرد این دوربین‌ها شبیه به دوربین‌های DSLR و بدون آینه نیست اما برای دورهمی‌ها و جمع‌های دوستانه بهترین انتخاب ممکن هستند. این دوربین‌ها روش خیلی خوبی برای ثبت خاطرات هستند. داشتن عکس فیزیکی به این معنی است که می‌توانید آن‌ها را قاب کنید و یا داخل آلبوم عکس‌های خودتان قرار دهید و دیگر نیازی نیست به آرشیوهای دیجیتالی تکیه کنید.

دوربین پولاروید

در صورتی که به دنبال یک دوربین چاپ فوری هستید اما نمی‌دانید که دقیقا کدام دوربین برای شما مناسب است، با ما همراه باشید. در این مقاله ما چند دوربین پولاروید مختلف را مورد بررسی قرار داده‌ایم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را مشخص کرده‌ایم تا شما راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید. علاوه بر دوربین‌های پولاروید که یک احساس نوستالژی خاص را برای شما تامین می‌کند، فوجی فیلم هم با تولید دوربین‌های سری Instax می‌تواند در ثبت فوری خاطرات به شما کمک کند.

1- پولاروید Originals OneStep+

زمانی که پروژه غیرممکن (Impossible Project) برند پولاروید را خرید و خبر عرضه‌ی دوربین پولاروید Originals را اعلام کرد، هیجان زیادی دنیای عکاسی را فرا گرفت. OneStep+ دومین دوربین عرضه شده از این سری است که پس از OneStep2 به بازار عرضه شد. این دوربین تقریبا شبیه به مدل قبلی است و برخی بهبودهای خیلی مهم در آن اعمال شده است. برای مثال این دوربین یک 89 میلیمتری پرتره برای عکاسی از افراد دارد و از اتصال بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند و علاوه بر امکان فعال‌سازی شاتر از راه دور با گوشی، چند حالت عکاسی نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. این حالت‌ها عبارتند از دابل اکسپوژر، نقاشی با نور و حتی فعال‌سازی با صدا. این دوربین یکی از هیجان برانگیزترین و بهترین دوربین‌های چاپ سریع موجود در بازار است که اکنون بهبود یافته است و بهتر از قبل شده است.

2- فوجی فیلم Instax Mini 9

دوربین چاپ سریع فوجی فیلم Instax Mini 9 یک دوربین قابل دسترسی است. این دوربین از دو عدد باتری AA استفاده می‌کند و یکی از ارزان‌ترین و لذت‌بخش‌ترین دوربین‌های چاپ سریع موجود در بازار است. این اصلا پیچیده نیست و همین موضوع یکی از نقاط قوت آن است که باعث افزایش مخاطبان آن شده است و حتی بچه‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. با وجود بدنه‌ی پلاستیکی این دوربین کلیدهای بزرگی دارد که استفاده از آن برای افرادی که انگشت‌های کوچکی دارند خیلی راحت خواهد شد و برای افزایش جذابیت بصری نیز در رنگ‌های شاد مختلفی عرضه می‌شود. یک فلاش داخلی که با هر بار فشار دادن کلید شاتر فعال می‌شود نیز در این دوربین گنجانده شده است و یک آینه در کنار لنز نیز در عکاسی سلفی به شما کمک می‌کند. با چرخاندن حلقه‌ی دور لنز می‌توانید حالت‌های عکاسی را انتخاب کنید و زمانی که از آن استفاده می‌کنید روشن خواهد شد تا راحت‌تر بتوانید حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید. امکان عکاسی کلوزآپ از فاصله 35 سانتی‌متری نیز وجود دارد. فوجی فیلم تلاش داشته است این دوربین تا جای ممکن ساده باشد و کاربر بتواند بدون نیاز به هرگونه تنظیماتی از آن استفاده کند.

3- فوجی فیلم instax mini 90 NEO CLASSIC

این دوربین که در دو رنگ قهوه‌ای و مشکی عرضه می‌شود، تنها دوربین چاپ فوری فوجی فیلم است که با باتری قابل شارژ به بازار عرضه می‌شود و به گفته‌ی کمپانی با یک بار شارژ می‌تواند یک پک 10 تایی فیلم را با آن چاپ کنید. این دوربین با یک ظاهر قدیمی برای افراد علاقه‌مند به عکاسی طراحی شده است و تعدادی کنترل دستی برای مدیریت میزان نوردهی داخل آن قرار دارد. در صورتی هم که احساس می‌کنید تصاویر شما خیلی روشن هستند، می‌توانید فلاش داخلی دوربین را غیرفعال کنید. یک حالت نوردهی دوگانه هم داخل دوربین قرار دارد ولی نتایجی که با آن به دست می‌آید همیشه فوق‌العاده نیست و بیشتر شانسی است. بالای حلقه‌ی لنز هم یک کلید آزادسازی شاتر قرار دارد که به عنوان آینه سلفی نیز عمل می‌کند. بالای دوربین هم یک کلید شاتر دیگر قرار گرفته است. مزیت این دوربین نسبت به دیگر دوربین‌ها یک نوار صفحه نمایش LCD است که در پشت دوربین قرار گرفته است و تنظیمات انتخابی شما را نمایش خواهد داد. مثل همیشه منظره‌یاب کمی کوچک است ولی برای اهدافی که این دوربین دارد مناسب است و استفاده از چرم مصنوعی در بدنه نیز باعث افزایش زیبایی آن شده است.

4- فوجی فیلم Instax Wide 300

این دوربین پولاروید که به جای دو عدد باتری AA از چهار عدد باتری استفاده می‌کند، پدر سری دوربین‌های چاپ فوری Instax محسوب می‌شود. این محصول عملا یک دوربین مدیوم فرمت است و همین موضوع باعث شده است عکس‌های بزرگ‌تری به شما تحویل دهد که شباهت بیشتری به ابعاد عکس چاپی استاندارد دارند. به دلیل ابعاد بزرگ این دوربین ممکن است فکر کنید که برای عکس‌های سلفی قابل استفاده نیست ولی وزن آن خیلی سبک‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. یک اهرم در اطراف کلید شاتر قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید لنز 95 میلیمتر پرتره‌ی دوربین را گسترش دهید. فلاش دوربین نیز مثل بقیه‌ی اجزای آن نسبتا بزرگ است و عملکرد آن خودکار است. تصاویر چاپ شده از یک شکاف که در بالای دوربین قرار گرفته است خارج می‌شوند. تنها قسمت کوچکی که می‌توانید در این دوربین پیدا کنید، منظره‌یاب آن است که بهتر بود بزرگتر باشد. کنترل‌های دوربین به تنظیم روشنایی و فلاش محدود شده‌اند اما در صورتی که می‌خواهید ابعاد عکس‌های شما به عکس‌های استاندارد نزدیک‌تر باشد، این محصول بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

5- لایکا Sofort

مهم‌ترین چیزی که باعث جذابیت این دوربین شده است، لوگوی نقطه‌ای قرمز روی آن است. قیمت این دوربین تقریبا دو برابر فوجی فیلم Instax Mini 90 است که خیلی خیلی با هم شباهت دارند. با این وجود این دوربین ارزان قیمت‌ترین محصول لایکا است. طراحی آن نیز خیلی کاربردی است. تنها کلیدی که روی صفحه‌ی بالایی دوربین قرار دارد کلید شاتر است و کلید روشن/خاموش برای جلوگیری از فشار دادن شدن اتفاقی در قسمت پشتی دوربین قرار گرفته است. این کلید در کنار 4 کلید دیگر و در یک ردیف 5 تایی قرار گرفته است و یک صفحه نمایش بلند و باریک نیز تنظیمات کاربردی را با آیکون‌ها ساده نمایش می‌دهد. یک آینه سلفی، منظره یاب اپتیکال و فلاش داخلی تمامی قابلیت‌های این دوربین هستند. همچنین در این دوربین از یک لنز 60 میلیمتر با دیافراگم f/12.7 استفاده شده است که فاصله کانونی معادل آن برابر با 34 میلیمتر است. مثل تمامی دوربین های پولاروید برای رسیدن به نتایج مطلوب به آزمون و خطا نیاز دارید.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *