021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

قبل از فشردن شاتر به چه چیزی فکر می‌کنید؟

قبل از فشردن شاتر به چه چیزی فکر می‌کنید؟

وقتی از ویزور دوربین دیجیتال خود به سوژه نگاه می‌کنید، درست قبل از عکاسی و فشردن دکمه شاتر به چه چیزی فکر می‌کنید؟

 

اگر به پرسیدن یکسری سوالات ساده قبل از عکسبرداری عادت کنید، می‌توانید به راحتی سطح عکس‌هایتان را بالا ببرید. ما شما را با ۹ سوالی که باید قبل از عکاسی از خودتان بپرسید آشنا می‌کنیم.

 

  • با این عکس می‌خواهم چه داستانی را بازگو کنم؟

 

این سوال بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند که بر اساس پاسخ این سوال بتوانید به تصمیم درست در مورد ترکیب بندی، کادر بندی، نوردهی و… برسید.

 

داستان عکس

 

در واقع باید این سوال را از خودتان به این شکل بپرسید که چرا می خواهم این عکس را بگیرم؟ هدف از ثبت این عکس چیست و با آن می خواهم چه چیزی را بیان کنم؟ آیا این عکس صرفا برای ثبت یک لحظه است و من با گرفتن آن تلاش می کنم که احساس یک لحظه را ثبت کنم؟ یا این عکس را می گیرم تا به کسی بدهم؟ آیا این عکس بخشی از یک مجموعه است یا فقط در همین یک عکس باید هرآنچه را که می‌خواهم منتقل کنم؟

 

  • موضوع اصلی این عکس کدام قسمت کادر باید باشد؟

 

به شکل معمول بینندگان این تصویر چشمشان را در این صحنه به کدام بخش می دوزند؟ وقتی این نقطه را شناختید می‌توانید در مورد کادربندی تصمیم بگیرید برای مثال می‌توانید قانون یک سوم را در نظر بگیرید و موضوع اصلیتان را در آن نقطه از تصویر قرار دهید.

 

موضوع اصلی عکس

 

در واقع باید بدانید که می‌خواهید چشمهای بیننده‌ی عکستان را به کجا هدایت کنید.

 

وقتی فهمیدید که می خواهید چشم های بینندگان را به کجا هدایت کنید و آن نقطه را در کادر قرار دادید، عکس را با چشم تان وارسی کنید و ببینید آیا نقطه کانونی دیگری هم وجود دارد؟ و این سوال را از خودتان بپرسید که آیا باید این نقاط کانونی دیگر را به تصویر اضافه کنم یا اینکه از تصویر حذف کنیم؟ نقاط کانونی ثانویه باعث افزایش عمق عکس‌ها می‌شوند آیا این افزایش عمق به بهتر نشان دادن موضوع عکستان کمک می‌کند یا خیر؟

 

  • چه چیزی در پس زمینه و چه چیزی در پیش زمینه وجود دارد؟

 

به  فضای پشت سوژه دقت کنید تا ببینید چه چیز دیگری در تصویر وجود دارد (همین کار را در پیش زمینه هم انجام دهید) . درباره اینکه می خواهید پس زمینه مشخص باشد یا اینکه تار باشد، تصمیم بگیرید.

 

  • آیا قاصله مناسبی نسبت به سوژه دارم؟

 

یک اشتباه رایج در عکاسی دیجیتال گرفتن عکس‌هایی است که سوژه بیش از حد در کادر کوچک  به نظر می‌رسد. عکس‌هایی که کادر را با سوژه شما پر می‌کنند پویا‌تر هستند و می‌توانید جزئیات بسیار بیشتری از سوژه را پوشش دهید.

 

فاصله تا سوژه

 

برای رسیدن به این حالت شما باید گزینه نزدیک‌تر شدن به سوژه یا استفاده از فاصله کانونی بلندتر برای ایجاد حس نزدیک بودن را مد‌نظر قرار دهید.

 

  • منبع نور اصلی کدام است؟

 

همیشه به زاویه‌ای که نور به سوژه می‌تابد توجه کنید. بدون نور جزئیات و وضوح عکس از بین می‌رود و باید با انجام کارهایی مثل افزایش ISO و طولانی تر کردن سرعت شاتر این نقص را جبران کرد که البته ممکن است که باعث ایجاد نویز در تصویر شود. در نتیجه توجه به میزان نور بسیار مهم است.

 

منبع نور اصلی

 

اینکه نور از کجا می‌آید؟ منبع اصلی نور کدام است؟ ایا نور کافی است؟ آیا نیاز به منبع نور مصنوعی مثل فلاش دارید؟ ایا نیاز دارید دوربین را روی یک سه پایه قرار دهید تا به دلیل نور پایین مانع از تکان خوردن دوربین شوید؟ سوالاتی است که جواب دادن به آنها در گرفتن عکس بهتر به شما کمک می ‌کند.

 

  • آیا کادری که در نظر گرفته‌ام صاف است؟

 

عکس‌های زیادی تنها به دلیل اینکه کادر بندی آنها کمی کج بوده است، نتوانسته‌اند یک تصویر فوق‌العاده شوند. سوال دیگری که در این باره به شما کمک می‌کند این است که «آیا دوربین را درست نگه داشته ام؟».

 

کادربندی

 

  • از چه زاویه‌های دیگری می‌توانم از این سوژه عکس بگیرم؟

 

با پیدا کردن زاویه‌های تازه و خلاق خودتان را به چالش بکشید و سعی کنید عکسهایی نگیرید که هر کس دیگری هم می‌تواند بگیرد.

 

زاویه عکاسی

 

  • نگه‌داشتن دوربین با یک حالت دیگر چه تغییری در این عکس ایجاد می کند؟

 

عکاس‌های زیادی هستند که عادت دارند همیشه عکس‌هایشان را در یکی از حالت‌های افقی، منظره ، عمودی یا پرتره بگیرن. در حالیکه ترجیح دادن یک روش به روش دیگر قابل قبول است اما این نکته را نباید فراموش کرد که تغییر حالت نگه‌داشتن دوربین می‌تواند میزان تاثیر‌گذاری یک عکس را به شدت تغییر دهد.

 

  • چشم بیننده این عکس را چگونه دنبال می‌کند؟

 

اگرچه عکس یک تصویر بدون حرکت است اما باید توجه داشت چشم بیننده‌ در حین تماشای عکس بی حرکت نمی‌ماند. چشم انسان‌ها خطوط را دنبال می‌کنند و جذب شکل‌ها و رنگ‌ها می‌شوند. بنابرین عناصر و سرنخ های بصری می‌توانند به بهبود عکس های شما کمک زیادی کنند.

 

جهت دید در عکاسی

 

البته احتمالا شما همه این سوالات را در حین عکاسی به یاد نمی‌آورید و در هر عکسی که می‌گیرید همه آنها را مرور کنید، اما سعی کنید دفعه بعدی که دوربینتان را برای عکس برداری برداشتید، در حین عکس گرفتن روی یک یا دو سوال از بین این سوال‌ها تمرکز کنید.

 

کم کم متوجه خواهید شد که پاسخ دادن به این سوال‌ها به صورت یک عادت خودکار در می‌آید و به طور طبیعی عکس‌هایی می‌گیرید که همه این عناصر در آن رعایت شده‌است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *