021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی دقیق دوربین G9X Mark II کانن

بررسی دقیق دوربین G9X Mark II کانن

دوربین‌های سری G کانن همیشه به عنوان یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های کامپکت رده‌بالا شناخته می‌شدند. سال پیش کانن دوربین Powershot G9X را معرفی کرد که علی‌رغم بدنه کوچکی که داشت، نخستین دوربین سزی G بود که به یک حسگر بزرگ 1 اینچی مجهز می‌شد. حسگر 1 اینچی، بسیار بزرگ‌تر از حسگر‌های معمول در دوربین‌های کامپکت است و اغلب در دوربین‌های بدون آیینه مانند سری Nikon 1 شرکت نیکون دیده می‌شود. به همین دلیل کانن G9X به عنوان کوچک‌ترین دوربین جهان با حسگر 1 اینچی CMOS توانست اعتبار زیادی برای این شرکت کسب کند. امسال در نمایشگاه CES2017، شرکت کانن نسخه جدیدتری از این دوربین را با نام Canon PowerShot G9 X Mark II  یا همان دوربین Canon G9X II معرفی کرد که اگرچه همان حسگر 1 اینچی را روی خود دارد، اما با پردازشگر جدیدتر و امکانات بیشتری که دارد قطعاً موردتوجه عکاسان قرار خواهد گرفت.

دوربین Canon G9X II

بدنه دوربین Canon G9X II دقیقه شبیه به مدل قبلی خودش است. خوشبختانه ظاهراً کانن به این نتیجه رسیده که دلیلی برای تغییر بدنه زیبا و کامپکت G9X وجود ندارد و ما همچنان همان بدنه کوچک 200 گرمی را در اینجا هم می‌بینیم. در پشت دوربین یک نمایشگر بزرگ 3 اینچی لمسی می‌بینیم که به‌منظور باریک نگه‌داشتن دوربین، به‌صورت ثابت و غیر بازشو طراحی شده است.  این نمایشگر دارای رزولوشن 1.04 میلیون نقطه‌ای است و تصویری بسیار شفاف با رنگ‌هایی غلیظ را از زوایای کناری هم نشان می‌دهد.

در سمت راست نمایشگر یک دستگیره یا گریپ ظریف و کاملاً چسبنده وجود دارد که نگه‌داشتن این دوربین کوچک را روی دست ساده می‌کند. از آنجا که هیچ کداک از دکمه‌هایی که در پشت دوربین می‌بینید از نوع دکمه‌ای جهت‌دار نیستند، برای انتخاب و حرکت بین منو‌ها تنها می‌بایست از صفحه لمسی دوربین استفاده کنید.

در بالای دوربین یک دکمه چرخان برای تغییر مد دوربین، یک دکمه شاتر و یک سوییچ برای زوم کردن لنز وجود دارد. همچنین دو دکمه کوچک برای روشن و خاموش کردن دوربین و انتخاب وضعیت Playback یا پخش عکس‌ها و تصاویر در اینجا دیده می‌شود. در سمت دیگر بالای دوربین یک فلاش بازشو وجود دارد که به زیبایی در بدنه کار شده است. این فلاش با دکمه کوچک کنار خودش باز می‌شود، و مجدداً می‌توانید آن را به داخل فشار دهید تا بسته شود.

لنز دوربین Canon G9X II دارای لنزی با فاصله کانونی 10.2 تا 30.6 میلی‌متر با زوم 3 برابر است که معادل یک lens 28-84mm روی یک دوربین FullFrame است. دیافراگم این لنز در بازترین حالت خود برابر f/2 (در فاصله 28mm) است که با افزایش فاصله کانونی به 84mm به f/4.9 کاهش میابد. دور این لنز یک رینگ چرخان قابل کنترل است که می‌توانید از آن برای انواع تنظیمات دوربین مانند تنظیمات نوردهی یا Exposure استفاده کنید. جالب اینجاست که می‌توانید کنترل این رینگ را با استفاده از منوی لمسی دوربین تغییر دهید.

تجربه عکاسی با پردازشگر DIGIC 7

یکی از مهم‌ترین تغییرات این دوربین نسبت به مدل قبلی همین پردازشگر نسل جدید است که شرکت کانن از آن در دوربین رده‌بالای EOS 5D Mark IV هم استفاده کرده است. به‌هیچ‌وجه نباید این دوربین را یک دوربین کامپکت معمولی به‌حساب بیاورید و کانن نیز کاملاً مطمئن است که دوربین Canon G9X II گاهی اوقات در هنگام ضرورت به عنوان دوربین جایگزین برای عکاسان حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین یکی از پرسرعت‌ترین دوربین‌های کامپکت کانن است که تابه‌حال ساخته شده است.

canon-g1x-mark-ii-5

ضمناً برای اولین بار در دوربین‌های PowerShot، دوربین Canon G9X II به قابلیت ارتباط کم‌مصرف و پیوسته بلوتوث مجهز شده است تا به کاربران امکان بدهد در کمترین زمان ممکن، عکس‌های خود را از طریق تلفن‌های همراه روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این قابلیت در واقع پاسخی به امکان ارتباط بی‌سیم SnapBridge در دوربین‌های نیکون مانند Nikon D3400 است که با حداقل مصرف باطری، به طور پیوسته ارتباط بین دوربین و گوشی‌های هوشمند را برقرار نگه می‌دارد.

نورسنجی و فوکوس خودکار

یکی از اثرات استفاده از پردازشگر پرسرعت DIGIC 7 روی این دوربین، امکان دنبال کردن سریع‌تر فوکوس روی سوژه‌های متحرک و البته دقت بالاتر برای حفظ فوکوس خودکار است. دوربین Canon G9X II می‌تواند روی حالت AF Servo به خوبی روی سوژه‌های متحرک فوکوس را قفل کرده و حتی در حالتی که سوژه رو یا پشت به دوربین حرکت می‌کند نیز به خوبی فوکوس را حفظ کند.

canon-g1x-mark-ii-6

لنز این دوربین می‌تواند در حالت واید تا حداقل فاصله فوکوس 5 سانتی‌متر و در حالت تله تا حداقل 35 سانتی‌متری دوربین فوکوس کند. نورسنجی دوربین نیز چندان تغییر نکرده است و دوربین همچنان مثل قبل می‌تواند در حالت‌های نقطه‌ای، مرکزی و ماتریسی نورسنجی کرده و میزان جبران نوردهی را تا +/-3.0 EV محاسبه کند. این لنز به لرزشگیر قدرتمند IS کانن مجهز شده و می‌تواند تا 3 استاپ لرزش دوربین را خنثی کند.

سرعت عکس‌برداری بسیار سریع‌تر از قبل

به لطف پردازنده قوی DIGIC 7، این دوربین می‌تواند با سرعتی بسیار بالاتر از قبل عکاسی کند. اگر فرمت دوربین Canon G9X II را روی JPEG قرار دهید، این دوربین می‌تواند با سرعت 8.1 فریم بر ثانیه با رزولوشن کامل تا 38 عکس پی‌درپی بگیرد (البته به شرطی که فوکوس دوربین را روی One-Shot AF بگذارید). اگر فوکوس روی Servo (فوکوس پیوسته) قرار بگیرد، سرعت عکس‌برداری به 5.3 فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد اما بافر دوربین تا 102 عکس افزایش می‌یابد. با فرمت خام نیز دوربین با سرعت 8.1 فریم بر ثانیه عکس می‌گیرد، اما بافر دوربین تا 21 عکس را نگاه می‌دارد.

مدهای عکاسی دستی، خودکار بهبود یافته و تایم‌لپس جدید

دوربین Canon G9X II هم مانند مدل قبلی خودش دارای حالت‌های دستی M، Av، Tv، P و خودکار است. اما یک وضعیت خودکار جدید به نام Hybrid Auto ، یک وضعیت قابل برنامه‌ریزی C یا Custom و تعدادی مد‌های از پیش آماده عکاسی و فیلم‌برداری هم به این دوربین افزوده شده است. وضعیت فیلم‌برداری تایم‌لپس در این دوربین بهبود پیدا کرده و هم اکنون می‌توانید در وسط برنامه‌ریزی و ضبط تصاویر تایم‌لپس، تنظیمات نوردهی را نیز تغییر دهید. با وجود این قابلیت که در G9X اصلی وجود نداشت، مثلاً می‌توانید یک ویدئوی تایم‌لپس پیوسته از قبل تا بعد از طلوع آفتاب را با نوردهی‌ها و تنظیمات مختلف سرعت و دیافراگم و حساسیت ثبت کنید.

به گفته کانن، مد‌های آماده Picture Styleها در این دوربین بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند و دقت وضعیت Auto دوربین در تشخیص صحنه‌ها و تغییر تنظیمات نیز بیشتر شده است. همچنین کاربران حرفه‌ای‌تر می‌توانند فایل‌های خام دوربین را مستقیماً در داخل خود دوربین ویرایش کرده و از آن‌ها خروجی بگیرند.

وضعیت‌ فیلم‌برداری در G9X Mark II

متأسفانه علی‌رغم پیشرفت پردازنده این دوربین نسبت به مدل قبلی خودش، همچنان تغییری در وضعیت فیلم‌برداری دوربین Canon G9X II ایجاد نشده است. این دوربین هنوز قادر به فیلم‌برداری با فرمت 4K نیست و تنها می‌تواند با فرمت Full HD 1080p فیلم‌برداری کند. سرعت ویدئو‌ها در حالت Full HD برابر 60 فریم بر ثانیه است و در این حالت تنها می‌تواند 10 دقیقه فیلم‌برداری کند. البته اگر سرعت ویدئو‌ها را از روی اسلوموشن به سرعت عادی 30 یا 25 فریم بر ثانیه تغییر دهید، محدودیت ضبط تا 30 دقیقه افزایش پیدا می‌کند. البته یک سرعت فیلم‌برداری 24 فریم سینمایی هم به سرعت‌های دوربین اضافه شده است.

روش‌های ارتباطی، کارت حافظه و باطری

با اینکه انجمن HDMI اعلام کرده که دوربین‌های آینده به HDMI 2.1 مجهز خواهند شد، اما دوربین G9X Mark II همچنان به Mini HDMI Type D پابند است و درگاه ارتباطی USB آن نیز هنوز از نوع USB 2.0 میکرو است. حافظه‌ای که این دوربین روی آن ذخیره می‌کند SD از نوع SD/SDHC/SDXC است و می‌تواند کارت‌های UHS-I را نیز پشتیبانی کند.

این دوربین می‌تواند از ارتباطات بی‌سیم WiFi، NFC و بلوتوث نیز استفاده کرده و از راه دور توسط نرم‌افزار مخصوص تلفن‌های هوشمند کانن کنترل شود.

باطری به کار رفته در G9X Mark II نیز همان باطری مدل قبلی یعنی NB-13L است. طبق استاندارد CIPA این باطری شارژ شده می‌تواند حدود 230 عکس بگیرد که در مد ECO به 315 عکس می‌رسد و چندان تفاوتی با مدل قبلی خودش ندارد. اما نکته جالب درباره این باطری امکان شارژ آن با یک کابل USB است. البته شارژر جداگانه همراه با دوربین ارائه می‌شود.

دوربین Canon G9X II

دوربین Canon G9X II یکی از بهترین و قوی‌ترین دوربین‌های کامپکت موجود در بازار است. این دوربین علی‌رغم اندازه بسیار کوچکی که دارد، از کیفیتی نزدیک به دوربین‌های DSLR رده متوسط برخوردار است و به خوبی می‌تواند در مواقعی که امکان عکاسی با دوربین‌های DSLR وجود ندارد، کیفیتی نزدیک به آن‌ها را در اختیار شما قرار دهد. اگرچه رزولوشن فیلم‌برداری این دوربین 4K نیست، اما توانای ضبط ویدیوهای HD اسلوموشن و امکانات پیشرفته برای تایم‌لپس، این دوربین را برای پروژه‌های ویدئویی کوچک نیز مناسب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه