آموزش تولید محتوای ویدئویی و تدوین

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

بررسی دوربین سونی A7 III از نگاه یک عکاس

چاپ راهنمای انتخاب
بررسی دوربین سونی A7 III از نگاه یک عکاس

نگاهی اجمالی به امکانات دوربین سونی A7 III

  • حسگر فول فریم 24 مگاپیکسلی با تکنولوژی BSI CMOS
  • 693 نقطه فوکوس با پوشش 93 درصد از کل فریم تصویر، 425 نقطه تشخیص کنتراست
  • فیلمبرداری 4K با سرعت سینمایی 24 fps بدون کراپ تصویر و همچنین 5K کراپ دار با سرعت 30 fps
  • دارای لرزشگیر روی حسگر دوربین
  • عکاسی پی‌درپی با سرعت 10 فریم بر ثانیه
  • منظره‌یاب الکترونیکی با رزولوشن 36 میلیون نقطه و بزرگنمایی 0.78x
  • دارای دکمه چند جهته (جوئستیک) اختصاصی برای فوکوس خودکار
  • دارای نمایشگر لمسی
  • دارای باتری بسیار کارآمد با تعداد شات 710 فریم با هر بار شارژ
  • دارای دو اسلات کارت حافظه sd
  • دارای درگاه USB-C

[relatedproduct post=”66713″][/relatedproduct]

مزایا و معایب دوربین سونی A7 III برای عکاسان مختلف

برای عکاسی عمومی و خبری

ممکن است صرفاً به دلیل کاهش قیمت این دوربین در برابر مدل جدیدتر و امکانات آن در برابر رقبایی که در برند‌های دیگر دارد تصمیم به خرید آن گرفته باشید. خیلی از عکاسان، سونی A7 III را به عنوان یک پیشنهاد عمومی انتخاب می‌کنند. در اینجا می‌بینیم این دوربین برای عکاسی خیابانی و خبری و عمومی چه مزایا و معایبی دارد.

چیز‌هایی که دوست خواهید داشت:

  • نمایشگر آن تا می‌شود و برای عکاسی و فیلمبرداری از زوایای بالا یا پایین مناسب است
  • با دکمه چند جهته فوکوس خودکار خیلی سریع می‌توانید فوکوس کنید
  • چهره و چشم سوژه را خیلی سریع و دقیق پیدا می‌کند
  • دوربینی بسیار کوچک با لنز‌های پرایم بسیار کوچک‌تر از لنز‌های عادی
  • دارای WiFi برای شیر کردن سریع عکس ها روی گوشی‌های هوشمند
  • دارای شاتر بی‌صدا

چیز‌هایی که احتمالاً دوست نخواهید داشت

  • موقع کار کردن با کنترل‌های دوربین، گاهی اوقات لگ می‌بینید
  • لگ دوربین در برابر دوربین‌های DSLR کاملاً واضح و مشهور است
  • شاتر بی‌صدا و جمع شدن شاتر اصلی دوربین می‌تواند پدیده رولینگ شاتر ایجاد کند.

عکاسی خانوادگی و شخصی

دوربین سونی A7 III خیلی قوی‌تر از چیزیست که برای عکس‌های خانوادگی استفاده شود. اما اندازه آن بسیار کوچک است و احتمالاً با یک لنز کوچک، می‌تواند همراه محبوب شما در مهمانی‌ها و گردش های خانوادگی باشد. اگر می‌خواهید این دوربین را برای عکس‌های خانوادگی استفاده کنید این نکات برایتان قابل توجه است:

چیز‌هایی که دوست خواهید داشت:

  • قفل فوکوس روی چشم احتمالاً هرگز اجازه نمی‌دهد عکس هایتان محو و خارج از فوکوس شود
  • باطری این دوربین خیلی قوی است و حتی در یک مهمانی مانند نامزدی خواهرتان هم امکان ندارد بتوانید آن را به راحتی خالی کنید
  • با یک لنز کوچک، خیلی راحت می‌توانید آن را در یک کیف رو دوشی یا حتی کیف دستی هم حمل کنید
  • نگران نور کم کافه و رستوران نباشید. کیفیت عکس های آن در نور کم عالی است
  • عکاسی با سرعت 10 فریم بر ثانیه می‌تواند هر لحظه از دویدن‌های کودکتان را به بهترین شکل ثبت کند
  • حالت خودکار این دوربین هم آنقدر ساده است که تقریباً هر کسی در خانواده (حتی مادربزرگتان هم) می‌تواند با آن عکس بگیرد

چیز‌هایی که احتمالاً دوست نخواهید داشت

  • نمایشگر این دوربین به بیرون باز نمی‌شود و برای عکاسی از خودتان (سلفی) محدودیت دارید
  • لنز‌های زوم مانت FE که برای این دوربین مناسب هستند، معمولاً گران و سنگین هستند

عکاسی طبیعت

اگر عکاس طبیعت هستید و می‌خواهید عکس هایی که می‌گیرید را به راحتی در اندازه های تابلو‌های دیواری چاپ کنید باید به این نکته‌ها هم توجه کنید:

چیز‌هایی که دوست خواهید داشت:

  • داینامیک رنج (محدوده پویا) این دوربین عالی است و در صحنه‌هایی که آسمان خیلی روشن و زمینه خیلی تاریک است، همه جزئیات را به خوبی ثبت می‌کند
  • عکس‌های JPEG این دوربین تعادل فوق العاده‌ای بین کیفیت بالا و جزئیات عالی و نویز کم دارند. اصولاً نرم‌افزار این دوربین، نویز عکس‌ها را به خوبی پردازش می‌کند.
  • عکس‌های خام این دوربین نویز بسیار کمی دارند
  • باطری دوربین سونی A7 III برای عکس‌های Long Exposure (نوردهی طولانی) بسیار خوب است
  • لنز‌های واید خیلی خوبی برای این دوربین پیدا می‌کنید.

چیز‌هایی که احتمالاً دوست نخواهید داشت

  • عایق‌بندی این دوربین بد نیست، اما نه آنقدر ها که بتوانید با خیال راحت در باران و خاک از آن استفاده کنید
  • رزولوشن 24 مگاپیکسل، آنقدر‌ها زیاد نیست که بتوانید به راحتی کادربندی عکس‌هایتان را برش بزنید و آن‌ها را در سایز دیواری چاپ کنید
  • دکمه‌های دوربین طراحی خوبی دارند. اما نه وقتی که بخواهید در برف و با دستکش‌های بزرگ کار کنید
  • سونی A7 III تایمر اینتروالومتر داخلی ندارد و عجیب‌تر اینکه نرم‌افزار PlayMemories هم آن را ندارد.

عکاسی پرتره و عروسی

بدون شک یکی از زمینه‌های بسیار پرطرفدار برای این دوربین، عکاسی پرتره با سونی A7 III است. این را از فروش سونی A7 III در نورنگار برای عکاسان عروسی برآورد می‌کنیم. اما چه نکاتی این دوربین را برایشان جذاب می‌کند؟

چیز‌هایی که دوست خواهید داشت:

  • فوکوس فوق‌العاده این دوربین روی چشم‌ها باعث می‌شود حتی هنگام عکاسی با بازترین دیافراگم لنز‌ها هم فوکوس هیچ عکسی از دست نرود.
  • رنگ پوست‌ها در عکس های با JPEG هم به خوبی پردازش می‌شود و احتمالاً نیاز چندانی به فایل خام ندارید (برای بدست آوردن رنگ پوست)
  • حتی با لنز‌های مخصوص پرتره مانند 85mm هم کل مجموعه دوربین و لنز بسیار سبک و عکاسی با آن برای خانم‌ها بسیار راحت است.
  • سرعت سینک فلاش آن 1/250 ثانیه است که برای نورپردازی در آتلیه خیلی مهم است
  • داینامیک رنج عالی این دوربین به شما اجازه می‌دهد حتی وقتی در زیر نور‌های پراکنده و نامتوازن (مانند رقص نور‌های مجلس عروسی) عکس می‌گیرید، باز هم جزئیات خوبی را به دست آورید.
  • بدنه کوچک این دوربین و قابلیت لمسی آن به شما اجازه می‌دهد به سادگی دوربین را جلوی صورتتان نگه دارید و مانند موبایل با آن کار کنید

چیز‌هایی که احتمالاً دوست نخواهید داشت

  • پدیده مویر را در برخی از عکس‌ها مشاهده می‌کنید. خصوصاً روی تور عروسی و لباس‌هایی که بافت یکنواخت و ساده زیادی دارند.
  • خود دوربین به اندازه کافی عکس‌ها را شارپ می‌کنید. اگر از یک لنز شارپ استفاده کنید، احتمالاً عکس های JPEG زیادی شارپ خواهد شد.
  • کفشک فلاش دوربین‌های سونی مخصوص خودش است و فلاش‌های اکسترنال ارزان قیمت بازار برای این کفشک در دسترس نیستند. بنابراین باید فکر یک فلاش خوب و نسبتاً گران باشید.

عکاسی ورزشی و حیات وحش

چیزی که باعث می‌شود تا این دو شاخه عکاسی همواره تجهیزاتی مشابه را استفاده کنند کاملاً واضح است. عکاسی از فاصله دور، سرعت زیاد عکس های پی‌درپی و … فوکوس سریع. این سه مورد با یک محدودیت بسیار مهم هم روبرو هستند: نور کم.

به همین دلیل هم دوربینی که برای این سبک از عکاسی نیاز است باید هم بتواند با لنز‌های سنگین کار کند، هم باید پردازشگر پرقدرتی داشته باشد تا بتواند به سرعت فوکوس و نورسنجی کند و هم حسگر فول‌فریم داشته باشد تا بتواند در نور کم عکس هایی با نویز پایین بگیرد. سونی A7 III هر سه این گزینه‌ها را در سطح مناسبی دارد.

چیز‌هایی که دوست خواهید داشت:

  • پوشش فوق العاده نقاط فوکوس روی کادر (93 درصد پوشش کادر با فوکوس AF)
  • قفل فوکوس فوق العاده در هنگام استفاده از Lock on AF
  • یک دکمه جوئستیک برای جابه‌جایی نقطه فوکوس دارد که خیلی سریع و راحت کار می کند
  • عکاسی با سرعت 10 فریم بر ثانیه (البته روی حالت Live View به 8 فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد)
  • بافر نسبتاً حجیم این دوربین هم می‌تواند تا 14 ثانیه با سرعت 10 فریم عکس بگیرد (جمعاً 140 فریم با فرمت خام فشرده و JPEG)
  • نرم‌افزار این دوربین کار کاهش نویز را خیلی خوب انجام می‌دهد. به همین دلیل هم فایل‌های JPEG که در نور کم می‌گیرد هم بلافاصله پس از عکاسی قابل استفاده هستند و نیازی به پردازش فایل RAW برای نویزگیری ندارید
  • می‌توانید عکس هایی که می خواهید را روی خود دوربین رتبه‌دهی کنید (و عکس های بهتر را همان‌جا انتخاب یا Select کنید)
  • می‌توانید عکس هایی که به صورت پی‌درپی گرفته‌اید را هم با گروه کنید تا موقع دیدن عکس ها و انتخاب کردن راحت باشید

چیز‌هایی که احتمالاً دوست نخواهید داشت

  • حداقل تا امروز لنز‌های تله بلند زیادی برای این دوربین معرفی نشده است. هر چند که گریپ دوربین هم انقدر‌ها بزرگ نیست که بتوانید لنز‌های خیلی سنگین را با آن به راحتی حمل کنید
  • فقط یکی از اسلات‌های کارت حافظه آن از کارت‌های SD پرسرعت UHS-II پشتیبانی می‌کند
  • رزولوشن منظره‌یاب دوربین می‌توانست خیلی قوی تر و بهتر باشد
  • کار کردن با منو‌های دوربین یا منوی Fn آن چندان سریع نیست و گاهی اوقات که عجله دارید، لگ‌ می‌زند. این لگ را هنگام جابه‌جا شدن بین منظره‌یاب و نمایشگر هم حس می‌کنید. یعنی وقتی می‌خواهید خیلی سریع دوربین را جلوی چشم بگیرید و عکاسی کنید، خاموش شدن نمایشگر و روشن شدن منظره‌یاب به اندازه یک دوربین dslr سریع نیست (خصوصاً برای عکاسانی که به منظره‌یاب نوری DSLR عادت دارند!)

عکاسی سفری

عکاسانی که اهل سفر و گردشگری هستند هم نیاز‌هایی دارند که متفاوت با عکاسان طبیعت است. این دسته از عکاسان به بخش کوچکی از هر کدام از مزیت های دوربین‌ها، (یک مقداری از هر کدام) نیاز دارند. هم می‌خواهند از غروب عکس بگیرند و هم از معماری، هم می خواهند مثل عکاسان خبری از مردم در خیابان عکس بگیرند و هم می‌خواهند از حیات وحش یک منطقه عکاسی کنند.

اگر می‌خواهید این دوربین را برای گشت و گذار انتخاب کنید دانستن این موارد می‌تواند برایتان مفید باشد.

چیز‌هایی که دوست خواهید داشت:

  • هم عمر باطری این دوربین عالی است و هم اینکه می‌توانید آن را با USB و پاور بانک هم شارژ کنید.
  • عایق‌بندی دوربین در حد قابل قبولی است. البته بهتر است آن را جاهایی استفاده کنید که خودتان هم شرایط راحتی دارید (مثلاً برای گردشگری به سیبری نروید!)
  • ارتباطات بی‌سیم این دوربین خیلی خوب است و به راحتی می‌توانید عکس هایتان را به فضای آنلاین منتقل کنید.
  • اندازه بدنه دوربین با یک لنز زوم نسبتاً خوب، بسیار کوچک است و اصلاً شبیه به دوربین‌های حرفه‌ای بزرگ DSLR نیست.
  • کیفیت عکس های آن در برابر اندازه فایل‌هایی که ذخیره می‌کند خیلی خوب است.
  • موتور پرداز JPEG این دوربین خیلی خوب است و احتمالاً نیازی به پردازش فایل RAW آن ندارید.

چیز‌هایی که احتمالاً دوست نخواهید داشت:

  • لنز‌های زوم باکیفیت برای این دوربین چندان کوچک و ارزان نیستند
  • نمی‌توانید فایل‌های خام را در داخل خود دوربین پردازش کنید و نیاز به کامپیوتر دارید
  • شارژر جداگانه برای باطری وجود ندارد و برای شارژ کردن باطری باید خود دوربین را به شارژ بزنید

فیلمبرداری با سونی A7 III

خیلی از مشتریان ما در نورنگار این دوربین را به منظور فیلمبرداری در عروسی ها یا ضبط فیلم‌های مستند و تلویزیونی خریداری می‌کنند. به همین دلیل هم لازم است درباره امکانات و قابلیت‌های آن در هنگام فیلمبرداری هم این نکات را بدانید:

چیز‌هایی که دوست خواهید داشت:

  • ویدئو‌های 4K این دوربین کیفیت فوق العاده‌ای دارند. چون اصولاً از تمام سطح حسگر استفاده می‌شود.
  • لرزشگیر روی بدنه دوربین، حتی هنگامی که با لنز های دارای لرزشگیر کار نمی‌کنید هم خیلی خوب کار می‌کند و باعث می‌شود تا فیلم‌هایی که روی دست می‌گیرید هم بسیار نرم و روان و بدون لرزش باشند.
  • این دوربین می‌تواند هم زمان، هم فیلم‌هایی با رنگ خام ضبط کند و هم تصویری که به شما نشان می‌دهد با رنگ‌های اصلاح شده باشد تا بتوانید بعد از ضبط، ویدئو‌های خام را به خوبی در برنامه ادوبی پریمیر (یا برنامه‌های دیگر) تنظیم رنگ حرفه‌ای کنید.
  • دوربین A7 III هم اخطار‌های Zebra و هم هایلایت‌های Focus Peaking را دارد. (یعنی در هنگام فیلمبرداری با تنظیمات دستی می‌توانید محدوده‌های نوردهی اشتباه یا فوکوس اشتباه را به راحتی ببینید)
  • دکمه‌های روی دوربین را می‌توانید تقریباً برای هر کدام از گزینه‌های منوی عکاسی یا فیلمبرداری به صورت جداگانه تنظیم کنید
  • تقریباً هر لنز سونی و برند‌های دیگر با مانت سونی را می‌توانید روی این دوربین استفاده کنید (حتی لنز‌های برند‌های دیگر مانند کانن هم با مبدل به راحتی وصل می‌شوند و فوکوس هم دارند)
  • تنظیمات رزولوشن و فریم ریت متنوع برای ضبط دارد
  • پدیده رولینگ شاتر هم به خوبی کنترل شده و ویدئو‌های آن در سرعت بالا دقیق هستند

چیز‌هایی که دوست خواهید داشت:

  • فرمت 8 بیتی آن برای ویرایش در برنامه چندان خروجی خوبی به شما نمی‌دهد (از نظر تنظیم رنگ و نور)
  • لرزشگیر آن در سطح بهترین دوربین‌های سونی یا رقبای سونی نیست

خوب حالا که امکانات و قابلیت‌های این دوربین را برای شاخه های مختلف عکاسی و فیلمبرداری بررسی کردیم به سراغ تشریح بدنه آن می‌رویم.

آموزش تولید محتوای ویدئویی و تدوین

بدنه دوربین سونی A7 III

دوربین سونی A7 III علی‌رغم بدنه بسیار کوچکی که دارد، یک دوربین فول فریم قوی است. برخی از دکمه‌ها و کنترل کننده های روی این دوربین برای اولین بار روی یک بدنه سری A7 قرار گرفتند و تجربه کاربری خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهند. در اینجا موارد مهم برای آشنایی با بدنه سونی A7 III را برایتان توضیح می‌دهیم.

تغییرات بدنه سونی A7 III نسبت به A7 II

اولین تفاوت این دوربین با مدل قبلی خودش یعنی A7 II گریپ یا دستگیره بزرگ‌تر آن است. گریپ این دوربین عمیق‌تر شده و راحت‌تر می‌توانید آن را در دست بگیرید. به لطف همین تغییر اندازه، باطری قوی‌تری هم روی آن قرار گرفته است. باطری سونی A7 III تقریباً 2.2 برابر شارژدهی بیشتری نسبت به مدل قبلی خودش دارد و این واقعاً بی‌نظیر است.

علاوه بر این، حالا دو اسلات کارت حافظه را در زیر درپوش دوربین می‌بینیم که یکی از آن‌ها هم تکنولوژی کارت‌های UHS-II را پشتیبانی می‌کند. دکمه ضبط ویدئویی هم حالا در جای بسیار بهتری طراحی شده است (واقعاً سونی چه فکری کرده بود که در A7 II جای دکمه را آنجا کنار گریپ گذاشته بود؟!)

همچنین دقیقاً مانند A9 و A7R III ، وقتی نمایشگر دوربین را بیرون می‌کشید تا آن را به سمت بالا یا پایین تا کنید، خود دوربین بلافاصله سنسور چشمی منظره‌یاب را غیر فعال می‌کند تا اشتباهاً موقع کار، تصویر روی چشمی نرود.

دکمه‌های قفل فوکوس و قفل نوردهی هم حالا از هم جدا شده‌اند و هر کدام از آن‌ها، دکمه جداگانه با عملکردی مخصوص به خودشان را دارند. یک دکمه مخصوص کنترل نقطه فوکوس هم به پشت دوربین اضافه شده که قبلاً درباره آن گفتیم.

باقی دکمه‌های دوربین همانند قبل هستند، اما دیزاین بهتری دارند و برخی از آن‌ها هم کمی بزرگ‌تر شده‌اند که راحت‌تر بتوانید با آن‌ها کار کنید. به طور کلی دکمه این دوربین بیشتر نزدیک به دوربین‌های رده بالاتر مانند A9 و دکمه‌های DSLR های طراحی شده‌اند.

با همه این بهبود‌ها، هنوز هم این بدنه جای بهبود زیادی دارد. مثلاً رزولوشن منظره‌یاب چندان جالب نیست و برای کسانی که از دوربین‌های DSLR به سونی A7 III مهاجرت کرده‌اند، تصویر کمی پیکسل پیکسل به نظر می‌رسد. عجیب‌تر اینکه حتی در کناره‌های تصویر هم کمی حالت اعوجاج دارد و احتمالاً عکاسانی که می‌خواهند کار معماری انجام دهند، با منظره‌یاب چندان راحت نخواهند بود.

یک اشکال دیگر هم اینکه وقتی با جوئستیک AF جای نقطه فوکوس را عوض می‌کنید، نقطه فوکوس انتخاب شده همچنان رنگ خاکستری دارد. خیلی بهتر بود اگر همانند نقطه فوکوس خودکار در حالت Live View، رنگ این نقطه فوکوس هم نارنجی می‌شد تا در کادرهای شلوغ و کم نور هم راحت بتوان آن را تشخیص داد.

صحبت از نمایشگر دوربین شد. جدا از اینکه احساس می‌کنید لگ دارد (کند عمل می‌کند)، از نمایشگر لمسی فقط می‌توانید برای فوکوس استفاده کنید. برای جابجا شدن بین منو‌ها و تماشای عکس‌ها نمی‌توانید از آن استفاده کنید. این خیلی عجیب است. چرا؟!

یک اشکالات کوچکی هم می‌بینیم که ممکن است کمی منتقدانه به نظر برسد. مثلاً دکمه Dial تعیین وضعیت عکاسی (همان دکمه‌ای که وضعیت دستی و خودکار را انتخاب می‌کند) قفل نمی‌شود و ممکن است اتفاقی آن را بچرخانید. همچنین پورت سینک با فلاش را هم روی این دوربین نمی‌بینیم که برای کار با فلاش‌های قدیمی کمی کار را سخت‌تر می‌کند.

سفارشی کردن دوربین سونی A7 III

سونی از مدل A9 امکان سفارشی کردن دکمه‌های روی دوربین را به مدل‌های جدید خود اضافه کرد. سونی A7 III هم همان شرایط را دارد و شما می‌توانید 13 دکمه روی دوربین را تک به تک به دلخواه خودتان سفارشی کنید. ضمن اینکه هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای مد عکاسی یا فیلمبرداری به صورت جداگانه سفارشی شوند.

یکی از چیز‌های جالبی که روی این دوربین می‌بینیم امکان تعریف یک سناریو خاص روی دکمه‌های سفارشی است. یعنی لازم نیست یک دکمه، لزوماً یک فرمان خاص را فراخوانی کند. بلکه می‌توانید “یک سری تنظیمات”را به یک دکمه اختصاص دهید.

مثلاً فرض کنید می‌توانید یک دکمه را برای انتخاب حالت فوکوس تک نقطه‌ای تنظیم کرده‌اید. اما در عین حال می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که مثلاً وقتی روی حالت اولویت دیافراگم هستید روی حالت تک نقطه‌ای باشد و وقتی آن را می‌زنید تا به فوکوس پیوسته یا AF-C بروید، دوربین به صورت خودکار به اولویت سرعت شاتر برود!

همچنین می‌توانید یک دکمه را برای خاموش و روشن کردن یک گزینه هم سفارشی کنید. فرضاً می‌توانید وقتی در حالت فیلمبرداری هستید، یکی از دکمه‌ها برای روشن و خاموش کردن Zebra یا Focus Peaking عمل کند. یعنی یکبار بزنید و Zebra روشن شود و دوباره بزنید تا خاموش شود.

این نوع تنظیمات را شاید فقط یکبار انجام دهید، اما به سرعت به آن عادت می‌کنید و مدت‌های زیادی از آن برای سرعت بخشیدن به کار‌هایتان استفاده می‌کنید.

کیفیت عکس سونی A7 III در برابر رقبا

به محض انتخاب یک دوربین، اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد بررسی کیفیت عکس های آن در برابر رقبایش است. اینکه چقدر دقت بالاتری دارد؟ نویز آن در برابر دوربین‌های رقیب چگونه است؟ ویدئو‌های آن چقدر دقت دارند؟ و سوالاتی از این قبیل که همگی نیاز به تست‌های استاندارد دارند.

برای اینکه نتیجه این سوالات دقیق و قابل استناد باشند، ما هم در بررسی‌های خودمان از تست‌های استاندارد وب‌سایت DPreview استفاده می کنیم. هر چند که خود شما هم می‌توانید به این وب‌سایت سر بزنید و نتیجه توضیحات ما را مجدداً بررسی کنید، اما از آنجا که کار با این وب‌سایت انگلیسی زبان و تفسیر دیاگرام‌های آن برای همه کاربران راحت نیست، ما توضیحات مورد نیاز را به اینجا می‌آوریم.

توجه داشته باشید که در این مقایسه، رقبایی را انتخاب کردیم که از نظر کار‌ایی و قیمت ، در وب‌سایت نورنگار شرایطی نزدیک به سونی A7 III دارند.

رقبای این دوربین در سایت نورنگار به این ترتیب هستند:

کانن EOS R. این یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های بدون آینه فول فریم در بازار  از برند کانن است. اگرچه حضور کانن در بازار دوربین‌های بدون آینه خیلی بعد‌تر از سونی اتفاق افتاده است، اما این مدل از کانن رقیب سختی برای سونی محسوب می‌شود.

در وب‌سایت نورنگار با قیمتی نزدیک به سونی A7 III می‌توانیم دو مدل از دوربین‌های بدون آینه پاناسونیک و فوجی را هم ببینیم. اگرچه این دو دوربین هیچکدام فول فریم نیستند، اما هر دو امکانات بسیار خوبی دارند و احتمالاً به دلیل قابلیت‌های متنوع فیلمبرداری و طراحی خاصی که دارند می‌توانند رقیب سونی محسوب شوند.

نهایتاً در برند نیکون، با قیمتی نزدیک به سونی A7 III می‌توانیم یکی از بهترین دوربین‌های DSLR نیکون به نام D780 را ببینیم که اگرچه از نظر امکانات فوکوس، عقب‌تر از سونی قرار می‌گیرد، اما می‌تواند برای عکاسان حرفه‌ای گزینه جذابی باشد.

ما تمامی این دوربین‌ها را در بخش مقایسه، از نظر امکانات در برابر هم قرار می‌دهیم. اما آنچه در اینجا برای ما مهم است، کیفیت عکس های سونی A7 III در برابر این رقبا است. (از آنجا که اندازه حسگر G9 پاناسونیک خیلی کوچک‌تر از سونی و کانن و نیکون است،  آن را در مقایسه نیاورده‌ایم)

کیفیت عکس‌های سونی A7 III

کیفیت عکس های سونی A7 III همان چیزیست که از یک فول فریم سونی در این سطح انتظار داریم. رنگ‌ها بسیار طبیعی و دور از اغراق و جزئیات بسیار دقیق هستند. از سوی دیگر نیکون هم رنگ‌هایی از همین دست دارد ، اما به نظر می‌رسد داینامیک  رنج سونی کمی بیشتر باشد. رنگ‌های کانن هم اغراق بیشتری را نشان می‌دهد و داینامیک آن به وضوح پایین‌تر است. درباره فوجی هم حرفی نداریم به جز اینکه اصولاً در این مقایسه جای زیادی ندارد! (در مقایسه به جنبه‌های مثبت دیگر این دوربین می‌پردازیم)

با بالا رفتن حساسیت دوربین، تقریباً در هر مرحله‌ای، این کیفیت سونی و نیکون است که پا به پای هم جلو می‌رود و کانن در هر مرحله، تقریباً به اندازه یک استاپ نویز بیشتر تولید می‌کند. یعنی به عنوان مثال میزان نویز کانن در حساسیت ISO 3200 تقریباً با میزان نویز سونی و نیکون در حساسیت ISO 6400 برابر است.

شاید بخشی از این موضوع را بتوان به رزولوشن بالاتر کانن نسبت داد. اما اگر در حساسیت‌های پایین کار کنید، احتمالاً کیفیت بالاتر عکس های 30 مگاپیکسلی کانن را بالاتر از سونی و نیکون ببینید. بنابراین احتمالاً برای عکاسانی که در آتلیه با نور فلاش کار می‌کنند، رزولوشن بالاتر کانن R نسبت به پردازش نویز آن‌ها در نور کم اهمیت بالاتری خواهد داشت.

اما مشکل دیگری که در حساسیت بالا با کانن R خواهید داشت، الگوی شدید نویز‌های رنگی این دوربین است که احتمالاً در هنگام برطرف کردن نویز، روی رنگ عکس‌ها هم تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که اصولاً نیکون و سونی، هر دو تا بالاترین درجات حساسیت هم نویز رنگی چندانی را بروز نمی‌دهند.

توجه داشته باشید که اصولاً لنز‌های موجود در بازار برای سونی و نیکون هم نسبت به کانن R گستره بیشتری دارند و بخشی از کیفیت عکس‌های آن‌ها را می‌توانید با لنز های بهتر جبران کنید.

به نظر می‌رسد که دستیابی به چنین کیفیتی در بین دوربین‌های هم رده سونی به سختی امکان‌پذیر است و قطعاً یکی از بهترین دوربین‌های بازار در این رده محسوب می‌شود.

امکانات فیلمبرداری سونی A7 III

دوربین‌های مختلف، بسته به نوع پردازش و کیفیت و درون‌یابی پیکسلی ویدئو‌هایشان، ممکن است در یک شرایط خاص، کیفیتی بالاتر یا پایین‌تر از یک مدل دیگر داشته باشند و این موضوع اصلاً قابل تعمیم به همه مدل‌های یک شرکت یا حتی همه رزولوشن‌های یک گروه خاص از دوربین‌ها نیست.

ضمن اینکه امکانات فیلمبرداری دوربین‌ها گاهی اوقات می‌تواند موضوع کیفیت در یک رزولوشن خاص را هم تحت الشعاع قرار دهد. در این بخش به امکانات فیلمبرداری سونی A7 III می‌پردازم.

سونی A7 III می‌تواند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کند. هر چند که این روز ها خیلی از دوربین‌ها و حتی بسیاری از تلفن‌های همراه می‌توانند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کنند، اما این دوربین می‌تواند ویدئو های 4K را از تمام سطح حسگر فول فریم خودش به روش سمپلینگ کامل رزولوشن 6K به دست آورد.

در واقع سطح حسگر فول فریم سونی A7 III دارای رزولوشن 6K است (24 مگاپیکسل) و این دوربین می‌تواند با سرعت سینمایی 24 فریم بر ثانیه، تمام این سطح را پردازش کرده و ویدئو‌های 4K را با رزولوشن فوق العاده‌ای از این سطح به دست آورد. به همین علت هم کیفیت ویدئو‌های 4K آن فوق العاده است.

اما وقتی می‌خواهد با این رزولوشن با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند، سطح مورد استفاده آن به 5K کاهش می‌یابد و همین باعث می‌شود تا هم تصویر کمی کراپ شود و هم کیفیت آن کمتر از 4K با سرعت 24 فریم است. مقدار کراپ تصویر در این حالت 1.2x است.

یک موضوع مهم دیگر در ویدئو‌ها پدیده Rolling Shutter است. ویدئو های نمونه نشان می‌دهند که رولینگ شاتر در سونی A7 III خیلی خوب کنترل شده و تنها در صورتی که حرکت‌های خیلی سریع داشته باشید ممکن است کمی کشیدگی در کناره‌های تصویر ببینید. در غیر این صورت، تصویر بسیار دقیق و بدون اعوجاج است.

ضمناً شما می‌توانید ویدئو‌های Full HD را با سرعت اسلوموشن 120 fps هم ضبط کنید. به این ترتیب ویدئو‌ها می‌توانند تا 4 برابر کندتر از سرعت عادی پخش شوند. از آنجا که این رزولوشن معمول در فیلم‌های عروسی و مجالس است، سرعت 120 فریم برای ساخت کلیپ‌های عروسی بسیار مورد توجه است.
البته هم می‌توانید این ویدئو‌ها را روی خود دوربین تبدیل به اسلوموشن کنید تا همانجا هم به صورت آرام دیده شوند و هم می‌توانید ویدئو ها را با سرعت عادی ذخیره کنید و بعداً در نرم‌افزار سرعت آن را پایین بیاورید.

[relatedpost post=”297923″]

یکی از مزیت‌‌های فیلمبرداری با سونی A7 III امکان استفاده از پروفایل‌های ضبط فیلم خام است. پروفایل‌های Log و HLG را می‌توانید قبل از ضبط انتخاب کنید که داینامیک رنج ویدئو‌ها را به شدت بالا می‌برد و بعداً در برنامه‌هایی مانند ادوبی پریمیر می‌توانید رنگ و نور‌های خاص و سینمایی را با آن‌ها ایجاد کنید.

علاوه بر این در صورتی که گزینه Zebra را فعال کنید، می‌توانید هنگام نوردهی دستی، بخش هایی که هایلایت‌های شدید دارند و حتی با فایل خام قابل بازیابی نیستند را به راحتی روی تصویر ببینید و نوردهی تصویر را به راحتی کنترل کنید.

نهایتاً اینکه قابلیت قفل فوکوس روی سوژه در حالت فیلمبرداری به خوبی عکاسی نیست. هر چند در این حالت هم دوربین می‌تواند سوژه‌هایی که از زمینه تفکیک شده هستند را با دقت فوق العاده‌ای دنبال کند، اما در زمینه‌های شلوغ احتمال اینکه دوربین نتواند سوژه را پیدا کند، بیشتر می‌شود و فوکوس خودکار در برخی موارد غیر قابل اطمینان می‌شود.

کیفیت ویدئوهای سونی A7 III

کاملاً واضح است که وقتی این دوربین به عنوان یکی از محبوب ترین دوربین‌های فیلمبرداری مجالس و عروسی‌ها جای خود را باز کرده است حتما توانسته نظر کاربران حرفه‌ای را به خود جلب کند. کیفیت ویدئو‌های 4K این دوربین عالی است. به معنای واقعی عالی.
ویدئو‌های 4K آن به قدری با کیفیت است که می‌توانید از هر فریم آن، یک عکس با کیفیت چاپ آلبوم‌های ژورنال عروسی خروجی بگیرید!

اگر برایتان سوال است که چرا فوجی X-Pro3 قیمتی هم اندازه سونی A7 III دارید، به کیفیت ویدئو‌های 4K آن توجه کنید. ویدئو‌های 4K این دوربین (به نظر من) حتی از سونی هم بهتر است. حتی سختگیرترین کارشناسان هم به سختی می‌توانند یکی از آن‌ها را برتر بدانند.
اما هرچقدر تشخیص تفاوت کیفیت بین این دو سخت است، تفاوت بین این دو با نیکون و کانن کاملاً مشخص است!

ویدئو‌های نیکون D780 و کانن R دقت بسیار کمتری دارند و عجیب‌تر اینکه کانن R بسیار پایین‌تر هم از همه هست. طوری که به نظر می‌رسد ویدئو‌های 4K را از افزایش کیفیت نرم‌افزاری رزولوشن‌های پایین‌تر به دست آورده است!

حالا اگر رزولوشن فیلمبرداری این دوربین‌ها را روی Full HD قرار دهیم، وضعیت به شکل عجیبی تغییر می‌کند. در این حالت Fuji X-Pro3 همراه با نیکون D780 با اختلاف در بالاترین کیفیت ایستاده اند، اما جای تعجب است که سونی A7 III به شدت افت کیفیت نشان می‌دهد و حتی از کانن R هم در این رزولوشن، بی‌کیفیت‌تر می‌شود. این موضوع باید مورد توجه کاربرانی باشد که از این دوربین برای فیلمبرداری جزئیات با رزولوشن Full HD استفاده می‌کنند.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، بحث کیفیت فیلمبرداری دوربین‌ها در رزولوشن‌ها و فرمت‌های مختلف است. این کاملاً اشتباه است که کیفیت فیلمبرداری یک دوربین (و از آن بدتر و اشتباه‌تر ، یک برند) را بهتر یا بدتر از باقی برند‌ها بدانیم و همان‌طور که می‌بینید باید رزولوشن‌های مختلف آن‌ها هم با هم مقایسه شوند.

آموزش عکاسی اقساطی

مقایسه سونی A7 III در برابر رقبا

سونی A7 III رقبای زیادی در بازار دارد. از یک طرف به این خاطر که قیمت آن بسیار مناسب است و رزولوشن نسبتاً پایینی دارد و از دیگر سو، در خود برند سونی هم رقبایی دارد که در گروه‌های بالاتر از آن قرار می‌گیرند. اما بسیاری از کاربران، این دوربین‌ها را با سونی A7R III یکسان می‌بینند.

توجه داشته باشید که سری A7 در واقع پایین‌ترین دوربین از سری دوربین‌های 7 سونی محسوب می‌شوند. هم سری A7R و هم A7S بالاتر و گران‌تر از این دوربین هستند و امکانات آن‌ها هم تخصصی‌تر شده است.

در واقع A7 ها سری عمومی و A7R سری رزولوشن بالا و A7S سری مخصوص فیلمبرداری هستند که ما آن‌ها را به دلیل قیمت خیلی بالاتر در این لیست نیاورده‌ایم.

همان‌طور که قبل‌تر هم توضیح دادم، هر چهار رقیب این دوربین، حداقل از نظر قیمت بدنه بدون لنز، با سونی A7 III در یک رده هستند. سونی A7 II هم مدت زیادی است که از بازار خارج شده و به همین دلیل در این مقایسه قرار ندارد.

 

قبل از اینکه درباره تفاوت‌های این دوربین‌ها صحبت کنیم باید یک مفهوم مهم را درباره دوربین‌های بدون آینه توضیح دهیم. وقتی ما درباره دوربین های بدون آینه صحبت می‌کنیم، منظورمان همه دوربین‌هایی است که امکان تعویض لنز را دارند، اما آینه در آن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل نور از لنز مستقیماً بر روی سنسور دوربین می‌تابد.

به دلیل این محدودیت، همه این دوربین‌ها تصویر را مستقیماً روی نمایشگر خودشان نشان می‌دهند. هر چند که برخی از آن‌ها دارای منظره‌یاب یا چشمی هم هستند که این منظره‌یاب هم در واقع یک نمایشگر کوچک است و همان تصویری که روی نمایشگر بزرگ پشت دوربین می‌بینید را به شما نشان می‌دهد.

حالا بدنه برخی از این دوربین‌ها را طوری می‌سازند که امکان تحمل لنز‌های بزرگ را هم داشته باشند و اصولاً همان کاربری را به عکاسان ارائه دهند که تا پیش از این روی دوربین‌های DSLR تجربه می‌کردند. به این سبک دوربین‌ها بدون آینه شبه DSLR می‌گویند. یعنی ساختار بدون آینه است، اما بدنه شبیه به DSLR.

یکسری دوربین‌های بدون آینه هم هستند که بدنه خیلی کوچکی دارند و بیشتر شبیه به دوربین‌های کامپکت هستند. به این دوربین‌ها هم بدون آینه کامپکت می‌گویند و در این گروه می‌توان سری A6000 خود سونی را نام برد که بسیار هم محبوب و شناخته شده‌اند.

اما گروه دیگری از بدون آینه هم هستند که بیشتر دوربین‌های فوجی در آن رده قرار می‌گیرند. به این دوربین‌ها بدون آینه رنجفایندر می‌گویند (Rangefinder). بدنه آن‌ها چیزی بین دوربین‌های کامپکت و شبه DSLR است. برخی از این دوربین‌ها حتی منظره‌یاب اپتیکال هم دارند (مانند همین مدل X-Pro3)، اما این منظره‌یاب تصویری که از داخل لنز می‌آید را نمایش نمی‌دهد. بلکه تصویری نزدیک به آن را “شبیه‌سازی” می‌کند. این منظره‌یاب یک تونل است که شما از این طرف، می‌توانید به داخل آن نگاه کنید و کادر دوربین را ببینید.

اصولاً بدنه‌های فوجی بیشتر مورد علاقه عکاسانی است که به روح عکاسی باور دارند و هنوز دنباله‌روی طراحی کلاسیک و نوستالژیک دوربین‌های قدیمی هستند.

چیزی که در این مقایسه نظر من را جلب می‌کند، رزولوشن بالای 30 مگاپیکسلی در Canon R است. بدون شک رزولوشن بالای این دوربین برای همه انواع عکاسی ثابت و کم سرعت مانند طبیعت و تبلیغات و پرتره کاربرد بیشتری دارد. اما این بالاتر بودن رزولوشن به قیمت کاهش سرعت این دوربین است.

در بین دوربین‌ها دیگر در این رده، تقریباً همه رزولوشن نزدیک به هم دارند. به جز پاناسونیک که با رزولوشن 20 مگاپیکسل، نه تنها از همه کمتر است، بلکه ضعیف ترین دوربین از نظر حساسیت است و نمی‌توانید روی کیفیت آن در نور کم زیاد حساب کنید. خصوصاً اینکه حسگر آن از نوع BSI هم نیست و طبیعتاً رفتار نویزی ضعیف تری نسبت به انواع BSI دارد.

نیکون D750، سونی A7 III و فوجی X-Pro3 هر سه از حسگر‌های BSI استفاده می‌کنند که قطعاً باعث کاهش نویز آن‌ها در نور کم می‌شود. از آنجا که فقط سه دوربین در این لیست، حسگر فول فریم دارند، می‌توانیم حدس بزنیم که ترکیب حسگر بزرگ و تکنولوژی پیشرفته در سونی A7 III و Nikon D750 برای عکاسی در نور کم بسیار بهتر از بقیه است (در تست‌های دوربین‌ها هم این موضوع را کاملاً بررسی کردیم).

اما عکاسی در نور کم ، در اغلب موارد باعث ایجاد لرزش می‌شود. این همان جایی است که داشتن یا نداشتن لرزشگیر موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود و سونی A7 III تنها فول فریم موجود در این لیست است که دارای لرزشگیر روی بدنه است. بنابراین شما هیچ مشکلی در استفاده از لنز‌های بدون لرزشگیر ندارید و همواره می‌توانید لرزشگیر خود دوربین را که تا 5 استاپ لرزشگیری انجام می‌دهد روشن بگذارید و عکس ها و ویدئو‌های بدون لرزش بگیرید.

در بین رقبای سونی در این لیست، فقط پاناسونیک G9 دارای لرزشگیر است و البته می‌تواند تا مقدار 6.5 استاپ لرزش گیری روی تصویر انجام دهد که بسیار قوی تر از سونی A7 III است.

موضوع فوکوس در هنگام فیلمبرداری را در همه این دوربین‌ها می‌بینیم. اما تجربه‌ای که از دوربین‌های مختلف داشتیم نشان می‌دهد که فوکوس پیوسته نیکون در دوربین‌های DSLR این شرکت قابل مقایسه با سونی و کانن نیست. بنابراین اگر می‌خواهید از سوژه‌های متحرک فیلم بگیرید اصلاً روی نیکون حساب نکنید.

به نظر من فارغ از موضوع شارپنس ویدئو‌ها که در خود مقاله به آن اشاره کردم، کاربری کانن R برای فیلمبرداری بهتر از سونی A7 III است. به‌هرحال Canon در طراحی بدنه این دوربین یک نمایشگر چرخان کامل قرار داده است که برای فیلمبرداران بسیار راحت‌تر و کاربردی‌تر از نمایشگر تاشو است. خصوصاً اینکه از نظر کیفیت هم این نمایشگر بسیار قوی تر و بهتر از سونی A7 III است.

اما موضوع لنز‌های در دسترس برای سونی هم نباید نادیده گرفته شود. به‌هرحال سونی در طی این سال ها لنز‌های زیادی را برای دوربین‌های خودش معرفی کرده و علاوه بر این شرکت‌های سیگما و تامرون و باقی شرکت‌های حرفه‌ای سازنده لنز هم لنز‌های خوبی برای آن‌ها عرضه کرده‌اند. اما لنز‌های کانن در این زمینه بسیار کم تعداد تر و گران‌تر هستند.

اگر می‌خواهید کار فیلمبرداری بکنید، روی سونی و کانن بیشتر فکر کنید. چون اغلب شرکت‌های کرایه تجهیزات در ایران، انواع لنز‌های این دو دوربین را به راحتی عرضه می‌کنند، اما به ندرت می‌توانید لنز‌های برند‌های دیگر را در این مؤسسات پیدا کنید.

همان‌طور که می‌بینید در این لیست، سونی و کانن و نیکون، هر سه از رزولوشن استاندارد 4K 30 fps پشتیبانی می‌کنند. در این لیست پاناسونیک تنها مدلی است که می‌تواند 4K را با سرعت اسلوموشن 60 fps ضبط کند. و البته فوجی هم تنها مدلی است که ویدئو‌های 4K آن عریض ضبط می‌شود.

بدنه نیکون به دلیل DSLR بودن، اصولاً بسیار بزرگ‌تر و قوی تر از بدنه‌های بدون آینه است و بهتر هم می‌تواند لنز‌های بزرگ و سنگین را کنترل کند.  البته به لطف این بدنه بزرگ‌تر هم باطری بسیار قوی‌تری نسبت به باقی رقبا دارد و برای عکاسی و فیلمبرداری طولانی مدت، بسیار مطمئن‌تر است. اگر هم کاربر حرفه‌ای هستید، لنز‌های نیکون را راحت‌تر از کانن پیدا می‌کنید. اما اگر نمی‌خواهید بدنه DSLR داشته باشید، بدون شک باطری سونی A7 III یک سر و گردن کامل بالاتر از دیگر رقباست.

خلاصه

موضوع DSLR ها دیگر به دنیای عکاسی و نه فیلمبرداری تعلق دارد. خصوصاً اگر کسی به روح نیکون و دنیای عکاسی با نیکون علاقه‌مند باشد، احتمالاً Nikon D750 را به دلیل قیمت بسیار مناسب و بدنه مثال‌زدنی‌اش انتخاب خواهد کرد.

اما امروزه دوربین‌ها دو منظوره شده‌اند و فیلمبرداری سونی A7 III و کانن R تقریباً دوش به دوش هم جلو می‌رود. این دو دوربین برای فیلمبرداران حرفه‌ای و مجالس بیشتر کاربرد دارند تا کاربران شخصی.

اگر از آن دسته افراد نیستید که هر هفته به لنز های مختلف و کاربرد‌های خاص نیاز داشته باشید، فیلمبرداری پاناسونیک G9 و فوجی X-Pro3 را بیشتر می‌پسندید. مخصوصاً اینکه لنز‌های کوچک‌تری هم دارند و البته در این میان فوجی به دلیل بدنه زیباتری که دارد، بیشتر حس عکاسی را به ما می‌دهد. اما پاناسونیک بسیار پرسرعت‌تر است.

فارغ از اینکه کدام دوربین، دقیقاً چه قابلیتی را بهتر از دیگری ارائه می‌دهد، همه دوربین‌های این گروه برای یک کاربر عمومی عالی هستند. دوربین‌هایی بی‌نظیر که می‌توانند قدرت خلاقیت شما را چندین برابر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
1 سال پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
1 سال پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
1 سال پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه