021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی اسپرت

عکاسی اسپرت

آموزش عکاسی اسپرت نامزدی

عکاسی اسپرت یا همان چیزی که اروپایی‌ها به نام عکاسی نامزدی (Engagement) از آن نام می‌برند یکی از شاخه‌های عکاسی پرتره است که اخیراً در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. استقبال زوج‌های جوان از این نوع عکاسی به حدی زیاد شده که این روز‌ها، منوی آتلیه‌های عکاسی علاوه بر خدماتی مانند عکاسی و فیلم‌برداری از مراسم عروسی، شامل خدمات عکاسی اسپرت هم می‌شود. به دلیل جدید بودن این سبک از عکاسی، نه تنها خود عروس و داماد‌ها، بلکه بسیاری از آتلیه‌های عکاسی نیز در این زمینه کم تجربه هستند. به حدی که گاهی اوقات عکاسی اسپرت، با عکاسی ورزشی اشتباه گرفته می‌شود!

 

عکاسی نامزدی
در اینجا مدل‌های متنوعی از این نوع عکاسی را همراه با توضیحات دقیق می‌بینید که به شما کمک می‌کند، به عنوان عکاس (و یا به عنوان مدل) عکس‌های اسپرت زیباتری بگیرید.

 

عکاسی نامزدی

عکاسی نامزدی

عکاسی اسپرت معمولاً پیش از عکاسی روز عروسی برگزار می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع عکاسی این است که به زوج جوان کمک می‌کند تا برای عکس گرفتن در روز بزرگ عروسی‌شان آماده شوند. آن‌ها در روز عکاسی اسپرت معمولاً بی‌تجربه‌اند و چندان راحت نیستند. بنابراین می‌توانند در روز عکاسی اسپرت، ایستادن در مقابل دوربین را تمرین کنند.

 

عکاسی اسپرت

عکاسی اسپرت

اما نکته مهم‌تر این است که آن‌ها در حال آزمایش شما نیز هستند. بسیار مهم است که در روز عکاسی اسپرت چطور ظاهر شوید. به عنوان یک عکاس عروسی، در این روز باید خودتان را اثبات کنید. در این صورت می‌توانید در روز عروسی با آرامش و اطمینان خاطر فوق‌العاده‌تری کار کنید. به عنوان یک عکاس عروسی، در اینجا می‌توانید تجربه شخصی من را همراه با مثال‌هایی از وب‌سایت‌های اروپایی مطالعه کنید.

 

عکاسی اسپرت

عکاسی اسپرت

 

به آن‌ها کمک کنید که چطور آماده شوند

برایشان توضیح دهید که برای عکاسی به کجا می‌روید و بهتر است در آنجا چه لباس‌هایی بپوشند و چه چیز‌هایی همراه خود بیاورند. به آن‌ها اطمینان دهید که روز عکاسی اسپرت، به حساسیت روز عروسی نیست و باید سعی کنند که در این روز بیشتر از اینکه به عکس‌هایشان فکر کنند، به فکر خوش‌گذرانی باشند. وقتی به آن‌ها خوش می‌گذرد شما هم می‌توانید عکس‌های بهتری بگیرید. عکس‌های اسپرت بیشتر سبک خبری دارند و معمولاً به گونه‌ای هستند که انگار اصلاً ژست به خصوصی ندارند. به همین دلیل هرچقدر آن‌ها سرحال و شاد‌تر باشند، احتمال شکار لحظه‌های زیباتری را به شما می‌دهند.

 

 

چاپ آلبوم عکس عروسی

عکاسی اسپرت

عکاسی اسپرت

 

چه لباسی بپوشند

نام کلمه اسپرت، در واقع بهتر است به عنوان “غیر رسمی” به کار رود. لباس‌های زیبا و غیر رسمی، برخلاف لباس‌های کلاسیک و رسمی، امکان خارج شدن از ژست‌های معمول را به زوج‌ها می‌دهند. شلوار‌های جین، کاپشن‌های چسبان و نه‌چندان بزرگ، کلاه‌های کاموایی و کفش‌های راحت ورزشی به شلوارهای پارچه‌ای و پالتو ارجحیت دارند. در تابستان هم لباس‌ها باید به گونه‌ای باشد که انگار به یک پیک‌نیک رفته‌اید. وسایلی مانند بادکنک‌های رنگی، کتاب‌های کوچک، کلاه‌های آفتابی و صندل‌های رنگارنگ، باعث می‌شود که احساس راحتی و شادی بیشتری داشته باشند. همراه بردن چند شاخه گل (حتی اگر لازم شد از نوع مصنوعی) را فراموش نکنید.

 

 

عکاسی اسپرت

عکاسی اسپرت

اگرچه بهتر است رنگ لباس‌ها شاد و نزدیک به هم باشد، اما بهتر است برای رنگ لباس‌ها چندان حساسیت به خرج ندهید. خیلی از زوج‌های جوان لباس‌های همرنگ مناسب ندارند و اصرار شما بر همرنگ بودن لباس‌ها ممکن است برایشان دردسرساز باشد. دقت داشته باشید که مکان‌هایی که می‌روید از لباس‌هایی که می‌پوشند اهمیت بیشتری دارد.
نکته مهم: ممکن است مکان‌هایی که می‌روید، جای خاصی برای تعویض لباس نداشته باشند. همراه بردن یک چادر سفری خیال شما و زوج جوان را بابت تعویض لباس آسوده می‌کند.

 

عکاسی اسپرت

عکاسی نامزدی

به آن‌ها فرم بدهید

این دقیقاً برخلاف چیزی است که در قسمت قبلی گفتم. عکس‌های اسپرت باید کاملاً طبیعی و در راحت‌ترین شکل ممکن باشد. اما اصلاً به آن معنی نیست که شما نباید به زوج‌های جوان ژست بدهید. آن‌ها معمولاً نمی‌توانند ژست‌های خوبی بگیرند و این شما هستید که می‌توانید از آن‌ها بخواهید در حالت‌های مختلف قرار بگیرند. پس از سال‌ها تجربه عکاسی عروسی، می‌توانم به شما بگویم اغلب عکس‌هایی که می‌بینید، حتی آن‌هایی که خیلی طبیعی هستند هم ژست داده شده‌اند. در واقع این شغل شماست که طوری از آن‌ها عکس بگیرید که وقتی بیننده‌ای عکس‌ها را می‌بیند تصور کنید عکس‌ها طبیعی گرفته شده‌اند.

 

آکادمی

 

عکاسی نامزدی

عکاسی نامزدی

زوج‌های جوان نمی‌دانند چطور باید بایستند، دست‌هایشان را چطور نگه دارند، بدنشان به کدام طرف متمایل باشد، کجا را نگاه کنند و نهایتاً اینکه دقیقه کجای کادر قرار ‌گیرند. تمام این راهنمایی‌ها را شما باید به آن‌ها بدهید. یک ترفند عمومی را در خاطر داشته باشید. استفاده از پیش و پس‌زمینه در تصاویرتان، می‌تواند فرم‌های تکراری‌تان را زیبا و مدرن جلوه بدهد. دو زوج رو به هم، از زاویه بالا، از کنار با یک دیوار، از روبروی یکی از زوج‌ها با پیش‌زمینه یک درخت، همگی یک فرم هستند، اما جلوه‌هایی متنوع را ایجاد می‌کنند.

 

عکاسی نامزدی

عکاسی نامزدی

چه زاویه‌ای انتخاب می‌کنید

مهم است که عکس‌های اسپرت را از چه زاویه‌ای می‌گیرید. بسیاری از عکاسان این زاویه را با زاویه عکس‌های عروسی اشتباه می‌گیرند و این دو را یک عکس حساب می‌کنند. فراموش نکنید که عکس‌های عروسی به این دلیل معمولاً کامل و دقیق ثبت می‌شوند که مشتری‌ها می‌خواهند خودشان را در لباس عروسی به خوبی مشاهده کنند. خانواده‌ها نیز به همین دلیل عکس‌های عروسی را دوست دارند. آن‌ها هم می‌خواهند فرزندانشان را در آن لباس به خوبی ببینند. اما عکاسی اسپرت، عکاسی موقعیت است. لباس‌ها در درجه پایینی از اهمیت قرار دارند و معمولاً پیش از عکاسی سفارش داده نمی‌شوند. به همین دلیل می‌توانید با انتخاب زاویه‌هایی که بخشی از صورت یا بدن سوژه پوشیده می‌شود، حالت طبیعی و خبری را در تصویر ایجاد کنید.

 


برای این کار سعی کنید تا حد ممکن از خطوط مستقیم و زوایای ۹۰ درجه در تصویر بپرهیزید. قرار دادن زوج‌ها در زوایای V شکل، در گوشه‌ای از کادر، در انتهای یک انحنا یا در یک سوم‌های طلایی، می‌تواند به شما کمک کند تا کادرهای زیباتری ببندید. حتی می‌توانید یکی از زوج‌ها را در پشت دیگری پنهان کنید یا بخشی از صورتشان را بپوشانید. و نهایتاً اینکه سعی کنید تا حد ممکن نگاه رو به دوربین را ثبت نکنید. بهتر است نگاه‌های زوج را به سمت یکدیگر یا به سمت دیگری متمایل کنید.

 

عکاسی نامزدی

با لبخند یا بدون لبخند

یکی از تفاوت‌های مهم عکس‌های اسپرت اروپایی و ایرانی، دیدگاه زوج‌ها به این سبک عکاسی است. عکس‌های Engagment یا همان عکس‌های اسپرت اروپایی اغلب در حال خنده و شادی زوج‌ها ثبت می‌شوند. اما عکس‌های اسپرت ایرانی که اغلب برگرفته از الگو‌های مدل‌های فشن گرفته می‌شوند، با صورت بدون حالت یا گاهی اوقات حتی با اخم ثبت می‌گردند.
اگرچه این ترفند همیشگی نیست، اما پیشنهاد می‌شود که دست کم عکس‌های دونفره را با لبخند ثبت کنید و مدل‌های فشن را بیشتر برای عکس‌های تک‌نفره اسپرت به کار گیرید.

 

عکاسی نامزدی

عکاسی نامزدی

تجربیات روزمره را به کار گیرید

سعی کنید فضای اسپرت را از مکان‌ها شرایط معمول دور کنید. عکاسی کویر و لب چشمه‌ یک کوه خیلی قدیمی‌ و عمومی شده است. به دنبال ایده‌های جدید باشید. مثلاً عکاسی در یک کافه نیمه‌تاریک با دو فنجان قهوه، عکاسی در شب روبروی درب یک تالار تاتر، عکاسی در یک ایستگاه اتوبوس نزدیکی‌های صبح زود، می‌توانند عکس‌های خاص‌تری را برای زوج‌های جوان ایجاد کنند. فراموش نکنید که عکاسی از زوج‌های جوان در مکان‌های پرتردد چندان ساده نیست و به سرعت توجه عموم را به خود جلب می‌کند. ضمناً برای عکاسی در این مکان‌ها، تجهیزات خیلی بزرگ بیشتر دردسرساز خواهند بود. بنابراین بهتر است پیش از تصمیم برای گرفتن عکس در این اماکن، چندین بار با دوربین‌ های  عکاسی کوچک‌تر و بدون نورپردازی، اقدام به عکاسی خیابانی کنید تا مهارت لازم را در حین عکاسی از زوج‌ها داشته باشید.

 

 

من سعی کردم تجربیات خودم را با نگاهی به روش‌های عکاسی اسپرت در خارج از ایران ترکیب کنم و در اختیار شما قرار دهم. آیا شما هم تجربه یا نقد و نظری در ارتباط با این موضوع دارید؟ در بخش نظرات، می‌توانید در این بحث شرکت کنید.

 

 

سوالات متداول

 

عکاسی اسپرت چیست؟

عکاسی اسپرت یک نوع عکاسی است که در آن لحظات غیررسمی و طبیعی زوج عروس و داماد قبل از مراسم عروسی در محیط‌های خارج از مجموعه عروسی ثبت می‌شود. در این نوع عکاسی، زوج عروسی به صورت غیرمستند و به طور طبیعی در حال فعالیت‌هایی مانند قدم زدن، دست دادن، بازی کردن یا تعامل با یکدیگر هستند.

چرا زوج‌های جوان به عکاسی اسپرت علاقه دارند؟

زوج‌های جوان اغلب به دنبال یک تجربه غیررسمی و طبیعی در عکاسی قبل از مراسم عروسی خود هستند. عکاسی اسپرت به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در محیطی آزادانه و غیرمحدود عکس‌هایی با احساس واقعی ثبت کنند و لحظات زیبا و شاد را با هم به اشتراک بگذارند.

آیا عکاسی اسپرت به جای عکاسی روز عروسی قرار می‌گیرد؟

خیر، عکاسی اسپرت به عنوان یک جزء از عکاسی عروسی در نظر گرفته می‌شود و معمولاً قبل از مراسم عروسی انجام می‌شود. این نوع عکاسی به زوج عروس و داماد کمک می‌کند تا با محیط و عکاس آشنا شده و در روز عروسی بهتر آماده شوند.

آیا باید تجربه عکاسی قبل از عروسی داشت؟

نه، تجربه عکاسی قبلی لازم نیست. عکاسان عکاسی اسپرت با تجربه در این زمینه می‌توانند به شما راهنمایی کنند و به شما کمک کنند تا در جلسه عکاسی طبیعی و راحت باشید. مهم‌ترین نکته این است که شما و نیز داماد خود را به طور طبیعی نشان دهید و احساس راحتی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *