021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی دقیق دوربین سونی RX100 V

بررسی دقیق دوربین سونی RX100 V

دوربین سونی RX100 V جدیدترین دوربین کامپکت حرفه ای در سری دوربین های RX100 می باشد. همانند دو مدل قبلی، این دوربین نیز دارای حسگر 1 اینچی و لنز 24-70 میلیمتر با دیافراگم F1.8-2.8 بوده اما تاکید اصلی سونی در این مدل بر سرعت و اتوفوکوس است. قابلیت عکسبرداری پیاپی با سرعت 24 فریم در ثانیه هم در فرمت JPEG و هم در فرمت RAW با اتوفوکوس کامل و نوردهی اتوماتیک، فیلمبرداری 4K و بسیاری قابلیت های دیگر دوربین RX100 V را تبدیل به سریعترین دوربین کامپکت نموده است. بطور خلاصه، این دوربین دارای بیشترین دستاوردهای فناوری عکاسی دیجیتال در بدنه ای کوچک است.

ویژگی های مهم دوربین سونی RX100 V عبارتند از :

  • بدنه کوچک و سبک وزن
  • سیستم اتوفوکوس 315 نقطه ای از نوع تشخیص فاز با پوشش 65 درصد
  • حسگر Exmor RS CMOS با رزولوشن 20 مگاپیکسل و اندازه 1 اینچ
  • منظره یاب الکترونیک با رزولوشن 2.3 میلیون نقطه
  • سرعت عکسبرداری پیاپی 24 فریم در ثانیه با اتوفوکوس کامل
  • مانیتور 3 اینچی بازشو 180 درجه
  • سیستم WiFi داخلی به همراه NFC
  • رزولوشن فیلمبرداری 4K / 30p و امکان فیلمبرداری اسلوموشن با سرعت 1000 فریم در ثانیه

 

طراحی و کنترل ها

Sony RX100 V Review (6)از نظر طراحی، تمامی سه مدل قبلی RX100 دارای ابعاد و طراحی مشابه هستند. اگرچه ساختار بدنه احساس استحکام خوبی هنگام در دست گرفتن ایجاد می کند اما عدم وجود دستگیره مناسب، در دست گرفتن دوربین را کمی با مشکل روبرو می سازد.

علیرغم حسگر بزرگ و لنز زومی که قسمت اعظم جلوی دوربین را دربر گرفته است و مانیتور متحرک و فلاش و منظره یاب داخلی، دوربین سونی RX100 V همچنان دوربینی کوچک و باریک محسوب می شود.

در قسمت بالای دوربین، دکمه های انتخاب حالات عکسبرداری، دکمه شاتر و حلقه زوم و دکمه بیرون آوردن فلاش همگی بصورت فرو رفته قرار گرفته اند تا از تغییر احتمالی هنگام حارج کردن دوربین از جیب جلوگیری کرده و همچنین باعث هرچه کوچکتر شدن دوربین شود.

در بالای دوربین سمت چپ، محفظه منظره یاب قرار دارد. با حرکت دادن دکمه ای کوچک در سمت چپ دوربین منظره یاب الکترونیک دوربین بیرون آمده سپس بایستی بطور دستی محفظه چشمی را حدود 5 میلیمتر به سمت خود بکشید تا منظره یاب فعال شود. با این عملیات دوربین نیز می تواند بطور مستقل از دکمه خاموش روشن ،روشن شود و با بستن منظره یاب خاموش گردد. همچنین می توانید دوربین را به گونه ای برنامه ریزی کنید که علیرغم بستن منظره یاب دوربین همچنان روشن بماند. هنگامی که منظره یاب فعال است, تشخیص دهنده نزدیک شدن چشم مانیتور را خاموش می کند.دوربین سونی RX100 V

فلاش دوربین در محفظه ای هم راستا با محور اپتیکی لنز قرار گرفته است. با حرکت دادن دکمه مربوطه، فلاش از محفظه بیرون می آید. ساختار مفصل های قابل انعطاف فلاش به شما اجازه می دهد (هرچند توصیه نمی شود) تا با به کمک انگشت اشاره دست چپ خود کمی فلاش را یه سمت بالا نگه داشته تا زاویه پرتاب نور فلاش را تغییر دهید. همانند سایر دوربین های کامپکت هد فلاش این دوربین هم اندازه کوچکی دارد اما برای عکسبرداری پرتره در فواصل کوتاه کاملاً مناسب است.

همانند قبل، در اطراف لنز حلقه کنترلی وجود دارد که بصورت پیش فرض براساس حالت عکسبرداری انتخابی عملکرد آن تغییر می کند. بعنوان مثال، در حالت تقدم شاتر یا تقدم دیافراگم می توانید از این حلقه برای تنظیم سرعت شاتر یا تنظیم دیافراگم به ترتیب استفاده کنید.عملکرد این حلقه قابل برنامه ریزی نیز هست و می توانید از آن برای تنظیم حساسیت یا تغییر فاصله کانونی استفاده نمایید. تغییر حلقه بصورت نرم و بدون توقف پله ای انجام می شود. این تغییر نرم بخصوص هنگام فیلمبرداری ارزشمند است.

در پشت دوربین و در سمت راست مانیتور دکمه ضبط فیلم قرار گرفته است. در زیر محل قرار گیری انگشت شست، دکمه قابل برنامه ریزی Function به چشم می خورد. این دکمه را می توانید برای 12 عملکرد مختلف برنامه ریزی کنید. این عملکردها بر روی مانیتور در دو ردیف از نمادها نمایش داده شده و می توانید با دکمه چرخان پشت یا حلقه تنظیم اطراف لنز آن ها را انتخاب نمایید.

دوربین سونی RX100 Vمانیتور 3 اینچی با قابلیت چرخش 180 درجه عمودی و رزولوشن 1228000 نقطه بیشترین فضا را در پشت دوربین به خود اختصاص داده است. متاسفانه این مانیتور فاقد قابلیت لمسی است.

منظره یاب الکترونیکی دوربین سونی RX100 V از نوع OLED در اندازه 0.39 اینچ و با رزولوشن 1440000 نقطه و بزرگنمایی 0.59 برابر در عمل کیفیت بسیار مناسبی را ارائه داده و در استفاده طولانی مدت چشم را خسته نمی کند. منظره یاب دوربین سونی RX100 V مجهز به پوشش T* شرکت زایس است.

 

حسگر

مانند بسیاری از دوربین های کامپکت پیشرفته، دوربین سونی RX100 V دارای حسگر 1 اینچی با رزولوشن 20 مگاپیکسل است. حسگر این دوربین در طراحی جدید خود مجهز به نقاط اتوفوکوس تشخیص فاز شده است. در بسیاری از حسگرهای 1 اینچی، مدار پردازش سیگنال بر روی همان لایه پیکسل ها قرار داشته و حافظه DRAM در مکانی جدا از حسگر واقع شده است. در حسگر دوربین RX100 V مدار پردازش سیگنال درست در زیر لایه پیکسل ها قرار گرفته و در لایه زیر آن نیز حافظه DRAM تعبیه شده است. این ساختار جدید باعث عملکرد بسیار سریع تر ( درواقع 5 برابر سریعتر ) شده است. به کمک این سرعت است که دوربین می تواند با سرعت شاتر بسیار سریع تا 1/32000 ثانیه و عکاسی پیاپی با سرعت 24 فریم در ثانیه با اتوفوکوس کامل عملکرد داشته باشد.

 

لنز

Sony RX100 V Review (4)لنز بکار رفته در دوربین RX100 V همانند لنز مدل قبلی بوده و دارای فاصله کانونی 24-70 میلیمتر و دیافراگم F1.8-2.8 است.حداقل فاصله فوکوس در حالت واید برابر با 5 سانتیمتر و در حالت تله برابر با 30 سانتیمتر است. سازنده این لنز شرکت زایس بوده و از سری Vario-Sonnar T* می باشد. توجه داشته باشید دیافراگم F1.8 فقط در فاصله کانونی 24 میلیمتر بدست می آید و میزان آن در فاصله کانونی 25 میلیمتر به F2 و در فاصله 28 میلیمتر به F2.5 و در فاصله کانونی 32 میلیمتر به F2.8 رسیده و تا فاصله کانونی 70 میلیمتر ثابت باقی می ماند. همانند مدل های قبلی در این دوربین نیز امکان استفاده از فیلتر ND درونی وجود دارد.

 

اتوفوکوس و عکاسی پیاپی

Sony RX100 V Review (6)دوربین سونی RX100 V دارای سیستم اتوفوکوس 315 نفطه ای از نوع تشخیص فاز با پوشش 65 درصد کادر بوده و برای اولین بار است که در یک دوربین کامپکت با حسگر 1 اینچی بکار گرفته شده است. این سیستم ممکن است تاثیر چندانی در عکسبرداری تک عکس با اتوفوکوس Single نداشته باشد اما تاثیر شگرفی در اتوفوکوس متحرک دارد. این سیستم می تواند سوژه متحرک را حتی با سرعت عکسبرداری پیاپی 24 فریم در ثانیه تعقیب و فوکوس نماید. درواقع سیستم اتوفوکوس دوربین سونی RX100 V ترکیبی از دو روش تشخیص فاز و تشخیص کنتراست می باشد. ابتدا از روش تشخیص فاز برای قرار گرفتن سوژه در فوکوس استفاده شده و سپس به کمک روش تشخیص کنتراست فوکوس دقیق حاصل می گردد. سرعت حصول فوکوس بنابر ادعای سونی فقط 0.05 ثانیه است.

در حالت عکاسی پیاپی دوربین RX100 V می تواند با سرعت 10 فریم در ثانیه با شاتر مکانیکی و 24 فریم در ثانیه با شاتر الکترونیک و در هر دو حالت با اتوفوکوس پیوسته عکسبرداری نماید. به لطف چیپ LSI ، این دوربین می تواند با سرعت 24 فریم در ثانیه تعداد 150 عکس با فرمت JPEG و 71 عکس با فرمت RAW را ذخیره نماید.

 

ارتباط بی سیم

Sony RX100 V Review (5)جهت انتقال تصاویر و کنترل دوربین از سیستم WiFi و NFC در دوربین سونی RX100 V استفاده شده است. به کمک این قابلیت و اپلیکیشن رایگان سونی می توانید از پلتفرم های Android و iOS براحتی استفاده نمایید.

 

اتصالات

در سمت راست دوربین دو محفظه اتصالات فیزیکی قرار گرفته اند : پورت Micro-HDMI ( با خروجی همزمان) و پورت Micro USB. متاسفانه در این دوربین پورت میکروفن اکسترنال وجود ندارد اما درواقع در هیچ کدام از دوربین های کامپکت با حسگر 1 اینچی این پورت تعبیه نشده است. پورت USB دوربین RX100 V نه تنها بعنوان اتصال به کامپیوتر عمل می کند بلکه بعنوان پورت شارژ باتری نیز عمل می کند.

 

فیلمبرداری

Sony RX100 V Review (7)قابلیت های فیلمبرداری دوربین RX100 V بسیار گسترده هستند. این دوربین نه تنها می تواند ویدیوهای 4K با رزولوشن 3840×2160 با سرعت 30 فریم در ثانیه به مدت 5 دقیقه ضبط نماید بلکه می تواند ویدیوهای Full HD را بصورت اسلوموشن با سرعت 960 فریم در ثانیه و به مدت 8 ثانیه در حالت HFR ضبط کند. از آنجایی که این دوربین از رزولوشن 5028×2828 پیکسل برای ضبط ویدیوهای 4K استفاده کرده و سپس با فاکتور 1.3X ذخیره می نماید کیفیت ضبط شده تصاویر بالاتر از حالت نرمال است. فرمت ویدیوها از XAVC S بهره برده و خروجی غیر فشرده 4:2:2 از طریق پورت HDMI قابل دسترسی است. در حالت فیلمبرداری از تمام 315 نفطه اتوفوکوس استفاده می شود. در نهایت دوربین RX100 V دارای سیستم پردازش ویدیو انحصاری سونی بنام S-Log 2 بوده که مجدوده دینامیکی ویدیو ها را افزایش داده و دست کاربر را در پردازش رنگ پس از فیلمبرداری در نرم افزارهای ادیت فیلم باز می گذارد. قابلیت ذخیره تصاویر ثابت 8.2 مگاپیکسلی از ویدیوهای 4K نیز وجود دارد.

 

نکات مثبت :

ترکیب خوب حسگر 1 اینچی 20 مگاپیکسلی و لنز 24-70 میلیمتر با دیافراگم F1.8-2.8

سیستم اتوفوکوس 315 نقطه ای با روش تشخیص فاز

سیستم WiFi داخلی به همراه NFC

فیلمبرداری 4K و اسلوموشن با کیفیت عالی

سرعت عکاسی پیاپی 24 فریم در ثانیه با اتوفوکوس

قابلیت شارژ باتری از طریق پورت USB

 

نکات منفی :

دوام کم باتری

عدم قابلیت لمسی مانیتور

عدم وجود گریپ برای کنترل بهتر در دست

عدم قابلیت پردازش فایل های RAW درون دوربین

عدم امکان شارژ باتری یدکی خارج از دوربین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه