021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه بدون استفاده از لنزهای واید عکس پانوراما بگیریم؟

چگونه بدون استفاده از لنزهای واید عکس پانوراما بگیریم؟

چگونگی گرفتن عکس پانوراما بدون لنز واید را یاد بگیرید. اولین قانون برای هر عکاس پرتره، طبیعت یا عروسی این است که همیشه وسایل خود را پیش از انجام کار چندین بار بازرسی کنند، تا وسیله‌ای را فراموش نکرده باشند. آخرین چیزی که دوست ندارید اتفاق بیفتد این خواهد بود که در زمان عکس‌برداری متوجه شوید که وسایل لازم را جاگذاشته‌اید!
اما گاهی ممکن است این اتفاق بیفتد و لنز واید تان فراموش کنید. هیچ‌کدام از ما کامل نیستیم! درست مثل روزی که برای تعطیلات طولانی آخر هفته، سفری به پارک ملی Rocky Mountain رفته بودم. یکی از پر ارتفاع‌ترین پارک‌های ملی که بر فراز آن می‌توان تقسیمات قاره‌ای را مشاهده کرد. در همین زمان بود که فهمیدم لنز وایدم را فراموش کرده‌ام و برای اینکه سبک تر سفر کنم تنها لنز تله Nikkor AF-S 55-200 mm را همراه خودم برده بودم.

عکس پانوراما

پس از مدتی بالا رفتن از کوه به دریاچه‌ای رسیدم و سپس منظره‌ای فراگیر از قله‌های ناهموار، آبشارها و طبیعتی رمزآلود در جلویم نمایان شد. در آن زمان بود که به معنای واقعی از جا گذاشتن لنز NIKKOR 10-24mm خودم غمگین شدم. اما دقایقی بعد به فکر روزهای اولی افتادم که عکاسی تفریحی را شروع کرده بودم. در آن زمان تعداد زیادی عکس پانوراما با لنزهای معمولی کیت دوربین گرفته بودم. در آن موقع هیچ لنز واید مناسب یا حتی سه‌پایه نیز نداشتم.

stitching-panorama-forget-wide-angle-lens-home-2
تصویر گرفته شده با دوربین آیفون از دریاچه Chashm. اگر دوربینی همراه ندارید، با تلفن هوشمند خود عکس بگیرید، تا حداقل تصویری از سفر خود داشته باشید. اگرچه استفاده از تلفن‌های همراه نمی‌تواند جایگزین استفاده از دوربین عکاسی شود، اما به هر حال از هیچی که بهتر است!

[porto_content_box]
مقایسه شانه به شانه: دوربین‌های کانن در مقابل دوربین گوشی‌های هوشمند را در وب‌سایت نورنگار بخوانید.

[/porto_content_box]

عکس پانوراما

این‌ها کارهایی است که برای گرفتن یک عکس پانوراما بدون همراه داشتن سه‌پایه انجام دادم:
1- قاب تصویر را در ذهنم ثبت کردم، این طوری به خاطر سپردم که از کدام نقطه باید شروع کنم و کجا عکس‌برداری را تمام کنم.
2- در یکی از فریم‌ها نورسنجی و تنظیمات فوکوس را انجام دادم. برای این کار باید همه تنظیمات را در حالت دستی قرار دهید (دیافراگم، سرعت شاتر، فوکوس، حساسیت حسگر ISO و تراز سفیدی). با این کار مقدار نوردهی در همه تصاویر یکسان خواهد بود و تصاویر یکدستی در پایان خواهید داشت.
3- دوربین را بر روی زانوها در نزدیکی بدنم نگهداشتم. با دست چپ هم لنز دوربین را گرفته بودم.
4- عکس‌برداری را از مرکز فریمی که می‌خواستم عکس آن را به‌صورت یک عکس پانوراما بگیرم شروع کردم. دست چپ خودم را به عنوان محور دوربین در نظر گرفتم و کار را به‌صورت مارپیچی ادامه دادم. برای جلوگیری از خطای انطباق تصاویر، تمام تلاش خودم را کردم که لنز به آرامی حرکت کند و از حالت مشاهده زنده دوربین نیز برای انطباق کامل تصاویر استفاده کردم.
5- عکسی از زمین یا در حالتی که درپوش لنز را گذاشته شده بود نیز گرفتم، در این حالت به خوبی متوجه می‌شدم که در کجا عکس پانوراما من به پایان رسیده است.
6- اگر به یاد داشته باشید تنظیمات را در حالت دستی انجام داده بودیم، پس از پایان کار آن را به حالت قبل برگرداندم. در صورت فراموش کردن آن ممکن است برای گرفتن عکس‌های بعدی به مشکل بر بخورید. شخصاً برای رسیدن به این تجربه تابه‌حال تاوان زیادی پرداختم!

پس از بازگشت از سفر، همه تصاویر گرفته شده را در نرم‌افزار Lightroom فتوشاپ دانلود کردم و از ابزار داخلی آن که برای چسباندن عکس‌ها به یکدیگر کاربرد دارد، استفاده کردم. برای استفاده از آن وارد منو شده و این آدرس را دنبال کنید:  از منوی برنامه وارد مسیر زیر بشوید:

Photo > Merge > Panorama
این ابزار واقعا مفید و قابل اطمینان است و پس از آشنایی با آن دیگر برای چسباندن عکس‌هایم به همدیگر نیازی به استفاده از دیگر برنامه ها مانند Hugin، پیدا نکرده ام. با اینکه ابزار پانوراما در لایتروم، کنترل زیادی را در اختیار شما نمی گذارد، ولی در اکثر مواقع به بهترین نحو کار می کند.
عکس پانورامای من در مجموع از 20 تصویر تشکیل شده بود، و با مک بوک مدل 2010 مدت کوتاهی طول کشید تا چسباندن عکس ها به هم کامل شود (البته خیلی بد هم نبود، چیزی در حدود 15 دقیقه).

 stitching-panorama-forget-wide-angle-lens-home-4
پس از آنکه کار چسباندن عکس ها تمام شد، اطراف عکس را برش دادم تا فضاهای سفید دور آن حذف شوند. سپس پردازش‌های معمول را نیز بر روی عکس اعمال کردم (تنظیم نور، کنتراست، رنگ و …).
ضمنا توجه کنید که قبل از شروع ساخت عکس پانوراما ، همه تصاویر گرفته شده را در ابتدا شارپ کرده بودم.

عکس پانوراما
و همین طور که در تصویر بالا می بینید، موفق شدم یک عکس به یادماندنی از این چشم انداز زیبا را بدون اینکه لنز واید به همراه داشته باشم ثبت کنم. اگر از جنبه مثبت هم به قضیه نگاه کنیم، الان یک تصویر بی نظیر با جزئیات بسیار بالا در اختیار دارم (یک فایل JPEG با حجم حدودا 66 مگابایتی!).

عکس پانوراما
آیا می توانید کوهنوردان را که در قسمت چپ و بالای آبشار در حال پیاده روی هستند را مشاهده کنید؟

stitching-panorama-forget-wide-angle-lens-home-7
پس بله، این امر امکان پذیر است که حتی بدون لنز واید یا سه‌پایه هم عکس پانوراما بگیرید. هر چند ممکن است نتیجه کار عالی از آب در نیاید، و گاهی اوقات کمی در انطباق تصاویر بدون استفاده از سه‌پایه یا ابزارهای مناسب برای عکس‌برداری پانوراما، دچار اشتباه شوید. اما اگر در تنگنا قرار گرفتید، مسلما امتحان کردن این روش ضرری نخواهد داشت.
سعی کنید همیشه با آنچه که در دسترس دارید کار خود را انجام دهید همانند گرفتن عکس پانوراما و شاید این محدودیت ها شما را مجبور سازد تا به روش های خلاقانه تری فکر کنید. ضمنا هیچ‌وقت یک لنز کیت را دست‌کم نگیرید. برخی از عکاسان تازه‌کار با همین لنز های کیت عکس‌های بسیار زیبایی می‌گیرند.

[porto_content_box border_top_color=”yellow”]
ترفندهایی برای عکاسی پرتره با لنز‌های کیت را در وب‌سایت نورنگار بخوانید.

[/porto_content_box]

نوشته شده توسط: RYAN PRAWIRADJAJA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *