دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

عکاسی چهارشنبه سوری؛ ایده عکاسی از آتش بازی چهارشنبه آخر سال

عکاسی چهارشنبه سوری؛ ایده عکاسی از آتش بازی چهارشنبه آخر سال

یکی از سنت‌های دیرینه ایرانیان که در گذر قرن‌ها کمرنگ شده و به مرور به دست فراموشی سپرده می‌شود، جشن چهارشنبه سوری است.  شما به عنوان یک عکاس هنرمند می‌توانید در ثبت وقایع خاطره‌انگیز و اجرای سنت‌های ایرانی در این روز به‌یادماندنی نقش مهمی ایفا کنید. برای عکاسی چهارشنبه سوری تجهیزات خاصی لازم ندارید. بلکه صرفا باید هوشمندانه عمل کرده و سوژه‌های مخصوص چهارشنبه آخر سال را شکار کنید. حتی می‌توانید عکس‌ها را با دوربین گوشی خود ثبت کنید؛ البته به شرطی که نور کافی در محل باشد. علاوه بر سرخی آتش و شعله‌های سرکش آن، سوژه‌ها می‌توانند کسانی باشند که در جشن چهارشنبه سوری شرکت کرده‌اند، دور آتش جمع شده‌اند و از روی آن می‌پرند. نمادها، تفریحات و جزئیات مراسم نیز می‌توانند سوژه‌هایی جذاب برای گرفتن عکس‌های ناب باشند. در ادامه این مطلب از نورنگار همراه ما باشید تا با ژست‌ها و ایده‌های عکاسی از این جشن باستانی آشنا شوید.

 15ایده عکاسی در چهارشنبه سوری

برای گرفتن عکس‌های خلاقانه و زیبا می‌توانید از ایده‌هایی که در ادامه آمده‌اند استفاده کنید.

عکاسی از خانواده دور آتش

نشان دادن گرما و صمیمیت در شب چهارشنبه سوری یکی از بهترین ایده‌هایی است که می‌توانید آن را در عکس‌های خود بگنجانید. شما می‌توانید از اعضای خانواده در حالی که دور آتش نشسته‌اند، نوشیدنی‌های گرم می‌نوشند، خاطره تعریف می‌کنند و لبخندی گوشه لبانشان نقش بسته است عکاسی کنید. محوریت این عکس‌ها، گرمای محفل خانوادگی در این شب زیبا است.

از اعضای خانواده در حالی که دور آتش نشسته‌اند، عکاسی کنید.

ایده عکاسی نوزاد در چهارشنبه سوری

نوزاد را به عنوان سوژه اصلی در وسط زمینه عکس قرار دهید. این زمینه می‌تواند سفید ساده یا پارچه‌ عکاسی از ماهگرد نوزاد باشد. نمادهای چهارشنبه سوری مانند فشفشه یا ترقه‌هایی در کنار نوزاد بچینید. می‌توانید از یک تخته سیاه کوچک برای نوشتن شعارهای چهارشنبه سوری مانند «زردی من از تو، سرخی تو از من» استفاده کنید. حتی هنگام ادیت عکس می‌توانید نمادهای چهارشنبه سوری را به آن اضافه کنید.

استفاده از نور زرد در عکاسی چهارشنبه سوری

آتش و نور زرد از عناصر اصلی عکس‌های چهارشنبه سوری هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت. اگر لنز دوربین خود را روی شعله‌های درخشان و رقصان آتش زوم کنید، می‌توانید شات‌های بسیار زیبایی از آن‌ها به ثبت برسانید.

حتی اگر چهارشنبه سوری را در حیاط منزل و بدون آتش برگزار می‌کنید، از یک ظرف فلزی برای عکاسی استفاده کنید. هیزم‌های خاموش را به صورت نمادین در ظرف قرار دهید و ریسه‌های نوری با نور آفتابی را دور هیزم‌ها بپیچید. عکس‌های این سوژه در فضای تاریک، بسیار زیبا و هنری است.

عکاسی از آتش بازی و انفجار

می‌توانید به دنبال لوکیشن‌هایی بگردید که در آن‌ها مراسم آتش بازی برگزار می‌شود. پس از یافتن این مکان مناسب و زاویه مورد نظر، لحظه انفجار را با دوربین خود ثبت کنید یا صبر کنید تا آسمان تاریک شب با رنگ‌های جذاب و نورانی زیباتر شود و سپس عکس مورد نظر خود را بگیرید. هر چقدر پس‌زمینه عکس تیره‌تر باشد و عکس در ساعات تاریک شب گرفته شده باشد، زیبایی آن بیشتر خواهد بود.

عکاسی مراسم آتش بازی
به دنبال لوکیشن‌هایی بگردید که در آن‌ها مراسم آتش بازی برگزار می‌شود.

عکاسی از بالن آرزوها در شب چهارشنبه سوری

شما می‌توانید برای گرفتن یک عکس خلاقانه در شب چهارشنبه سوری از بالن آرزوها استفاده کنید. به این صورت که از سوژه بخواهید بالن را به هوا بفرستد و همزمان شات‌های خود را از آن لحظه بگیرید. بهتر است چهره سوژه مشخص نباشد و نور عکس از بالون تامین شود. حتی می‌توانید از چند بالن دیگر در پس‌زمینه عکس کمک بگیرید.

برای گرفتن یک عکس خلاقانه در شب چهارشنبه سوری از بالن آرزوها استفاده کنید.

ایده عکاسی از کودکان یا افراد مسن

ثبت شادی کودکان از دیدن آتش یا در هنگام ترقه‌بازی از ایده‌های جذاب عکاسی چهارشنبه سوری است. ایده دیگر اینکه می‌توانید از کودکان یا نوجوانان بخواهید که مراسم قاشق‌زنی برگزار کنند و در حالی که از افراد مسن‌تر آجیل و شیرینی می‌گیرند، از آن‌ها عکاسی کنید. به این ترتیب می‌توانید تصاویری معنادار از این سنت قدیمی و تقریباً فراموش‌شده ثبت کنید.

ثبت شادی کودکان از دیدن آتش یا در هنگام ترقه‌بازی از ایده‌های جذاب عکاسی چهارشنبه سوری است.

عکاسی از حلقه نور

برای این کار کافی است که یک سیم ظرفشویی آتشین تهیه کنید که به عنوان منبع نور در جلوی سوژه به حرکت در می‌آید و جرقه‌های آتشین را به اطراف پراکنده می‌کند. روی سوژه که می‌تواند جوانی با سویشرت یا کاپشن کلاه‌دار باشد، فوکوس کنید و از کسی بخواهید سیم آتشین را به سرعت بچرخاند و چند شات پیاپی تهیه کنید. حتما هنگام عکاسی نکات ایمنی مانند فاصله مناسب سوژه تا سیم آتشین را رعایت کنید.

یک سیم ظرفشویی آتشین تهیه کنید که به عنوان منبع نور در جلوی سوژه به حرکت در می‌آید و جرقه‌های آتشین را به اطراف پراکنده می‌کند.

ایده عکاسی با فشفشه دستی

این ایده بسیار ساده و در عین حال زیبا و خلاقانه است. چند فشفشه دستی تهیه کنید و از سوژه یا سوژه‌ها بخواهید آن‌ها را در دست بگیرند یا حرکت دهند. نگاه سوژه‌ها می‌تواند خیره به فشفشه‌ها باشد یا در حالی که لبخند به لب دارند، به یکدیگر نگاه کنند.

چند فشفشه دستی تهیه کنید و از سوژه یا سوژه‌ها بخواهید آن‌ها را در دست بگیرند.

عکاسی با چتر زیر آبشاری از نور

این ایده بسیار خلاقانه است و می‌تواند یکی از زیباترین ایده‌های عکاسی چهارشنبه سوری باشد. از سوژه بخواهید چتری در دست داشته باشد و به سمت دوربین قدم بردارد. پس‌زمینه تصویر می‌تواند آبشاری از نور باشد که توسط فشفشه ایجاد کرده‌اید. تم این عکس باید کاملاً تاریک باشد تا جریان نور در آن به خوبی بازتاب پیدا کند.

عکاسی با پتو دور آتش

این ایده نیز در نشان دادن گرما و صمیمیت بین اعضای خانواده یا دوستان بسیار جالب است. از سوژه‌ها بخواهید در حالی که پتوهای سبک به دور خود پیچیده‌اند، دور آتش حلقه بزنند، سرهایشان را به هم نزدیک کنند و لیوانی چای در دست داشته باشند.

استفاده از سمبل‌های جشن چهارشنبه سوری

از دیرباز تا امروز رسم بر این است که افراد در شب چهارشنبه سوری، آجیل، شیرینی یا آش رشته می‌خورند. آتش، ترقه و فشفشه نیز از دیگر سمبل‌های این شب به‌یادماندنی هستند. می‌توانید عکس‌های خلاقانه بگیرید که بک‌گراند آتش دارند و در نمایی نزدیک‌تر روی سوژه‌ها در حال خوردن خوراکی‌های چهارشنبه سوری فوکوس شده‌است.

عکاسی از پدر و پسر در حال ترقه‌بازی

شاید بهتر باشد برای جلوگیری از خطرات ناشی از بازی با ترقه در چهارشنبه سوری، بزرگترها به کودکان در این کار کمک کنند و به این ترتیب فرزندان خود را از لذت ترقه‌بازی نیز محروم نکرده باشند.

می‌توانید از پدر خانواده در حالی که سعی دارد ترقه‌ها را برای فرزند خود روشن کند، عکاسی کنید و برق شوق را در چشمان هر دوی آن‌ها نشان دهید.

عکس‌های عاشقانه و دو نفره کنار آتش

از گرفتن عکس‌های دو نفره در چهارشنبه سوری غافل نشوید. از سوژه‌ها بخواهید سر بر شانه یکدیگر بگذارند و خیره به شعله‌های آتش از آن‌ها عکس بگیرید. این عکس می‌تواند آتش عشقی که در قلب‌های آن‌ها شعله‌ور است را به خوبی نشان دهد.

عکس‌های دو نفره در چهارشنبه سوری
از گرفتن عکس‌های دو نفره در چهارشنبه سوری غافل نشوید.

ایده عکاسی پریدن از روی آتش

شما می‌توانید از پریدن کودکان و بزرگسالان از روی آتش یا رقص، پایکوبی و شادی آن‌ها دور آتش چهارشنبه سوری عکس بگیرید. برای این کار باید چند شات پشت سر هم از سوژه بگیرید و سپس از میان آن‌ها، بهترین حالت را انتخاب کنید. عکس می‌تواند از روبه‌رو، پشت سر یا کنار سوژه گرفته شود. شعله‌های آتش نباید خیلی بلند باشند تا آسیبی به سوژه هنگام پریدن وارد نشود.

پریدن از روی آتش چهارشنبه سوری
از پریدن کودکان و بزرگسالان از روی آتش یا رقص، پایکوبی و شادی آن‌ها دور آتش چهارشنبه سوری عکس بگیرید.

عکاسی از حاجی فیروز در شب چهارشنبه سوری

یکی از نوستالژی‌ترین نمادها برای چهارشنبه سوری شخصی به نام حاجی فیروز است که با دایره زنگی خود نوید آخرین چهارشنبه سال و شروع سال جدید را می‌دهد. ایده خلاقانه‌ای که می‌توانید از آن استفاده کنید، عکاسی از حاجی فیروز است در حالی که در کنار آتش به آوازخوانی می‌پردازد و دایره زنگی خود را بالای سرش حرکت می‌دهد.
 10 ژست عکاسی چهارشنبه سوری

از جمله نکاتی که باید هنگام عکاسی چهارشنبه سوری رعایت کنید، گرفتن ژست مناسب این نوع عکاسی است. ژست‌های مناسب برای این کار عبارتند از:

ژست‌های دسته‌جمعی و خانوادگی

اعضای جمع یا خانواده می‌توانند با گرفتن دست‌های یکدیگر دور شعله آتش حلقه بزنند یا دست‌ها را دور زانو حلقه کرده و کنار آتش بنشینند.

ژست عکاسی دو نفره چهارشنبه سوری

ژست‌های دونفره چهارشنبه سوری می‌توانند شامل گذاشتن سر بر شانه‌های یکدیگر، حلقه کردن دست‌های سوژه‌ها دور کمر پارتنرشان در حالی که به چشمان هم خیره شده‌اند یا ساخت قلب با دست‌هایشان باشد. بک‌گراند تمام این عکس‌ها می‌تواند شعله‌های آتش یا نور رنگارنگ فشفشه‌های آبشاری باشد.

ژست گرفتن با فشفشه‌ای در دست

از سوژه بخواهید فشفشه‌ای در دستان خود نگه دارد و آن را به سمت لنز دوربین شما بگیرد. فوکوس روی فشفشه با پس‌زمینه سوژه، یکی از زیباترین ژست‌های عکس چهارشنبه سوری را رقم می‌زند.

ژست متفکر یا در حال دعا

خیلی از افراد عادت دارند که در شب چهارشنبه سوری آرزو کنند، دعا بخوانند و از خداوند بخواهند سالی که پیش رو دارند، سرشار از شادی و سلامتی باشد. می‌توانید از سوژه در حالی که نگاه متفکرانه‌ای به سرخی آتش دارد یا در حال دعا کردن است، عکس بگیرید.

ژست عکس دخترانه چهارشنبه سوری

 دختر خانم‌ها می‌توانند عینک‌هایی با فریم گرد بر چشم بزنند که انعکاس شعله‌های آتش در آن‌ها مشخص است. شال گردن و کلاه‌های رنگی و فانتزی بپوشند و با ماگی از نوشیدنی‌های گرم در دست، کنار آتش عکس بگیرند.

ژست ایستاده در کنار آتش

از سوژه‌ها بخواهید مقابل آتش بایستند، دست‌های خود را به نشانه شادی بالا ببرند یا به آسمان شب که با بالن‌های نورانی یا آتش‌بازی روشن و زیبا شده‌است، اشاره کنند. این ژست‌ها بسیار جذاب و هنری هستند و اگر از پشت سر از سوژه‌ها عکاسی کنید، زیبایی عکس شما دوچندان خواهد شد.

ژست عکاسی کودک با ریسه نوری

برای اجرا کردن این ژست، مفتول‌های سیمی نورانی یا ریسه‌های نور را به شکل قلب یا دایره در بیاورید و از سوژه که می‌تواند یک کودک یا نوجوان باشد، بخواهید حلقه نورانی را در بین دو دست خود بگیرد. از او بخواهید لبخندی به لب داشته باشد و به ریسه نورانی خیره شود. فوکوس دوربین را روی چهره سوژه تنظیم کرده و از بک گراند تیره برای گرفتن این عکس استفاده کنید.

از سوژه که می‌تواند یک کودک یا نوجوان باشد بخواهید حلقه نورانی را در بین دو دست خود بگیرد.

ژست نشسته دور آتش

اگر این ژست عکاسی دسته‌جمعی باشد، عکس زیباتری خلق می‌شود. برای این کار از سوژه‌ها بخواهید دور آتش بنشینند و خوراکی بخورند یا با یکدیگر صحبت کنند.

ژست عکاسی در حال نواختن گیتار کنار آتش

از سوژه بخواهید در حالی که گیتار می‌نوازد، روی یک صندلی یا چهارزانو کنار آتش بنشیند و به رقص شعله‌های آتش خیره شود. اگر از روبه‌رو عکس می‌گیرید، از او درخواست کنید زاویه سر را اندکی متمایل به پایین نگه دارد.

ژست عکس تکی در مراسم چهارشنبه سوری

برای گرفتن عکس‌های تکی در مراسم چهارشنبه سوری از سوژه بخواهید شنلی روی شانه‌های خود بیندازد، به شعله‌های آتش خیره شود و به فکر فرو برود. حتی او می‌تواند در حالی که چشمان خود را بسته است، با در دست داشتن بالن آرزوها، مشغول آرزو کردن باشد.

تم عکاسی چهارشنبه سوری

تم‌های مناسب برای عکاسی چهارشنبه سوری باید به گونه‌ای انتخاب شوند که قابل اجرا باشند. اگر عکاسی را در منزل انجام می‌دهید، می‌توانید تم مورد نظر خود را بسازید. برای این کار می‌توانید از نمادهای چهارشنبه سوری مانند فشفشه‌ها استفاده کنید. چند هیزم خاموش را به صورت نمادین در ظرفی چوبی قرار دهید، عبارت «چهارشنبه سوری مبارک» یا «زردی من از تو، سرخی تو از من» را روی تخته سیاه بنویسید و آن را کنار سوژه قرار دهید.

می‌توانید از گلوله‌های نورانی ساخته شده با ریسه در ساخت تم چهارشنبه سوری استفاده کنید یا حتی از چند فانوس روشن زیبا برای ساخت این تم کمک بگیرید. ساخت تم‌های خلاقانه برای عکاسی از نوزاد در چهارشنبه سوری بسیار راحت است. برای این کار می‌توانید از پارچه‌ها یا کاغذهای رنگی، تکه‌های کوچک چوب و شمع‌های وارمر یا ریسه نوری استفاده کنید.


نکات ایمنی برای عکاسی از چهارشنبه سوری

مهمترین بخش عکاسی چهارشنبه سوری رعایت نکات ایمنی است تا به عکاس و سوژه‌ها آسیبی وارد نشود. تعدادی از این نکات در جدول زیر خلاصه شده‌اند.

ایده عکاسی چهارشنبه سورینکات ایمنی
پریدن از روی آتششعله آتش کم باشد تا فاصله ایمن از شعله‌ها حین پریدن رعایت شود.
عکس گرفتن با سیم آتشیناز کلاه و عینک ایمنی استفاده شود و فاصله با حلقه آتشین مناسب باشد.
عکاسی با چتر زیر آبشار نورسوژه باید کاملا از آبشار نور دور باشد تا جرقه‌های آتش روی چتر یا لباس او نریزند.
عکاسی هنگام ترقه یا فشفشه‌بازیروشن کردن ترقه و فشفشه حتما توسط بزرگترها انجام شود و از مواد منفجره برای این کار استفاده نشود.

کد تخفیف نورنگار

سخن پایانی

ثبت لحظات خاطره‌انگیز از جشن باستانی چهارشنبه سوری به کمک عکاسی چهارشنبه سوری امکان‌پذیر است. ایده‌ها می‌توانند متفاوت باشند و عکس‌ها به صورت دسته‌جمعی، تکی، نشسته یا ایستاده در کنار آتش انتخاب شوند. عنصر اصلی تمام عکس‌ها، نمادهای چهارشنبه سوری مانند آتش و نور است. برای گرفتن عکس‌های خلاقانه و زیبا حتماً نیازی به دوربین حرفه‌ای با تجهیزات کامل نیست؛ بلکه می‌توانید از دوربین گوشی خود نیز استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که زاویه و نور مناسب را برای عکس‌ها انتخاب کنید. اگر ایده خلاقانه‌ای برای گرفتن عکس‌های زیبا در شب چهارشنبه سوری دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طاهره ویسی

نویسنده : ویسی

4 دیدگاه

  • SAEID78 گفت:

    عالی بود
    لطفا از تاثیر چهارشنبه سوری بر محیط زیست مانند آلودگی هوا و آتش‌سوزی عکاسی کنید.

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سپاس از حسن توجه شما بله حتما این مورد
      پس ز بررسی توسط تیم نورنگار به اشتراک گذاشته میشود 🌹🙏

  • ALI68 گفت:

    من عاشق عکاسی هستم
    مطالبتون بسیار جذاب و مفید بود خیلی به کارم اومد

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده سپاس ازحسن توجه شما دوست عزیز 🌹🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *