دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

ژست عکاسی؛ جدیدترین مدل عکس گرفتن در 2024

ایده عکاسی
ژست عکاسی؛ جدیدترین مدل عکس گرفتن در 2024

ژست عکاسی نقش اساسی در خلق تصویری جذاب و ماندگار ایفا می‌کند. از جمله جدیدترین ژست‌های عکاسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژست دست به کمر
  • ژست بازوهای ضربدری
  • ژست خیره به افق
  • ژست ایستاده با دست روی کت
  • ژست نگاه از بالای شانه
  • ژست دست در جیب

یک عکس خوب فقط به یک دوربین خوب و سوژه زیبا نیاز ندارد. ژست عکاسی نیز نقشی اساسی در خلق تصویری جذاب و ماندگار ایفا می‌کند. ژست‌ها می‌توانند اعتماد به نفس، ظرافت، قدرت، شادی یا هر احساسی را که می‌خواهید به تصویر بکشید، القا کنند.

انتخاب ژست مناسب، کلید خلق عکسی تاثیرگذار و ماندگار است. در این مقاله، به دنیای ژست‌های عکاسی در سال 2024 سفر می‌کنیم و بهترین ژست‌ها را برای انواع مختلف عکس‌ها، و موقعیت‌های مختلف و بر اساس ویژگی‌های افراد بررسی خواهیم کرد. اگر عکاس هستید و در انتخاب بهترین ژست برای سوژه‌های خود همیشه به دنبال ایده‌های ناب می‌گردید، تا انتهای مطلب با نورنگار همراه باشید.

اهمیت ژست گرفتن در عکس

شاید شما به عنوان مخاطب عکس‌هایی که روزانه در جاهای مختلف مانند فضای مجازی می‌بینید، از فلسفه پشت ژست عکس آگاه نباشید. ممکن است عکس‌ها را از جنبه زیبایی‌شناسی و بُعد هنری نگاه کنید و گاهی پیام آن‌ها را به طور حسی متوجه شوید و دقت نکنید که هدف از گرفتن آن عکس در حقیقت چه بوده‌است. اما عکاس از هر ژست عکاسی که در کارهای خود استفاده می‌کند، هدفی دارد و قصد دارد پیام خاصی را به مخاطب منتقل کند. انتخاب سوژه و ژست در هنگام عکاسی بسیار مهم است و سوژه می‌تواند احساس و پیام خود را به کمک ژستی که می‌گیرد، نشان دهد.

دلیل اینکه هنگام عکاسی مدت زمان بسیار زیادی صرف آموزش ژست به سوژه و گرفتن شات‌های متعدد تا رسیدن به نتیجه دلخواه می‌شود، همین است که ژست، مکمل عکس و پیام‌رسان آن است. به عنوان عکاس حرفه‌ای هرگز نمی‌توانید عکس‌های مختلف از افراد با ویژگی‌های متفاوت و در موقعیت‌های خاص ثبت کنید در حالی که تمام آن‌ها شبیه به هم باشند. بدون شک ژست‌هایی که مثلا برای عکاسی مدلینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید با ژست‌های عکاسی عاشقانه و دونفره کاملاً متفاوت باشند. اما چه کار کنیم که عکس‌هایمان شبیه به هم نشوند؟ برای کمک به حل این مشکل ایده‌هایی که در ادامه آمده‌اند را دنبال کنید.

ایده‌ ژست عکاسی برای موقعیت‌های مختلف

همانطور که اشاره کردیم، ژست عکاسی در موقعیت‌های مختلف کاملاً متفاوت است. مثلاً اگر می‌خواهید عکس دخترانه بگیرید، باید ژست‌های مناسب آن را انتخاب کنید یا برای گرفتن عکس کنار دریا ژست‌های خاصی وجود دارند که باید از آن‌ها استفاده کنید. البته انتخاب ژست برای عکاسی در موقعیت‌های مختلف می‌تواند خلاقانه باشد و شما می‌توانید ایده‌هایی که در ذهن دارید را به زیباترین نحو ممکن اجرا کنید. گاهی نیز عکاس چندین ایده مختلف عکاسی در ذهن دارد که همگی مناسب آن موقعیت هستند و می‌تواند یک یا چند ایده از میان آن‌ها انتخاب کند. چند ایده ژست گرفتن در موقعیت‌های مختلف عکاسی در ادامه آمده‌اند.

ژست عکاسی دخترانه

تنوع در ژست‌های دخترانه بسیار بالا است و به موقعیتی که عکاسی انجام می‌شود، بستگی دارد. ژست باید طبق انتظاراتی که سوژه از عکس دارد انتخاب شود. سن و شکل بدن سوژه برای عکاسی در این ژانر بسیار مهم است. چند ژست عکس دخترانه عبارتند از:

  • ژست دست‌ها در جلوی بدن: از سوژه بخواهید که مقابل دوربین بنشیند، زانوها را جمع کند و دست‌ها را جلوی بدن به هم قلاب کند. یا با زاویه ۴۵ درجه بایستد و با یک دست مچ دست دیگر را بگیرد.
ژست عکاسی دست‌ها در جلوی بدن
از مدل بخواهید دست‌هایش را جلوی بدن روی هم بیندازد.
  • ژست نگاه از بالای شانه: از سوژه بخواهید که در حالی که ایستاده یا راه می‌رود، سرش را به سمت دوربین بچرخاند و از بالای شانه‌ها به دوربین نگاه کند.
ژست نگاه از بالا با لبخند
مهم‌ترین چیز در ژست عکاسی این است که در مقابل دوربین احساس راحتی کنید و لبخند بزنید!
  • ژست بازوهای ضربدری: از این ژست برای پرتره‌های شرکتی و هدشات‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. از مدل بخواهید دست‌ها را روی هم بگذارد، با زاویه ۴۵ درجه بایستد، وزن خود را روی یک پا نگه دارد و بازوهای خود را ضربدری قرار دهد.
ژست عکاسی دخترانه بازوهای ضربدری
از مدل بخواهید که دست‌هایش را روی هم بگذارد و بازوهایش را ضربدری کند.
  • ژست دست به کمر: از سوژه بخواهید در حالت ایستاده، دست‌ها را روی کمر قرار دهد. این ژست برای نشان دادن اعتماد‌به‌نفس بهترین مدل است.
ژست دست به کمر
یکی از ساده ترین ژست‌های عکاسی دخترانه در حالت ایستاده این است که، دست‌ها را روی کمر قرار دهید.
ژست عکاسی دخترانه؛ 20  ژست خاص که هر دختری باید بلد باشد

مقاله مرتبط: ژست عکاسی دخترانه؛ 20  ژست خاص که هر دختری باید بلد باشد

ژست عکاسی مردانه

ژست‌های عکاسی مردانه معمولاً اسپرت یا کلاسیک هستند و هنگام عکاسی باید به استایل، لباس و اکسسوری‌هایی که مدل استفاده می‌کند توجه کنید تا با موقعیت عکس هم‌خوانی داشته باشند. چند ژست محبوب مردانه عبارتند از:

  • ژست ایستاده: از سوژه بخواهید در حالی رو به دوربین بایستد که دست‌ها حالت خمیده نداشته باشند. می‌تواند دکمه‌های سرآستین خود را لمس کند، دست‌ها را در جیب قرار دهد یا وسیله‌ای را نگه دارد.
ژست عکاسی مردانه ژست ایستاده
ژست عکاسی ایستاده یک ژست ساده و کلاسیک است که برای انواع مختلف عکس‌ها مناسب است.
  • ژست کلاسیک: از سوژه بخواهید برای این ژست عکاسی جذاب، رو به دوربین بایستد، وزن خود را روی یک پا قرار دهد و زانوی پای دیگر را اندکی خم کند. لباس سوژه باید به سبک کلاسیک انتخاب شود. مثلا می‌تواند کت و شلوار بپوشد.
ژست کلاسیک
برای ظاهری کلاسیک‌تر، می‌توانید از سوژه بخواهید که کت و شلوار، لباس مجلسی یا سایر لباس‌های رسمی بپوشد.
  • ژست نشسته: ژست مردانه در حالت نشسته بسته به موقعیت سوژه متنوع است. اگر در فضای باز هستید از او بخواهید روی زمین میان علفزار، کنار آتش با لیوانی در دست یا روی نیمکتی در جنگل بنشیند و حالت متفکری به چهره خود بدهد. در آتلیه می‌توانید از مدل خود بخواهید روی صندلی بنشیند و دست‌ها را ضربدری روی قسمت بالایی آن قرار دهد.
ژست عکاسی نشستن روی تنه درخت
روی تنه درختی در جنگل بنشیند، این ژست می‌تواند حس آرامش، تفکر یا ارتباط با طبیعت را القا کند.
  • ژست مردانه با ماشین: این مدل می‌تواند کلاسیک، اسپورت یا لاکچری به حساب بیاید. از سوژه در حالت نشسته روی صندلی راننده با درب باز، در حالی که یک پای او بیرون و یک دستش به فرمان اتومبیل است عکاسی کنید. با خلاقیت خود می‌توانید شات‌های جذاب دیگری از ژست نشسته روی زمین، تکیه داده به ماشین یا تکیه داده به یکی از چرخ‌ها ثبت کنید.
ژست مردانه با ماشین
نشستن روی کاپوت جلوی ماشین می‌تواند ژستی جسورانه، غیررسمی و سرکش باشد. این ژست برای نشان دادن حس آزادی، استقلال و شور و اشتیاق مناسب است.
ژست عکاسی پسرانه و مردانه 2023

مقاله مرتبط: ژست عکاسی پسرانه و مردانه 2023

ژست عکاسی مدلینگ

عکاسی مدلینگ، حرفه‌ای‌ترین ژانر عکاسی مدرن است. بنابراین استفاده از اکسسوار و لباس مناسب برای این نوع عکاسی بسیار مهم است. گرفتن ژست مناسب و صحیح نیز به حرفه‌ای‌تر شدن عکس‌های مدلینگ کمک می‌کند. چند ژست جذاب عکاسی مدلینگ عبارتند از:

  • ژست چرخش سه‌ربع: از سوژه بخواهید سه چهارم صورت و بدن خود را به سمت دوربین بگیرد، یک پا را پشت پای دیگر قرار دهد یا یک پای خود را به دیوار پشت سرش تکیه دهد. آرایش، مدل مو و اکسسوری مناسب به زیباتر شدن این ژست کمک می‌کنند.
ژست چرخش سه‌ربع
عینک آفتابی می‌تواند اکسسوری جذابی باشد که به عکس‌های شما حس و حال و استایلی خاص ببخشد.
  • ژست ایستاده با دست روی کت: این مدل جنسیت خاصی ندارد. از سوژه بخواهید بایستد و پاها را به اندازه عرض شانه باز کند و با یک دست کتش را بگیرد. این ژست پرتره‌ای می‌تواند در فضای باز یا آتلیه و استودیو عکاسی شود.
ژست ایستاده با دست روی کت
ژست ایستاده با دست روی کت، ژستی شیک و قدرتمند است که می‌تواند برای پرتره‌های مردانه و زنانه استفاده شود.
  • ژست دست در جیب: از مدل بخواهید بایستد یا به سمت دوربین قدم بردارد و در این حالت یک دست را در جیب بگذارد. سر سوژه می‌تواند خم به سمت پایین یا به جلو باشد. استایل و اکسسوار مناسب این ژست، عینک، کت و لباس اسپورت یا کلاسیک است.
ژست دست در جیب
ژست دست در جیب، ژستی ساده و غیررسمی است که می‌تواند برای پرتره‌های مردانه و زنانه استفاده شود.
  • ژست خیره به افق با دست زیر چانه: از سوژه بخواهید به صورت سه‌ربع، به افق خیره شود و یک دست را زیر چانه قرار دهد. چهره مدل عکاسی شما می‌تواند احساس حیرت، شادمانی یا هر احساس دیگری را منتقل کند.
ژست عکاسی مدلینگ؛ مثل مدل‌های حرفه‌ای ژست بگیر!

مقاله مرتبط: ژست عکاسی مدلینگ؛ مثل مدل‌های حرفه‌ای ژست بگیر!

ژست عکاسی دونفره عاشقانه

عکس‌های دونفره سرشار از عشق، صمیمیت و احساسات رمانتیک هستند. شما به عنوان عکاس حرفه‌ای می‌توانید این احساسات را با انتخاب ژست عکاسی مناسب برای سوژه‌ها نشان دهید. چند ژست خلاقانه برای عکاسی دونفره عبارتند از:

  • نگاه به دوربین در آغوش هم: این ژست عکاسی دونفره، صمیمیت و عشق بین زوجین را نشان می‌دهد. از زوجین بخواهید یکدیگر را در آغوش بگیرند، صورت‌ها را به هم نزدیک کرده و به دوربین نگاه کنند.
نگاه به دوربین در آغوش هم
ژست نگاه به دوربین در آغوش هم، یکی از کلاسیک‌ترین و عاشقانه‌ترین ژست‌های عکاسی دونفره است.
  • کلوزآپ از یک آغوش عاشقانه: از چهره سوژه‌ها در حالی که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند و به هم نگاه می‌کنند یک کلوزآب عاشقانه بگیرید.
کلوزآپ از یک آغوش عاشقانه
کلوزآپ از یک آغوش عاشقانه، راهی زیبا و صمیمی برای ثبت عشق و نزدیکی بین دو نفر است.
  • ژست پیاده‌روی عاشقانه: می‌توانید در لوکیشن‌های مختلف طبیعت مانند بهار، پاییز یا زمستان از سوژه‌ها در حالی که به سمت دوربین قدم برمی‌دارند چند شات عاشقانه بگیرید. بهتر است سوژه‌ها در حال حرف زدن با هم و نگاه به یکدیگر باشند.
ژست دست در دست هم
  • ژست دست در دست هم: برای گرفتن عکس‌های صمیمی و عاشقانه از سوژه‌ها در حالی که دست در دست هم راه می‌روند، عکس‌های واید بگیرید. می‌توانید فقط روی دست‌های آن‌ها فوکوس کنید.
ژست عکس دونفره دست در دست هم
ژست دست در دست هم یکی از ژست‌های کلاسیک و عاشقانه در عکاسی است که می‌تواند صمیمیت، عشق و تعهد بین دو نفر را به زیبایی نشان دهد.
ژست عکاسی دونفره؛ 15 ایده عکس دونفره عاشقانه

مقاله مرتبط: ژست عکاسی دونفره؛ 15 ایده عکس دونفره عاشقانه

ژست عکاسی کنار دریا

عکاسی کنار دریا یکی از جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین ژانرهای عکاسی است. دریا پارادوکسی از آرامش و خروش به نمایش می‌گذارد که ثبت عکس‌های جذاب در ساحل آن خالی از لطف نیست. چند ژست زیبای عکاسی کنار دریا عبارتند از:

  • ژست پشت به دوربین: از زیباترین ژست‌های لب دریا، عکاسی از سوژه پشت به دوربین است در حالی که روی شن‌ها یا صخره نشسته و به دریا خیره شده‌است.
ژست عکاسی کنار دریا ژست پشت به دوربین
  • ژست دویدن در خط ساحلی: حس شادی و نشاط در کنار دریای متلاطم با ژست عکاسی دویدن در خط ساحلی دریا به مخاطب منتقل می‌شود. سن و جنسیت سوژه فرقی ندارد. فقط کافی است از نیمرخ او در حال دویدن عکس بگیرید.
 ژست عکاسی کنار دریا ژست دویدن در خط ساحلی
  • ژست سایه عکس دونفره لب دریا: این ژست مخصوص روزهای آفتابی است. از سوژه‌ها بخواهید کنار دریا و پشت به آفتاب بایستند و در حالی که دستان یکدیگر را گرفته‌اند یا با دست‌هایشان قلب ساخته‌اند از سایه آن‌ها عکس بگیرید.
ژست عکاسی کنار دریا ژست سایه عکس دونفره لب دریا
  • ژست درخواست ازدواج کنار دریا: رمانتیک‌ترین ژست عکس کنار دریا، درخواست ازدواج است. این ژست می‌تواند در حالت زانو زده یا حین رد و بدل کردن حلقه از سوژه‌ها گرفته شود.
ژست عکاسی کنار دریا ژست درخواست ازدواج کنار دریا
20 ژست عکاسی کنار دریا؛ چگونه لب دریا عکس بگیریم؟

مقاله مرتبط: 20 ژست عکاسی کنار دریا؛ چگونه لب دریا عکس بگیریم؟

ژست عکاسی در طبیعت

عکاسی در طبیعت در چهار فصل سال و تمام ساعات روز امکان‌پذیر است. برای هر فصل و بسته به موقعیت، ژست‌های متعددی برای گرفتن عکس‌های زیبا در دامان طبیعت وجود دارند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ژست نشستن در دشت سرسبز و پرگل: از سوژه بخواهید در میان علفزاری پر از گل‌های وحشی که ارتفاع آن‌ها تا ساق یا زانو می‌رسد، بنشیند و در حالی که دست زیر چانه گذاشته است از او چند شات زیبا بگیرید.
ژست نشستن در دشت سرسبز و پرگل
  • ژست تکیه به درخت: از سوژه بخواهید به درختی تکیه دهد، یک پا را جلو بگذارد و پای دیگر را به درخت تکیه دهد، یک دست را پشت سر و یک دست را در جیب بگذارد و از او عکس بگیرید.
ژست تکیه به درخت
  • ژست بلند کردن زوج در میان برگ‌های پاییزی: این ژست دونفره مخصوص طبیعت پاییز است. سوژه می‌تواند در میان برگ‌های پاییزی، پارتنر خود را از زمین بلند کند، در حالی که هر دو به چشمان هم نگاه می‌کنند.
ژست بلند کردن زوج در میان برگ‌های پاییزی
  • ژست عکاسی با شکوفه‌ها: این ژست برای عکاسی در طبیعت بهار مناسب است. از سوژه بخواهید کنار درختی پر از شکوفه بایستد و شاخه‌ای را در دست بگیرد و به آن نگاه کند. همچنین می‌تواند نیمی از چهره خود را پشت شاخه پنهان کند و در این حالت از او عکس بگیرید.
ژست عکاسی در طبیعت بهار؛ راهنمای کامل عکاسی در فصل بهار

مقاله مرتبط: ژست عکاسی در طبیعت بهار؛ راهنمای کامل عکاسی در فصل بهار

ژست عکاسی با گل
از سوژه خود بخواهید در میان انبوهی از شکوفه‌ها بایستد. این ژست حس عاشقانه و لطیفی را به عکس می‌بخشد.
ژست عکاسی در طبیعت؛ 10 ایده برای عکس گرفتن در طبیعت

مقاله مرتبط: ژست عکاسی در طبیعت؛ 10 ایده برای عکس گرفتن در طبیعت

ژست عکاسی در کافه

کافه‌گردی از تفریحات مورد علاقه جوانان و یکی از بهترین موقعیت‌ها برای عکس گرفتن است. اگر به دنبال ایده‌ها و ژست‌های جدید برای گرفتن عکس‌های متفاوت در کافه هستید، چند ژست خلاقانه زیر برای شما مناسب هستند.

  • ژست عکاسی در حال کتاب‌خوانی: با توجه به فضای آرامش‌بخش کافه، ژست گرفتن با کتاب و در حال مطالعه یا ورق زدن آن به ثبت عکس‌های هنری و زیبا کمک می‌کند.
ژست عکاسی با کتاب
  • ژست عاشقانه در کافه: برای این ژست از سوژه‌ها بخواهید که دست‌های هم را در دست بگیرند و در حالی که فنجان قهوه آن‌ها روی میز است، از دست‌هایشان یک عکس با زاویه بسته بگیرید.
ژست عاشقانه عکاسی
  • ژست عکاسی مردانه در کافه: ژست‌های کلاسیک برای عکاسی مردانه مناسب‌تر هستند. مثلا می‌توانید از مدل عکاسی خود در حالی که پشت میزی در کافی‌شاپ نشسته است و مشغول خواندن روزنامه است با فنجان قهوه‌اش عکس بگیرید.
ژست عکس در کافه
  • ژست عکس دوستانه در کافی‌شاپ: از یک جمع دوستانه در حال شوخی و خنده و نوشیدن قهوه در پشت میزی در کافه چند شات زیبا بگیرید.
ایده ژست در کافه؛ ژست‌هایی که باید تو کافه بگیری

مقاله مرتبط: ایده ژست در کافه؛ ژست‌هایی که باید تو کافه بگیری

ژست برای افرادی با ویژگی‌های متفاوت

ویژگی‌های ظاهری سوژه‌ها در خلق ژست‌های خاص بسیار مؤثر هستند. در واقع انتخاب ژست‌ها بر اساس ظاهر افراد متفاوت است. در ادامه چند ژست خلاقانه برای افرادی که ویژگی‌های ظاهری خاصی دارند، معرفی شده‌اند.

 ژست عکاسی بارداری

عکس‌های بارداری برای ثبت لحظات شیرین انتظار نوزاد از مادران باردار گرفته می‌شوند. چند ژست بارداری خاص عبارتند از:

  • ژست عکاسی با تصویر سونوگرافی: از پدر و مادر باردار بخواهید در حالی که عکس سونوگرافی فرزند خود را در دست دارند آن را به سمت دوربین بگیرند و نگاهی عاشقانه به یکدیگر بیندازند.
ژست عکاسی با تصویر سونوگرافی
  • ژست عکاسی بارداری در طبیعت: از مادر باردار بخواهید دستانش را بالا و پایین شکم خود قرار دهد و میان چمنزار بنشیند. او می‌تواند سر خود را مایل به سمت پایین نگه دارد و به شکم خود نگاه کند.
ژست عکاسی حاملگی
  • ژست بارداری با همسر: یک ایده ژست عکس عاشقانه در دوران بارداری، عکاسی با همسر است. از پدر و مادر بخواهید دست‌های یکدیگر را بگیرند یا در حالی که سر بر شانه هم گذاشته‌اند، دست‌ها را دو طرف شکم مادر قرار دهند.
10 ایده عکاسی بارداری جذاب و جدید؛ چطور ژست بارداری بگیریم؟

مقاله مرتبط: 10 ایده عکاسی بارداری جذاب و جدید؛ چطور ژست بارداری بگیریم؟

ژست برای افراد چاق

افراد چاق به‌ویژه خانم‌های توپر، همیشه به دنبال ژست‌هایی برای عکاسی هستند که آن‌ها را لاغرتر نشان دهند. چند ژست مناسب برای این افراد در ادامه آمده‌اند:

  • ژست نشسته برای افراد چاق: از سوژه بخواهید برای لاغرتر به نظر رسیدن هنگام گرفتن عکس‌های نشسته، تکیه ندهد بلکه کمر خود را کاملا صاف نگه دارد و سر را به جلو و به سمت دوربین بگیرد.
  • ژست سه‌رخ برای افراد چاق: از سوژه بخواهید به حالت سه‌رخ بایستد، شانه‌هایش را عقب بدهد و بیشتر وزن خود را روی یک پا بیندازد. سپس از او عکاسی کنید.
  • ژست برای مخفی کردن غبغب در عکس: یکی از مشکلات افراد چاق مخفی کردن غبغب در عکس‌هایشان است. برای مخفی کردن غبغب در عکس‌ها سوژه باید سر خود را جلو نگه دارد و زبان را به سقف دهان خود بچسباند.

ژست عکاسی برای افراد لاغر

برای افراد با ظاهر لاغر نیز چندین ژست مختلف عکاسی وجود دارند که زیباترین آن‌ها عبارتند از:

  • ژست عکس نشسته روی پله: از سوژه بخواهید طوری روی پله‌ها بنشیند که حالت سه‌رخ داشته باشد، یک پای او به جلو و روی پله پایین‌تر و پای دیگرش روی پله بالاتر قرار بگیرد.
ژست عکس نشسته روی پله
  • ژست ایستاده: بهترین ژست ایستاده برای افراد لاغر در حالتی است که یک دست را به کمر زده‌اند و نیمرخ خود را به سمت دوربین گرفته‌اند.
ژست عکاسی برای افراد لاغر ایستاده
  • ژست عکاسی در حال راه رفتن: از سوژه در حال راه رفتن چند شات بگیرید در حالی که دست‌ها را به شکل زاویه‌دار دو طرف بدن قرار داده است.

ژست‌های ترند سال 2024

با پیشرفت گسترده تکنولوژی و دنیای مد، در دنیای عکاسی نیز تغییر و تحولات مثبت بسیاری اتفاق افتاده‌است. تجهیزات عکاسی پیشرفته و جدیدی روانه بازار شده‌اند و به همین نسبت، ژست‌های جدید و زیبایی برای عکاسی به وجود آمده‌اند. چند ژست ترند برای سال ۲۰۲۴ عبارتند از:

ژست‌های ساده و مینیمال

طرفداران سبک مینیمال با حذف عناصر غیرضروری از عکس‌ها، تصاویری ساده اما زیبا و بامعنا ثبت می‌کنند که در ادامه چند نمونه از آن‌ها را آورده‌ایم:

  • ژست عکاسی دخترانه مینیمال با موهای پریشان: برای گرفتن عکسی زیبا و ساده به کمک این ژست فقط کافی است از سوژه بخواهید سر را به سمت بالا یا پایین بگیرد و موهای خود را پریشان و رها به دست باد بسپارد. از او از زوایای مختلف عکاسی کنید.
  • ژست عکس دست روی شانه: از سوژه بخواهید در حالی که روی صندلی نشسته است، رو به دوربین دست‌ها را ضربدری روی شانه‌های خود قرار دهد و چانه‌اش را به پشتی صندلی تکیه دهد.
  • ژست درازکشیده: این ژست از مینیمال‌ترین ژست‌های عکاسی است. به این صورت که سوژه روی زمین دراز می‌کشد و صورت خود را به سمت دوربین می‌چرخاند و به لنز آن نگاه می‌کند. بهتر است پس‌زمینه این عکس نیز ساده باشد.
ژست عکاسی دراز کشیده

ژست‌های طبیعی و پویا

از ترندهای ژست عکاسی ۲۰۲۴ ژست‌های طبیعی و پویا هستند که چند نمونه آن‌ها عبارتند از:

  • ژست عکاسی در جنگل: از سوژه بخواهید در فضای زیبا و زنده جنگل با شادمانی قدم بزند و در حال راه رفتن از او چند شات زیبا ثبت کنید.
  • ژست عکس در حال چرخیدن: از سوژه در فضای باز مانند طبیعت، خیابان یا پارک در حالی که می‌چرخد، دست‌ها را آزادانه در هوا تاب می‌دهد یا دو طرف بدنش رها کرده عکس بگیرید.
  • ژست با گل‌های بهاری: از طبیعی و پویاترین ژست‌های عکاسی، عکاسی با گل‌های بهاری است. از سوژه بخواهید در مزرعه آفتابگردان یا دشتی پر از گل وحشی بایستند و در کنار گل‌ها از او عکاسی کنید.

ژست‌های مرتبط با مد و فشن

عکاسی مدلینگ نه تنها یک کار هنری، بلکه کاری کاملا تجاری نیز هست. بنابراین طرفداران بسیاری دارد. مدل‌ها با لباس و استایل خاص در مقابل دوربین می‌ایستند، می‌نشینند و یک کار تبلیغاتی و هنری انجام می‌دهند. در تمام این عکس‌ها اکسسوار، آرایش، لباس و ژست مدل‌ها بسیار مهم است. چند نمونه ژست ترند برای حوزه مد و فشن عبارتند از:

  • گرفتن کت با یک دست روی شانه: از مدل بخواهید در حالی که ایستاده است کت خود را با یک دست روی شانه نگه دارد و سرش را کمی رو به پایین بگیرد.
  • ژست نشستن با یک پای خمیده: از مدل بخواهید روی زمین بنشیند، یک پا را صاف روی زمین مقابل خود نگه دارد و پای دیگر را خم کند. او می‌تواند به دیوار تکیه دهد و مستقیم به دوربین نگاه کند یا دستش را میان موهایش فرو ببرد.
  • ژست ایستاده با شانه‌های جلو: بهترین حالت عکاسی مد و فشن این است که مدل بایستد، چانه را به بالا خم کند، حالت بدن را ثابت نگه دارد و شانه‌ها را اندکی به جلو بیندازد.

اصول اصلی ژست گرفتن در عکس

ژست گرفتن اصولی و صحیح، ترکیبی است از تکنیک‌هایی که به سوژه برای انتقال پیام و مفهوم عکس کمک می‌کنند. این تکنیک‌ها و اصول در نگاه اول ساده به نظر می‌رسند، اما اگر رعایت نشوند نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود. ژست باید متناسب با ظاهر سوژه و موضوع و موقعیت عکاسی گرفته شود. ژست‌ها برای افراد مختلف متفاوت هستند اما اصول ژست گرفتن برای همه یکسان است. اصول ژست گرفتن در عکس عبارتند از:

حفظ وضعیت بدنی مناسب

سعی کنید وضعیت بدنی خود را در حالت ریلکس و متناسب با ژست عکس مورد نظر نگه دارید. حفظ صحیح حالت بدن، اعتمادبه‌نفس شما را بهتر نشان می‌دهد.

حفظ وضعیت بدنی مناسب

پیدا کردن زاویه مناسب عکاسی

زاویه‌های مختلف را امتحان کنید تا به زاویه متناسب با بدن، چهره و موقعیت عکاسی دست پیدا کنید. برای بهتر نشان دادن جنبه زیبایی‌شناختی عکس حتما زاویه مناسب را پیدا کنید.

پیدا کردن زاویه مناسب عکاسی
زاویه متناسب با بدن، چهره و موقعیت عکاسی را پیدا کنید.

حالت مناسب دست‌ها در عکاسی

اینکه دست‌ها در عکس به صورت آزاد و طبیعی قرار بگیرند بسیار مهم است. سعی کنید دست‌هایتان را مشغول کاری کنید. از مشت کردن دست‌ها یا قرار دادن آن‌ها در حالت‌های غیر مرتبط اجتناب کنید.

حالت مناسب دست‌ها در عکاسی
دست‌ها می‌توانند نقش مهمی در عکس‌ها داشته باشند و به عکس حس و حال، شخصیت و داستان بدهند.

حفظ میمیک صورت هنگام عکاسی

یکی از اعضای بدن شما که پیام عکس را منتقل می‌کند، صورت شماست. لبخند، نگاه متفکر، گرفتن میمیک‌های خاص یا حتی نگاه بی‌تفاوت در نشان دادن حس و پیام عکس اهمیت دارند. پس از حالات چهره خود غافل نشوید.

حفظ میمیک صورت هنگام عکاسی
لبخند نشان دهنده شادی، خوشبختی و رضایت است. این یک حالت چهره جهانی است که می‌تواند بیننده را شاد کند.

حفظ تعادل وزن در عکس

تقسیم کردن صحیح وزن هنگام عکس گرفتن یکی از اصول مهم عکاسی است. وزن باید به طور مساوی روی پاها تقسیم شود یا روی یک پا بیشتر باشد تا بتوانید ژست خاصی بگیرید. در ژست‌های معمولی، وزن را روی یک پا نیندازید چرا که حالت عکس را غیر عادی می‌کند.

انتقال مفاهیم با چشمان در عکس

حتی اگر حالت بدن صحیح باشد اما چشم‌ها با مخاطب ارتباط نگیرند، مفاهیم عکس منتقل نمی‌شوند. شما باید بتوانید با چشمان خود با مخاطب سخن بگویید.

چگونه ژست بگیریم؟ آموزش ژست گرفتن برای عکس‌های حرفه‌ای

مقاله مرتبط: چگونه ژست بگیریم؟ آموزش ژست گرفتن برای عکس‌های حرفه‌ای

نکات ویژه برای داشتن بهترین ژست عکاسی

با رعایت چند نکته ساده اما مؤثر زیر می‌توانید بهترین ژست‌های عکاسی را بسته به سوژه و موقعیت انتخاب کنید.

  • از اکسسوار متناسب با ژست عکاسی استفاده کنید.
  • عنصر نور را در بهتر دیده شدن ژست نادیده نگیرید.
  • ژست را حتما متناسب با چهره و استایل سوژه انتخاب کنید.
  • ژست باید با لوکیشن متناسب باشد.
  • از ژست‌های خلاقانه و جدید به جای ژست‌های قدیمی و تکراری استفاده کنید.
  • این نکته را از یاد نبرید که ژست‌های دخترانه و پسرانه با هم تفاوت دارند.
  • در آموزش و تمرین ژست صبور باشید و حالات مختلف را امتحان کنید.

سخن پایانی

ژست عکاسی، انتقال‌دهنده پیام و احساس عکس به مخاطب است، بنابراین باید در انتخاب آن دقت کنید. ژست باید متناسب با موقعیت و لوکیشن عکاسی گرفته شود. مثلا ژست‌ها برای خانم‌ها، آقایان، مادران باردار، مدل‌ها، عکاسی در آتلیه و فضای باز و غیره با هم تفاوت دارند. امیدواریم نکاتی که در این مطلب گفته شد به شما در انتخاب درست ژست عکس‌هایتان کمک کند. اگر شما هم ایده جالبی برای گرفتن ژست‌های خلاقانه عکاسی دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ستاره روزبهانی

نویسنده : ستاره روزبهانی

عکاسی، زبان من برای بیان دنیای شاد و پرنشاطم است.

4 دیدگاه
  • شاکری گفت:

    سلام وقت بخیر
    من عکاسی رو تازه شروع کردم ایده ها برام کاربردی بود ممنون از شما

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      سلام سپاس از حسن توجه شما دوست عزیز نوررنگاری 🌹🙏

  • بهرامپور گفت:

    درود
    ایده های ژست عکاسی بسیار عالی بودن ممنون از تیم خوب نورنگار

    • پشتیبان نورنگار گفت:

      درود دوست عزیز ممنون از حسن توجه شما 🌹🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *