دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

هفته گذشته در دنیای عکاسی چه گذشت؟

اخبار عکاسی
هفته گذشته در دنیای عکاسی چه گذشت؟

در هفته گذشته میلادی، اتفاق‌های جالبی در دنیای عکاسی و دوربین‌های حرفه‌ای افتادند که ما اغلب آن‌ها را در وب‌سایت نورنگار به اطلاع شما رساندیم. ممکن است از برخی از آن‌ها با خبر شده یا بعضی از آن‌ها را هم از دست داده باشید. ما معمولاً در مجله نورنگار، اتفاق‌های مهم را پوشش می‌دهیم، اما بعضی از خبرهای عکاسی و فیلم‌برداری هم هستند که ممکن است در هیاهوی دنیای دیجیتال از آن‌ها بی‌خبر مانده باشید. در این مقاله به شکلی خلاصه درباره این اتفاقات صحبت می‌کنیم.

 

بوکه خاص با لنز‌های Petzval برای دوربین‌های حرفه‌ای فول‌فریم

 

 

دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه به دلیل کیفیت و قیمت بالایی که دارند، معمولاً به عنوان دوربین‌های حرفه‌ای فعالیت‌های تجاری مانند عکاسی عروسی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما شاید لنز‌ جدیدی که Lomography برای این دوربین‌ها تولید کرده است، نظر شما را نسبت به عملکرد آن‌ها تغییر دهد. لنز جدید Petzval 55mm f/1.7 نخستین لنز از سری لنز‌های هنری یا Petzval Art این شرکت است که برای این دوربین‌ها تولید می‌شود. این لنز علاوه بر فاصله کانونی نرمال 55mm و دیافراگم باز f/1.7 یکی از بهترین لنز‌ها برای ایجاد جلوه‌های تصویری خاص روی عکس و پس زمینه آن است. عکس‌هایی که با این مدل لنز‌ها می‌گیرند، زمینه‌هایی شبیه به نقاشی دارند و حال و هوای خاص و نوستالژی قدیمی عکس‌های آنالوگ را شبیه سازی می‌کنند.

 

علاوه بر این، لنز Petzval 55mm f/1.7 دارای یک شکاف روی بدنه هم هست که می‌توانید صفحات مختلف با شکل‌های گوناگون را در آن قرار دهید تا بوکه‌ای که توسط این لنز ایجاد می‌شود، شکل‌هایی جذاب‌تر از دایره‌های ساده به خود بگیرد. شکل‌های ستاره‌ای، دانه‌های برف یا قلب، از صفحات شکل‌داری هستند که همراه با این لنز می‌بینید. هر چند که بدون این صفحات هم بوکه‌ای که با این لنز ایجاد می‌شود شبیه به هیچ لنز دیگری نیست و تاثیری متفاوت روی عکس‌های شما می‌گذارد. این لنز که هفته پیش با قیمت حدود 400 معرفی شد و از ماه آینده برای دوربین‌های سونی E، کانن R و نیکون Z وارد بازار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : انتخابی مناسب برای عکاسی عروسی و پرتره

 

مونالیزا با شما حرف می‌زند

 

هوش مصنوعی سامسونگ

 

سامسونگ طرحی را معرفی کرده که به موجب آن، کاربران می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی دوربین‌های عادی موبایل، تصاویر ثابت را به حرکت درآورند. به این ترتیب که کافیست یک عکس از چهره یک شخص (یا تصویر ثابت) بگیرند و این هوش مصنوعی می‌تواند با حرکت دادن بخش‌های مختلف چهره، این صورت را به تحرک و گفتگو وادار کند. در ویدئوی تبلیغاتی که درباره این قابلیت منتشر شده است، می‌بینیم که چهره نقاشی‌های مشهور مانند مونالیزا، یا افراد مشهور مانند سالوادور دالی، با دقت نسبتاً بالایی به حرکت درآمده و جملاتی را بازگو می‌کنند. این ویدئو‌ها بسیار واقعی هستند و دستکم در ویدئو‌هایی که رزولوشن پایینی دارند، اصلاً نمی‌توان آن‌ها را از واقعیت تمیز داد.

 

احتمالاً با ورود این قابلیت به موبایل‌های جدید، به زودی در شبکه‌های اجتماعی حرف‌ها و جملاتی را از دهان بسیاری از بزرگان می‌شنویم که احتمالاً یا درباره آن‌ها اصلاً نظری نداده‌اند یا هرگز آنقدر زنده نبودند که درباره آن موضوع بدانند! دوربین‌های موبایل، به دلیل تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های عامه‌پسند مانند همین، در حال تنگ کردن بازار دوربین‌های عکاسی هستند و بسیاری از کاربران را به سمت خود کشیده‌اند. بنابراین بی‌دلیل نیست که کاربران عمومی، امکانات این دوربین‌ها را بر کیفیت آن‌ها ترجیح می‌دهند و تا این اندازه جذب دوربین‌های موبایل شده‌اند.

 

دوربین ضد آب جدی الیمپوس

 

هفته پیش، شرکت الیمپوس یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های ضد آب خود و البته یکی از بهترین دوربین‌های این رده را آپدیت کرد. دوربین TG-6 الیمپوس، به طور رسمی جایگزین TG-5 شد تا با امکاناتی که برای عکاسی و فیلم‌برداری ماکرو به آن اضافه شده، همچنان یکی از بهترین دوربین‌های این رده باشد. البته طراحی این دوربین، با مدل قبلی‌اش چندان تفاوتی نکرده است، اما نمایشگر آن با رزولوشن 1.04 میلیون نقطه‌ای، بسیار باکیفیت‌تر از رزولوشن 460 هزار در مدل قبلی‌اش است. این دوربین می‌تواند تا عمق 15 متر زیر آب به راحتی کار کند و در مقابل سقوط از ارتفاع 2.4 متر هم به خوبی مقاوم است. هر چند بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز هم در هنگام سقوط ممکن است نمایشگر LCD آن خط بیفتد که برای یک دوربین ضد ضربه، جالب نیست. همچنین مقاومت در برابر فشار تا 100 کیلوگرم و مقاومت در برابر سرما تا 10 درجه زیر صفر هم از مشخصات دیگر این دوربین مقاوم است.

 

الیمپوس یک پوشش ضد انعکاسی نیز روی عدسی و حسگر این دوربین اضافه کرده است تا در شرایط نوری خاصی که در زیر آب، یا در کوهستان‌های برفی که بازتاب نور زیاد است وجود دارد، بتوانید عکس‌هایی با حداقل فلر یا بازتاب نور در عکس را ثبت کنید. نهایتاً اینکه تمامی امکانات لازم در عکاسی سفری، مانند قطب‌نما، دماسنج، فشارسنج، شتاب‌سنج، GPS در این دوربین دیده می‌شود و همچنین امکان دنبال کردن موقعیت با استفاده از نرم‌افزاری که مخصوص کار با همین دوربین برای تلفن‌های همراه ارائه می‌شود.
این دوربین به زودی با قیمت 500 دلار وارد بازار خواهد شد.

 

هیولایی به نام فوجی GFX 100

 

دوربین قطع متوسط فوجی

 

در حالی که دوربین‌های فول فریم بدون آینه در حال فتح بازار هستند فوجی آمده است تا با دوربین Fujifilm GFX 100 بازار‌های عکاسی حرفه‌ای را از آن خود کند. این دوربین که همانند دوربین‌های بدون آینه سونی و کانن و نیکون، بدون آینه طراحی شده است، با مانت و حسگری بسیار بزرگ‌تر، توانایی عکاسی با رزولوشن 102 مگاپیکسل را دارد. اندازه حسگر این دوربین که از تکنولوژی BSI-CMOS استفاده می‌کند دقیقاً برابر 44x33mm است و یک حسگر قطع متوسط به شمار می‌آید. فوجی برای خوانش اطلاعات از روی این حسگر، مجبور به استفاده از هار پردازشگر X-Processor 4 شده است تا بتواند فایل‌های خام آن را که Dynamic Range برابر 16-bit دارند، پردازش کند. نکته جالب‌تر، استفاده از لرزشگیر داخلی روی حسگری به این بزرگی است. (کاری که هنوز کانن روی حسگر‌های فول‌فریم دوربین‌های بدون آینه خودش انجام نداده است) لرزشگیر این دوربین، می‌تواند تا 5.5 استاپ لرزش را در 5 محور خنثی کند که امکان عکاسی روی دست در نور خیلی کم را به کاربر می‌دهد. این حسگر ساخت سونی و مدل Sony IMX 461 است.

 

دوربین‌های مدیوم فرمت، معمولاً در اندازه‌های بسیار بزرگ طراحی می‌شوند، اما تصاویر مقایسه‌ای که از این دوربین جدید منتشر شده نشان می‌دهد که اندازه بدنه آن تقریباً در حد و اندازه دوربین‌های DSLR نیکون و کانن، مانند D850 نیکون یا EOS 1D X Mark II است. دوربین Fuji GFX 100 تنها 1.4 کیلوگرم وزن دارد و این وزن شامل گریپ باطری روی خود دوربین نیز می‌شود! باطری‌های این دوربین می‌توانند با هر بار شارژ، تا 800 شات عکس بگیرند و این تصاویر را روی دو کارت حافظه SD با امکان پشتیبانی از UHS-II ذخیره کنند.

 

اما امکانات پیشرفته این دوربین، تنها مختص به عکاسی نمی‌شود و قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 4K، منظره‌یاب الکترونیکی با رزولوشن بی‌نظیر 5.76 میلیون نقطه، صفحه نمایش LCD با رزولوشن 2.36 میلیون نقطه‌ای، تعداد نقطه فوکوس 3.76 میلیون نقطه!! که تمامی سطح حسگر را پوشش می‌دهند (همگی از نوع تشخیص فاز) و تمامی ورودی و خروجی‌های هدفون و میکروفون و HDMI و USB-C و امکاناتی از این دست، این دوربین را به یک شاهکار تمام عیار مبدل می‌کند.

این دوربین از ماه آینده با قیمت 10 هزار دلار در بازار خواهد بود.

 

تریگر Godox X2-T معرفی شد

 

شرکت چینی Godox یکی از قوی‌ترین شرکت‌های دنیا در زمینه تجهیزات نورپردازی به شمار می‌رود. اتفاقاً همین چند هفته پیش، یک معرفی نسبتاً کامل درباره این تجهیزات و انواع قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها برای عکاسان حرفه‌ای در وب‌سایت نورنگار منتشر شد. این شرکت در هفته گذشته، یکی از محصولات بسیار مهم خود را آپدیت کرد. تریگر Godox X2-T که مدل به روز شده‌ای از X1-T این شرکت است، با قابلیت‌های جالب و پیشرفته‌ای به روز شد که از آن جمله امکان ارتباط بی‌سیم بلوتوثی است تا بتوانید نور فلاش‌ها را از راه دور و توسط نرم‌افزار مخصوصی که برای تلفن‌های همراه ارائه شده است، تغییر دهید.

 

فرستنده Godox X2-T هم مانند مدل قبلی، دارای دکمه‌هایی برای تنظیم و تغییر شدت نور از راه دور است. اما از جمله تغییرات مهم در این فرستنده، طراحی دکمه‌های جداگانه برای تنظیم تریگر روی گروه‌ها و کانال‌های مختلف است. به این ترتیب، می‌توانید خیلی سریع‌تر از قبل، تنظیمات فلاش‌هایی را که از راه دور کنترل می‌کنید، به سرعت تغییر داده و آن‌ها را روی گروه‌های مختلف قرار دهید. همچنین دکمه Dial یا چرخان این تریگر هم روی لبه پایینی سمت چپ دستگاه قرار گرفته. به این ترتیب، کنترل و تغییر آن خیلی ساده‌تر از مدل قبلی است. البته رابط کاربری تریگر هم ساده‌تر شده است و اگر تازه می‌خواهید کار با آن را آغاز کنید، خیلی راحت‌تر می‌توانید فلاش‌های مورد نظرتان را در 32 کانال مختلف پیدا کنید و تنظیمات شدت نور را روی کانال ارتباطی 2.4 GHz تا برد 100 متر، تغییر دهید.

 

شرکت Godox این تریگر جدید را برای همه دوربین‌های کانن، نیکون، سونی، فوجی، الیمپوس و پاناسونیک و پنتاکس و تمامی فلاش‌های TTL هماهنگ با آن‌ها ارائه کرده است. قیمت این محصول هنوز اعلام نشده است، اما به زودی می‌توانید مشخصات کامل و قیمت آن را روی وب‌سایت نورنگار مشاهده کنید.

 

بیشتر بخوانید : بررسی رادیو فلاش های X1 گوداکس

 

با خیال راحت پرواز کنید

 

تجهیزات جدید dji

 

هفته پیش، شرکت DJI خبر خوبی را برای مسافران پرواز‌های هوایی و همچنین اپراتور‌های تجهیزات پرنده این شرکت اعلام کرد. براساس اطلاعیه این شرکت، تا سال 2020، تمامی تجهیزات پرتره این شرکت که وزنی بیشتر از 250 گرم دارند، به نوعی تکنولوژی خاص به نام AirSense مجهز می‌شوند که می‌تواند نزدیک شدن پهپاد به خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و همچنین خطوط تردد هواپیماها و هلی‌کوپتر‌ها را شناسایی و اعلام کند. به این ترتیب، کسانی که با این وسیله‌ها کار می‌کنند می‌توانند مطمئن شوند که پهپاد‌هایشان به طور اتفاقی نزدیک این مسیر‌های هوایی نمی‌شوند.

البته برخی از پهپاد‌های این شرکت مانند مدل Matrice همین الان هم به این قابلیت مجهز هستند، اما DJI اعلام کرد که قابلیت AirSense را به همه محصولات محبوب خودش می‌دهد و احتمالاً برخی از مدل‌های قدیمی‌تر هم با به روز رسانی دارای این قابلیت خواهند شد. هنوز به روزرسانی برای هیچ کدام از محصولات این شرکت ارائه نشده است، اما به محض معرفی فایل آپدیت، در مجله نورنگار می‌توانید در این باره مطلع شوید.

 

لنز جدید Voigtländer  برای دوربین‌های سونی E مانت

 

هفته پیش شرکت Voigtländer  لنز Voigtländer Nokton 21mm F1.4 Aspherical  را برای دوربین‌های سونی فول‌فریم بدون آینه یا مانت E معرفی کرد. این شرکت یکی از معروف‌ترین سازندگان لنز‌های حرفه‌ای Manual برای دوربین‌های مختلف است، اما درباره این لنز اعلام کرده که لنز واید 21mm جدید، با کنتاکت‌های کافی برای انتقال اطلاعات لنز به دوربین عرضه می‌شود و بنابراین می‌توانیم اطلاعات عکس‌برداری با آن را در Exif عکس‌های دوربین‌های سونی ببینیم. با این توصیف می‌دانیم که نه تنها لرزشگیر دوربین‌های سونی می‌تواند همراه با این لنز فعال باشد، بلکه اطلاعات مربوط به فوکوس دستی هم بلافاصله با تغییر رینگ فوکوس دستی لنز فعال شده و دوربین از زوم مخصوص فوکوس دستی برای فوکوس بهتر استفاده می‌کند.

شرکت Voigtländer  در این لنز از 13 عدسی در 11 گروه استفاده کرده و دیافراگم آن از 12 پره تشکیل شده است. لنز Voigtländer Nokton 21mm F1.4 Aspherical  با ابعاد 70.5mm x 79.5mm وزنی برابر 560 گرم دارد و دهانه آن نیز از پره 62mm استفاده می‌کند. این لنز با قیمتی حدود 1500 دلار عرضه خواهد شد.

 

یک سه پایه اعجاب آور از Peak Design

 

به نظر می‌رسید دنیای سه پایه‌های عکاسی با آلیاژ‌های کربنی و سبک وزن، دیگر جایی برای تغییرات وسیع نداشته باشد. اما شرکت Peak Design با سه پایه مسافرتی جدیدی که طراحی کرده است، نشان داد که هنوز هم خلاقیت می‌تواند حرف اول را در طراحی بزند. این شرکت محصولی را ارائه کرده است که به گفته خودش، 11 سال برای طراحی آن وقت صرف شده است تا هر انچه تا امروز طراحی شده بود را کنار زده و ساختاری کاملا نوین برای این وسیله پر کاربرد طراحی شود.

 

سه پایه مسافرتی Peak Design به گونه‌ای طراحی شده که وقتی آن را می‌بندید، تقریباً هیچ فضای خالی در میان آن باقی نمی‌ماند. تمام فضاهای خالی و اضافی در این سه‌پایه مورد استفاده قار گرفته تا یکی از قوی‌ترین سه‌پایه‌های جهان، با کوچک‌ترین ابعاد ممکن ساخته شود.

 

پایه‌های این سه پایه بلافاصله با هم باز و بسته می‌شود و هد آن نیز به گونه‌ای طراحی شده که هنگام جمع شدن سه‌پایه در داخل پایه‌ها قرار می‌گیرد. به همین علت هم قطر این سه‌پایه‌ در حالت بسته شده کمتر از قطر یک بطری آب می‌شود. به همین دلیل هم وزن مدل آلومینیومی و کربنی این سه‌پایه به ترتیب برابر 1554 گرم و 1210 گرم شده است و قطر بسته شده است سه‌پایه تنها 6.35 سانتی‌متر است. شاید تا بحال سه‌پایه‌های مختلفی را با این وزن دیده باشید. اما نباید فراموش کنید که این سه‌پایه حرفه‌ای می‌تواند تا 9 کیلوگرم وزن را تحمل کند که از این لحاظ در رده سه‌پایه‌های رده بالا قرار می‌گیرد. نسخه آلومینیومی و کربنی به ترتیب 289 و 479 دلار قیمت دارند و از دسامبر 2019 وارد بازار می‌شوند.

 

گوشی موبایل با دوربین اختصاصی عکاسی ماکرو

 

هفته پیش زیر برند Honor از شرکت هواوی که موبایل‌های هوشمند خوبی را تاکنون به بازار ارائه کرده است، گوشی جدید و پرچم‌دار Honor 20 Pro را معرفی کرد. این نخستین گوشی دنیاست که دوربین اصلی آن با دیافراگم f/1.4 عرضه می‌شود. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هم تأثیر خوبی روی محوشدگی پس زمینه و بوکه عکس‌ها بگذارد و هم اینکه بتواند در نور کم عکس‌های بهتری بگیرد. اما امکانات عکاسی این دوربین، منحصر به همین تغییر مهم نیست. گوشی Honor 20 Pro نخستین گوشی دنیاست که یک دوربین جداگانه برای عکاسی ماکرو روی آن نصب شده است. این دوربین، که یکی از چهار دوربین این گوشی است، می‌تواند با حسگر 2 مگاپیکسلی خودش از سوژه‌های کوچک، با فاصله‌ای به نزدیکی 4 سانتی‌متر عکس بگیرد. توجه داشته باشید که معمولاً در فواصل نزدیک‌تر از این، سایه خود گوشی ممکن است برای عکاسی از نزدیک مشکل ایجاد کند. بنابراین می‌توانید به راحتی با لنز ماکرو این دوربین، سوژه‌های خیلی ریز را برای شبکه‌های اجتماعی و اشتراک گذاری روی اینترنت عکاسی کنید.

 

دوربین اصلی این گوشی که دیافراگم f/1.4 دارد هم از ماژول حسگر 48 مگاپیکسلی سونی IMX586  استفاده می‌کند. این حسگر هم از تکنولوژی Quad-Bayer  استفاده می‌کند که در نور کم با ترکیب سلول‌های کنار هم، می‌تواند یک تصویر با رزولوشن ترکیبی 12 مگاپیکسلی و نویز بسیار کم را تولید کند. این ترکیب و همچنین لرزشگیر اپتیکال موجود روی این دوربین، یکی از بهترین دوربین‌های موبایل را برای عکاسی در شب پدید می‌آورند.
دو دوربین دیگر این گوشی، یکی برای عکاسی تله با فاصله کانونی معادل 80mm و دارای دیافراگم f/2.4 (همراه با لرزشگیر اپتیکال) و دیگری دارای یک حسگر 16 مگاپیکسلی با حسگر 16 مگاپیکسلی و لنز واید با زاویه دید 117 درجه و دیافراگم f/2.2 هستند.

 

به زودی درباره گوشی Honor 20 Pro در وب‌سایت نورنگار بیشتر خواهید خواند. این گوشی 670 دلار قیمت گذاری شده است.

 

این‌ها خبرهایی بودند که در هفته گذشته میلادی منتشر شدند و حدس زدیم ممکن است برایتان جالب باشد. تا هفته آینده بررسی‌ها، آموزش‌ها و مطالب جالب و خواندنی از صنعت عکاسی را در مجله نورنگار دنبال کنید.

 

نویسنده : نورنگار - آ.ف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *