021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

آشنایی با CFast، فرمت جدید ذخیره اطلاعات

آشنایی با CFast، فرمت جدید ذخیره اطلاعات

اکنون دیگر بیشتر دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار از کارت‌های حافظه محبوب SD استفاده می کنند. دلیل این محبوبیت را می‌توان در اندازه کوچک، ظرفیت‌های بالا و قیمت نسبتا پایین آنها جستجو کرد. اما کارت sd همیشه هم ابزار مناسبی برای ذخیره اطلاعات نیست ، زیرا اگرچه این کارت‌ها با سرعت‌های مختلفی در بازار موجود است، اما گاهی اوقات نمی‌تواند جوابگوی سرعت بالای دوربین‌ها در ثبت اطلاعات باشند. به ویژه زمان‌هایی که نیاز به ظرفیت‌های بالاتر و سرعت بیشتر برای ضبط 4K یا عکس‌برداری پی‌درپی در دوربین‌های حرفه‌ای مانند EOS 1Dx Mark II دارید. به همین دلیل است که کارت حافظه cfast نیز وارد میدان شده است.

نیاز به کارت‌هایی با ظرفیت بالاتر

اگر در عکسبرداری، تصاویر با کیفیت بسیار بالایی را ثبت می کنید یا از فرمت 4K که حجم بسیار زیادی از کارت حافظه را در مدت کمی پر می‌کند، استفاده می‌کنید، شما نیاز به یک حافظه فلش خواهید داشت که نه تنها ظرفیت بالاتری داشته باشد، بلکه دارای سرعت نوشتن سریعتری نیز باشد. در حالیکه کارت‌های SD ممتازی برای رسیدن به این هدف برای عکاسان تولید شده است، اما هنوز برای گرفتن عکس‌ها و ویدئوهای خلاقانه نیاز به استفاده از کارت‌هایی سریعتر از حافظه های SD است.
اما برای آنکه بیشتر با هدف این مقاله آشنا شوید، می بایست کمی به عقب برگردیم و کمی در مورد کارت های حافظه Compact Flash یا به اختصار CF صحبت کنیم. اگر از گذشته عکاسی دیجیتال می‌کنید حتما این افتخار را داشته‌‌اید که یک Digicam داشته باشید. حتما به یاد دارید که این نوع دوربین ها از یک حافظه مربعی‌شکل که بزرگ‌تر، سریعتر و البته گران‌تر از کارت‌های SD بودند، استفاده می‌کردند که Compact Flash نام داشتند. هر چند که کارت های CF نتوانستند به طور کامل برنده رقابت در برابر کارت‌های کوچکتر SD باشند، با این حال به طور کامل نیز ناپدید نشدند.
سپس، زمانی که رقابت علیه سلطه کارت‌های حافظه SD بالا گرفت، مهندسان الکترونیک اقدام به ایده گرفتن (و البته نه کپی کامل) از ویژگی‌های Compact Flash کرده و کارت حافظه cfast را تولید نمودند.
مزیت عمده کارت حافظه cfast در مقابل مدل های دیگر حافظه های فلش این است که از ارتباط باس داده SATA)Serial ATA)، درست مشابه با آنچه که رایانه های شخصی استفاده می‌کنند، بهره می برند. Compact Flash اصلی از ارتباط PATA )Parallel ATA)، درست مانند اآچه که در رایانه های دهه 90 میلادی وجود داشت، استفاده می کرد.

عملکرد کارت حافظه cfast

کارت حافظه cfast می تواند اطلاعات را با سرعت حدود 600 مگابایت در ثانیه انتقال دهد، درست همانند حافظه های سطح بالای SSD که اکنون در لپ تاپ ها بسیار محبوب شده اند. این سرعت بالا، کارت حافظه cfast را برای فیلمبرداری 4K و دیگر فعالیت هایی که نیاز به پهنای باند زیاد دارند، ایده آل می کند. به ویژه اگر این را با سرعت بهترین کارت های حافظه SD تولید شده مقایسه کنیم که سرعتشان از نصف سرعت CFast نیز کمتر است، پی به ارزش آن خواهیم برد.
حتی خط اتصال کارت های CFast نیز در زمانی که دیگر نیاز به کارت ندارید به درد می خورند. برای اینکه این کارت ها از باس داده SATA استفاده می کنند و این خط ارتباطی با حافظه های پرسرعت SSD سازگار است. اما این چه فایده ای دارد؟ فرض کنید یک شخص حرفه ای سیستم C-Box خریداری کرده باشد. این کار به فیلمبردارهای پیشرفته امکان می دهد تا به صورت مستقیم روی حافظه SSD ضبط کنند و دیگر نگران فضای باقیمانده در کارت حافظه خود نباشند، به علاوه سرعت نوشتن بسیار بالایی نیز دارد.
کارت های CFast اکثرا در دو مدل دسته بندی می شوند: Type I و Type II. تنها یک تفاوت فیزیکی مهم بین این دو مدل وجود دارد. Type I، 3.3 میلی‌متر و Type II ، 5 میلی‌متر ضخامت دارد. برق مورد نیاز برای این دو نیز، تفاوت بسیار اندکی دارد.

آیا خرید کارت‌های CFast ارزش هزینه کردن دارد؟

ممکن است هراس داشته باشید که این فناوری هم سرنوشتی مشابه با سیستم های قدیمی Betamax یا HD DVD داشته باشد. باید گفت که امروزه در جهان نبردی در سطح بالای ذخیره اطلاعات برای ذخیره عکس ها و فیلم ها میان CFast و XQD وجود دارد. تکنولوژی XQD حتی از باس داده سریعتر PCI Express استفاده کرده و قول ظرفیت 2 ترابایتی را بر روی یک کارت حافظه داده است. اگر هنوز سردرگم هستید باید بگوییم که کارت های حافظه SD و micro SD نیز به راحتی صحنه رقابت را ترک نخواهند کرد. هر چند سال یک بار تغییراتی در ظرفیت و سرعت این کارت ها نیز دیده می شود و باید گفت که حتی بعضی حافظه های جدید SATA SSD نیز تولید شده اند که در بعضی از دوربین های دیجیتال استفاده می شوند.
پس، باید گفت که تا این لحظه نمی توان اظهار کرد که کدام یک از فرمت های ذخیره اطلاعات در آینده فراگیر خواهد شد، اما یک چیز مشخص است. نرخ انتقال اطلاعات همواره در حال بهبود یافتن خواهد بود و شرکت ها نیز سعی خواهند کرد حافظه ها را کوچک تر سازند. اما در مورد هزینه، امیدواریم قیمت حافظه ها نیز کاهش باید!

محصولاتی که از کارت های CFast 2.0 استفاده می کنند

در هنگام نوشتن این مقاله، تنها یک محصول وجود دارد که از کارت های CFast 2.0 استفاده می کند،: دوربین Arri Amira. نرخ فریم گفته شده برای این دوربین در حدود 200 فریم در ثانیه است. همچنین مبدل CFast 2.0 برای دوربین Alexa/XT نیز در حال تولید است. شرکت Blackmagic Design و Canon نیز اعلام کرده اند که در دوربین های خود از از این کارت های پرسرعت استفاده خواهند کرد.

قیمت

با حدود 690 دلار می توانید یک کارت حافظه پرسرعت CFast 2.0 با ظرفیت 256GB خریداری کنید. کارت XQD با این ظرفیت در بازار وجود ندارد، ولی نمونه 64GB آن در حدود 140 دلار قیمت دارد. حافظه SSD با ظرفیت 256GB نیز در دسترس است، ولی قیمت آن در مقایسه با کارت CFast 2.0 ارزان تر است و خرید آن تنها 150 دلار برای شما هزینه خواهد داشت. پس در حال حاضر می توان گفت سردرگمی زیادی برای خرید حافظه مناسب در میان حافظه‌های مختلف با کارایی یکسان وجود دارد. همچنین شرکت‌های تولید کننده دوربین نیز به دنبال استفاده از مناسب ترین حافظه در تولیدات خود خواهند بود.

نتیجه گیری

برای فیلمبردارانی که نیاز به گرفتن ویدئوهایی با کیفیت و جزئیات بیشتر دارند، نیاز به استفاده از کارت های حافظه، با سرعت و ظرفیت بیشتر بسیار حیاتی است. مسلما در این نبرد کارت های حافظه SD شکست خواهند خورد، اما هنوز هم بسیار زود است که فکر کنیم کارت های CFast 2.0 برنده آن هستند یا نه. پس باید کمی صبر کنیم و ببینیم کدام یک از این کارت ها بیشتر از دیگران محبوب خواهد شد.

در مطالب قبلی درباره کارت‌حافظه‌ها صحبت کردیم، برای خواندن این مطالب به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

[porto_content_box]

آنچه باید درباره کارت‌های حافظه بدانید.

برای انتخاب یک کارت‌ حافظه مناسب به چه چیزی توجه کنید.

[/porto_content_box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *