021-7356

از قوی‌ترین منبع نور به صورت رایگان استفاده کنید

از قوی‌ترین منبع نور به صورت رایگان استفاده کنید

بسیاری از عکاس‌ها که تازه شروع به کار کرده‌اند، ممکن است پول زیادی نداشته باشند که بخواهند برای نورپردازی و منابع نوری مختلف خرج کنند. امروزه که بیشتر افراد مصرف‌کننده هستند، یک تصور ثابت وجود دارد که باید آخرین و بهترین تجهیزات نورپردازی را داشته باشید تا بتوانید عکس‌های زیبایی بگیرید. با این حال خود من، بهترین کارهایی که انجام داده‌ام وقتی بوده که منابع محدودی داشتم زیرا مجبور بوده‌ام که این مشکلات را با یک روش خلاقانه رفع کنم. بارق‌ها یکی از چیزهایی هستند که همیشه حس می‌کنم باید داشته باشم. البته حساب بانکی‌ام خیلی با این موضوع موافق نیست. به همین دلیل به جای تمرکز بر روی چیزهایی که ندارم، باید بر روی چیزهایی که دارم تمرکز کنم. در همه خانه‌ها یک پنجره وجود دارد ولی در اغلب مواقع نادیده گرفته می‌شود. حقیقت این است که می‌توانید پرتره‌های زیبا و تاثیرگذاری را فقط با استفاده از پنجره به عنوان منبع نور اصلی بگیرید. همان‌طور که گفتم، بهترین نکته در مورد این منبع نور، این است که کاملا رایگان می‌باشد.

قبل از اینکه راجع به این صحبت کنیم که چه چیزی نور پنجره را تبدیل به نور موردعلاقه من برای نورپردازی عکاسی کرده است، بیایید نگاهی به فرصت‌هایی بیاندازیم که با استفاده از نور پنجره می‌توانید به دست بیاورید.

دو نوع نور: سخت و نرم

نور نرم

قبل از اینکه دوربین عکاسی خودتان را روبروی پنجره تنظیم کنید، بهتر است که رفتارها و عملکرد این نوع نور را بشناسید. من دوست دارم خروجی نور پنجره را در دو بخش مختلف دسته‌بندی کنم. این نور می‌تواند سخت و جهت دار باشد یا نرم و مساوی.

[relatedpost post=”78322″]

نور نرم

به عنوان یک عکاس پرتره، همیشه به دنبال نورهای نرم هستم. در سبک خودم، به دلیل اینکه نور نرم ویژگی‌های سوژه را برجسته می‌کند، همیشه ترجیح می‌دهم از آن استفاده کنم. نور نرم مانند یک سافت‌باکس  صورت سوژه را بدون سایه انداختن روشن می‌کند. حتی در برخی مواقع پنجره نسبت به یک تعدیل‌کننده نور عملکرد بهتر و نرم‌تری دارد. هنگامی که من شروع به عکاسی کردم، تنها تجهیزاتی که داشتم، یک دوربین، پنجره و یک تشک مشکی برای نورپردازی عکاسی بود.

 

K,VK'HV

من در تمام طول روز عکاسی می‌کردم و بررسی می‌کردم که چه زمانی چشم‌نوازترین نور را داشت. با این تمرین متوجه شدم که می‌توانم در هر زمانی از روز نور نرم داشته باشم. من مدل را پشت پنجره قرار می‌دادم و اجازه می‌دادم که نور وارد اتاق شود و به آرامی تمام صورت سوژه را در بر بگیرد. این نوع نورپردازی عکاسی تسهیل کننده چندین پروژه عکاسی شخصی بود که در آن‌ها فقط از پس‌زمینه سیاه و سفید و نور خورشید استفاده می‌کردم.

نور نرم

 

مطالعه بیشتر: گرفتن تصاویر بی‌نظیر در فضاهای کوچک

نور سخت

برای هرچیزی یک زمان و مکان وجود دارد؛ نور سخت نیز یکی از این چیزهاست. اصولا نوری که به صورت مستقیم توسط خورشید به چیزی می‌تابد به عنوان نور سخت دسته‌بندی می‌شود و سایه‌های خشنی را تولید می‌کند. احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که در میانه روز اقدام به عکاسی کرده باشید و متوجه شده باشید که خورشید در وسط آسمان است. معمولا این نور باعث می‌شود سایه‌های سختی در زیر چشم‌های سوژه به وجود بیاید. برای اینکه بتوانید با نور سخت کار کنید و آن را زیبا جلوه بدهید، تکنیکی وجود دارد که می‌تواند خیلی کاربردی باشد: دست خودتان را روبروی آفتاب قرار دهید و آن را به صورت 30درجه بچرخانید. با این روش می‌توانید ببینید که سایه‌ها چگونه برروی دست شما تشکیل می‌شوند. سپس سوژه خودتان را به چپ و راست حرکت دهید تا یک مثلث نور در یک طرف صورت آن‌ها تشکیل شود. این روش نوری مانند نور موجود در عکس‌های رامبرانت را برای شما به ارمغان می‌آورد. در صورتی که بدانید چگونه با نور سخت کار کنید، می توانید زیباترین عکس‌های ممکن را بگیرید.

نوری که به صورت مستقیم توسط خورشید به چیزی می‌تابد به عنوان نور سخت دسته‌بندی می‌شود و سایه‌های خشنی را تولید می‌کند.

نورپردازی آتلیه

چگونه از نور پنجره استفاده کنیم

هنگامی که می‌خواهم عکس خودم را تنظیم کنم، به این فکر می‌کنم که چطور می‌توانم از نور برای گرفتن بهترین نتیجه در نورپردازی عکاسی استفاده کنم. در اینجا می‌خواهم روش‌‌‌های محبوب خودم را برای استفاده از نور پنجره به شما معرفی کنم.

[relatedpost post=”82324″]

استفاده از فلاگ

بسته به صحنه و یا تجهیزات شما، استفاده از پنجره به عنوان منبع نور اصلی خیلی وسوسه برانگیز است. هنگامی که از نور پنجره به عنوان منبع اصلی نور استفاده می‌کنید، نور به کل صحنه تابیده می‌شود. در برخی موارد ممکن است این همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید ولی در موارد دیگر عکاس دوست دارد کنترل بیشتری روی نور داشته باشد. در اینجا استفاده از فلاگ ضروری می‌شود. در واقع فلاگ هرچیزی است که ب‌تواند نور را بلاک کند. می‌توانید از یک هسته فومی استفاده کنید، پرده‌ها را تا نصفه ببندید و یا از یک ملحفه مشکی استفاده کنید. فلاگ‌ها برای کنترل پراکندگی سایه استفاده می‌شوند ولی می‌توانید از آن‌ها برای کنترل نورهم استفاده کنید.

فلاگ تجهیزات نورپردازی

استفاده از رفلکتورها

بازتابنده‌ یا رفلکتور در همه شکل و ابعادی عرضه می‌شود ولی رفلکتور 60 اینچی 5 در 1، به دلیل تطبیق‌پذیری بالایی که دارد بازتابنده موردعلاقه من است. نور طبیعی خیلی پراکنده است و همیشه نوسان دارد. از طرفی بازتابنده‌ها عملکردهایی دارند که استفاده زیادی از آنها نمی‌شود. بازتابنده می‌تواند هرچیزی باشد که نور را بازتاب می‌کند: یک دیوار سفید، یک تکه کاغذ سفید، پس زمینه سفید و غیره. یکی از روش‌های استفاده از بازتابنده که علاقه زیادی به آن دارم، استفاده از آن به عنوان نور کمکی برای پرکردن سایه‌ها است.

برای این کار، بازتابنده را به گونه‌ای قرار می‌دهم که رو به قسمت سایه صورت سوژه باشد و اجازه می‌دهم نور خورشید بقیه کار را برای نورپردازی عکاسی انجام دهد. در این حالت نور خورشید از طریق رفلکتور، بازتاب می‌شود و مانند یک نور ثانویه عمل می‌کند. روشی دیگری که از بازتابنده استفاده می‌کنم این است که خورشید را به عنوان نور پس زمینه در نظر می‌گیرم و بازتابنده را به گونه‌ای تنظیم می‌کنم که به عنوان نور اصلی عمل کند.

برای این کار باید سوژه را دقیقا رو به آفتاب قرار دهید تا پشت آن روشن شود، سپس یک بازتابنده را در جلوی سوژه قرار دهید تا نور صورت سوژه را روشن کند.

[relatedpost post=”81369″]

رفلکتور در عکاسی

با این روش‌ها هنگامی که پول کافی برای خرید تجهیزات نورپردازی عکاسی نداشتید، سعی کنید کمی زیرک باشید و از امکانات موجود استفاده کنید. قوی‌ترین نوری که دنیا تا به حال داشته است، همیشه در اختیار شما خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *