021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

چگونه از قطرات آب عکاسی کنیم؟

چگونه از قطرات آب عکاسی کنیم؟

من در طول سال اول عکاسی از قطرات آب از یک قطره چکان استفاده می‌کردم و چند ماه اول تنها منبع نوری که در اختیار داشتم فلاش داخلی دوربین بود. من از قبل یک لنز ماکرو داشتم که یک امتیاز مثبت بود. علاوه بر این موارد شما به یک لنز ماکرو 100 میلیمتر، یک دوربین DSLR، فلاش اکسترنال و چند وسیله الکتریکی نیاز دارید. من از Mumford’s Time Machine و Drip Kit برای این کار استفاده می‌کنم اما وسایل زمانبندی مختلفی در سطح بازار وجود دارد که شما می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

آموزش عکاسی از قطرات آب

یک عدد قطره چکان و یک عدد فلاش اکسترنال

برخی از محبوب‌ترین عکس‌های قطره‌ی آب من آن‌هایی هستند که به صورت دستی با استفاده از فقط یک قطره چکان و یک فلاش اکسترنال انجام داده‌ام.

[relatedpost post=”139794″]

راهنمای عکاسی از قطرات آب عکاسی از قطره‌ی آب عکاسی از قطره‌ی آب

ظرف‌ها

شما می‌توانید از ظروف مختلفی برای ایجاد پاشش در عکاسی از قطرات آب استفاده کنید. من از یک سینی با ابعاد 41x28x5.5 سانتی‌متر استفاده می‌کنم. فاصله این ظرف نسبت به شیر آب معمولا 48 سانتی‌متر است اما این مقدار با هر بار عکاسی تغییر می‌کند. خود من از یک تکه پلاستیک مشکی در ته ظرف استفاده می‌کنم تا بازتاب‌های واضحی داشته باشم.

عکاسی از قطرات آب

تجهیزات پایه‌ای که من در حال حاضر برای عکاسی از قطرات آب از آن استفاده می‌کنم را در تصویر می‌بینید. زاویه دوربین به اندازه‌ای پایین است که بتواند بازتاب را بدون نشان دادن جلو و پشت سینی ثبت کند.

پروسه عکاسی از قطرات آب

من داخل Time Machine تعداد قطرات (معمولا 2 عدد برای هر عکس)، فاصله بین قطرات، اندازه‌ی قطرات و مکث فلاش برای ثبت قطرات به شکل مناسب را تنظیم می‌کنم و سپس کلید شاتر دوربین خودم را فشار می‌دهم تا شاتر دوربین باز شود، دو قطره آب پشت سر هم بچکد، فلاش روشن شود و سپس شاتر بسته شود.

من معمولا نوردهی را روی 0.05 ثانیه تنظیم می‌کنم این موضوع برای اینکه پروسه زمان کافی را برای اجرا داشته باشد ضروری است. این مدت زمان سرعت فلاشی است که برای فریز کردن حرکت کاربرد دارد نه سرعت شاتر. فلاش با سرعت تقریبی 1/20000 یا 1/30000 ثانیه فعال می‌شود. عکاسی از قطرات آب باید در یک اتاق نسبتا تاریک انجام می‌شود تا دوربین فقط چیزی که توسط نور فلاش فعال می‌شود را ثبت کند.

[relatedpost post=”64752″]

راهنمای عکاسی از قطرات آب

مایعات

من معمولا از آب و شیر استفاده می‌کنم. در صورتی که از آب استفاده کنید می‌توانید مواردی مثل گلیسرین، صابون مایع یا صمغ گوار را هم به آن اضافه کنید. گلیسرین و شکر باعث می‌شوند آب کمی کدر شود اما صمغ گوار برای رقیق کردن آب مناسب است.

شما می‌توانید این صمغ گوار را در عمده فروشی‌‌های مواد غذایی پیدا کنید. حدود 1/8 قاشق غذاخوری را در دو فنجان آب گرم حل کنید، آن را به خوبی هم بزنید و چند بار با استفاده از فیلتر قهوه آن را فیلتر کنید. این محلول خیلی چسبناک است و فیلتر کردن آن کمی سخت است. من به جای صمغ گوار از صمغ زانتان استفاده می‌کنم که تقریبا شبیه به هم هستند اما به مقدار کمتری از آن نیاز خواهید داشت.

من عاشق کار کردن با شیر هستم. معمولا از شیر کم چرب برای عکاسی از قطرات آب استفاده می‌کنم و چند قطره خامه برای افزایش غلظت به آن اضافه می‌کنم. محتوای چرب شیر باعث خواهد شد شکل‌دهی به آن آسان شود. استفاده از شیر در سینی قطرات روش خیلی خوبی برای خلق افکت‌های مختلف است اما به سرعت کدر می‌شود و به همین خاطر من از آب به عنوان مایع پایه استفاده می‌کنم.

نورپردازی برای عکاسی از قطرات آب

نورپردازی در عکاسی از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. در صورتی که نور کم باشد شاهد نوبز خواهید بود و اگر نور خیلی زیادی هم داخل صحنه داشته باشید، عکس شما خیلی سفید خواهد شد. متداول‌ترین تنظیماتی که من استفاده می‎کنم عبارتند از ایزو 100-200، تاخیر نوردهی 0.05 ثانیه برای اینکه پروسه اجرا شود و دیافراگم (معمولا) f/14 تا نور و عمق میدان کافی در اختیار داشته باشم.

برای نورپردازی من معمولا از سه عدد فلاش در پشت یک صفحه آعشته به اسید (به منظور نرم کردن نور) استفاده می‌کنم. فلاش‌ها را هم در اطراف قطره‌ی آب و در برخی مواقع بالای آن قرار می‌دهم.

آموزش عکاسی از قطرات آب

من معمولا از این چیدمان برای خیلی از عکس‌های برتر خودم مثل Black Hole و My Daffodil استفاده می‌کنم. همچنین عکس‌هایی که در ابتدای مقاله دیدید هم به این سبک گرفته شده‌اند و فقط از پایه مشکی برای آن‌ها استفاده کرده بودم.

راهنمای عکاسی از قطرات آب

استفاده از رنگ در عکاسی از قطرات آب

رنگ قطرات آب معمولا با استفاده از رنگ غذا تولید می‌شود. برای پس زمینه‌های رنگی هم از ژل‌های رنگی فلاش استفاده می‌کنم و یا از نورگیرهای سقفی رنگی استفاده می‌کنم. اخیرا نیز شیر را با رنگ غذای زرد رنگ می‌کنم و با استفاده از ژل فلاش رنگی قطرات چند رنگ ایجاد می‌کنم.

شما با استفاده از قطرات آب می‌توانید اشکال منحصر به فرد مختلفی ایجاد کنید که هیچکدام از آن‌ها شبیه به یکدیگر نیستند. قطرات ذهن خودشان را دارند و شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید. به گفته یکی از همکارانم «این کار هنر است نه ریاضیات». برخی از ما محدودیت‌ها را با وسایل الکترونیکی پشت سر می‌گذاریم و شما می‌توانیم برخی آثار جادویی را مشاهده کنید اما من همیشه از شکل قارچی پایه استفاده می‎کنم که یکی از محبوب‌ترین اشکال من است.

[relatedpost post=”18233″]

عکاسی از قطره‌ی آب

وسایلی که من برای عکاسی از جریان مایعات در حالی که شکل قارچی پایه مشخص است از آن استفاده می‌کنم. همانطور که می‌بینید من به دو دست خودم برای این کار نیاز دارم و برای فشار دادن شاتر باید از پای خودم استفاده کنم.

عکاسی از قطره‌ی آب آموزش عکاسی از قطرات آب آموزش عکاسی از قطرات آب

صبر، استقامت و ثبات قدم سه عنصر ضروری برای عکاسی از قطرات آب است. همچنین خلاقیت نیز یک عنصر ضروری است. عکس‌هایی که می‌گیرید باید از لحاظ زیبایی‌شناختی مناسب باشند، منحصر به فرد باشند و از تمامی عکس‌های دیگر متمایز باشند. پس از اینکه از عکاس‌های دیگر الهام گرفتید به جای تقلید کردن کارهای آن‌های سعی کنید روش منحصر به فرد خودتان را ابداع کنید. همه‌ی ما در ابتدای کار از دیگران تقلید می‌کنیم اما باید در انتهای راه روش منحصر به فرد خودتان را داشته باشید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *