دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

کاربردهای فتوشاپ برای عکاسان چیست؟

تکنیک و ترفند
کاربردهای فتوشاپ برای عکاسان چیست؟

فتوشاپ Photoshop یک ابزار قدرتمند است که قابلیت های بالا و هیجان انگیز آن باعث شده در بسیاری از حرفه ها از آن استفاده شود. کاربردهای فتوشاپ وسیع است و ممکن است هر کسی در هر رشته ای که فعالیت می کند در حد رفع نیازهای خود از فتوشاپ استفاده کند.

فتوشاپ در عکاسیاما شاید بتوان گفت که مهمترین کاربرد فتوشاپ در عکاسی است. کاربرد فتوشاپ برای عکاسان شامل موارد بسیار زیادی می باشد و شاید بسیاری از عکاسان حرفه ای برایشان عکاسی بدون فتوشاپ بی معنا باشد. در ادامه شما را با کاربردها ی فتوشاپ برای عکاسان بیشتر آشنا می کنیم تا به اهیت این نرم افزار قدرتمند در عکاسی پی ببرید.

فتوشاپ چه کاربردی برای عکاسان دارد؟

عکاسان حرفه ای برای ثبت تصاویر زیبا و منحصر به فرد معمولاً از لنزها و فیلتر های مخصوص عکاسی استفاده می کنند. اما این برای ایجاد عکس های خلاقانه و منحصر به فرد کافی نیست و اکثر عکاسان دست به دامن فتوشاپ می شوند تا تغییرات دلخواه خود مانند انواع روتوش های حرفه ای، ویرایش تصاویر، ویرایش ویدئو، ترکیب تصاویر، تغییر پس زمینه و … را انجام دهند.

البته عکاسان برای اینکه بتوانند با ویژگی های خارق العاده فتوشاپ کار کنند و تغییرات دلخواه خود را اعمال کنند باید به شکل حرفه ای با این نرم افزار آشنایی داشته باشند که البته این امر نیازمند کمی صبر و حوصله است. در ادامه به برخی قابلیت های پرکاربرد فتوشاپ برای عکاسان اشاره می کنیم:

بالا بردن کیفیت عکس ها

یکی از کاربردهای فتوشاپ برای عکاسان این است که می توانند به وسیله ی آن عکس های بی کیفیت را تغییر بدهند و کیفیت آن ها را در حد بسیار خوبی بالا ببرند. عکس های قدیمی که بسیار رنگ و رو رفته شده اند را می توان بوسیله ی فتوشاپ تغییر داد و یک عکس با وضوح بالا دریافت کرد.

بوسیله ی فتوشاپ حتی می توان عکس های سیاه و سفید قدیمی را به عکس های رنگی تبدیل نمود. نرم افزار فتوشاپ بر اساس لایه ها کار می کند و با استفاده از این ویژگی نرم افزار فتوشاپ می توان با ایجاد تغییر در تنظیمات لایه های مختلف موجود در تصویر، میزان وضوح تصاویر را افزایش داد و تصاویری با وضوح و کیفیت بیشتر را ایجاد نمود. اصلاح شدت نور و تُن رنگ تصاویر را نیز می توان به کمک فتوشاپ انجام داد.

تغییر رنگ در فتوشاپ

رفع نواقص عکس

یکی از بهترین کاربرد های فتوشاپ برای عکاسان و به خصوص عکاسانی که در آتلیه ها کار می کنند این است که بوسیله ی فتوشاپ می توانند عیوب عکس ها را برطرف کنند و آن ها را طبق سلیقه ی خود تغییر دهند تا عکسی بدون نقص و زیباتر داشته باشند.

به عنوان مثال می توان انواع رتوش های حرفه ای روی عکس های پرتره انجام داد (رفع خال، لک، جوش، سفید کردن دندان ها، شفاف کردن پوست، حذف تیرگی زیر چشم، تغییر رنگ چشم، چاق یا لاغر کردن و …)

رفع نواقص عکس در فتوشاپعلاوه بر این می توان به کمک فتوشاپ تصاویر کج را اصلاح و تراز نمود و نویزها و پارازیت های اضافی را از عکس حذف کرد.

تغییر عناصر عکس

با استفاده از نرم افزار فتوشاپ می توان هر گونه تصویر مزاحم، لکه، شیء اضافی و .. را از تصویر حذف و اصلاح نمود. می توان بک گراند عکس را تغییر داد مواردی را از تصویر اصلی حذف یا به آن اضافه نمود. می توان در عکس های دست جمعی شخصی را از تصویر حذف یا به آن اضافه نمود و … .

همه ی این تغییرات با استفاده از فتوشاپ به خوبی و کاملاً طبیعی انجام می شود و برای انجام آن فقط به داشتن کمی مهارت نیاز داریم تا بیننده عکس به هیچ وجه متوجه تغییرات نشود.

یکی دیگر از قابلیت های فتوشاپ برای عکاسی این است که می توان عناصری را با هم ترکیب نمود به عنوان مثال می توان چندین عکس را با هم ترکیب کرده و عکس جدیدی ایجاد نمود.

ترکیب عکس در فتوشاپشما حتی می توانید جزئیات یک عکس را از جای دیگری برداشته و به عکس خود اضافه کنید بدون اینکه کسی متوجه آن شود.

ایجاد عکس های خلاقانه

فتوشاپ یک ابزار قدرتمند برای ایجاد خلاقیت در عکس ها است. این مورد برای ایجاد تصاویر و عکس های تبلبغاتی بسیار پرکاربرد است. کابرد فتوشاپ برای عکاسان عکس های تبلیغاتی بسیار وسیع است و این افراد می توانند جلوه های ویژه زیبایی را با استفاده از فتوشاپ خلق و ایجاد کنند که تأثیر زیادی بر جلب مشتری دارد.

خلاقیت در فتوشاپ

ایجاد تصاویر تبلیغاتی

یکی دیگر از کاربرد های منحصربه فرد فتوشاپ، استفاده از آن در ساخت عکس برای کارهای تبیلغاتی است که میتوان به وسیله این نرم افزار تصاویر را به شکل هنری و جذاب ایجاد کرد.

استفاده از فتوشاپ در تبلیغاتایجاد پوسترهای تبلیغاتی برای نصب بر روی بیل برد های سطح شهر، طراحی تراکت و کارت ویزیت و…. همگی کارهای تبلیغاتی هستند که توسط فتوشاپ انجام شده و به کمک عکاسان می آید.

کد تخفیف نورنگار

تکنیک های فتوشاپ در عکاسی

همان طور که گفتیم کاربرد های فتوشاپ برای عکاسان بیشمار است. به طور کلی می توان کاربردهای فتوشاپ در عکاسی را در موارد زیر خلاصه نمود:

  • تغییر اندازه تصاویر (Resizing)
  • روتوش عکس: حذف لکه ها با ابزار Healing Brush tools، کاهش چین و چروک، سفید کردن دندان ها
  • برش تصاویر (Cropping) و اصلاح کجی عکس
  • اصلاح، تغییر و ایجاد رنگ ها
  • ویرایش غیر تخریبی لایه های فتوشاپ، ایجاد لایه های جدید، ترکیب عکس ها
  • تغییر قسمت محدودی از عکس با ویژگی سلکشن
  • اصلاح روشنایی و کنتراست تصاویر ( brightness and contrast)
  • حذف و تغییر بک گراند
  • استفاده از ماسک ها برای تنظیمات پیشرفته مانند نرم کردن لبه ها …
  • ایجاد افکت های عکاسی با استفاده از فیلتر ها، تغییر نقطه فوکوس، افزودن نوربه تصویر و ..
  • تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید و برعکس
  • شارپ کردن و کاهش نویزعکس (Sharpening and Reducing Noise)
  • پرینت گرفتن عکس به صورت دلخواه
  • ادیت پرتره
  •  تغییر تنظیمات highlights و shadows

از آن جایی که کاربرد اصلی نرم افزار فتوشاپ ادیت و ویرایش عکس می باشد طبیعی است که فتوشاپ برای عکاسان حرفه ای کاربرد های فراوانی داشته باشد. در این نوشته سعی کردیم به مهمترین کاربرد های فتوشاپ برای عکاسان اشاره کنیم و قابلیت های فتوشاپ در عکاسی را نام ببریم.

نویسنده : m_ashki

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *