دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

چتر عکاسی چه رنگی بگیرم؟ راهنمای خرید چترعکاسی

راهنمای انتخاب
چتر عکاسی چه رنگی بگیرم؟ راهنمای خرید چترعکاسی

چتر عکاسی چه رنگی بگیرم؟

چترهای عکاسی در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و هر رنگ بر شدت نور تاثیر می‌گذارد. رنگ چتر عکاسی شامل تمام سفید، تمام نقره‌ای، تمام طلایی، رویه مشکی با آستر سفید و نقره‌ای و چتر شفاف هستند.

وقتی قرار است عکس‌های باکیفیتی بگیرید، مطمئناً به نور توجه ویژه‌ای دارید. در حالی که نور طبیعی اغلب انتخاب ارجح برای عکاسان است، مواقعی وجود دارند که آب و هوا با ما سرناسازگاری دارد و مجبور هستیم در فضای بسته برای عکاسی اقدام کنید. اینجاست که چتر عکاسی وارد میدان می‌شود تا نقش خود را به عنوان یک عامل اصلاح کننده نور بازی کند؛ اما آیا تا به حال فکر کردید که رنگ چتر عکاسی چه تاثیری در نورپردازی دارد؟ در این مقاله به بررسی رنگ‌های مختلف چتر و تاثیر آنها در عکاسی می‌پردازیم.

کاربرد چتر در عکاسی

چتر عکاسی نوعی اصلاح کننده نور است، بدین معنی که شما باید آن را به یک منبع روشنایی خارجی وصل کنید. درحقیقت، نور به جای برخورد به سوژه مستقیماً به چتر تابیده می‌شود تا بازتولید نور کند. چتر عکاسی به کنترل شدت، جهت و کیفیت نور کمک می‌کند تا جلوه مورد نظر ایجاد شود. عکاسان با قرار دادن چتر بین سوژه و منبع نور می‌توانند نوری ملایم ایجاد کنند و از شدت آن بکاهند.

کاربرد چتر عکاسی
چتر در نور پردازی عکاسی کاربرد دارد.

چتر عکاسی همچنین نوعی پخش کننده نور محسوب می‌شود و نور را در یک منطقه بزرگ‌تر پخش می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا نور به جای اینکه با شدت زیاد روی سوژه قرار گیرد، به صورت ملایم در یک فضای بزرگ‌تر پخش شود. به عبارتی، چتر عکاسی مانند سافت باکس‌ها عمل می‌کند و اغلب در عکاسی پرتره و انواع دیگر سبک‌های عکاسی استودیویی کاربرد دارد. در حالی که سافت باکس‌ها به راحتی کنترل می‌شوند، چترها مقرون به صرفه‌تر هستند و نصب سریع و آسانی دارند. از طرفی، چترها دایره‌ای شکل هستند، ولی سافت باکس‌ها در اشکال مختلف حتی مربعی و چند ضلعی نیز تولید می‌شوند.

انواع رنگ و اندازه چتر عکاسی

چترهای عکاسی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. هر دو عامل از جمله اندازه و رنگ بر نحوه عملکرد چتر در نورپردازی تأثیر می‌گذارند. رنگ چتر عکاسی اغلب شامل تمام سفید، تمام نقره‌ای، تمام طلایی، رویه مشکی با آستر سفید و نقره‌ای و چتر شفاف هستند. هر رنگ کاربرد مخصوص به خود را دارد و بر میزان شدت نور و قابلیت کنترل موثر است. از طرفی، مانند هر دیفیوزر، اندازه بزرگتر چتر به معنای نور ملایم‌تر است.

انواع رنگ اندازه چتر
هنگام خرید چتر عکاسی تنوع رنگ و اندازه جود دارد.

قانون اساسی در اندازه چتر عکاسی این است که هر چه منبع نور بزرگ‌تر باشد، نور ملایم‌تر است. به عبارتی، اندازه چتر باعث افزایش یا کاهش میزان شدت و ملایمت نور می‌شود. اگر سوژه شما یک فرد است، در نظر دارید که نور را از نزدیک دریافت کنید (چتر کوچک)، اما اگر از یک گروه عکاسی می‌کنید، به احتمال زیاد نور شما دورتر قرار می‌گیرد (چتر بزرگ). هرچه چتر بزرگتر باشد، نور به شکلی طبیعی‌تر ظاهر می‌شود، زیرا به طور موثرتری به دور سوژه می‌پیچد و سایه‌های خشن را کاهش می‌دهد. پس اگر ملایم‌ترین نور را می‌خواهید، بزرگترین چتر را تهیه کنید.

قطر چترها از حدود 85 تا حدود 150 سانتی‌متر متغیر است. چترهای کوچکتر بین 85 تا 100 سانتی‌متر هستند که نور متمرکزتر ایجاد می‌کنند و برای فضاهای تنگ عالی خواهند بود. چترهای بزرگتر بین 110 تا 150 سانتی‌متر هستند که نور گسترده‌تر و ملایم‌تری را ارائه می‌دهند.. همچنین ابعاد چتر رابطه مستقیمی با رنگ چتر عکاسی دارد.

توجه به این نکته مهم است که برای استفاده از یک چتر بزرگ در فضای باز در یک روز بادخیز، باید پایه سبک چتر را با کیسه شن و ماسه پر کنید. این کار از واژگونی چتر فلاش جلوگیری می‌کند. اگر قصد دارید فقط در یک استودیو یا آتلیه کار کنید، می‌توانید با خیال راحت از یک چتر بزرگ بهره ببرید. همچنین وقتی صحبت از قیمت به میان می‌آید، برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که محصولات خود را با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. مزیت استفاده از برندهای معتبر، دوام و طول عمر بیشتر است.

چتر عکاسی یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین ابزار اصلاح کننده نور در عکاسی بشمار می‌رود که برای نرم‌تر پخش کردن نور در هنگام عکاسی، استفاده می‌شود. چتر عکاسی در واقع، نور را در وسعت بیشتری پخش کرده، سایه‌های خشن را گرفته و نور ملایمی ساطع می‌کند.

 

کاربرد رنگ‌های مختلف چتر عکاسی در نورپردازی

هر رنگ چتر عکاسی می‌تواند کاربرد خاصی داشته باشد و نور را به شکل متقاوتی به سوژه بتاباند. در ادامه به موارد استفاده رنگ‌های مختلف چتر عکاسی در نورپردازی اشاره می‌کنیم:

کاربرد رنگ‌ مختلف چتر نورپردازی
نورپردازی در عکاسی سبب باکیفیت تر کیفیت تصویر گرفته شده می شود.

چتر عکاسی سفید

یکی از پرکاربردترین چترها در عکاسی، چتر تمام سفید است. چترهای سفید در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شوند. این چترها اصلاح کننده‌های نور بسیار خوبی هستند، زیرا نور را به طور یکنواخت پخش کرده و سایه‌های نرم ایجاد می‌کنند. عکاسان اغلب هنگام عکاسی پرتره، چترهای سفید را انتخاب می‌کنند، زیرا این چترها باعث ایجاد نور پراکنده و زیبایی می‌شوند که سوژه را با جزئیات بیشتری نشان می‌دهد. همچنین چتر بازتابی سفید برای عکاسی در فضای باز و بسته عالی است.

چتر عکاسی نقره‌ای

برای عکاسانی که می‌خواهند نور با شدت بیشتری وارد سوژه کنند، یک چتر تمام نقره‌ای بهترین گزینه است. چترهای نقره‌ای بسیار بازتابنده هستند و برای تقویت قدرت نور طراحی شده‌اند. هنگام استفاده از یک چتر نقره‌ای، نوری که به سوژه باز می‌گردد قوی‌تر و جهت‌دارتر است و در نتیجه تصاویر کنتراست بالاتری ایجاد می‌کنند.

چتر عکاسی طلایی

اگر می‌خواهید گرما را به عکس‌های خود اضافه کنید، یک چتر تمام طلایی معجزه می‌کند. این نوع رنگ چتر عکاسی می‌تواند نور گرم و غنی تولید کند و رنگ طلایی زیبایی به سوژه ببخشد. این چترها برای عکاسی پرتره در فضای باز و زمانی که هوا خوب است، کاربرد دارند. چترهای طلایی رنگ‌های گرم طبیعی غروب خورشید را به خوبی تقویت می‌کنند. این چترها جلوه‌ای از زرق و برق را به تصاویر شما اضافه می‌کنند و زمانی عالی هستند که می‌خواهید فضایی رویایی و رمانتیک ایجاد کنید.

چتر عکاسی شفاف

در میان عکاسانی که به دنبال یک جلوه نوری ملایم و ظریف هستند، چترهای شفاف گزینه مورد علاقه آنها هستند. این چترها از پارچه نیمه شفاف ساخته شده‌اند که به نور اجازه عبور می‌دهد تا در جهات مختلف پراکنده شود. در نتیجه، چترهای شفاف نوری نرم و پراکنده با کمترین اتلاف نور ایجاد می‌کنند.

چتر عکاسی مشکی

چترهای سیاه قدرت بازتابندگی بسیار بالایی دارند. این چترها نور بیشتری را حفظ می‌کنند و به اندازه چترهای سفید نور را پخش نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا عکاس بتواند نور را بهتر کنترل کند. آستر چتر مشکی نیز بر روشنایی و شدت نور تأثیر می‌گذارد. یک چتر مشکی با آستر سفید نور ملایم‌تری نسبت به همان نوع چتر با آستر نقره‌ای ایجاد می‌کند. ناگفته نماند، چتر مشکی پرفروش‌ترین و رایچ‌ترین رنگ چتر عکاسی است.

چتر عکاسی چه رنگی بخرم؟

همانطور که قبلتر بیان کردیم، هنگام انتخاب چتر عکاسی به رنگ آن توجه کنید. رنگ چتر عکاسی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نور و نتیجه نهایی داشته باشد. برای این که کار شما را راحت‌تر کنیم و اینکه چه رنگی را بهتر است تهیه کنید، یک جدول از انواع رنگ و کاربرد آنها را در ادامه آورده‌ایم:

چتر عکاسی چه رنگی بخرم
چتر عکاسی در رنگ بندی های مختلف ارائه می شود.
رنگ چترتوضیحاتکاربرد
چتر شفافنور را نرم و پخش می‌کند و به آن اجازه عبور می‌دهد.عکاسی پرتره
چتر سفیدنور را برای ایجاد حالتی ملایم و یکنواخت منعکس می‌کند.عکاسی پرتره و عکاسی محصول
چتر نقره‌اینور را با شدت بیشتری منعکس می‌کند و نوری خاص‌تر ایجاد خواهد کرد.عکاسی مد و فشن
چتر طلایینور را با ظاهری گرم منعکس می‌کند و شبیه ساز نور خورشید است.عکاسی پرتره
چتر مشکی با آستر سفید یا نقره‌ایاز عبور نور جلوگیری کرده و آن را به سمت سطح داخلی هدایت می‌کند.همه سبک‌های عکاسی

سخن پایانی

چتر عکاسی یکی از ساده‌ترین انواع اصلاح کننده‌های نور برای استفاده هستند. این محصول برای کسانی که در خانه یا آتلیه کار می‌کنند، ارزان قیمت و قابل حمل خواهند بود. چترها نور را نرم و ملایم کرده و امکان نورپردازی برای انواع سبک های عکاسی را فراهم می‌کنند. رنگ چتر عکاسی به طور قابل توجهی بر نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارد. مهم است که ابتدا سبک عکاسی خود را مشخص کنید و سپس به دنبال رنگ مناسب باشید.

سارا اسماعیلی

نویسنده :  سارا اسماعیلی

نوشتن در فضای وب به هنر همراه با تخصص نیاز دارد؛ تجربه سال‌ها نوشتن به عشق خلق محتوای کاربردی برای شما، هر روز علاقه و اعتماد به نفس را در من افزایش می‌دهد تا کلمات را دقیق‌تر برایتان کنار هم بچینم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *