دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

دیفیوزر در عکاسی چیست؟

چاپ
دیفیوزر در عکاسی چیست؟

دیفیوزر در عکاسی

دیفیوزر به صفحه یا متریالی می‌گویند که جلوی نور می‌گذارند تا نور نرم و پراکنده شود. ابرهایی که در آسمان می‌بینید به نوعی دیفیوزر هستند چون نور مستقیم و تیز خورشید را پراکنده و نرم می‌کنند تا جایی که امکان دارد شما در یک روز ابری نتوانید موقعیت خورشید را به آسانی در آسمان پیدا کنید.

دیفیوزر بین منبع نور و سوژه قرار می‌‌گیرد و نور قبل از رسیدن به سوژه از دیفیوزر عبور می‌کند و نرم و پراکنده می‌شود. به طور کلی شدت نور با دیفیوزر کم می‌شود.

در تصویر سمت چپ از دیفیوزر استفاده شده است و در تصویر سمت راست از فلش مستقیم دوربین. اگر دقت کنید جزئیات مانند چشم را روشن‌تر کرده و نور عکس به طور کلی بیشتر شده است.

منظور از نرم کردن نور چیست؟

اگر یک عکس را بدون دیفیوزر ثبت کنید. با سایه‌های برجسته، تیره و روشن روی عکس روبرو خواهید شد. اما بعد از نصب دیفیوزر؛ یک عکس با نور نرم و پراکنده خواهید داشت که لک‌های پوستی، چین و چروک صورت و… را محو می‌کند. منظور از نرم کردن نور،  یک عکس بدون سایه اضافه و البته یک عکس صاف و یک دست از سوژه است.

تفاوت دیفیوزر و رفلکتور چیست؟

تفاوت اصلی بین دیفیوزر و رفلکتور تغییر جهت نور است. یک رفلکتور نور را در یک جهت کلی هدایت می‌کند. در حالی که یک دیفیوزر نور را در حالت کلی در همه جهت‌ها پخش و نرم می‌کند. هدف رفلکتور در واقع ایجاد یک نور پر کننده است. در حالی که هدف دیفیوزر پراکنده کردن نور است. این دو وسیله عکاسی باهم متفاوت هستند اما می‌‌توانند مکمل یک‌دیگر باشند.

[relatedpost post=”180979″]

اگر شما یک دیفیوزر داشته باشید، اما رفلکتور نداشته باشید هیچ وسیله‌ای برای بازتاب نور به صورت سوژه شما وجود ندارد و شما نور محیط را از دست می‌دهید. در حالت دیگر اگر  فقط یک رفلکتور در دسترس داشته باشید اما دیفیوزر نداشته باشید، نور منعکس شده به عنوان یک منبع نور متمرکز باقی می‌ماند و فقط قسمتی از سایه‌های محیط را پر می‌کند، در حالی که اگر دیفیوز باشد نور به سراسر محیط به صورت یکسان پخش می‌شود.

کاربردهای دیفیوزر در تجهیزات نور پردازی

دیفیوزر بر روی انواع تجهیزات نورپردازی نصب می‌شود و حتی به جای آن می‌توانید از وسایل ساده برای دیفیوز کردن نور استفاده کنید. هر زمان که می‌خواهید یک نور ملایم و مناسب در عکس‌هایتان ایجاد کنید از دیفیوزر استفاده کنید.

عکاسی بدون دیفیوزر با فلاش دوربین اغلب اوقات باعث ایجاد یک نور تند در عکس‌هایتان می‌شود. از دیفیوزر در انواع تجهیزات نورپردازی مانند سافت باکس‌ها استفاده می‌شود و البته به صورت جدا هم می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید و بر روی فلاش دوربین به سمت سوژه عکس نصب کنید.

انواع دیفیوزر در عکاسی

دیفیوزرها انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

دیفیوزر چتری

دیفیوزرهای چتری در سایز و شکل‌های مختلفی موجود هستند و برای استفاده در صحنه عکاسی زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. رنگ این چترها معمولا سفید و نقره‌ای است. چترهای نقره‌ای معمولا کنتراست تصویر را بیشتر می‌کند، در حالی که چترهای سفید نور نرم‌تر و طبیعی‌تری تولید می‌کنند.

سافت‌باکس

داخل سافت باکس‌ها پارچه سفید و نقره‌ای و لایه بیرونی آن پارچه مشکی قرار دارد که بر روی یک فریم سیمی نصب می‌شود. جلوی فریم‌های سافت باکس نیز یک پنل دیفیوزر وجود دارد. این لایه دیفیوزر که داخل سافت باکس قرار دارد همانند چتر دیفیوزر، سایه‌های تند را کاهش می‌دهد و یک نور نرم را به میزان کافی در عکس پخش می‌کند.

سافت باکس زنبوری

سافت باکس‌های زنبوری مستطیل شکل و بلند هستند. سافت باکس‌های زنبوری همانند سافت باکس‌ها لایه دیفیوزر درون آن‌ها قرار دارد و تفاوت اصلی در یک گرید یا لایه زنبوری است که نور را تا حدودی متمرکز می‌کند و در واقع دامنه نور را کمتر می‌کند.

دیفیوز برای نورهای قابل حمل

دیفیوزهای قابل حمل که بر روی فلاش دوربین نصب می‌شود برای عکاسی ماکرو بسیار مناسب هستند. حمل و نقل این دیفیوزرها به دلیل سایز کوچک آن‌ها آسان است. در یک پست از مجله نورنگار ساخت این فلاش را داده‌ایم :  آموزش ساخت دیفیوزر فلاش اکسترنال در 3 دقیقه

این دیفیوزرها در انواع پارچه‌ای، گنبدی شکل، پلاستیکی در شکل و انواع مختلف بازار وجود دارند.

فیلتر دیفیوزر

فیلترهای دیفیوزری شیشه‌ای، کوچک و قابل حمل و به شکل مربع و مستطیل هستند. اما نمی‌توانید آن‌ها را بر روی فلش دوربین نصب کنید. باید با دست آن‌ها را جلوی لنز دوربین نگه دارید و یا باید با چسب آن‌ها را فلش دوربین بچسبانید و عکاسی کنید. گاهی ممکن است زاویه نادرست آن جلوی دوربین باعث ایجاد سایه روی عکس شود.

6 نکته مهم استفاده از دیفیوزر

نکته اول

اگر دیفیوزرهای بزرگ مانند دیفیوزرهای چتری و جعبه‌ای استفاده می‌کنید و می‌خواهید اندازه نسبی سوژه شما مشخص باشد بهتر است آن را در نزدیک سوژه قرار دهید.

نکته دوم

تنوع دیفیوزر در بازار بسیار زیاد است. اما می‌توانید به جای آن از گزینه‌های ارزان مانند کاغذ، کارت ویزیت، پارچه و… استفاده کنید و یا حتی اقلام مشابه این موارد را برای عکاسی امتحان کنید.

نکته سوم

چه از دیفیوزرهای موجود در بازار استفاده کنید وچه از اقلامی که خودتان می‌سازید؛ همه آن‌ها برای نتیجه خوب نیاز به نور مناسب محیط، فضای مناسب برای عکاسی و حتی ترکیب دیفیوزر با دیگر وسایل عکاسی دارند.

نکته چهارم

اگر می‌خواهید در فضای باز از دیفیوزر استفاده کنید بهتر است بدانید که دیفیوز به تنهایی در فضای باز و روز کاربرد زیادی ندارد. زیرا باید نور پراکنده به سوژه بازتاب شود تا عکس متفاوتی خلق کنید. در این شرایط بهتر است در کنار دیفیوزر از یک رفلکتور استفاده کنید تا شرایط بازتاب نور را فراهم کند.

در هر شرایطی از دیفویزر استفاده می‌کنید توصیه می‌شود آن را با یک سطح برگشت نور جفت کنید تا نوری که از آن بازتاب می‌شود به سمت سوژه هدایت شود. گاهی فضای شما بسته است و آن سطح برگشت نور یک دیوار  است و گاهی فضای باز است و استفاده از رفلکتور به شما کمک می‌کند.

نکته پنجم

هنگام تست دیفیوزرها توصیه می‌کنیم از سریع‌ترین سرعت شاتر دوربین برای هماهنگ کردن آن با سرعت فلش و یا از تنظیم دیافراگم دوربین بر روی f8  یا f11 در 100ISO استفاده کنید.

تنظیمات دیافراگم بر روی این اعداد باعث می‌شود هنگام عکاسی نور محیط تاثیر کمی در نتیجه عکس داشته باشد و شما بتوانید تاثیر واقعی دیفیوزر در عکس را مشاهده کنید.

نکته ششم

نصب دیفیوزر بر روی فلاش آسیبی به فلاش دوربین وارد نمی‌کند. فقط در صورت عدم نصب صحیح و استفاده صحیح از آن باعث می‌شود که در عکس‌های شما تغییری ایجاد نشود.

گزینه‌های ارزان برای ساخت دیفیوزر

اگر نمی‌توانید برای خرید دیفیوزر هزینه کنید، اما به دنبال ثبت عکس‌های متفاوت و یا آموزش عکاسی حرفه ای هستید می‌توانید از دو وسیله برای جایگزین دیفیوزر استفاده کنید:

کاغذ

تصویر پایین را ببینید؛ یک عکس طبیعی بدون سایه‌های اضافی با استفاده از دیفیوزر مشاهده می‌کنید. عکاس در این عکس از یک کاغذ به عنوان دیفیوزر استفاده کرده است و نتیجه‌ عکس کاملا مشابه با استفاده از یک دیفیوزر موجود در بازار است.

طرح این کاغذ کاملا ساده است.  این کاغذ در واقع دو کار انجام می‌دهد: اول این‌که باعث می‌شود نور به صورت مستقیم بر روی سوژه عکس بتابد و دوم این‌که نور به اشیاء و اطراف نتابد و تمرکز آن بر روی سوژه باشد.

پارچه

یک پارچه نخی ساده را می‌توانید به عنوان دیفیوز کننده نور در عکاسی استفاده کنید. این پارچه‌ همانند دیفیوزرهای بازار نور را نرم و پراکنده می‌کند.

کد تخفیف نورنگار

مزایای دیفیوزر

نتیجه مطلوب

مهم‌ترین امکانی که دیفیوزر به عکاس می‌دهد امکان آزمون و خطاست. شما در صحنه عکاسی با انواع وسایل و سخت افزار عکس مورد نظرتان را می‌سازید و در صورتی که عکس ایرادی داشته باشد مجدد عکس می‌گیرید تا به نتیجه مطلوب برسید.

ویرایش کمتر

وقتی با دیفیوزر عکاسی کنید، بعد از آن برای ادیت عکس با فتوشاپ زمان زیادی لازم ندارید. چون سایه‌ها با دیفیوزر موقع عکاسی حذف شده‌اند.

از کجا دیفیوزر بخریم؟

اگر عکاس یا فیلمبردار هستید و نیاز به دیفیوزر یا تجهیزات نورپردازی دارید،  می‌توانید از محصولات نورنگار دیفیوزر یا نور مورد نظرتان را انتخاب و سفارش خود را ثبت کنید.

نویسنده : حسین بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه