021-7356

خیمه نور چیست و چه کاربردی دارد؟

خیمه نور چیست و چه کاربردی دارد؟

فرقی ندارد که برای عکاسی از محصولات، از فلاش‌های استودیویی استفاده می‌کنید یا از فلاش‌های اکسترنال که توسط تریگر‌ها، از راه دور کنترل می‌شوند. در هر حال، نور شدید و نسبتاً تیز این منابع نوری باعث می‌شود تا سایه‌های شدیدی روی محصولاتی که از آن‌ها عکس می‌گیرید ایجاد شود.

این سایه‌ها، خصوصاً وقتی محصول دارای سطح غیر یکنواخت و بافت‌دار باشد، احتمالاً موجب می‌شود تا در برخی زوایای خاص با خوبی دیده نشود یا ظاهر آن متفاوت از چیزی واقعاً هست ثبت گردد. به همین دلیل یکی از اصول عکاسی تبلیغاتی از محصولات این است که سطح کنید تا جای ممکن، سطوح آن به صورت یکنواخت روشن باشد و از ایجاد کنتراست روی سطح آن پرهیز کنید.

از سوی دیگر، اگر نوری که توسط فلاش‌های استودیویی می‌تابد را با تجهیزات شکل دهنده نور مناسب، نرم نکنید، وجود ته مایه رنگی در برخی از این سطوح بازتاب، باعث بر هم خوردن تنظیمات تراز سفیدی یا White Balance نور می‌شود و رنگ محصول به شکل غیر عادی ثبت می‌گردد. این مشکل خصوصاً برای تصاویر تجاری که از یک محصول برای فروش آن ثبت می‌شوند بسیار خطرناک است. زیرا تصویری کاملاً متفاوت از کالا را نشان می‌دهد که با خود کالا همخوانی ندارد و می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد خریدار گردد.

به همین دلیل، در عکاسی تبلیغاتی از محصولات، از خیمه نور استفاده می‌کنند تا نور یکدست و بدون ته مایه رنگی روی کالا بتابد و بدون هیچ‌گونه اغراق کردن، تصویر کالا دقیقاً شبیه به خود آن به نظر برسد.

برخی از کالا‌ها هم هستند که دارای سطوح براق و بازتاباننده نور می‌باشند. این اجسام مانند جواهرات، وسایل شیشه‌ای، وسایلی که در ساختار آن‌ها تکه‌های شیشه‌ای یا فلزی صیقلی طراحی شده‌اند، ظروف فلزی و غیره می‌توانند بخشی از محیط اطراف یا لکه‌های نورانی مربوط به منابع نور را منعکس کنند.

[relatedpost post=”105999″]

عکاسی تبلیغاتی

[relatedpost post=”123074″]

این انعکاس نه تنها می‌تواند باعث تغییر شکل روی سطوح براق اجسام کوچک شود، بلکه ممکن است در اجسام بزرگ‌تر، موجب بازتاب محیط اطراف روی سطح براق نیز بشود. به عنوان مثال عکاسی کردن از یک گوشی تلفن همراه یا یک دست قاشق و چنگال فلزی نقره‌ای بدون خیمه نور کار بسیار مشکلی است و احتمالاً بعد از عکاسی، باید ساعت‌ها وقت برای ویرایش بازتاب‌ روی سطوح براق آن‌ها صرف کنید.

خیمه نور تنها برای عکاسی با فلاش استفاده نمی‌شود. بسیاری از عکاسان، برای عکاسی از اجسام کوچک در زیر نور خورشید نیز از خیمه نور استفاده می‌کنند. به عنوان مثال خیمه نور می‌تواند سایه‌های تند نور خورشید روی گلبرگ‌های یک گل را بسیار ملایم کند.

بنابراین خیمه نور می‌تواند برای عکاسی از گیاهان و حشرات در طبیعت نیز مفید باشد. این وسیله برای عکاسی در طبیعت دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که یک هوای ابری می‌تواند برای عکاسی پرتره انجام دهد. با این تفاوت که معمولاً به دلیل جنس با کیفیت پارچه‌ای که در آن‌ها به کار رفته است، برخلاف هوای ابری، تأثیری روی وایت بالانس نور ندارند و می‌توانید با خیال راحت دوربین را روی حالت‌های تراز سفیدی خودکار بگذارید و عکس بگیرید.

شاید تنها نقطه ضعف این تجهیزات را بتوان در مقدار کاهش نور آن‌ها دانست. اگرچه پارچه سفید رنگ و ملایمی که در ساختار خیمه نور استفاده شده است طوری طراحی شده تا نور را به خوبی از خود عبور دهد و تا حد ممکن باعث افت نور نشود، اما استفاده از خیمه‌های نور بدون وجود منابع نور قوی تقریباً غیر ممکن است.

به این معنی که اگر بخواهید بدون وجود نورهای استودیویی یا نور خورشید و صرفاً با اتکا به نور پنجره یا اتاق با این تجهیزات کار کنید، احتمالاً مجبور خواهید بود آن‌قدر سرعت شاتر دوربین را کم کرده یا حساسیت دوربین را بالا ببرید، که عملاً موجب افت کیفیت و محو شدگی تصویر می‌شود. بنابراین اگر تصمیم دارید از خیمه نور استفاده کنید، باید از قبل به فکر چند منبع نور قوی باشید.

خرید خیمه نور از کجا ممکن است؟

طبیعتاً مانند تمام تجهیزات عکاسی، فروشگاه‌های آنلاین تجهیزات عکاسی مانند نورنگار، محل خوبی برای مقایسه و بررسی و خرید خیمه‌های نور هستند. این تجهیزات بسته به کیفیت پارچه و فنر‌هایی که دارند و همچنین نسبت به اندازه شان، دارای قیمت‌های مختلفی هستند.

اگرچه قیمت آن‌ها خیلی زیاد نیست، اما بعضی از کاربران سعی می‌کنند خودشان خیمه نور را بسازند. در وب‌سایت‌های آموزشی روش‌های مختلفی برای ساخت خیمه نور معرفی شده‌اند که اتفاقاً بعضی از آن‌ها نتایج جالبی هم دارند و معمولاً برای کارهای ابتدایی و شخصی مناسب هستند. اما اگر قصد دارید به صورت جدی به عکاسی از محصولات بپردازید، پیشنهاد می‌شود، با توجه به این که محصول گرانی نیست از خیمه نور واقعی استفاده کنید. این تجهیزات، به دلیل ساختار یکپارچه‌ای که دارند، محیطی نورانی و کاملاً یکدست و بدون لبه ایجاد می‌کنند که برای عکاسی از سطوح براق بسیار ضروری است.

light box

چطور خیمه نور را نور دهیم؟

نوردهی یک خیمه نور بخش مهمی از روند کار محسوب می‌شود. اگر قرار است توسط نورهای استودیویی به آن نور بدهید، دستکم نیاز به دو منبع نور جداگانه دارید. یک منبع نور، حتی اگر بسیار قدرتمند باشد، باز هم باعث ایجاد سایه در یک سوی محصولی می‌شود که در حال عکاسی از آن هستید. به همین دلیل بهتر است حداقل از دو منبع استفاده کنید تا بتوانند با قرار گرفتن در موقعیت روبروی یکدیگر، سایه‌های یکدیگر را خنثی کرده و نوری نرم و یکنواخت را روی محصولی که از آن عکس می‌گیرید ایجاد کنند.

اگرچه امکان استفاده از نورهای پروژکتوری پرقدرت هم برای این کار از نظر شدت نور مشکلی ندارد، اما همان‌طور که گفتیم، رنگ نوری که روی محصولات می‌تابد اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل ما معمولاً از نورهای استودیویی استفاده می‌کنیم که علاوه بر کلوین یکسان با نور خورشید، شدت کافی برای روشن کردن فضای داخل خیمه را داشته باشند.

لامپ‌های پروژکتوری یا لامپ‌های تنگستن، به دلیل ته‌مایه نارنجی رنگی که دارند، اغلب موجب تغییر رنگ فضای داخل خیمه می‌شوند. ضمناً از آنجا که عکاسی از محصولات، معمولاً کاری وقت‌گیر است و در فضای بسته انجام می‌شود، استفاده از نورهای پیوسته موجب گرم شدن شدید فضای آتلیه می‌شود و کار را مشکل می‌کند.

برای عکاسی با خیمه، به سه‌پایه نیاز دارید

این مورد همیشگی نیست. مثلاً وقتی از خیمه نور زیر نور شدید خورشید استفاده می‌کنید، کاهش شدت نور آن‌قدر زیاد نیست که مجبور باشید از سرعت‌های شاتر پایین استفاده کنید. اما وقتی با فلاش‌های استودیویی کار می‌کنید کاهش نور می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد.

در آموزش کار با فلاش‌های استودیویی توضیح دادم که کنترل نور در آتلیه در واقع تحت تأثیر دیافراگم است و سرعت شاتر تأثیری در مقدار نور ندارد. اما از سوی دیگر، نمی‌توانید از دیافراگم‌های خیلی باز هم استفاده کنید. زیرا وقتی در حال عکاسی کلوزاپ هستید، باز کردن دیافراگم موجب کاهش شدید عمق میدان و محو شدن بخش‌های جلویی یا عقبی سوژه می‌شود.

بنابراین احتمالاً مجبور خواهید بود، دیافراگم را زیاد ببندید و طبیعتاً برای جبران نور کم فلاش‌ها، لازم است که سرعت شاتر را خیلی کمتر از مقدار معمول 1/125 یا 1/160 ثانیه بگذارید.

لایت باکس

در چنین شرایطی باید هم خود محصول و هم دوربین، روی سطحی بسیار ثابت و پایدار قرار داشته باشند. از آنجا که نیاز است تا کادر دوربین را مدام براساس سوژه‌ها تنظیم کنید، احتمالاً به یک سه‌پایه با هد مخصوص عکاسی نیاز دارید و نمی‌توانید دوربین را روی دست نگه دارید. می‌توانید راهنمای خرید برای تهیه سه‌پایه با هد مخصوص عکاسی را در سایت نورنگار مطالعه کنید.

علاوه بر این وجود یک تریگر فلاش هم به شما کمک می‌کند تا وقتی از سرعت‌های شاتر بسیار پایین استفاده می‌کنید، از دست زدن به دوربین خودداری کنید و طبیعتاً لرزش دوربین نیز کمتر می‌شود.

تنظیمات دوربین برای عکاسی با خیمه

حالت‌های عکاسی خودکار یا کار با جبران نوردهی در نورسنجی خودکار برای عکاسی با خیمه نور چندان کارآمد نیستند. چالشی که در اینجا وجود دارد، فضای نسبتاً بزرگ و سفید رنگ اطراف یک محصول است. چنین فضای روشنی معمولاً نورسنجی دوربین را به اشتباه می‌اندازد و دوربین این‌طور حدس می‌زند که فضای کادر زیادی روشن است و باید آن را تاریک‌تر کند.

به همین دلیل معمولاً عکس‌هایی که روی حالت‌های خودکار یا فلاش TTL گرفته می‌شوند، تاریک‌تر از چیزی که انتظار دارید خواهد بود.

اگر هم از فلاش‌های استودیویی استفاده می‌کنید، اصولاً نورسنجی و عکاسی روی مد‌های خودکار یا نیمه خودکار P/A/S ممکن نیست و باید حتماً از مد دستی یا M استفاده کنید. اگر نور پیوسته دارید و می‌خواهید از مد‌های خودکار استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم مقدار جبران نوردهی یا Exposure Compensation را روی +1 یا حتی +2 قرار دهید تا تاریک‌تر شدن تصویر را تا حدودی جبران کند.

همچنین اغلب دوربین‌ها هنگام عکاسی با خیمه نور نمی‌توانند تراز سفیدی را درست حدس بزنند و معمولاً عکس‌ها زمینه نارنجی می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است White Balance دوربین را روی حالت تنگستن یا روی مقدار کلوین 3200K قرار دهید تا نتیجه عکس طبیعی‌تر شود.

تنظیمات دوربین برای عکاسی با خیمه نور

تنظیمات دوربین برای عکاسی با خیمه نور

ویرایش عکس لایت باکس در فتوشاپ

اگر بعد از کنترل کردن همه موارد بالا، همچنین عکس‌هایی که با خیمه نور گرفتید، به ویرایش نیاز دارند، احتمالاً می‌توانید با فتوشاپ کمی نتیجه کار را بهبود دهید. قبل از هر کاری می‌توانید با قابلیت تنظیم رنگ و نور خودکار، ته مایه رنگی و همچنین کمبود کنتراست عکس‌ها را تا حدودی جبران کنید. برای این کار به منوی Image> Adjustments> Levels بروید و گزینه Auto Levels را بزنید. این کار معمولاً نتیجه خوبی دارد.

اما گاهی هم باعث می‌شود تا عکس به شدت ته مایه رنگی قرمز، سبز یا مجنتا بگیرد. در این صورت باید خودتان به صورت دستی، رنگ و نور را تنظیم کنید.

نکته بعدی اینکه، معمولاً خیمه‌های نور، در همان روز‌های اول استفاده بسیار تمیز و صاف هستند و کم کم و به مرور زمان، روی زمینه آن‌ها چین و چروک‌هایی ایجاد می‌شود یا ذرات پراکنده‌ای در اطراف سوژه می‌بینید. این اشکالات را می‌توانید با ابزار Healing Brush یا Stamp در فتوشاپ به راحتی برطرف کنید.

نکته آخر اینکه، اگر منبع نور مناسب و سه‌پایه در اختیار دارید، هرگز و هرگز برای جبران نور، از افزایش حساسیت دوربین استفاده نکنید. فراموش نکنید که هم سوژه و هم دوربین ثابت هستند و کاهش سرعت شاتر، گزینه بسیار راحتی برای افزایش نور تصویر داخل خیمه است. بنابراین با افزایش حساسیت دوربین، کیفیت عکس‌هایتان را کم نکنید.

اگر سوالی در مورد نورپردازی دارید در باکس نظرات بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ بدهند.

8 دیدگاه

  • مهراس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه مشکلی در عکاسی از غذا و آبمیوه در لایت باکس دارن که نور رفله میده باید چیکار کنم ممنون میشم بگید

  • مهراس گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه مشکلی در عکاسی از غذا و آبمیوه در لایت باکس دارن که نور رفله میده باید چیکار کنم

  • سعید گفت:

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون
    من ایفون ایکس اس مکس دارم
    دوربینش بد نیست
    بنظرتون میتونم عکاسی کنیم
    یااینکه خیمیه نور فقط با دوربین خوبه

  • مایسا گفت:

    برای عکاسی از لوازم جانبی،مثلا قاب موبایل ک براق هم هست، خیمه نوری مناسبه؟
    به جز خیمه نور به چه چیزایی نیازداریم که بشه عکس های خوبی گرفت؟!

  • دانایی گفت:

    برای عکاسی از محصولات میزهای نور بیشتر می تونن کمک کنن یا خیمه ها؟

    • مسعود افشانی گفت:

      هر دو ابزار را می توانید برای عکاسی از محصولات استفاده کنید. استفاده از خیمه ها برای محصولاتی که بازتاب نور بالایی دارند کاربرد بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه