دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

ولاگ (Vlog) چیست و ولاگر کیست؟

چاپ
ولاگ (Vlog) چیست و ولاگر کیست؟

ولاگ چیست؟

ولاگ (Vlog) همان ویدئوبلاگ (Video Blog) است. یعنی بلاگی که به جای متن به شکل ویدیو منتشر می‌شود.

اگر هم نمی‌دانید بلاگ چیست که باید خدمتتان عرض کنم اوایل گسترش اینترنت بلاگ به وبسایت‌های شخصی می‌گفتند که صاحبان آن به صورت مستمر از زندگی، کار یا موضوعات مورد علاقه خودشان در آن می‌نوشتند.

حالا همین بلاگ نوشتاری تبدیل شده به ولاگ و این ویدیوها در کانال‌های مختلفی مثل یوتیوب، آپارات، اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری منتشر می‌شود.

اگر جایی در جواب سوال ولاگ چیست با عبارت ویدئوکست (VideoCast) مواجه شدید، تعجب نکنید! نام دیگر ولاگ، ویدئوکست است اما استفاده از آن مرسوم نیست.

ولاگ‌ها همگی درباره یک موضوع خاص تولید و معمولا حتی تا چندین قسمت، منتشر می‌شوند. ولاگ‌هایی که امروزه بیشتر با آنها مواجه می‌شویم بیشتر به قصد کسب درآمد از ولاگری تولید شده و معمولا با موضوع آنباکسینگ (ترجیحا لوازم دیجیتال)، بازی، گردشگری، نقد لوازم‌های مختلف مخصوصا آرایشی و یا سبک زندگی روزمره تولید می‌شوند.

حالا ببینیم ولاگری یعنی چی؟

ولاگری چیست؟

ولاگر (Vlogger) خالق محتوای ویدئو بلاگ است و معمولا در بیشتر اوقات مسئولیت انجام کار از صفر تا صد را خودش بر دوش دارد. نکته جالبی که درباره ولاگرها وجود دارد این است که هیچ محدودیتی برای موضوع آن وجود ندارد! هر فردی که توانایی ساخت ویدئو و انتشار آن در پلتفرم‌های اینترنتی با فرمت VOD را داشته باشد، یک ولاگر است.

تفاوت ولاگر و بلاگر چیست؟

کلمات، چه ترکیب بصری از سخن، صدا و تصویر باشند و یا چه در غالب یک نوشته‌ای از هر نظر فاخر، ابزاری برای به اشتراک‌گذاری نظرات و اطلاعات و راهی برای ارتباط با مخاطبان هستند. در اصل، در رسالت بلاگ و ولاگ تفاوتی وجود ندارد. شاید مهم‌ترین تفاوت این دو، نوع ساختار آنهاست.

با این وجود، فضای ولاگ صمیمی است و گاهی اوقات در آن، شاهد اتفاقات پیش‌بینی نشده یا الفاظ جالب توجهی هستیم. اما در بلاگ، تقریبا همیشه ملزم به رعایت اصولی از پیش تعیین شده و لحنی سازمانی و ادبی هستیم.

ولاگرها همیشه در دریایی از موضوعات بی‌پایان شنا می‌کنند اما بلاگرها، محدودیت‌های خاصی برای انتخاب موضوع، بسط و گسترش و حتی ادامه و حتی گاهی برای انتشار آن دارند.

تجربه ثابت کرده که یکی از تفاوت‌های ولاگر و بلاگر این است که تعامل مخاطبان با ولاگ بسیار بیشتر از بلاگ است و حس صمیمت و رغبت بیشتری برای به اشتراک گذاشتن نظراتشان دارند.

آیا برای ولاگر شدن، باید آموزش دید؟

خیر. البته این جواب قاطع ما به این معنا نیست که شما همین الان می‌توانید ولاگر بالقوه درونتان را آزاد کنید. بلکه باید ضمن شناسایی استعدادهایتان، به مواردی همچون سلیقه و پرسونا مخاطب، سبک مناسب، دوربین مخصوص، فضای مناسب برای انتشار ولاگ، فن بیان منحصر بفرد و مسائلی از این قبیل فکر کنید. در یک کلام، باید حساب شده عمل کنید.

همین که ویدیو ضبط کنم ولاگر می‌شوم؟

در جواب این سوال، محتوای ویدیوی خود را بررسی کنید و از خود بپرسید که آیا ویدئوی ساخته شده توسط شما، ارزشی به دیگران اضافه می‌کند؟

اشتباه نکنید، منظورمان اشتراک کشفی بزرگ یا ویدئوی طرز ساخت موشکی برای سفری بی‌بازگشت به فضا نیست.

کلید همه چیز در جذابیت است‌.

محتوای ولاگ‌ها همیشه هم آموزشی و معرفی نیست بلکه گاهی استنداپ کمدی، دوربین مخفی، مراحل ساخت یک وسیله، فعالیت‌های یک یوتیوبر، موکبانک،‌ تبلیغات و یا ولاگ سفر یک گردشگر و … است.

علاوه بر این‌ها، اگر قصد شما از ساخت یک ولاگ، ارتباط با مخاطب به صورت مستقیم بود و یا درباره مسائلی صحبت کردید که معمولا در کنداکتور شبکه‌های تلویزیونی جایی ندارند اما مهم هستند و توسط خودتان با دوربین ولاگری این تصاویر را ضبط کرده‌اید؛ بله! شما یک ولاگر هستید. یا دست کم در راه تبدیل شدن به یکی از آنها هستید.

ولاگ کجا پخش می شود؟

برای دسترسی و تماشای ولاگ‌ها، باید به سراغ یوتیوب، تماشا، اینستاگرام (IGTV) و یا آپارات بروید. در این بخش لازم است ذکر کنیم که با این که یوتیوب در حال حاضر در ایران فیلتر است اما با این حال، آپارات برای پخش ولاگ‌های ایرانی مناسب است.

هر چند که وبسایت‌های شخصی ولاگرها نیز یکی از بسترهای محبوب پخش این ویدئوهاست.

با چند ولاگر معروف آشنا شوید

خوبی ولاگر بودن این است که عامل ملیت در معروف شدن و یا حتی مورد توجه قرار گرفتن زیاد مطرح نیست و در عوض، صداقت، خلاقیت و کیفیت محتوا، حرف اول را می‌زنند.

برای همین در ادامه، ۵ ولاگر معروف ایرانی و خارجی را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیودی‌پای | PewDiePie

  • تعداد فالوور: 110 میلیون نفر
  • حوزه فعالیت: یوتیوب و اینستاگرام

فلیکس آروید اولف شلبرگ سوئدی که به نام پیودی‌پای معروف شده، در حال حاضر پردرآمدترین ولاگر یوتیوب است. پیودی‌پای در حال حاضر یوتیوبر، تهیه کننده بازی‌های ویدئویی، کمدین و در بعضی مواقع خواننده است.

آریا کئوکسر | aria keoxer

  • تعداد فالوور: 167 هزار نفر
  • حوزه فعالیت: یوتیوب و اینستاگرام

آریا از ولاگرهای معروف ایرانی است که ویدئوهایی مربوط به بازی‌های کامپیوتری و گیمینگ را می‌سازد. آریا را می‌توان در زمره پرتلاش‌ترین ولاگرهای حوزه گیم و بازی ایرانی معرفی کرد.

دیود پرفکت | Dude perfect

  • تعداد فالوور: 56.5 میلیون نفر
  • حوزه فعالیت: یوتیوب و اینستاگرام

کانال Dude perfect توسط چند یوتیوبر که بعضی وقت‌ها با ماسک پاندا جلوی دوربین می‌آیند؛ اداره می‌شود. آنها معمولا ترفندهایی خاص را در ویدیوهای خود نمایش و آموزش می‌دهند.

علی بروکس | ali brox

  • تعداد فالوور: 8 هزار نفر
  • حوزه فعالیت: یوتیوب و اینستاگرام

علی بروکس یکی از دیگر ولاگرهای معروف ایرانی است که علاقه‌مند به اشتراک گذاری اتفاقات روزمره و سبک زندگی خود با مخاطبان است. ولاگ‌های علی معمولا سرگرم کننده، خودمانی و خنده‌دار هستند.

کیدز دیانا شو | Kids diana show

  • تعداد فالوور: 82 میلیون نفر
  • حوزه فعالیت: یوتیوب و اینستاگرام

دیانا و برادرش روما عادت دارند تا کارهایی بامزه‌تر از کودکان دیگر انجام دهند که البته این از چشم والدینشان دور نمانده! این دو کودک روسی هستند و در کنار ساخت ولاگ‌های سرگرم کننده، اسباب بازی‌های مختلف را نیز آنباکسینگ می‌کنند. کیدز دیانا شو بابت هر تبلیغ در یوتیوب، بین 2 تا 7 میلیون دلاردریافت می‌کند.

راه‌های درآمد از ولاگ

راه‌های محتلفی برای کسب درآمد از طریق ولاگ وجود دارد که البته برای ایرانی‌ها، کمی با محدودیت همراه است. ولاگرهای معروفی در سطح جهان همچون کیدز دیانا شو سالانه نزدیک به 129 میلیون دلار و پیودی‌پای، 52 میلیون دلار درآمد دارند. در ادامه سه راه پر طرفدار برای درآمد از ولاگ را برای شما معرفی خواهیم کرد.

درآمد مستقیم

بخش بزرگی از درآمد ولاگرها، از طریق درآمد مستقیم است. در واقع درآمد آنها از از طریق تبلیغاتی‌ست که برندهای مختلف به آنها می‌دهند. این تبلیغات ممکن است علاوه بر صفحه شخصی ولاگر، از طریق رسانه‌های مختلف دیگری نیز پخش شوند.

کسب درآمد بابت هر بار تماشای ولاگ در یوتیوب

اگر ولاگر یوتیوب باشید، با بارگذاری هر ویدئو در این پلتفرم بابت هر بازدیدی که از آن صورت می‌گیرد، درآمد دلاری کسب خواهید کرد. یوتیوب برای هر هزار بازدید، بین ۱ تا ۲ دلار پول پرداخت می‌کند. البته یوتیوب برای پخش هر تبلیغ قبل از ولاگ و یا اواسط آن، به ولاگر پول پرداخت می‌کند.

مثلا پیش آمده که بینندگان از نسخه premium یوتیوب استفاده ‌کنند، زمان نمایش، تبلیغ را رد ‌کنند و یا از ابزارهای مسدودکردن تبلیغ استفاده نمایند که در این صورت یوتیوب پولی پرداخت نخواهد کرد. آپارات هم سیاستی مشابه با یوتیوب دارد.

اسپانسر گرفتن

اسپانسرشیپ یکی از دیگر راه‌های جهانی کسب درآمد از ولاگری است. با اسپانسر گرفتن در واقع ولاگر با شرکتی خاص قرارداد می‌بندد که در ازای تبلیغ برند آنها، هزینه‌ای دریافت کند. با این کار یک ولاگر در ابتدا یا آخر و حتی گاهی در اواسط ویدئو، اعلام می‌کند که برندی خاص، اسپانسر ویدئویی است که در حال پخش است.

مثلا ویدئوهایی با محوریت نقد لوازم آرایش برندی خاص، نقد یک موبایل و یا آنباکسینگ‌ها که بیشتر در فضای اینستاگرام و یا یوتبوب ملاحظه می‌کنید، ولاگ‌هایی هستند که اسپانسر دارند.

برای ولاگری به چه تجهیزاتی نیاز است؟

چند ابزار مهم وجود دارند که برای شروع ولاگری به آنها نیاز دارید اما بعضی از آنها همچون پرده سبز و یا نرم افزار ادیت را بعدا هم می توان تهیه کرد.

دوربین ولاگری

دوربین، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که برای ساخت ولاگ به آن نیاز دارید. در واقع ماهیت پاسخ سوال ولاگ چیست با دوربین یک ولاگر مشخص می‌شود. برای شروع خیلی از ولاگرها از دوربین موبایل خود که معمولا با کیفیت هم هستند؛ استفاده می‌کنند اما کم کم به استفاده از دوربین، روی می‌آورند. در مطلب دوربین‌های مناسب ولاگ و مشخصات آنها،‌ بعضی از بهترین دوربین‌های ولاگ را به شما معرفی کرده‌ایم اما در اینجا نیز اشاره‌هایی به بعضی از دوربین‌های مناسب برای ولاگ داریم.

دوربین‌های سری آلفا سونی

دوربین های مدل‌های آلفا سونی از سری دوربین های پیشنهادی مناسب برای ولاگری هستند. دوربین‌های a6000، a6100، a6300، a6400، a6500، a6600 همگی از مدل‌های سری آلفا سونی‌اند. خوبی دوربین‌های سری آلفا سونی این است خریداران بین 6 مدل مختلف حق انتخاب دارند.

دوربین‌های سری آلفا تا حدودی خصوصیات شبیه به هم دارند اما هر نسخه بالاتر، تکامل و بهبود یافته‌تر از نسخه قبلی خود می‌باشد. اما در عین حال هر کدام از این مدل‌ها، مزیت رقابتی خود را نسبت به مدل دیگر حفظ کرده‌اند.

مثلا دوربین a6600 کیفیت آن 4K UHD و حالت‌های s-log دارد و یک درگاه خروجی هدفون برای کنترل صدا برروی بدنه دارد. اتوفوکوس، تشخیص چشم انسان و حیوانات نیز از ویژگی‌های این دوربین است. اما در مقابل، دوربین سونی آلفا a6600، ظرفیت بافر a6500 را ندارد. برای همین، مثلا برای فیلمبرداری ورزشی a6500 سری آلفا سونی پیشنهاد می‌شود.

دوربین‌های گوپرو

گوپرو (Gopro) یکی از دوربین‌های اکشن مناسب ولاگ است که اتفاقا از حُسن شهرت خوبی هم برخوردار است. گوپرو که یکی از دورببن‌های اکشن کمرا است، برای ضبط ولاگ‌های ورزشی، طبیعتگردی، ماجراجویی و ویدوئوهایی با تکانه‌ و لرزش‌های بالا بسیار مناسب است.

دوربین‌های گوپرو بر روی اجسام و سطوح مختلف مثل کلاه ایمنی، اسکیت برد، دوچرخه و یا حتی بر روی بدن نصب می‌شوند‌. با این خصوصیت ولاگر می‌تواند زاویه دید خود را با بیننده به اشتراک بگذارد. گوپرو مقاوم، ضد ضربه و ضد آب است.

دوربین‌های مدل بالاتر گوپرو کیفیت فیلمبرداری بالایی دارند. مثلا،GOPRO HERO 7 قابلیت فیلمبرداری 2k و 4k دارد. گوپروهای جدید، قابلیت اتصال به وای فای، بلوتوث و GPS را نیز دارند. گوپرو هیرو ۵ اکشن و دوربین گوپرو هیرو ۹ از دوربین‌های خوب گوپرو هستند.

دروبین کامپکت

دوربین خانگی یا کامپکت، دوربین‌های دیجیتالی هستند که هم اندازه‌ای کوچک و وزن پایینی دارند و هم دارای کیفیت و ویژگی‌های فنی بسیاری هستند. دوربین‌های کامپکت، یک لنز زوم ثابت روی بدنه دارند و از این رو ولاگر‌ را از تعویض لنز، بی نیاز می‌کنند. دوربین‌های کامپکت قابلیت HDR و ضبط تایم‌لپس را نیز دارا هستند.

دوربین کانن G7X MKIII، دوربین سونی ZV-1 و دوربین کانن G5X MKII چند نمونه از دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای مناسب ولاگ هستند. برای آشنایی با دوربین‌های کامپکت حرفه‌ای می‌توانید در نورنگار مقاله‌ای جامع در این مورد مطالعه کنید.

دوربین گوشی‌های موبایل آیفون 12 پرومکس و یا گوشی‌های S20 و S21 سامسونگ نیز برای ثبت تصاویر و ولاگ مناسب هستند. برخی از ولاگ هایی که مشاهده می کنید، از صفر تا صد با گوشی ضبط شده‌اند و تقریبا چیزی از ولاگی که با دوربین فیلمبرداری حرفه‌ای ضبط شده؛‌ کم ندارند.

میکروفون‌های مناسب ولاگ

بعد از دوربین، میکروفون نقش مهمی در انتقال پیام شما به مخاطبان ولاگ دارد. گزینه‌های زیادی برای خرید میکروفون برای ولاگ وجود دارد اما کیفیت همیشه حرف اول و آخر را می‌زند.

مثلا میکرفون boya m 1، باکیفیت اما در عین حال ارزانترین میکروفون موجود در بازار است که در عین حال مناسب برای ولاگ نیز هست. این میکروفون برای ضبط صدا با دوربین‌های DSLR و دوربین‌های فیلمبرداری یا با گوشی‌های هوشمند و انواع تبلت‌ها مناسب است. میکروفون‌های بویا ام وان از نوع یقه‌ای هستند.

گزینه دیگر برای انتخاب میکروفون، rode wireless go است. این میکروفون بی‌سیم است و قابلیت تطبیق پذیری با فرستنده‌های مختلف را دارد. کیفیت صدای این میکروفون فوق‌العاده و تجهیزات جانبی همراه آن کامل است.

گزینه‌های بسیار زیادی برای خرید میکروفون مناسب برای ولاگ وجود دارند که حتی حرفه‌ای‌تر هستند. برای آشنایی با مدل های بیشتر میکروفون‌های مناسب برای تولید محتوا می‌توانید به وبلاگ نورنگار مراجعه کنید.

تجهیزات نور مناسب ولاگ

نور،‌ عاملی بسیار مهم برای بالا بردن سطح کیفیت ویدئوهای ولاگ است. از خودتان تصاویری قبل و بعد از نورپردازی ضبط کنید و سپس آنها را با هم‌ مقایسه کنید. به سادگی ارزش نور مناسب را نه تنها در رنگ و لعاب تصویر بلکه در کیفیت آن در خواهید یافت.

ما پیشنهاد می‌کنیم برای شروع کار سراغ خرید رینگ لایت بروید و خودتان را با گزینه‌های حرفه‌ای‌تر مثل سافت باکس، کیت نور یا سایر انواع تجهیزات استودیویی نورپردازی نروید.

[relatedpost post=”101266″]

سه پایه دوربین مناسب ولاگ

تاثیر سه پایه را دست کم نگیرید! هیچ لرزشگیر پیشرفته‌ای نمی‌تواند کیفیتی که یک فیلم در هنگامی که دوربین روی سه پایه بوده را داشته باشد. سه پایه مانفروتو (Manfrotto) و سه پایه ونگارد (Vanguard) بهترین سه پایه‌های موجود در بازار برای ولاگ هستند که هم در دسترس‌اند و هم قیمت مناسبی دارند. البته مدل‌های دیگری هم برای سه پایه دوربین‌های مناسب ولاگ وجود دارند که در نورنگار می‌توانید با آنها آشنا شوید.

 

به جز سه‌پایه‌ها گیمبال‌ها یا لرزشگیرهای دستی هم در بازار هستند که برای ویدیوهای در حال حرکت و سریع به درد می‌خورند.

کد تخفیف نورنگار

حالا که می‌دانیم ولاگ چیست …

شروع ولاگ تا رسیدن به درآمد مسیری جذاب و پر از فراز و نشیب است.

انتظار نداشته باشید که بعد از انتشار اولین ویدیو ده‌ها هزار فالوور به دست آورید و درآمدتان یک شبه بالا برود.

چنین انتظاری اشتباه است. حتی معروف‌ترین و خلاق‌ترین ولاگرها هم سال‌ها ویدیو ساخته‌اند تا به جایگاه فعلی رسیده‌اند.

اما کافی است شروع کنید و درباره چیزهایی که علاقه دارید ولاگری کنید.

نویسنده : حسین بابائی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه