021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تعادل میزان نور با فیلترهای ND تدریجی

تعادل میزان نور با فیلترهای ND تدریجی

بسیار اشتباه است که فکر کنیم فیلتر های عکاسی، قدیمی و استفاده از آن ها غیر ضروری است، . هنوز چیزهای زیادی درباره تاثیرات استفاده از فیلترهای قدیمی می توان گفت.

 

بعضی از فیلترهای عکاسی مانند فیلتر پُلاریزه و ND، می توانند اثراتی را ایجاد کنند که ایجاد آن ها بسیار زمان بر است و یا حتی به صورت دیجیتالی امکان ایجاد آن ها وجود ندارد، از طرف دیگر برخی دیگر از فیلترها شما را قادر به عکاسی در شرایطی می کنند که در شرایط عادی گرفتن این عکس ها به لنز دوربین آسیب وارد می کند.

 

بنابراین برای به دست آوردن تمام جلوه ها تنها به فوتوشاپ تکیه نکنید، از آن فاصله بگیرید و لذت استفاده از پنج فیلتری که هر عکاسی باید داشته باشد را تجربه کنید. آن ها تصاویر شما را به معنای واقعی کلمه خوش نور خواهند کرد.

 

در قسمت های قبلی به تفاوت فیلترهای مربعی و دایره ای و معرفی فیلترهای اسکای لایت و پلاریزه و ND پرداختیم. و در این قسمت به بررسی فیلترهای ND تدریجی می‌پردازیم.

 

فیلترهای ضروری عکاسی:

 

4 فیلترهای Graduated Neutral Density

 

برای چه کاری است؟

 

میزان نور میان روشنایی آسمان و تاریکی پیش زمینه ی عکس را به خصوص در مناظر طبیعی و طلوع/غروب آفتاب متعادل می کند.

 

چه تکنیکی به کار رفته است ؟

 

مشابه آنچه که در قبل گفته شد، یک فیلتر ND تدریجی مشابه با یک عینک آفتابی است که قسمت بالای شیشه ی آن تاریک و قسمت پایین آن روشن است.

 

با قرار دادن قسمت تاریک فیلتر بر روی آسمان که روشن تر از پایین است، و قرار دادن مرز آن در افق، می توانید در نوردهی تصویر تعادل ایجاد کنید.

 

فیلتر ND تدریجی در چندین قدرت مختلف و در انواع مختلفی از تفکیک نواحی روشن و تاریک، در دسترس هستند.

 

برای اغلب استفاده از یک فیلتر تدریجی دو استاپ، که با عنوان 0.6 یا ND4 شناخته می شود، انتخاب مناسبی است اما برای عکاسی از طلوع و غروب آفتاب، (آفتاب در کادر باشد) بعضی از مواقع لازم است که از فیلتر قوی تری استفاده شود، به عنوان مثال یک فیلتر تدریجی سه گام (0.9 یا ND8)، تا تعادل نور بهتری حاصل شود.

 

تاثیر فیلتر nd

 

در تصویر سمت راست از یک فیلتر ND تدریجی برای ایجاد تعادل در نور استفاده شده است که باعث ایجاد تصویر مطلوب تری شده است.

 

دو نوع متد اصلی برای انتقال از نواحی روشن به نواحی تاریک وجود دارد: سخت یا نرم.

 

یک فیلتر تدریجی سخت به صورت ناگهانی از ناحیه ی تاریک به ناحیه ی روشن می رود، بنابراین برای عکاسی از منظره هایی که خط افق آن به وضوح مشخص است مناسب می باشد.

 

ولی در یک فیلتر تدریجی نرم تغییر بین مرز ناحیه ی تاریک و روشن به آهستگی انجام می شود و برای مناظری مناسب می باشد که درختان، کوه ها و یا ساختمان ها خط افق را پوشش داده اند.

 

هنگامی که نگه دارنده ی فیلتر را به لنز متصل می کنید، به سادگی فیلتر را به شیاری که به لنز نزدیک تر است متصل کنید. درحالی که از منظره یاب (یا صفحه نمایش LCD) نگاه می کنید فیلتر را به پایین حرکت دهید تا زمانی که تمامی آسمان تیره شود.

 

ناحیه ی مرزی باید بر روی افق قرار گیرد، لازم است که موقعیت فیلتر را به خوبی بین نواحی روشن و تاریک تنظیم کنید و خط بین دو ناحیه را بر روی افق قرار دهید، در غیر این صورت بخش هایی از آسمان که نزدیک افق هستند خیلی روشن خواهند شد و بخش هایی ار منظره که نزدیک افق هستند نیز تیره می شوند.

 

دایره ای یا مربعی؟

 

از آنجایی که لازم است فیلتر را به بالا و پایین حرکت دهید، تنها انتخاب ممکن برای طراحی فیلترهای ND تدریجی، طراحی مربعی شکل می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه