021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه در آب و هوای بد عکس‌های بهتری بگیریم

چگونه در آب و هوای بد عکس‌های بهتری بگیریم

تمام عکاسانی که در فضای باز و از مناظر عکسبرداری می‌کنند، بسیاری از عکس‌های خوب خود را مدیون آب و هوا هستند. هر عکسی که از دریا و آبشارها گرفته می‌شود، تابعی از شرایط آب و هوایی است. در نقاطی از جهان آب و هوا قابل پیش‌بینی‌تر و پایدار‌تر و در نقاط دیگر به پیش‌بینی‌ها نمی‌توان به طور کامل اعتماد کرد و ممکن است در عرض چند دقیقه شاهد عکاسی در آب و هوای بد باشیم.

 

جوی‌ها و رودخانه‌ها، بهترین وضعیت خود را پس از یک باران سهمگین پیدا می‌کنند. محلی پیدا کنید که چند درخت در آن قرار گرفته باشند، کمی صبر کنید تا بادی بوزد تا فضای یک روز پاییزی از حالت کسل کننده بیرون بیاید، بدین صورت تمام عناصر لازم برای یک تصویر خوب را در اختیار دارید.

 

در کشورهایی که در آن وضعیت آب و‌هوا غیر‌قابل پیش‌بینی است، شما خیلی سریع با وضعیت‌های بد و ناجور کنار می‌آیید و از آنها به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنید.

 

تکونولوژی دیجیتال، گرفتن تصاویر خوب در آب و هوای بد را بسیار آسان‌تر کرده است. با چشم عادی، آسمان در این صحنه به رنگ خاکستری روشن دیده می‌شود. ولی با استفاده از تکنیک اچ‌دی‌آر و افزایش تونالیته تصویر و کنتراست آن، جزئیات و رنگ خود را نشان می‌دهند.

 

عکاسی طبیعت

Canon EOS 1Ds Mark III, 24-105mm F4 @ 35mm, FS22, 20 sec. @ ISO 100, polarizer; tripod.

 

عکاسی با فیلتر

Canon EOS 5D Mark II, 24mm TS-E, F22, 0.6 sec @ ISO 400, polarizer + soft-focus filter, tripod.

 

این صحنه‌ی یک جنگل در یکی از روزهای زمستانی کسل کننده و خاکستری رنگ ایرلندی است. با استفاده از یک فیلتر مات کننده(soft-focus) در زمان مناسب، منظره‌ی رمزآلودی پدید می‌آید.

 

وقتی‌که باد می‌وزد و باران شروع به باریدن می‌کند، برخی از عناصری که در جنگل وجود دارند، تصویر زیباتری از خود نشان می‌دهند. شاخ و برگ‌های مرطوب و خزه‌های خیس، باعث انعکاس نور می‌‌شوند و فضای بی‌نظیری را ایجاد می‌کنند.

 

یک ابزار مهم در این شرایط، فیلتر پلاریزه است. این فیلتر در عین افزایش کنتراست و غلظت رنگ‌ها، انعکاس‌های نوری را نیز کنترل می‌کند.

 

در روزی که نم نم باران با بارش شدید تگرگ همراه شود، عکس‌های فوق‌‌العاده‌ای می‌توانید بگیرید. در زمانی‌که به علت وجود فیلتر پلاریزه نتوانید از هود لنز استفاده کنید، مشکل اصلی شما این خواهد بودکه روی فیلتر لنز قطرات ریز آب تشکیل می‌شود و باید آن‌ها را قبل از گرفتن عکس پاک کنید.

 

عکاسی از جنگل

Canon EOS 5D Mark II, 24mm TS-E, F16, 1/6 sec @ ISO 200, polarizer and tripod.

 

تکان خوردن مداوم شاخه‌ها و بوته‌ها در بادهای شدید، یک مشکل بزرگ خواهد بود. شما می‌توانید از این موقعیت به نفع خود استفاده کنید و با انتخاب نوردهی طولانی مدت، به صورت عمدی تصویر محوی را ایجاد کنید.

 

اگر یک نقطه متضاد ثابت مثل یک تخته سنگ یا تنه‌ی درخت در صحنه وجود داشته باشد، تصویر بسیار جالبی ایجاد خواهد شد. زمان نوردهی بستگی به قدرت باد و افکتی دارد که می خواهید آن‌را ایجاد کنید.

 

در زمان نوردهی 4 ثانیه، همه چیز کمی محو می شود و حس حرکت را بین شاخ و برگ درختان را به بیننده منتقل می‌کند. نوردهی طولانی‌تر، مثل 20 ثانیه و بیشتر از آن (چند دقیقه) همه جزئیات را از بین می‌برد و یک تصویر انتزاعی را به وجود می‌آورد.

 

محافظت از دوربین 

 

ایمن نگه داشتن دوربین در هوای بد بسیار مهم است و می‌توان با کاورهای ضد باران از آسیب دیدن دوربین تا حدی جلوگیری کرد.

 

اگر باران خیلی شدید نباشد، یک حوله‌ی میکرو فایبر ضد باران هم همین کار را می‌‌کند. اگر باران شدید باشد، می‌توان از  ابزار‌های خانگی مانند یک پلاستیک بریده شده به سایز لنز یا کیسه‌های پلاستیکی بهره برد تا دوربین و لنز خشک بمانند.

 

یک نکته که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که هرگز در آب و هوای مرطوب و بارانی خلاف جریان باد عکسبرداری نکنید زیرا قطرات آب که بر روی المان‌های لنز می‌نشیند اثر محو شدگی روی تصویر ایجاد کند. برخی از هودهای لنز کمک می‌کند قطرات آب را از روی قطعات جلویی آن‌ها دور نگه دارید.

 

تمیز کردن تجهیزات دوربین، به ویژه پس از عکاسی ساحلی، مهم است. به کمک یک پارچه‌ی مرطوب می‌توانید باقی‌مانده‌ی شن را از روی دوربین، لنز، و سه پایه پاک کنید.

 

حوله‌ها و پارچه‌های میکرو فایبر، دمنده‌ی هوا، برس، و راه حل‌های تمیز کردن خاص کمک می‌کنند تا ابزار کار خوود را تمیز و در شرایط کار طولانی مدت نگه داریم.

 

مترجم : آرمان دیداران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *