دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

10 نکته کاربردی برای عکاسی ماکرو

تکنیک و ترفند
10 نکته کاربردی برای عکاسی ماکرو

در اینجا عوامل مهم برای آشنایی با عکاسی ماکرو را بیان می‎‌کنیم:

 

       1. لنز در عکاسی ماکرو

 

چند لنز خوب برای عکاسی ماکرو وجود دارد. شما می توانید از لوله های الحاقی(Extension Tube) بهمراه یک لنز نرمال استفاده کنید که به شما کمی بزرگ نمایی می دهد، یا حتی بهتر، شما می توانید یک لنز نرمال را معکوس کنید که که توسط لوله های الحاقی می تواند حتی بزرگ نمایی بیشتری نیز به شما بدهد.

 

راحت ترین و انعطاف پذیر ترین گزینه پیش رو، مخصوصا برای یک عکاس مبتدی در عکاسی ماکرو این است که یک لنز ماکروی اختصاصی داشته باشد.

 

محبوب ترین مدل ها دارای فاصله کانونی بین 90 تا 150 میلی متر هستند و دارای بزرگنمایی 1:1 هستند. مدل هایی با فاصله کانونی کوتاهتر مانند 50 یا 60 میلی متری نیز موجود هستند ولی این مدل ها فضای کاری شما را کاهش می دهند، بدین معنی که شما باید خیلی به سوژه خود نزدیک شوید که در این صورت ممکن است سوژه بترسد و دست به فرار بزند.

 

بزرگنمایی 1:1 یعنی هنگامی که شما تا جایی که ممکن است فوکوس می کنید، سوژه شما به اندازه واقعی خود در حسگر ثبت می شود. بنابر این اگر یک حسگر فول فریم 36×24 دارید، یعنی می توانید از هر حشره 36 میلیمتری که دوست دارید، طوری  عکاسی کنید که کل سطح حسگر را بپوشاند.

 

اگر شما از یک دوربین APS-C و یا یک دوربین Micro Four Thirds استفاده کنید، حتی می توانید در حالی که حسگر کوچکتر است، سوژه خود را تا 1 برابر بزرگ نمایی کنید.

 

این لنز های ماکروی نرمال 1:1 ، توسط بسیاری از برند های اصلی مانند Sigma’s 105mm, Canon’s 100mm,  Nikon’s 105mm, Samyang’s 100mm, Tamron’s legendary 90mm, Sony’s 90mm,  و Tokina’s 100mmساخته شده اند.

 

قیمت آنها در حدود 400 تا 1000 دلار است و همه آنها شارپ هستند و نسبت به قیمتشان می ارزند. بسیاری از این لنز ها دارای تثبیت کننده هستند که چیز بسیار خوبی است چراکه ترکیب بندی را بسیار ساده تر می کند.

 

نگاهی به خلاصه ها بیاندازید و هر کدام را دوست دارید خریداری کنید. شما با داشتن یک لنز ماکروی ~100 میلی متری ضرر نخواهید کرد، کیفیت تصاویر معقول است و اکثر آنها نتایج قابل مقایسه ای را تولید می کنند.

 

         2. مکان و آب و هوا در عکاسی ماکرو

 

برخی از جالب ترین سوژه ها برای عکاس با یک لنز ماکرو، موجودات و حشرات کوچک هستند. گلها و گیاهان مختلف نیز جالب هستند و می توانند گاهی تصاویر انتزاعی جالبی را ایجاد کنند.

 

مکانهایی که بیشتر به یک عکاس ماکرو پیشنهاد می شود، مکانهایی است که من خودم تجربه کردم و پر از گل و گیاه است. باغ های گیاه شناسی برای این کار عالی هستند. بهترین زمان برای رفتن و عکاسی کردن از حشرات و موجودات ریز، زمانی است که درجه حرارت محیط بیرون در حدود 17 درجه سانتیگراد یا 63 درجه فارنهایت و یا گرم تر باشد زیرا حشرات در هوای گرم بیشتر تمایل به فعالیت دارند.

 

از سوی دیگر، اگر شما در پیدا کردن حشرات زمانی که خواب هستند مهارت دارید (من به شخصا این کار برایم بسیار مشکل است)، آن ها در زمانی که هوا سرد است کم تحرک ترند. برخی از عکاسان ماکرو، مایلند در صبح های زود تابستان بیرون بروند و حشرات را هنگامی که خوابند بگیرند. آب و هوای ابری معمولا بهتر از آب و هوای آفتابی است زیرا نور نرم تری را برای عکاسی ایجاد می کند.

 

        3. فلاش در عکاسی ماکرو

 

اگر شما از سوژه های بسیار ریز مانند حشرات عکاسی می کنید، صفحه کانونی بسیار باریک خوهد بود، دو میلیمتر و یا کمی بیشتر، بنا بر این شما باید دیافراگم خود را حد اقل بر روی F16 تنظیم کنید تا شانس فوکوس بر روی بیشترینقسمت  از یک حشره را داشته باشید.

 

با یک دیافراگم کوچک مانند آن و نیاز برای سرعت بالای شاتر (به دلیل لرزش لنز و سوژه)، یک فلاش ضروری است. شما برای عکاسی ماکرو از هر نوع فلاشی می توانید استفاده کنید، در اکثر موارد، حتی یک فلاش built-in pop-up از DSLR های ارزان نیز به خوبی کار می کنند. علاقه شخصی من به Meike MK-300 است که جمع و جور، سبک و ارازن است.

 

برخی از موقعیت های عکاسی ماکرو وجود دارد که نیاز حتمی به فلاش وجود ندارد. یکی از این موقعیت ها زمانی است که شما با عکاسی با F2.8 و یا F4 راحت باشید و نور خورشید نیز فراوان باشد. این در مواردی صدق می کند که شما به بزرگ نمایی 1:1 نرسیده باشید و همچنین عمق خوبی از میدان و یک دیافراگم بزرگ داشته باشید(هنگامی که از سوژه خود دور می شوید، عمق میدان افزایش پیدا می کند).

 

مزیت استفاده نکردن از فلاش این است که شما تصاویر طبیعی تر با نور طبیعی خواهید داشت ولی هنگامی که می خواهید از نزدیک از حشرات عکاسی کنید و می خواهید بر روی بیش از یک بخش کوچک از آنها فوکوس کنید، مجبورید از فلاش استفاده کنید.

 

        4. دیفیوزر در عکاسی ماکرو

 

اگر شما برای عکاسی ماکرو از فلاش استفاده می کنید، من به شدت توصیه می کنم از یک دیفیوزر هم استفاده کنید. یک دیفیوزر، خیلی ساده، هر ماده سفید و شفافی است که شما می توانید پیدا کنید و آن را بین فلش و سوژه خود قرار دهید.  هر چه منبع نور بزرگ تر باشد، سایه ها در عکس شما صاف تر و نرم تر می شوند. به همین دلیل است که اکتاباکس های بسیار بزرگ در عکاسی پرتره محبوب هستند.

 

و این به همین دلیل است که شما باید در عکاسی ماکرو از یک دیفیوزر استفاده کنید، زیرا اندازه نوری که از فلاش خارج می شود را بزرگ تر می کند و همچنین نور در تصاویر شما کمتر خشن می شود و رنگ ها بهتر ظاهر می شوند.

 

در ابتدا، من از یک کاغذ معمولی سفید استفاده کردم که سوراخی در میان آن ایجاد کرده بودم و لنز را در سوراخ جای دادم هر چند کمی شکننده بود د هنگام حمل و نقل چروک می شد.

 

دیفیوزر بعدی من یک فیلتر جاروبرقی بود که در آن نیز یک سوراخ ایجاد کردم و لنز را در آن جای دادم. این نیز یک دیفیوزر عالی بود.  حالا من یک دیفیوزر متناسب با هدفم را دارم که به راحتی می توانم وقتی به آن نیاز ندارم آن را تا کنم.

 

        5. سرعت شاتر در عکاسی ماکرو

 

در عکاسی ماکرو، شما خواهید دید که یک لرزش دست کوچک شما هنگام نگه داشتن دوربین کافیست تا کل تصویر شما را نابود کند. اگر به آن تلاش در عکاسی از یک حشره که بر روی گیاهی که در حال حرکت توسط وزش باد است را اضافه کنید باید گفت شما چالش بزرگی در پیش دارید.

 

در این موارد سرعت شاتر بالا توصیه می شود، بویژه برای مبتدیان. با سرعت شاتر 1/250ثانیه یا سریع تر کار را شروع کنید.

 

 با این حال، مدت زمان نوردهی از یک فلاش معمولاً خیلی کوتاه است و می تواند به تنهایی، حتی با تلفیق آن با سرعت شاتر کمتر مانند 1/100 ثانیه سوژه را ثابت کند.

 

دلیل این امر این است که نور فلاش در زمان عکسبرداری موجود است بنابر این اگر تصادفاً دوربین شما لرزش پیدا کند، این امر اثر قابل توجهی بر روی آن نخواهد داشت.

 

با یک لنز ماکروی با فاصله کانونی کوتاه، شما می توانید تصاویر زیبایی را حتی با سرعت شاتر 1/40 ثانیه، عکاسی کنید. مزیت استفاده از یک شاتر با سرعت پایین این است که شما می توانید از پس زمینه سیاه رنگی که اغلب در عکس های ماکرو با فلاش دیده می شود، اجتناب کنید. به جای آن، شما می توانید مقداری رنگ در پس زمینه خود داشته باشید که ظاهر عکس را زیبا تر می کند.

 

 

 

خلاصه، با سرعت بالای شاتر شروع کار را شروع کنید، هنگامی که کار آزموده تر شدید، سعی کنید به تدریج سرعت شاتر را کاهش دهید و آن را با فلاش همراه سازید.

 

       6. فوکوس کردن در عکاسی ماکرو

 

اول از همه باید گفت می توانید فوکوس اتوماتیک را فراموش کنید. اکثر فوکوس اتوماتیک لنز های ماکرو به اندازه کافی سریع نیست که بتواند با شوک ها و حرکت هایی که با بزرگ نمایی 1:1 ایجاد می شود، هماهنگ شود.

 

بهتر است که در ابتدا افکار خود را درگیر فوکوس اتوماتیک نکنید و یاد بگیرید که به جای آن به صورت دستی فوکوس کنید. در دوماً اینکه استفاده از سه پایه را فراموش کنید، مگر اینکه در حال عکاسی از سوژه ای کاملاً ثابت باشید مانند یک محصول در استودیو، سه پایه در عکاسی ماکرو بسیار ناکارآمد است.

 

برای عکاسی از حشرات یا گلها در محیط بیرون، شما از صرف زمان برای تنظیم سه پایه، نا امید خواهید شد. زیرا فقط لرزش های کوچک یک گل در باد می تواند عکس شما را نابود کند، تازه بگذریم از اینکه هر حشره ای در 10 ثانیه اول از 1 دقیقه ای که برای تنظیم سه پایه زمان می برد پرواز می کند و دور می شود.

 

 

در طی زمان من  روشهای فوکوسی را بدست آورده ام که به نظر خودم بهترین نتیجه را داشته: دوربین را با دو دست نگه دارید و ترجیحا برای ثبات بیشتر بازو ها را در طرفین بدن یا پاها قرار دهید. سپس قسمت مربوط به فوکوس را به سمت بزرگ نمایی تقریبی که می خواهید، بچرخانید، سپس فوکوس کنید، البته نه فقط با لمس بخش مربوط به فوکوس بلکه با حرکت آهسته به سمت سوژه آن هم در حالی که سعی می کنید عکس را در لحظه مناسب بگیرید.

 

اگر بتوانید از 5 عکسی که گرفتید یکی از آنها فوکوس و واضح باشد و در جای مناسبی قرار داشته باشد، باید گفت نسبت خوبی برای شما بوده است. انتظار این را داشته باشید که در عکاسی ماکرو، بیشتر عکسهایتان را مجبورید دور بریزید.

 

      7.صفحه کانونی در عکاسی ماکرو

 

همانطور که قبلا ذکر شد، یک فاصله فوکوس نزدیک به معنی صفحه کانونی بسیار باریک است. شما خواهید فهمید که بهترین عکس های ماکرو هنگامی بوجود می آیند که شما با روش های هوشمندانه ای از این صفحه کانونی باریک استفاده کنید.

 

بنا بر این سعی کنید سوژه هایی را بیابید که مسطح هستند و آنها را در صفحه کانونی قرار دهید. برای مثال، گل های کوچک و تخت و یا پروانه هایی که از زاویه بغل عکاسی شده است و یا سوسک هایی با پشت نسبتاً صاف.

 

مثالی دیگر از استفاده خلاقانه از صفحه  کانونی این است که سر حشره را در فوکوس کامل قرار دهیم تا بتوانیم یک افکت جالب و زیبا ایجاد کنیم.

 

      8. زاویه ها در عکاسی ماکرو

 

یک اشتباه اولیه رایج در میان مبتدیان این است که به راحتی از جایی که ایستاده اند با زاویه 45 درجه از حشره یا گل عکاسی می کنند. این کار عکس شما را مانند عکس دیگر عکاسان ماکروی مبتدی نشان می دهد و این گونه عکس ها کسالت آور هستند.

 

سعی کنید از زوایای غیر معمول استفاده کنید، مانند عکاسی حشرات از بغل، از روبرو، از پایین، اگر نمی خواهید روی زمین بخوابید می توانید از صفحه نمایش چرخشی دوربین خود استفاده کنید. اگر حشره بر روی گیاه یا برگ نشسته است، سعی کنید آن گیاه را در مقابل آسمان بگیرید، این کار زاویه جالب و زمینه زیباتری را به شما می دهد.

 

      9.بزرگ نمایی در عکاسی ماکرو

 

کاری که من زیاد به عنوان یک عکاس مبتدی در عکاسی ماکرو انجام می دادم این بود که همیشه از حداکثر بزرگ نمایی استفاده می کردم. من فکر می کردم “هر چه حشره در فریم عکس بزرگ تر باشد، عکس جذاب تر می شود” ولی حقیقت این است که شما معمولاً می بینید که اگر کمی از حشره دور شوید و اجازه دهید حشره همانقدر کوچک که در واقعیت و در محیط اطرافش دیده می شود، به نظر برسد زیباتر یا جالب تر است.

کد تخفیف نورنگار

       10 . اشیای تیز

 

و در نهایت، هرگز اشیای تیز مانند چاقو یا دریل را در مقابل لنز گران قیمت ماکروی خود قرار ندهید. بر خلاف چیزی که برخی You Tube کار ها در کلیپ های خود نشان می دهند، حتی از فندک سیگار و خمیر دندان نیز اجتناب کنید. قرار دادن چیزهایی مانند اینها در مقابل لنز شما فقط به درد کلیپ های You Tube می خورد!

 

درباره نویسنده: مایکل ویدل، یکی از علاقه مندان به عکاسی است که اهل استکهلم در سوئد است. او عاشق عکاسی است و یک کانال You Tube به همراه آموزش عکاسی، بررسی لنزها و گرایشات عکاسی راه اندازی کرده است. همچنین شما می توانید او را در کانال اینستاگرام و 500px نیز با نام کاربری @mwroll بیابید.

 

منبع: petapixel.com

نویسنده : شکوفه ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *