021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

10 نکته برای ضبط ویدئوهای سلفی جذاب‌تر

10 نکته برای ضبط ویدئوهای سلفی جذاب‌تر

نکات مهم برای فیلم‌برداری از خود :

1-گفتار در ویدئو اهمیت زیادی دارد

ولاگر فیلمبراداری از خودآنچه که می‌خواهید در فیلم‌برداری از خود بیان کنید، به مراتب اهمیت بیشتری از تصویری که می‌گیرید دارد. در Vlogging شما می‌خواهید درباره چیزی توضیح دهید. این نکته بسیار مهم است که متن آن را از قبل آماده کرده باشید. باید بدانید که در این نوع از فیلم‌برداری، جذابیت سوژه که خود شما هستید اهمیت چندانی ندارد، بلکه مطلبی که می‌خواهید درباره آن توضیح دهید است که می‌تواند بیننده را تا انتهای ویدئو، پای صحبت‌های شما نگه دارد.

vlogger

متن Vlogging شما باید شامل سه بخش مهم باشد: “1. چیزی که می‌خواهید درباره آن حرف بزنید” مثلاً موضوع مهم یا سوالی که آن را آن‌قدر مهم دیدید که تصمیم گرفته‌اید درباره آن یک ویدئو بسازید. “2. توضیحی که درباره آن سوال یا موضوع می‌خواهید بدهید” و بگویید که درباره آن موضوع چقدر اطلاع دارید یا چه نظری دارید. “3. نتیجه‌ای که می‌خواهید از این Vlogging بگیرید”

حفظ این ساختار و برنامه‌ریزی برای آن، می‌تواند به بهتر دیده شدن ویدئویی که می‌سازید کمک کند.

2-یک چالش برای خودتان تعریف کنید

پربازدید ترین ویدئو‌های Vlogging آن‌هایی هستند که به بیننده نشان می‌دهید چطور از پس یک مشکل برآمده‌اید یا چطور می‌توانند مشکل یا چالشی را برطرف کنند. به عنوان مثال می‌توانید نشان دهید که برای عکاسی در آب و هوای نامساعد برای نوع خاصی از عکاسی، با مشکل مواجه شدید.

مشکلاتی که با آن‌ها مواجه شدید کدامند و برای حل هر کدام از آن‌ها چه راه حلی را انتخاب کردید. لازم نیست ویدئو به صورت پیوسته باشد. می‌توانید ابتدا، ویدئویی را ضبط کنید که نشان دهد برای عکاسی در یک شرایط نوری نامناسب، با مشکل مواجه شدید.

vlogger

بعد چند ویدئوی کوتاه بگیرید و مشکلات را تک به تک توضیح دهید و نهایتاً در آخر کار ویدئویی را ضبط کنید که در آن، این مشکل برطرف شده و توانسته‌اید به نتیجه برسید. یا می‌توانید آن‌قدر صبر کنید تا شرایط آب و هوا بهتر شود و ویدئوی نهایی را بگیرید. بعداً می‌توانید این تکه‌های کوتاه را به هم وصل کرده و یک ویدئوی بلند بسازید.

3-تا می‌توانید فیلم بگیرید

این نکته خیلی مهمی است. اصلاً فکر نکنید تنها یک برداشت برای ضبط یک ویدئو کافی است. حتی کارگردان‌های بزرگ هم برای یک صحنه چندین بار ضبط می‌کنند. احتمالاً شما هنوز یک کارگردان بزرگ نشده‌اید! پس تا جایی که می‌توانید برداشت‌های مختلفی از یک صحنه یا توضیح را ضبط کنید تا این امکان را داشته باشید که در ویرایش ویدئو، با دست باز، صحنه‌های بهتر را انتخاب کنید. ضمناً همیشه شروع و پایان هر سکانس را کمی بیشتر بگیرید. به این ترتیب برای فید کردن ویدئو‌ها یا کات زدن آن‌ها، زمان کافی در اختیار دارید.

4-تایم لپس را فراموش نکنید

قابلیت تایم‌لپس در دوربین‌های جدید مانند Panasonic TZ110 را جدی بگیرید. این قابلیت در دوربین‌ می‌تواند برای جبران فاصله زمانی بین سکانس‌های مختلف به کمکتان بیاید. مثلاً فرض کنید برای آماده کردن یک صحنه یا نشان دادن گذشت زمان در فاصله دو نوبت عکاسی در فضای باز می‌خواهید زمان نسبتاً زیادی را منتظر بمانید.

در این صورت می‌توانید دوربین را روی حالت تایم‌لپس قرار دهید تا یک ویدئوی بسیار سریع از آنچه که در حال گذر است ثبت کند و بعداً این ویدئو را با یک موزیک تند و جذاب، در فاصله بین دو سکانس قرار دهید.

5-به ویدئو‌هایتان کمی شوخی اضافه کنید

فراموش نکنید شما “اخبار” نمی‌گویید. هر آنچه که از ویدئو‌های آموزشی رسمی تلویزیون را به یاد دارید فراموش کنید. بهتر است کمی Vlogging یا فیلم‌برداری از خود را جذاب‌تر کنید. مثلاً می‌توانید با ویرایش ویدئو‌ها این‌طور نشان دهید که لباس‌هایتان در یک لحظه عوض می‌شوند یا در یک چشم به هم زدن، از گوشه‌ای از کادر، به سوی دیگر می‌روید. عوض شدن ناگهانی پس زمینه (طوری که انگار تله پورت شده‌اید) هم از آن دسته شوخی‌های تصویری است که می‌تواند برای بینندگان جذاب باشد.

6-دوربینی که با آن فیلم می‌گیرید مهم است

آموزش فیلمبرداری از خوداگر چه شما با گوشی موبایلتان هم می‌توانید ویدئو بگیرید، اما دوربینی که با آن فیلم‌برداری از خود تان می‌کنید تأثیر زیادی در کیفیت کار دارد. ما معمولاً چهار مشخصه را برای Vlogging ایده‌آل می‌دانیم: نمایشگر چرخان، فوکوس بسیار سریع، فیلم‌برداری 4K (حتی اگر همه رزولوشن را نیاز نداشته باشید) و دیافراگم باز برای دریافت هرچه بیشتر نور.

vlogger

اگرچه این‌ها امکاناتی هستند که در دوربین‌های پیشرفته DSLR وجود دارند، اما بیشتر Vloggerها (کسانی که از خودشان فیلم‌برداری می‌کنند) از دوربین‌های کامپکت پیشرفته مانند Sony RX 10 III برای این کار استفاده می‌کنند. ما قبلا در این رابطه در نورنگار مطلبی را با عنوان بهترین دوربین‌های کامپکت برای تابستان 98 منتشر کردیم که احتمالاً می‌تواند برایتان مفید باشد.

7-سه‌پایه ضروری است

مهم‌ترین دستیار شما برای Vlogging یک سه‌پایه است. سه‌پایه به شما امکان می‌دهد تا به خوبی کادربندی کنید و در حین فیلم‌برداری از خود تان از دوربین دور شوید. سه‌پایه‌های سبک و خوبی برای این کار وجود دارند ، اما مهم این است که سه‌پایه‌ای که استفاده می‌کنید حتماً دارای یک پن هد ویدئویی باشد.

اگرچه انتخاب هد ویدئویی، اما اگر از سه‌پایه‌تان برای عکاسی هم استفاده می‌کنید و می‌خواهید از یک بال‌هد مخصوص عکاسی استفاده کنید، می‌توانید قبل از خرید سه‌پایه ببینید که بال هد بهتر است یا پن هد و به این ترتیب وسیله‌ای را تهیه کنید که بیشترین کاربرد را برایتان داشته باشد.

فیلم‌برداری از خود

8-ایده‌آلیست نباشید

این مورد را در مطالب و مقالات خارجی با عبارت Perfection نام می‌برند. ایده‌آل گرایی را فراموش کنید. شما قرار نیست یک کارگردان باشید. اگرچه پس از سال‌ها تجربه و ضبط ویدئو‌های مختلف، کیفیت کارتان هم خود به خود افزایش می‌یابد، اما در ابتدای کار، قرار نیست مانند جیمز کامرون فیلم بگیرید. آنچه که در Vlogging مهم است، موضوعی است که می‌خواهید درباره آن توضیح دهید.

فقط سعی کنید بهترین کاری که از دستتان برمی‌آید را انجام دهید و باقی کار را هم در ویرایش ویدئو در کامپیوتر تصحیح می‌کنید. خیلی از ولاگر ها هفته‌ای دو یا سه ویدئو منتشر می‌کنند. طبیعتاً کسی برای این تعداد ویدئو نمی‌تواند بهترین کیفیت در حد فیلم‌های سینمایی را حفظ کند. فقط سعی کنید بین کیفیت و کمیت، تعادلی برقرار کنید و راهی برای انتشار بهتر آن‌ها پیدا کنید.

9-خودتان را پیدا کنید

مهم‌ترین چیزی که درباره فیلم‌برداری از خود اهمیت دارد این است که خط اجرایی خودتان را پیدا کنید. اینکه قرار است چطور به نظر بیایید؟ آیا قرار است مدام شوخی کنید، یا از آن دسته از افراد هستید که “در هر جمله‌اش ترفندی نهفته است”. آیا می‌خواهید آموزش و سرگرمی را با هم ترکیب کنید یا ویدئو‌هایتان پر از کات‌ها و صحنه‌های Insert است؟

اگرچه خط اجرایی Vlogging معمولاً بعد از چند اجرا به دست می‌آید، اما اگر قبل از شروع، Vlogg های دیگران را بیشتر ببینید، بهتر و سریع‌تر می‌توانید به خط اجرایی خودتان برسید.

10-سخت‌ترین بخش کار، فیلم‌برداری از “خودتان”

نکات ولاگر فیلمبرداری از خودمهم‌ترین قسمت کار همین‌جاست. شمایید که در تصویر دیده می‌شوید. در اینجا شما نقش “مجری”، “بازیگر” ، “مدرس” ، “کارگردان” و “فیلم‌بردار” را بر عهده دارید. همه‌چیز به اجرای شما بستگی دارد. باید راحت باشید و بدانید که هنوز هیچ‌کسی شما را ندیده است. بنابراین فرصت کافی برای تصحیح اشتباهاتتان دارید. نگران نباشید. شما هنوز می‌توانید بهترین Vlogger باشید.

در نهایت اگر شما در موضوعی اطلاعات دارید، زیاد سفر می‌روید یا اطلاعات بروزی در زمینه تکنولوژی دارید به راحتی می‌توانید یک vlogger باشید و حتی از این طریق کسب درآمد کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *