021-7356

12 راه برای محافظت از لنز دوربین ها

12 راه برای محافظت از لنز دوربین ها

1- از فیلتر UV استفاده کنید

همیشه یک فیلتر شفاف UV شیشه ای را جلوی لنز دوربین خود قرار دهید. این کار به دو روش از لنز دوربین شما محافظت می کند. در صورت برخورد لنز به طور تصادفی در جایی ، ابتدا فیلتر UV می شکند ، در نتیجه لنز سالم می ماند. در چنین شرایطی ، شما فقط به جای تعمیر کل لنزها ، باید فیلتر UV را با یک فیلتر جدید جایگزین کنید ، که صرفه جویی در هزینه است. یک فیلتر UV همچنین از دوربین در برابر اشعه ماوراء بنفش ، که برای چشم انسان مضر است ، محافظت می کند. از آنجا که فیلتر UV بخشی از عنصر جلویی در هنگام شکل گیری تصویر می شود ، یک فیلتر UV ارزان خریداری نکنید. این تاثیری روی کیفیت تصویر خواهد گذاشت. از فیلترهای UV شرکت های خوبی مانند Hoya استفاده کنید.

2- برای تمیز کردن لنزها از یک دمنده هوا استفاده کنید

با استفاده از این وسیله به آرامی هوا را در جلو و اطراف لنز دوربین بدمید تا ذرات گرد و غبار ریز را پاک کند. هر موقع که در حال سفر هستید و می خواهید در فضای باز عکاسی کنید، توصیه می شود که یک دمنده هوا در کیف خود داشته باشید.

[relatedpost post=”121139″]

3- از قلم مو برای پاک کردن لنز استفاده کنید

به من باور داشته باشید. همیشه یک قلم مو در کیف خود داشته باشید . این به راحتی می تواند ذرات گرد و غبار در جلو و اطراف لنز شما را پاک کند.

4- از قلم پاک کننده لنز استفاده کنید

من همیشه یک قلم تمیز کننده لنز را در کیف دوربین خود دارم. بعضی از ذرات گرد و غبار و اثر انگشت با استفاده از دمنده هوا قابل پاک شدن نیست. در چنین مواردی می توان از قلم تمیز کننده لنز استفاده کرد. قلم تمیز کننده ی لنز در دو انتها دارای دو قسمت تمیز کننده است. یک سر آن یک برس ساخته شده از فیبر است. در نتیجه با برس زدن می توان ذرات ریز و خاص گرد و غبار را زدود.

اثر انگشت و تعداد کمی از گرد و غبارها در شیشه لنز گیر کرده و توسط قسمت برس قابل پاک شدن نیست. در چنین شرایطی می توانید از نوک دیگری که دارای سر کربن است استفاده کنید. شما باید نوک آن را روی قسمت اثر انگشت یا ذرات گرد و غبار قرار دهید و با تمیز کردن لنز دوربین ، آن ناحیه را به آرامی پاک کنید.

5- از پارچه ی پاک کننده لنز دوربین استفاده کنید

همیشه چند قطعه پارچه تمیز کننده لنز دوربین را در کیف دوربین خود قرار دهید. این یک چیز بسیار مفید برای تمیز کردن دوربین است. اگر به طور تصادفی در جایی دوربین از دستتان افتاد ، پس از آن یک پارچه تمیزکننده خوب می تواند در تمیز کردن لنز دوربین از خاک به شما کمک کند.

انواع پارچه تمیز کننده دوربین در بازار وجود دارد. این شامل پارچه میکرو فیبر و پارچه موسلین است. من همیشه توصیه می کنم به جای یک پارچه ی ارزان قیمت ، به دنبال پارچه ی موسلین با کیفیت خوب و مناسب باشید. مزیت پارچه برای تمیز کردن لنز این است که می توانید چندین بار از آن استفاده کنید تا کثیف شود. توصیه می کنم برای تمیز کردن قسمت شیشه ای جلوی لنز از آن 2 تا 3 بار استفاده کنید و سپس از آن برای تمیز کردن طرفین لنز استفاده کنید. لکه های آب ، گریس و اثر انگشت های کوچک را می توان به راحتی با استفاده از پارچه لنز دوربین تمیز کرد.

[relatedpost post=”17981″]

6- از دستمال مرطوب برای پاک کردن لنز دوربین استفاده کنید

دستمال مرطوب های تمیز کننده ی لنز دوربین نیز در از بین بردن اثر انگشت ، ذرات گرد و غبار و سایر کثیفی های دوربین نیز مفید است. معمولاً یک بسته دارای یک بافت از قبل مرطوب شده است که شامل حلال تمیز کردن لنز دوربین است. برای تمیز کردن لنزهای دوربین می توانید از این دستمال مرطوب ها استفاده کنید. از آنجا که این دستمال ها یکبار مصرف است ، می توانید فقط یکبار از آن برای تمیز کردن استفاده کنید. هنگام مسافرت می توانید چند بسته در کیف دوربین خود داشته باشید.

7- هیچوقت از دستان خود برای پاک کردن لنز دوربین استفاده نکنید

من قویا به شما هشدار می دهم که از انگشتان دست خود برای از بین بردن گرد و غبار استفاده نکنید. این می تواند وضعیت را بدتر کند. تصور کنید که ذره ای از ماسه را جلوی لنز خود دارید. اگر می خواهید آن را با استفاده از انگشتان خود از بین ببرید ، ممکن است در نهایت مالش شیشه عدسی به همراه ذرات شن و ماسه به خراشیدن عنصر شیشه ای جلوی لنز دوربین شما منجر شود. بنابراین ، این را امتحان نکنید. ابتدا از یک دمنده هوا استفاده کنید و به دنبال آن با استفاده از قلم یا برس تمیزکننده لنز، تمیز کنید. مراقب لنزهای دوربین باشید تا در طولانی مدت بتوانید از کیفیت یکسان تصویر بهره مند شوید.

8- از قفسه های خشک دوربین استفاده کنید

ممکن است سوال کنید که قفسه خشک دوربین چیست؟ جعبه ای است که با یک ماژول رطوبت گیر و کنترل دما تعبیه شده است. می توانید لنز و دوربین خود را درون این کابینت نگه دارید و رطوبت و دما را در حد دلخواه تنظیم کنید. به شما توصیه می کنم رطوبت 42٪ و دمای 30 درجه سانتیگراد را تنظیم کنید.

قفسه خشک دوربین به خصوص برای افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که میزان رطوبت نسبی بالا (بیشتر از 60٪) باشد ، به خصوص برای افرادی که در مناطق ساحلی زندگی می کنند ، بسیار توصیه می شود. این قفسه از ایجاد قارچ درون لنز دوربین شما جلوگیری می کند. قارچ بدترین چیزی است که می تواند در مورد لنز دوربین شما اتفاق بیفتد. قارچ روی عناصر شیشه ای داخل رشد می کند و به شکل خطوط عنکبوتی قابل مشاهده است. شما نمی توانید خود با استفاده از روشهای ذکر شده در این لیست این قارچ ها را از بین ببرید. برای تمیز کردن آن به خدمات یک متخصص نیاز دارید. بنابراین ، شما باید آن را به مرکز خدمات ببرید.

از آنجا که قارچ به عناصر لنز داخل حمله می کند ، سرویسکار برای تمیز کردن آن باید اجزای لنز دوربین شما را جدا کند. بنابراین ، این ممکن است منجر به کاهش کیفیت تصویر پس از تمیز کردن نیز شود. دلیل این امر این است که این عناصر لنز برای داشتن کیفیت بهتر شکل گیری تصویر ، از یک پوشش نانو استفاده می کنند. تمیز کردن این قطعات شیشه ای ممکن است باعث از بین بردن این روکش شود. کیفیت تصویر در حین نصب مجدد لنزها پس از تمیز کردن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

بنابراین اگر رطوبت 60 درصد یا بالاتر دارید ، از کابینت خشک دوربین استفاده کنید. آنها در سایزهای مختلفی مانند 25L ، 40L ، 80L ، 100L از مارک های مختلف مانند Benro ، Photron در دسترس هستند. بسته به تعداد لنزهای دوربین شما می توانید یکی را انتخاب کنید. این یکی از بهترین راهها در بین 12 راه برای مراقبت از لنزهای دوربین است.

9- از خشک کن هایی مانند بسته های ژل سیلیکا استفاده کنید

همیشه 2 تا 3 بسته از مواد منسوجات مانند ژل سیلیکا را در کیسه ها یا جعبه هایی که لنزهای دوربین را در آن نگهداری می کنید قرار دهید ، این در صورت به جذب رطوبت کمک می کند. باید اطمینان حاصل کنید که بسته های خود را هر 6 ماه یک بار عوض کنید. هنگامی که خشک کن به مرحله ی اشباع خود از جذب رطوبت می رسد، دیگر نمی تواند رطوبتی جذب کند. بنابراین ، شما باید آن را تغییر دهید. با جذب رطوبت ، ماده خشک آن از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر می یابد. در موارد خاص ، می توانید خشک کن ها را دوباره گرم کنید و به رنگ اولیه آن تغییر می یابد و بنابراین می توانید از آن استفاده مجدد کنید. اصولاً شما با گرم کردن، مقدار آب آن خشک کننده را جدا می کنید.

10- از روکش لنز استفاده کنید

همیشه از روکش لنز دوربین استفاده کنید. روکش لنز نه تنها از لنز دوربین شما در برابر شعله ور شدن لنز محافظت می کند ، بلکه از لنز در برابر صدمات ناشی از تصادف در برابر هرگونه اجسام سخت محافظت می کند. هنگامی روکش لنز را گزاشته باشید ، وقتی به طور اتفاقی دوربین به جایی برخورد کند لنز سالم خواهد ماند. در غیر این صورت ، شما ممکن است با شکسته شدن شیشه ی جلوی لنز دوربین خود مواجه شوید. همچنین تا حدودی از لنز دوربین در برابر باران محافظت می کند. از ورود آب به قسمت جلوی لنز دوربین جلوگیری می کند. این یکی از بهترین راه های مراقبت از لنزهای دوربین است.

11- از محلول های پاک کننده لنز دوربین استفاده کنید

برای تمیز کردن لنزهای دوربین همیشه از محلول تمیز کردن لنز استفاده کنید. در بطری ها یا اسپری ها عرضه می شود. چند قطره را روی پارچه تمیز کننده لنزهای دوربین اسپری کنید و با استفاده از پارچه مرطوب لنز را پاک کنید، بیش از حد محلول تمیز کننده لنز را روی پارچه نریزید. همچنین هرگز برای تمیز کردن لنز دوربین خود از آب یا سایر مایعات یا حلال های غیر توصیه شده استفاده نکنید زیرا این امر می تواند به لنز دوربین شما آسیب برساند.

[relatedpost post=”104974″]

12- بیش از حد تمیز نکنید

از تمیز کردن بیش از حد لنز دوربین خودداری کنید. این کار بهتر از آسیب دیدن لنز دوربین شما است. اگر هر بار شروع به تمیز کردن لنزهای دوربین خود کنید ، ممکن است منجر به از بین بردن پوشش عنصر جلویی لنز یا خراشیدن عنصر جلویی شوید. اگر به تمیز کردن لنزهای دوربین خود اطمینان ندارید ، می توانید همیشه آن را به مراکز خدماتی ببرید.

 

2 دیدگاه

  • علی گفت:

    سلام! ✋?
    مقاله ها تون خییییلی مفیده مخصوصا واسه اونایی که تازه میخوان عکاسی رو شروع کنن، فقط یه سوال، اگه بخوایم زیر بارون عکاسی کنیم آب داخل لنز میره یا نه؟ و اگه میره آیا راه حلی داره یا نه؟

    • نورنگار - آ.ف گفت:

      ممنون از توجهتون باید از بارش مستقیم بارون روی لنز جلوگیری بشه میشه از کاور باران استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *