دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

لنز 135mm f/2، اسلحه پنهانی عکاسان بزرگ

اخبار عکاسی
لنز 135mm f/2، اسلحه پنهانی عکاسان بزرگ

ارزش بالا در برابر خرید، وزن و اندازه متعادل یا قیمت مناسب، هر کدام از این موارد یکی از دلایلی هستند که ممکن است ما را به یکی از لنز‌هایی که داریم علاقه‌مند کنند. اما باید قبول کنیم که لنز‌های کمی هستند که هر سه این موارد یا شاید محاسن دیگری را نیز در خود دارند. به عنوان مثال لنز‌های 50mm f/1.8 که هم برای کانن و هم برای نیکون در نورنگار موجود هستند، یکی از لنز‌هایی هستند که معمولاً کسی از خرید آن‌ها پشیمان نمی‌شود و وجود آن‌ها در کیف هر عکاسی ضروری است. یا مثلاً اگر به عکاسی ماکرو علاقه‌مند باشید، یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید تهیه کنید لنز‌های 100mm هستند که با توجه به قیمتی که دارند انتخاب بسیار مناسبی هستند. اما به ندرت می‌توان عکاسی پرتره‌ای را پیدا کرد که از عکاسی با لنز 135mm لذت نبرد.

لنز 135mm f/2 کانن

جالب است بدانید برخی از عکاسان بزرگ پرتره در جهان، به جای استفاده از لنز 85mm پرایم که به نوعی آن را لنز اختصاصی پرتره می‌نامند، برای خلق پرتره‌های نفس‌گیر خودشان از لنز 135mm استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید پرتره‌های عکاسان روسی مانند  Elena Shumilova یا  Anka Zhuravleva را تماشا کنید تا ببینید چطور استفاده خلاقانه از لنز 135mm با f/2 می‌تواند تصاویری شگفت‌انگیز با بوکه‌ای مخملی و فضای رویایی ایجاد کند. جدای از قدرت ویرایش خلاقانه و نورپردازی بی‌نظیر آن‌ها، در واقع این لنز 135mm است که به عنوان برگ برنده پنهانی آن‌ها عمل می‌کند تا چنین تصاویری را خلق کنند.

لنز 135mm f/2 کانن

زمانی که برای نخستین بار با لنز 135mm f/2 کار کردم اولین چیزی که به شدت نظر من را به خودش جلب کرد، شارپنس بسیار بالای این لنز بود. البته قبل از آن نیز می‌دانستم قرار است با یکی از شارپ‌ترین لنز‌های کانن کار کنم، اما توقع نداشتم وقتی عکس‌های خودم را می‌بینم شگفت‌زده شوم. شاید مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود تا شارپنس عکس این لنز چند برابر به نظر برسد، بوکه بسیار زیاد تصاویر است. زمینه عکس تقریباً به یک گرادینت رنگی تبدیل می‌شود و این محوشدگی، خصوصاً در f/2 آن‌قدر زیاد است که می‌توانید به راحتی دور قسمت‌های شارپ تصویر خط بکشید و آن را مشخص کنید! در اینجا هر آنچه را که درباره این لنز برایم خیلی خاص بود و از آن لذت بردم برایتان بازگو می‌کنم.

شارپنس خارج از تصور
وقتی برای اولین بار لنز 135mm f/2 خودم را خریدم، در راه خانه سعی می‌کردم آن را روی دوربینم تست کنم. در نزدیکی خانه‌ام، از اردک همسایه که در حال راه رفتن در خیابان بود عکس گرفتم. وقتی به خانه رفتم و عکس‌ها را باز کردم، اولین چیزی که برایم بسیار عجیب بود، شارپنس خارج از تصور این تصاویر بود. با کمی دقت متوجه شدم که شارپنس عکس خیلی بیشتر از دیگر لنز‌های پرایم قبلی‌ام نیست و چیزی که باعث می‌شود تا شارپنس آن این‌قدر خیره‌ کننده باشد، محوشدگی بوکه پشت سوژه‌ام است. هرچقدر این بوکه بیشتر باشد، شارپنس عکس بیشتر به چشم می‌آید و عکس زیباتر دیده می‌شود.

لنز 135mm f/2 کانن

جداسازی سوژه از زمینه
طبیعتاً این اصلاً یک تکنیک فتوشاپی نیست. لنز 135mm f/2 واقعاً بین سوژه و زمینه، یک خط مشخص رسم می‌کند. این جداسازی به قدری زیاد است که عملاً می‌توانید سوژه‌ای را ببینید که در زمینه‌ای از یک گرادینت رنگی قرار گرفته است. اصلا تفاوتی ندارد که سوژه چقدر از زمینه فاصله دارد. در هر حال بوکه‌ای بسیار زیبا و قوی را در پشت سر زمینه می‌بینید و این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت نیاز، در نرم‌افزار‌های ویرایشی مانند فتوشاپ، به راحتی سوژه را واقعاً از زمینه جدا کنید و روی زمینه دیگری قرار دهید.

بوکه مخملی پس‌زمینه
لنز‌های زیادی می‌توانند پس‌زمینه عکس را محو کنند، اما محوی پس‌زمینه‌ای که توسط لنز 135mm f/2 به دست می‌آید به قدری زیباست که به ندرت در لنز‌هایی که در محدوده قیمت معمول وجود دارند دیده می‌شود. البته شاید این محوشدگی به پای لنز‌های افسانه‌ای Canon EF 200m f/2 یا Nikon AF-S 200mm f/2 نرسد، اما فراموش نکنید که این لنز‌ها با حدود 5700 دلار قیمت، اگر در بازار ایران پیدا شوند، قیمتی حدود 25 میلیون تومان خواهند داشت و اصلاً با لنز‌های ارزان قیمت 135mm f/2 قابل مقایسه نیستند. بنابراین اگر عکاس پرتره هستید و می‌خواهید از افراد مختلف با بوکه زیبا و مثال‌زدنی عکس بگیرید، احتمالاً لنز‌های 135mm f/2 یکی از معدود گزینه‌های شما خواهد بود.

عکاسی از فاصله نزدیک
طبیعتاً برای عکاسی ماکرو و بزرگنمایی 1 به 1 عکس‌ها و سوژه‌ها به لنز‌‌های اختصاصی ماکرو نیاز دارید. اما اغلب لنز‌های 135mm f/2 به نسبت فاصله کانونی بلندی که دارند، حداقل فاصله فوکوس نسبتاً کوتاهی نیز دارند و به راحتی می‌توانند از سوژه‌های کوچک مانند ساعت و جواهرات یا حشرات و گل‌ها، عکس‌هایی در حد و اندازه‌های نزدیک به لنز‌های ماکرو بگیرند. بزرگنمایی یک لنز 135mm f/2 اغلب 0.2 تا 0.25 برابر است و اگرچه نمی‌توانند همچون یک لنز ماکرو، به سوژه بچسبند و فوکوس کنند، اما اگر از دوربینی با رزولوشن بالای حسگر استفاده می‌کنید، به راحتی می‌توانید عکس ثبت شده را نیز کمی برش زده و تصویری بزرگ‌تر از یک سوژه را ذخیره کنید.

وزن سبک
لنز‌های شارپ و دهانه باز معمولاً جزو لنز‌های سنگین وزن هستند. این تنها شامل لنز‌های زوم مانند Canon 70-200mm f/2.8 IS II نمی‌شود، بلکه حتی لنز معظم Canon 85mm f/1.2 II یا Sigma 85mm f/1.4 Art هم به ترتیب یا 1025 و 1130 گرم وزن، جزو لنز‌های پرایم سنگین وزن محسوب می‌شوند. البته همه لنز‌های 135 میلی‌متری هم سبک وزن نیستند و مثلاً همین لنز جدید Sigma 135mm f/1.8 هم 1130 گرم وزن دارد. اما لنز Canon 135mm f/2 L تنها 750 گرم است و واقعاً جای تعجب است که کانن چطور توانسته این‌همه عدسی را همراه با موتور فوکوس در بدنه‌ لنز 135mm f/2 به این سبکی جای دهد.

ارزش در برابر قیمت
طبیعتاً وقتی درباره لنز 135mm f/2 صحبت می‌کنیم، ممکن است گزینه‌هایی مانند Sigma 135mm f/1.8 Art یا Carl Zeiss 135mm هم به میان بیایند. دقت داشته باشید که برخی از این لنز‌ها جزو لنز‌های بسیار گران‌قیمت هستند. طبیعتاً اگر می‌خواهید لنز شما در تمامی فاصله‌های کانونی و در با همه دیافراگم‌هایی که دارد، کیفیتی بسیار بالا داشته و شارپنس آن افت نکند، می‌بایست 1200 دلار یا بیشتر هزینه کنید که در بازار فعلی ایران تقریباً بین 4.5 میلیون تا 7 میلیون تومان می‌شود.
اما گزینه‌های ارزان‌تری نیز در بازار وجود دارند. متأسفانه نیکون لنزی در این رده ندارد و تنها لنز موجود برای این برند، یک لنز 135mm قدیمی سری D است که احتمالاً به سختی آن را در بازار پیدا کنید و البته قیمتی حدود 1400 دلار دارد. اما کاننی‌ها شرایط بهتری دارند. زیرا هم می‌توانند از لنز Samyang 135mm با قیمتی حدود 450 دلار (تقریباً 2 میلیون تومان) استفاده کنند و هم Canon 135mm f/2 L که تقریباً تمامی خوبی‌های گفته شده را به همراه قیمت مناسب در خود دارد و می‌توانند آن را از وب‌سایت نورنگار خریداری کنند.

فوکوس خودکار، پاشنه آشیل سامیانگ 135mm f/2
لنز 135mm f/2 سامیانگ لنز بسیار خوبیست. هم سبک است و هم قیمت مناسبی دارد. اما شاید مهم‌ترین دلیلی که عکاسان ترجیح می‌دهند تا لنز گران‌تر خود کانن را بخرند، فوکوس دستی این لنز باشد. متأسفانه این لنز دارای موتور فوکوس خودکار نیست و عملاً تمامی قابلیت‌های فوکوس دوربین‌ با این لنز غیر فعال شده و تنها می‌توانید به صورت دستی با آن فوکوس کنید. بنابراین احتمالاً برای عکاسی ورزشی، حیات‌وحش، کودک و تا حدی عکاسی عروسی با مشکل فوکوس مواجه خواهید شد. با توجه به بوکه فوق‌العاده‌ای که از این لنز‌ها انتظار می‌رود، ذره‌ای اشتباه در انتخاب نقطه فوکوس، می‌تواند به محو‌شدگی شدید سوژه بینجامد و در صورتی که عکاسی پرتره می‌کنید، این احتمال وجود دارد که مثلاً با فوکوس اشتباه روی نوک بینی به جای چشم‌ها، عملاً با تصویری محو از چهره یک شخص روبرو شوید. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید حتماً نوع عکس‌هایی که می‌خواهید با آن‌ها بگیرید را بررسی کنید.

نویسنده : امیر یاری

4 دیدگاه

  • محمدرضا گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز، در ابتدا تشکر میکنیم بابت اطلاعات بسیار مفید که از این سلاح پنهان، برای عموم به اشتراک گذاشتید. سپس از شما میخواهیم تا بر پایه تجربه خود برای ما مطرح کنید که، بدنه مناسب برای ترکیب با این لنز چیست؟ آیا میتوان از بدنه Nikon D850 هَم استفاده کرد؟
    «پیشاپیش سپاس از شما بابت توجه و زمانی که صرف پاسخ به اینجانب خواهید کرد»

    • سمیرا توکلی گفت:

      سلام. این لنز مخصوص دوربین‌های فول فریم هست و در صورت استفاده روی دوربین های کراپ سنسور، فاصله کانونی معادل 216 میلیمتر میده.

  • مجتبی گفت:

    بسیار جالب بود ، اما هیچ توضیحی در مورد اینکه این لنز روی کدام بدنه جواب داده ندادین ، لنز 85 میلیمتر با ضریب کراپ 1.5 در کنن نزدیک به 135 فوکال دارد ، حال اینکه این لنز روی بدنه فول فریم بهتر جواب داده یا کراپ مهم است ممنون

    • امیر یاری گفت:

      اینکه کدام لنز روی کدام بدنه جواب می‌دهد سوالی کلی است.
      این دو لنز مشخصات مختلفی دارند و صرفا اندازه فاصله کانونی آنها ملاک نیست. حتی اگر منظور شما “شارپنس لنز” باشد، باز هم بسته به بدنه‌های مختلف، می‌تواند متفاوت باشد. وب‌سایت DxO معمولا نتیجه تست لنز‌ها و بدنه‌های مختلف را براساس شارپنس، بوکه، وینیتینگ و حتی اعوجاج منتشر می‌کند که می‌توانید آنها را با هم مقایسه کنید. آنچه که در اینجا بیشتر مد نظر بوده است، تشریح بوکه و کادر لنزی بوده که معمولا به عنوان لنز پرتره شناخته نمی‌شود.
      ممنون از توجه شما 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *