021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

کدام لنز را بخریم؟ 35 میلیمتر یا 50 میلیمتر

کدام لنز را بخریم؟ 35 میلیمتر یا 50 میلیمتر

در ادامه به مقایسه لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر می پردازیم.

سبک عکاسی لنز 35 میلیمتر لنز 50 میلیمتر
پرتره بله بله
عروسی بله بله
عکاسی خیابانی بله خیر
عکاسی منظره بله خیر
عکاسی محصول بله بله
عکاسی مد بله بله
عکاسی ماکرو بله بله
عکاسی ورزشی بله خیر
عکاسی مسافرتی بله بله
عکاسی غذا بله بله

در صورتی که به عکس‌های زیر نگاهی بیاندازید، ممکن است بتوانید تفاوت لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر را تشخیص دهید. در اینجا از عکاسی پرتره استفاده کرده‌ایم، زیرا این سبک عکاسی می‌تواند به خوبی تفاوت این دو لنز را نمایش دهد.

لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر

همانطور که می‌بینید لنز 35 میلیمتر بخش بیشتری از صحنه را به تصویر می‌کشد و بیشتر برای عکس‌ها تمام قد و کمر به بالا مناسب است. لنز 50 میلیمتر نیز برای عکس‌هایی با عرض شانه با بوکه‌ی نرم و بدون اعوجاج مناسب است. البته می‌توانید از لنز 50 میلیمتر هم برای ثبت بخش بیشتری از صحنه استفاده کنید اما باید کمی از آن دور شوید. برای درک بهتر تفاوت لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کراپ و فول فریم

در صورتی که در حال صحبت درمورد حسگرهای مختلف باشیم، مقایسه لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر غیر منطقی است. در دوربین‌های مختلف از حسگرهای مختلفی استفاده شده است. به زبان ساده دوربین فول‌فریم دوربینی است که سایز حسگر آن برابر با یک فیلم 35 میلیمتری باشد. بسته به سایز حسگر فاصله کانونی لنز نیز ممکن است تغییر کند.

تفاوت لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر

در صورتی که یک لنز 50 میلیمتر دارید، فاصله کانونی آن نیز 50 میلیمتر است. اما در دوربین‌های با حسگر کراپ ، فاکتور کراپ برابر با 1.6 است. بنابراین اگر یک لنز 50 میلیمتر را روی یک دوربین کراپ 1.6 نصب کنید، فاصله کانونی موثر آن 50*1.6 یا 80 میلیمتر خواهد بود. همچنین فاصله کانونی موثر یک لنز 35 میلیمتر هم 56 میلیمتر خواهد بود.

بنابراین تفاوت دوربین های کراپ کاملا مشهود است. لنز 50 میلیمتر (80 میلیمتر) یک لنز پرتره‌ی کلاسیک است که زاویه دید محدودی دارد. و لنز 35 میلیمتر (56 میلیمتر) نیز یک لنز معمولی است که برای اکثر شرایط مناسب می‌باشد. اما هنگامی که در مورد دوربین‌های فول‌فریم صحبت می‌کنیم چند سوال مهم وجود دارد. از آن‌جایی که لنز 35 میلیمتر به اندازه‌ی کافی واید نیست تا اعوجاج پرسپکتیو لازم را در اختیار شما قرار دهد، بیشتر برای شرایطی مناسب است که لنزهای 50 میلیمتر مناسب هستند. با این وجود چه تفاوت‌هایی بین لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر وجود دارد؟ چرا برخی عکاس‌ها فقط با لنز 35 میلیمتری و برخی دیگر فقط با لنز 50 میلیمتر عکاسی می‌کنند؟

لنز 35 میلیمتر پرایم

بهترین لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر

لنز 35 میلیمتر پرایم بیشتر برای عکاس‌هایی کاربرد دارد که می‌خواهند یک عکس با زاویه باز اما با کمترین مقدار اعوجاج بگیرند. این لنزها برای عکاسی عروسی و خیابانی، عکاسی خبری، منظره و مسافرتی مناسب است.

زاویه دید لنز 35 میلیمتر تقریبا شبیه به چشم انسان است. بنابراین عکس‌هایی که با آن می‌گیرید واقع‌گرایانه و با پرسپکتیو صحیح است. بیشتر از این لنز در فیلمسازی استفاده می‌شود زیرا یک تصویر طبیعی را به بیننده نمایش می‌دهد. از لحاظ فنی این محصول به عنوان یک لنز واید شناخته می‌شود. زاویه دید و دیافراگم این لنز که اغلب اوقات خیلی باز است این امکان را به عکاس‌ها می‌دهد که در محیط‌های سخت و کم نور نیز بتوانند به عکاسی بپردازند.

لنز 35 میلیمتر برای عکاسی پرتره

لنز 35 میلیمتر

عکاسی پرتره بیشتر یک حس است و برای برانگیختن احساسات مخاطب شما باید با او در ارتباط باشید. برقراری ارتباط با سوژه درحالی که از او خیلی دور هستید اغلب اوقات کار خیلی سختی است اما با استفاده از لنز 35 میلیمتر و حتی 50 میلیمتر می‌توانید به خوبی با سوژه در ارتباط باشید. این لنز به شما این امکان را می‌دهد که به سوژه نزدیک شوید که باعث تقویت احساسات واقعی مدل می‌شود. بنابراین به نظر ما این لنز بهترین گزینه برای عکاسی خیابانی است. در این سبک احساسات و ظاهر طبیعی عکس از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

[relatedpost post=”134572″]

دومین نکته‌ی قوت عکاسی پرتره با لنز 35 میلیمتری افزایش توانایی قصه‌گویی شما است. برای مثال تصور کنید یک دختر کنار پنجره نشسته است. با لنز 50 میلیمتر می‌توانید، دختر، قسمت کمی از میز و پنجره را به تصویر بکشید اما لنز 35 میلیمتر به شما بخشی از اتاق، منظره‌ی بیرون پنجره، اشیاء روی میز که باعث افزایش جزئیات تصویر می‌شود و اتمسفر تصویر را نمایش می‌دهد. تعامل بین سوژه و محیط یکی از نقاط قوت این لنز است.

لنز 35 میلیمتر برای عکاسی منظره

در صورتی که قصد دارید تفاوت بین لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر را متوجه شوید احتمالا می‌دانید که لنز 35 میلیمتر خیلی وایدتر است و در صورتی که به لنز واید نیاز داشته باشید هم می‌توانید از آن استفاده کنید. لنز 35 میلیمتر کمک خیلی بیشتری به شما می‌کند زیرا این امکان را دارید که بدون تعویض لنز از عکاسی پرتره به عکاسی منظره بپردازید.

عکس‌های منظره‌ای که می‌گیرید خیلی شبیه به عکس‌هایی که با لنزهای 20 میلیمتری می‌گیرید نخواهند بود اما با استفاده از یک لنز 35 میلیمتری باز هم می‌توانید بدون خرید یک لنز واید اختصاصی برای این منظور به عکاسی منظره بپردازید.

لنز 35 میلیمتر برای عکاسی از محصول

لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر

بسیاری از افرادی که به عکاسی از محصول مشغول هستند از لنزهای زوم برای اینکار استفاده می‌کنند زیرا استفاده از آن‌ها راحت‌تر است و سازگاری بیشتری با این سبک عکاسی دارند. اما لنزهای 35 میلیمتری حتی در این سبک هم می‌توانند عکس‌های خیلی خوبی بگیرند. این لنزها به اندازه کافی واید هستند و شما می‌توانید از آن‌ها برای عکاسی از اشیاء بی جان و یا گرفتن عکس‌هایی با عناصر و جزئیات زیاد استفاده کنید.

علاوه بر این لنزهای 35 میلیمتری برای عکاسی از اشیاء روی میز هم مناسب هستند و نیازی نیست به خاطر زوایای دید بسته در ارتفاعی بالاتر از میز قرار بگیرید تا بتوانید عکاسی کنید. بسیاری از عکاس‌های غذا از لنز 35 میلیمتر برای عکاسی می‌کنند و دلیل اکثر آن‌ها نیز برای این کار سرعت بالای این لنز است.

لنز 35 میلیمتر برای عکاسی گروهی

عکس‌های گروهی یکی از ضروریات عکاسی از عروسی یا هر رویداد دیگر است. در چنین مواقعی شما باید چندین نفر را داخل کادر تصویر جای دهید. تعداد افراد ممکن است از 4 تا 50 نفر متغیر باشد. عکاس‌های حرفه‌ای برای چنین مواقعی از لنزهای واید اختصاصی استفاده می‌کنند اما در صورتی که نمی‌توانید لنز اضافی با خودتان حمل کنید، لنزهای 35 میلیمتری هم گزینه‌ی مناسبی هستند. عکاس‌های بسیار زیادی وجود دارند که توانسته‌اند فقط با یک لنز 35 میلیمتری از 70 نفر عکاسی کنند. خیلی از این عکاس‌ها نیز لنزهای 35 میلیمتری را بهترین گزینه برای عکس‌های گروهی می‌دانند.

بنابراین در صورتی که قرار باشد از بین لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر یک گزینه را برای عکاسی گروهی انتخاب کنیم، برنده مشخص است. مشکل اصلی فواصل کانونی کوتاه‌تر و حتی 28 میلیمتر اعوجاج است. در این لنزها اشیائی که در فاصله بیشتری نسبت به مرکز قرار دارند بزرگتر از اشیائی که در وسط تصویر هستند دیده می‌شود اما چنین مشکلی در لنزهای 35 میلیمتر وجود ندارد.

بهترین لنزهای 35 میلیمتر

با اینکه خیلی از تولیدکننده‌ها به ساخت لنزهای 50 میلیمتر علاقه دارند و لنزهای 35 میلیمتر کمتری در بازار موجود است باز هم می‌توان نمونه‌ها با کیفیتی را در سطح بازار پیدا کرد. در ادامه برخی از این لنزها را مشاهده خواهید کرد.

سیگما 35 میلیمتر F/1.4 Art

رزولوشن بالا، اعوجاج و انحراف کروماتیک کم، الگوی سه‌بعدی زیبا و در نهایت قیمت مناسب برخی از ویژگی‌های مثبت این لنز است. در مورد نقاط ضعف نیز می‌توان به نبود محافظت در برابر رطوبت و گرد و خاک اشاره کرد که می‌تواند باعث محدودیت شما در زمان عکاسی رپورتاژ با شرایط سخت شود.

[relatedpost post=”107099″]

حقیقت این است که این لنزها با فاصله کانونی ثابت برای این اهداف طراحی نشده‌اند و هدف از ساخت آن‌ها ارائه بیشتری کیفیت اپتیکال ممکن و انتقال زیبایی هنری عکس بوده است. به همین خاطر است که این خط تولید از لنزهای سیگما با اسم Art شناخته می‌شود.

Canon 35mm f/1.4L II USM

این لنز جزء لنزهای حرفه‌ای دسته‌بندی می‌شود و به دلیل طراحی فنی کاملی که دارد از دیگر لنزها متمایز است. این لنز یک لنز با وضوح بالا و فوکوس سریع و دقیق است که می‌تواند عکس‌هایی زیبا و حرفه‌ای بگیرد. میزان محافظت بالای لنز در نوع خودش قابل تحسین است. این لنز به صورت اختصاصی برای فعالیت در شرایط سخت طراحی شده است. عکاس‌های خبری، ورزشی و عروسی مطمئنا عاشق این لنز خواهند شد. تنها نقطه ضعف آن مقدار وینیت بالا و مقاومت در برابر فلاش متوسط اعلام شده است.

Nikon 35mm f/1.8 G ED

این لنز 35 میلیمتری دنباله‌رو سری لنزهای اقتصادی f/1.8 نیکون است. وضوح، میکرو کنتراست، تفسیر رنگ و دیگر مشخصات اپتیکال این لنز با توجه به قیمتی که دارد فوق‌العاده هستند و همین موضوع باعث شده است که این لنز یکی از بهترین گزینه‌ها در سری لنزهای نیکور باشد. براساس تست‌های انجام شده وضوح این لنز خیلی بالاست و حتی از Nikkor f/1.4G و Sigma 35mm f/1.4 Art نیز بیشتر است.

عملکرد و سرعت اتوفوکوس حتی در شرایط کم نور نیز فوق‌العاده است. البته با وجود نقاط قوت زیاد این لنز چند نقطه ضعف هم دارد که در عکاسی خیابانی مشهود هستند. سطح وینیت این لنز نسبتا بالا است و انحرافات کروماتیک آن نیز قابل احساس است. اما بزرگترین نقطه ضعف این لنز به بوکه بر می‌گردد که به نظر خیلی از افراد اصلا مناسب نیست.

لنزهای پرایم 50 میلیمتر

لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر

لنزهای کلاسیک 50 میلیمتر برای مدت‌های طولانی یکی از گزینه‌های استاندارد عکاس‌ها بوده‌اند. خیلی‌ها عقیده دارند که فاصله کانونی 50 میلیمتر تقریبا شبیه به چیزی است که چشم انسان می‌بیند. البته بحث‌های زیادی درباره‌ی این موضوع وجود دارد. معمولا توصیه می‌شود اولین لنزی که بعد از لنز کیت 18-55 می‌خرید این لنز باشد.

از آنجایی که فاصله کانونی 50 میلیمتر کمی طولانی‌تر است شما عمق میدان بهتری نسبت به عکس‌هایی که با لنز 35 میلیمتر می‌گیرید خواهید داشت. همچنین بوکه و تاری پس زمینه نیز خیلی بهتر است. عکاس‌های حرفه‌ای زیادی هستند که هنوز هم با لنزهای 50 میلیمتر عکاسی می‌کنند پس این لنز عملکرد خود را در طول زمان نیز ثابت کرده است. این لنز در واقع یک لنز همه کاره است و برای اکثر صحنه‌ها مناسب است.

لنزهای 50 میلیمتری نقاط ضعف خاص خودشان را هم دارند. برخلاف لنزهای 35 میلیمتری که برای عکاسی در اتاق‌های کوچک کاملا مناسب هستند، انجام این کار با یک لنز 50 میلیمتر به شدت سخت است. فقط در صورتی یک لنز 50 میلیمتر را انتخاب کنید که مطمئن هستید به لنز 35 میلیمتر نیاز نخواهید داشت.

لنزهای 50 میلیمتر برای عکاسی پرتره

لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر

لنزهای 50 میلیمتر برای عکاسی پرتره از شانه به بالا و یا از فاصله‌ی دور مناسب هستند. برای عکاسی کلوزآپ شما به یک لنز با فاصله کانونی طولانی‌تر نیاز دارید زیرا لنزهای 50 میلیمتر از فاصله نزدیک باعث اعوجاج سوژه خواهند شد. به نظر می‌رسد که لنزهای 35 میلیمتر سازگاری بیشتری دارند و در حقیقت هم اینگونه است اما در صورتی که قصد دارید فقط سوژه را نمایش دهید و نمی‌خواهید توجه بیننده به پس زمینه و محیط اطراف جلب شود، یک لنز 35 میلیمتری فقط باعث اذیت شما خواهد شد.

لنزهای 50 میلیمتر برخلاف لنزهای 35 میلیمتر قدرت بیشتری در جدا کردن سوژه از پس زمینه دارند. به همین دلیل این لنزها مثل لنزهای 35 میلیمتر برای عکاسی خیابانی مناسب نیستند اما عملکرد خیلی خوبی برای عکاسی پرتره دارند.

لنزهای 50 میلیمتر برای عکاسی منظره

مطمئنا افراد زیادی مخالف عکاسی منظره با پرایم 50 میلیمتر هستند اما این کار مطمئنا ممکن است. با استفاده از چنین لنزی نمی‌توانید روی اعوجاج لنزهای واید و یا فشردگی لنزهای تله حساب باز کنید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک سوژه جالب پیدا کنید و کادربندی تصویر را انجام دهید. این فاصله کانونی تصویر «صحیح» را به شما نشان می‌دهد. برای مثال همان منظره‌ای که در واقعیت می‌بینید را با جزئیات کامل به شما نشان می‌دهد و به اندازه‌ای هم واید است که می‌توانید تمام تصویر را احساس کنید.

لنز 50 میلیمتر برای عکاسی از محصول

در صورتی که چند مقاله در مورد لنز پرایم مناسب عکاسی از محصول خوانده باشید احتمالا لنزهایی با فاصله کانونی 50 تا 100 میلیمتر را بین آن‌ها مشاهده کرده‌اید. این قبیل لنزها کمک می‌کنند اشیاء را دقیقا با ابعاد واقعی که دارند مشاهده کنید و اعوجاج اشیاء نیز کمترین میزان ممکن خواهد بود. حتی لنزهای 35 میلیمتر نیز چنین قابلیتی دارند.

به همین دلیل این لنزها قادر نیستند از یک صحنه‌ی واید با تمام جزئیات آن مانند لنزهای 35 میلیمتری عکاسی کنند و زاویه دید آن‌ها محدودتر خواهد بود. اما این دقیقا چیزی است که برای عکاسی از تعداد محدودی محصول نیاز دارید. همانطور که اطلاع دارید در عکاسی از محصول نیز فقط از 1 یا 2 شئ در هر فریم عکاسی می‌شود.

لنز 50 میلیمتر برای عکاسی گروهی

لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر

در صورتی که منظور از عکس گروهی، عکاسی از 2 یا 3 نفر به صورت تمام قد است، با استفاده از لنز 50 میلیمتر می‌توانید به خوبی این کار را انجام دهید. همچنین این لنز برای عکاسی از 5 نفر به صورت از شانه به بالا نیز مناسب است. شما می‌توانید از گروه‌های بزرگتر هم با استفاده از لنزهای 50 میلیمتر عکاسی کنید اما به فضای خیلی بیشتری نیاز خواهید داشت. با لنز 50 میلیمتر فقط می‌توانید از گروه‌های خیلی کوچک تحت هر شرایطی عکاسی کنید و در صورتی که قصد دارید از تعداد نفرات بیشتری عکاسی کنید به یک اتاق بزرگ و یا فضای باز نیاز خواهید داشت.

بهترین لنزهای 50 میلیمتر

تعداد لنزهای 50 میلیمتر موجود در بازار بی‌نهایت است. هر کمپانی حداقل دو عدد لنز 50 میلیمتری برای فروش دارد ولی برای اکثر شرکت‌ها این عدد خیلی بیشتر است. برای مثال کانن تابحال 7 عدد لنز مختلف به بازار عرضه کرده است که در حال حاضر 5 عدد از آن‌ها در سطح بازار قابل خرید هستند.

Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM

با وجود قیمت نسبتا بالایی که این لنز دارد، قابلیت‌‌های بسیار خوبی دارد که قیمت آن را قابل قبول می‌کنند. برای مثال می‌توان به بدنه‌ی مقاوم این لنز اشاره کرد که در شرایط کاری سخت می‌تواند کمک خیلی زیادی به شما کند. فوکوس HSM به شما این اطمینان را می‌دهد که وضوح مرکز لنز در دیافراگم f/1.4 فوق‌العاده است و همین موضوع نیز باعث شده است این لنز یکی از بهترین لنزهای پرایم برای عکاسی مسافرتی باشد.

[relatedpost post=”109054″]

در صورتی که سیگما 50 میلیمتر را روی دوربین‌های فول‌فریم نصب کنید تصاویر بسیار با کیفیتی خواهید داشت زیرا رنگ‌ها هم در مرکز کادر و هم در گوشه‌ها کاملا دقیق هستند. این لنز برای عکاس‌هایی مناسب است که به یک لنز واید با عملکرد خوب در شرایط کم نور نیاز دارند.

Canon 50mm f/1.2L USM

50 میلیمتر f/1.2L یک لنز خلاقانه با الگوی منحصر به فرد است که برای عکاسی تمام قد و کمر به بالا مناسب است و بوکه‌ی بسیار زیبایی به شما تحویل می‌دهد. شما می‌توانید از این لنز برای عکاسی از محصول استفاده کنید تا تصاویری با پس زمینه‌ی کاملا تار داشته باشید. با استفاده از Canon EF 50mm f/1.2L USM می‌توانید با کمترین امکانات ممکن عکس‌های خیلی زیبایی بگیرید و پس‌زمینه‌های کسل‌کننده و غیرجذاب را به صورت کامل تار کنید.

اکثر عکاس‌ها عاشق بوکه‌ی دقیق و خلاقانه‌ی این لنز خواهند شد. سرعت فوکوس پائین و وضوح پائین تصاویر در زمان استفاده از دیافراگم‌های خیلی باز باعث شده‌اند که این لنز برای عکاسی خبری و یا دیگر سبک‌های عکاسی پویا مناسب نباشد. هزینه‌ای هم که برای بوکه‌ی قوی این لنز باید پرداخت کنید وینیت زیاد در دیافراگم‌های باز و انحرافات کروماتیک است.

Canon 50mm f/1.8 STM

این لنز را می‌توان بهترین گزینه برای عکاس‌های آماتور دانست. وضوح این لنز خیلی بیشتر از چیزی است که از یک لنز با این قیمت انتظار دارید و حتی در دیافراگم‌های باز هم وضوح خیلی بالایی دارد. در صورتی هم که دیافراگم را ببندید با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

احتمالا بحث برانگیزترین مشخصه‌ی این لنز بوکه‌ی سفت و سخت آن است که هایلایت‌های آن کنتراست بسیار بالایی دارند. با این وجود در این کلاس قیمت نمی‌توانید یک لنز با عملکرد اپتیکال قوی‌تر و قابلیت‌های خلاقانه‌ی این لنز پیدا کنید.

35 میلیمتر در مقابل 50 میلیمتر یا 50-35 میلیمتر؟

لنزهای 35 میلیمتر و 50 میلیمتر

یکی از سوال‌هایی که معمولا عکاس‌های تازه‌کار می‌پرسند این است که چرا باید یک لنز با فاصله کانونی ثابت تهیه کنم در صورتی که می‌توانم یک لنز زوم بخرم که چندین فاصله کانونی مختلف را پوشش می‌دهد؟

لنز فیکس به لنزهایی گفته می‌شود که فاصله کانونی آن‌ها ثابت است. برای مثال می‌توان به لنزهای 50 میلیمتر، 35 میلیمتر و… اشاره کرد. لنز زوم نیز به لنزهایی گفته می‌شود که فاصله کانونی آن‌ها متغیر است. برای مثال 24-70، 17-55 و… لنز زوم هستند. خیلی‌ها تصور می‌کنند که هرچقدر محدوده‌ی فاصله کانونی وسیع‌تر باشد لنز نیز سازگاری خیلی بیشتری با شرایط مختلف دارد و لنز بهتری است. اما همه چیز تا این حد ساده نیست و هر دو مدل لنز مزایا و معایب خودشان را دارند.

فاصله کانونی ثابت لنز برای عکاس‌هایی که به دنبال سازگاری بیشتر هستند یک مشکل جدی است. به دلیل فاصله کانونی ثابت به جای زوم کردن باید به سوژه نزدیک‌تر شوید. اما مشکل جدی را در زمان عکاسی منظره مشاهده خواهید کرد زیرا عکاسی منظره با یک لنز پرایم 50 یا 85 میلیمتر کار خیلی سختی است و احتمالا نمی‌توانید حتی یک عکس خوب بگیرید.

همین موضوع در صورتی که بخواهید با یک لنز 20 میلیمتر یا کمتر عکاسی کنید نیز برای عکاسی پرتره صدق می‌کند. نقطه قوت لنزهای پرایم نسبت دیافراگم و وضوح آن‌ها است. علاوه بر امکان عکاسی در بدترین شرایط نوری، لنزهای پرایم بوکه خیلی قدرتمندی هم دارند. یکی دیگر از مزایای این لنزها نیز سایز و وزن آن‌ها می‌باشد. این لنزها کوچک‌تر و سبک‌تر از لنزهای زوم هستند. این موضوع یک فاکتور مهم برای اکثر عکاس‌ها می‌باشد.

بزرگترین مزیت لنزهای زوم نسبت به لنزهای فیکس فاصله کانونی متغیر آن‌ها می‌باشد که باعث شده است این لنزها سازگاری بیشتری با شرایط مختلف داشته باشند. برای مثال می‌توانید با خرید یک لنز هم به عکاسی منظره بپردازید و هم برای عکاسی پرتره از آن بهره ببرید. یکی دیگر از مزایای این لنزها سرعت بالای فوکوس است. معمولا سرعت فوکوس لنزهای پرایم با دیافراگم خیلی باز کمتر از لنزهای زوم است.

بزرگترین نقطه ضعف لنزهای زوم دیافراگم کوچک آن‌ها است. اکثر لنزهای زومی که در سطح بازار مشاهده می‌کنید از دیافراگم f/4 بهره می‌برند و f/2.8 در بین آن‌ها خیلی کمیاب است. ممکن است مدل‌هایی با دیافراگم f/1.8 را هم ببینید اما این لنزها فقط برای دوربین‌های کراپ موجود هستند. نقطه ضعف بعدی نیز قیمت آن‌ها است. لنزهای زوم موجود در بازار معمولا قیمت خیلی گران‌تری نسبت به لنزهای پرایم دارند.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *