021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

5 تکنیک عکاسی معماری برای تازه‌کار‌ها

5 تکنیک عکاسی معماری برای تازه‌کار‌ها

شاید بسیاری از عکاسان به یک سبک در عکاسی از بنا رسیده‌اند و با دیدن یک بنا می‌دانند باید چه عکسی بگیرند. اما برای کسی که به تازگی می‌خواهد این سبک را شروع کند گرفتن عکس‌های متفاوت خیلی آسان نیست. اگر به عکاسی از بنا علاقمندید برای شروع آمورش عکاسی معماری  بهتر روش‌های زیر را مد نظر قرار دهید:

1-به دنبال فلسفه وجود بنا باشید

داشتن کمی پس‌زمینه درباره عقبه و دلیل به وجود آمدن برخی از بناها، حتی شناخت جزیی از سازنده  آن  تاثیر شگرفی در عکس شما خواهد گذاشت. از راهنماها بخواهید درباره تاریخچه ساختمان و یا نکته‌ای خاص از آن، اطلاعاتی به شما بدهند، نکته‌ای که شاید عموم مردم از توجه به آن غافلند. امروزه حتی با یک سرچ سریع در گوگل به راحتی می‌توانید اطلاعات مفیدی بدست‌آورید.

در این شرایط شما می‌دانید چه نکته‌ای را باید به نمایش بگذارید. عظمت، زیبایی، نقش و نگارها، قدمت و یا چه جنبه‌ی دیگری باید در عکس شما خودنمایی کند.

2- نوع معماری بنا را به نمایش بگذارید

لازم نیست عکس‌هایی که از نما یا داخل بناها ثبت می‌شوند هنری یا گرافیکی باشند، گاهی می‌توانید حس جابه‌جایی و تحرک را نیز به واسه این عکس‌ها به بیننده انتقال دهید. با استفاده از خطوط، نور و سایه‌ها، سطح و سلسله مراتب بنا را به نمایش درآورید. ساختمان‌ها بر اساس قانون تقارن ساخته می‌شوند، پیدا کردن و عکاسی از این تقارن ترکیب‌بندی عکس را بهبود می‌بخشد.

عکاسی معماری

3-به جهت نور توجه داشته باشید

جهت نور بر کنتراست، سایه‌ها، بافت و بازتاب تاثیرگذار است.مقدار بالای کنتراست ممکن است دوربین را گمراه کرده و نورسنجی نامناسبی در نظر بگیرند، اما عکاس به سادگی و با جبران نورسنجی می‌تواند بر این مشکل غلبه کند. یک راه دیگر استفاده برای غلبه بر سایه‌ها و کنتراست بالا، استفاده از تکنیک عکاسی HDR است.

آموزش عکاسی معماری

4-از داخل بنا عکاسی کنید

عکاسی از داخل بنا نیز می‌تواند به اندازه نمای ساختمان جذاب و چالش برانگیز باشد. عکاسی از این فضا به دلیل تنظیم صحیح تعادل رنگ سفید ممکن است کمی سخت به نظر برسد، بخصوص مواقعی که چندین فرم مختلف از منابع نوری مصنوعی در داخل بنا وجود داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که وایت‌بالانس را پیش از عکاسی با توجه به نور موجود در محیط، تنظیم کنید.

در برخی بناها نور فضای داخلی بسیار کم و نامناسب است. برای این منظور حتما از سه پایه و نوردهی طولانی مدت استفاده کنید. هنگامی که در نور روز عکاسی می‌کنید می‌توانید از فیلترهای ND برای از بین نرفتن هایلایت‌ها استفاده کنید.

آموزش عکاسی از بنا

5-هنگام غروب زمان بروز خلاقیت است

برای آنکه بنا را به شکل ضدنور به تصویر بکشید، می‌توانید آن را بین خودتان (محل قرارگیری دوربین) و آفتاب قرار دهید. در این شرایط باید فلاش را خاموش کنید و نورسنجی را بر اساس آسمان انجام دهید.

اگر سوژه‌ و پیش‌زمینه خیلی روشن هستند، می‌توانید جبران نورسنجی را منفی کنید تا کمی تصویرتان تیره‌تر ثبت شود. علاوه بر عکاسی ضدنور از معماری، عکاسی در شب نیز می‌تواند تصاویر منحصر به فردی از بنای مورد نظر شما به دست دهد. اما باید توجه داشته باشید بهترین زمان  برای عکاسی از بنا در شب، کمی بعد از غروب آفتاب است؛ یعنی وقتی مقداری نور و رنگ در آسمان باقی مانده‌است.

فراموش نکنید که برای عکاسی در چنین نوری نیاز به سه پایه دارید. همچنین باید از دیافراگم باز، ایزوی پایین استفاده کنید.

[relatedpost post=”117100″]

تکنیک های عکاسی معماری

در عکاسی از بنا باید از محدودیت‌ها خلاقیت ساخت. حتما دقت کرده‌اید که کوتاه‌ترین ساختمان‌ها هم از عکاس بلندتر است، به همین دلیل اعوجاج در عکس غیر قابل اجتناب است. اما همین اعوجاج می‌تواند به عنوان ایده‌ای در ترکیب بندی عکس به کار گرفته شود. مثلا می‌توانید برای گرفتن عکس‌های خلاقانه‌تر خود را تا حد امکان به پایه‌های بنا نزدیک کنید و دوربین را رو به بالا بگیرید و عکاسی کنید.

ترکیب بندی عکاسی معماری

اگر برای شما دشوار است با پرسپکتیو کنار بیایید، کمی عقب‌تر بایستید وبا استفاده از سایر سوژه‌ها نظیر مردم، درختان و وسایل نقلیه و غیره، حس بزرگی و مقیاس را به ببننده منتقل کنید. راه دیگری که می‎توانید از آن کمک بگیرید استفاده از یک لنز تیلت شیفت است.

آموزش عکاسی از بنا

شما از چه خاصیتی برای گرفتن عکس‌های متفاوت بناها استفاده می‌کنید با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید عکس‌های خودتان را برای ما ارسال کنید تا در اینستاگرام نورنگار به اشتراک بگذاریم.

فایل آموزشی ویدئویی عکاسی معماری

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *