021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

6 فوت کوزه گری در نورپردازی که فقط حرفه ای ها می دانند

6 فوت کوزه گری در نورپردازی که فقط حرفه ای ها می دانند

این یکی از آن ویدیوهایی است که آرزو داشتم زمانی که من برای اولین بار شروع به عکاسی کردم وجود می داشت. گزینه های بسیاری برای نورپردازی وجود دارد ، نه فقط در مورد فلش ها ، بلکه در مورد اصلاح کننده ها، و من همان اشتباهی را کردم که اکثر ما مرتکب می شویم. من تعداد زیادی از اصلاح کننده های نور را خریداری کردم و در نهایت هم هیچ استفاده ای از آن ها نکردم.

آنچه که می خواهم در اینجا انجام دهم این است که تفاوت بین نور نرم و نور سخت، و نور پراکنده در برابر نور درخشنده (آیینه ای) را به شما نشان دهم و می خواهم سیستمی را به شما ارائه کنم تا بتوانید بصورت مستقیم حس کنید که اصلاح کننده های نور چه کاری انجام می دهند. بدون آنکه هزینه کنید و آن ها را بخرید و تست کنید.

فلاش

در مورد خود فلاش، من یک Profoto A10 را روی یک پایه قرار دادم. این فقط یک فلاش استاندارد است. من می خواهم وقتی صحبت از فلاش می شود همه چیز را از ذهن خودت بیرون کنی و فقط روی این موضوع تمرکز کنی که اکثر فلاش ها خوب هستند و به خوبی کار می کنند. تفاوت بین آن ها در این است که شما چگونه از آنها برای رسیدن به تصویر نهایی استفاده می کنید. من Profoto را دوست دارم چون قابل اعتماد است، ساختار پیچیده ای ندارد و استفاده از آن آسان نیز است. از هر مدلی که متناسب با بودجه و نیاز شماست می توانید استفاده کنید. فلاش های v1 گودکس هم قابلی مشابه دارن با قیمت مناسب تر که می توانید استفاده کنید.

نکته ی شماره 1 اصلاح کننده روشنایی: نور نرم و نور سخت

اصطلاحاتی که برای روشنایی استفاده می شوند اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. به عنوان مثال، ما فکر می کنیم که نور نرم و نور پراکنده یکسان هستند، اما این درست نیست.

نور نرم از یک منبع نور بزرگ حاصل می شود ، در حالی که نور سخت یا نقطه ای از یک منبع نور کوچک حاصل می شود.

بیایید با یک تصویر با نور سخت شروع کنیم.

من از Canon 5Dmk4 با لنز 100 میلی متری روی سه پایه و ریموت استفاده می کنم که قرار است فلاش اکسترنال من را کنترل کند. اگر ریموت را خاموش کرده و با 200/1 ، f / 4 و ISO 100 عکس بگیرم ، می بینید که نور محیط در اتاق بسیار کم است و سوژه به درستی نوردهی نشده است (تصاویر زیر را ببینید). وقتی ریموت را روشن می کنم و یک عکس آزمایشی می گیرم ، تصویر حاصل با استفاده از فلاش به تنهایی چیزی را نشان می دهد که ما از آن به عنوان منبع نور سخت یاد می کنیم.

نور محیط (هیچ جزئیاتی حفظ نمی شود) و نور سخت از فلاش – هر دو در 200/1 ، f / 4 ، ISO 100 عکاسی شده است.

ما این نور سخت را به دلیل خط تیز که در انتقال از هایلایت به سایه مشاهده می کنید ، در نظر می گیریم. به عنوان مثال ، روی گونه سامی می توانید آن خط را به وضوح ببینید.

در حالی که منبع نور سخت هر منبع نوری کوچک است، لازم است به یاد داشته باشید که این منبع در مقایسه با اندازه ی سوژه است. به عنوان مثال، خورشید از نظر فیزیکی یک جسم بسیار عظیم است، اما نسبت به مکان ما و فاصله ی ما از آن، خورشید در آسمان کوچک دیده می شود، که آن را به یک منبع نور سخت تبدیل می کند. به همین ترتیب یک فلاش به دلیل کوچک بودن نسبت به سوژه، منبع نور سختی را تأمین می کند.

نکته جانبی: در عکاسی ماکرو، عکاسان تصاویر اجسام بسیار کوچک مانند حشرات را ثبت می کنند و معمولاً این سوژه ها را با نور مستقیم فلاش نورپردازی می کنند. آن ها فلاش را نزدیک به جسم قرار می دهند و در مقایسه با آن اجسام کوچک، فلاش واقعا بزرگ است. و در نتیجه با وجود استفاده از تنها یک فلاش، یک نور ملایم و خوب ایجاد می شود.

نکته شماره 2 اصلاح کننده روشنایی: نور سخت را با یک اصلاح کننده نرم کنید

یکی از اصلاح کننده های اصلی و مقرون به صرفه که می توانید از آن برای نرم کردن نور سخت استفاده کنید چتر نورپردازی است. می توانید این وسیله را با پرداخت 20 دلار از Adorama یا اکثر فروشگاه های عکاسی دیگر خریداری کنید. من برای عکس های ساده از چتر استفاده می کنم، که ابعاد ظاهری منبع نور را بزرگتر می کند و یک نور سخت کوچک را به یک نور نرم بزرگ تبدیل می کند.

هنگام استفاده از چتر، باید فلاش در فاصله مناسبی از چتر قرار داشته باشد. همچنین هد فلاش را در واید ترین حالت بزرگنمایی تنظیم کنید تا نور آن به کل مساحت چتر بتابد. هدف از همه‌ی اینها این است که منبع نور را تا حد ممکن بزرگ تر کنیم.

بدون چتر (چپ) ، تأثیر چتر بر روی قدرت فلاش (وسط) ، افزایش قدرت فلاش (راست)

موقع استفاده از چتر یا هر تغییردهنده نور دیگر، بخش قابل توجهی از قدرت و نور فلاش از دست خواهد رفت. اگر عکس قبلی ما را با عکسی که با استفاده از چتر ثبت کرده ایم مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که تصویری که با استفاده از چتر گرفته شده کمی تاریک تر است؛ ذر صورتی که در هر دو عکس فلاش روی قدرت خروجی یکسانی تنظیم شده است.

واضح است که هر زمان نور خروجی منبع کوچکی را پخش کنید و آن را به منبع نوری بزرگتری تبدیل کنید چنین اتفاقی میوفتد؛ چرا که همان تعداد فوتون‌های یکسان، این بار در مساحت بیشتری پخش شده اند. برای مقابله با این مسئله، ما فلاش خود را دو استاپ (معادل چهار برابر قدرت) اضافه می‌کنیم؛ یعنی دو برابر نیرو (یک استاپ) ، و سپس دوباره دو برابر نیرو (یک استاپ اضافی). به عبارت دیگر، افزایش دو استاپ افزایش توان ما، برابر با چهار برابر افزایش قدرت فلاش است.

حالا در تصاویر بالا می توانید تصویری را ببینید که در آن از چتر استفاده کردیم و آن با تصویر اول که دارای منبع نور سخت است مقایسه کنید؛ به ویژه اگر به برجستگی سایه ها نگاه کنید این تفاوت نور کاملا مشهود است.

به یاد دارید که چگونه گفتم منبع نور نرم یا سخت با توجه به اندازه آن نسبت به سوژه شما تعیین می شود؟ این بدان معنی است که من می توانم این منبع نور (حتی با چتر) را با دور کردن از سوژه ام سخت تر کنم. انتقال نور به عقب باعث از دست رفتن نور و قدرت می شود زیرا نور به همه جا سرازیر می شود. هنوز هم ، ما در نهایت کمی نور سخت در عکس داریم. به همین ترتیب ، می توانم با نزدیک تر کردن منبع نوری با توجه به سوژه وسعت نوری آن را بزرگ تر کنم.

نکته شماره 3 اصلاح کننده روشنایی: نور پراکنده و درخشنده (آیینه ای)

نور پراکنده و نور درخشنده (آینه ای) یک چیز نیستند. مانند سایر اصطلاحات روشنایی ، این موارد نیز اغلب با هم مخلوط می شوند. ما می گوییم “نرم” ، “پراکنده” ، ” درخشنده (آینه ای) ” یا “سخت” ، و در حالی که برخی از ویژگی ها به هم مرتبط است ، اما هر اصطلاح بیانگر یک چیز متفاوتی است. اینکه یک منبع نور “نرم” یا “سخت” باشد فقط به اندازه منبع نور در رابطه با سوژه مربوط می شود. اما هنگام در نظر گرفتن “پراکنده” در مقابل ” درخشنده (آینه ای) ” ، ما در مورد کیفیت یا خاصیت نور صحبت می کنیم.

وقتی نور پخش و پراکنده می شود ، مثلاً وقتی از پارچه سفید عبور می کند ، به نوعی پخش می شود و به همه جا می رود. از طرف دیگر ، درخشنده (آینه ای) مستقیماً به سوژه شما برخورد می کند. آنچه در آخر با آن روبرو می شوید یک نور نقطه ای و بسیار تیز روی سوژه یتان است.

برای نشان دادن ، ما از چتر نقره دار استفاده خواهیم کرد. برخلاف چتر سفید قبلی ، این چتر به اصطلاح برگشتی است. هنگام مقایسه نور ، به چند مورد مختلف توجه خواهید کرد.

اولین چیزی که ما متوجه می شویم این است که فلاش حتی در همان تنظیمات نور بیش تری تولید می کند. اصلاح کننده نقره ای نور را مستقیماً به سوژه شما برمی گرداند و این به معنای خروجی بیشتر نور است. اگر در فضای باز کار می کنید و تا آنجا که ممکن است به نور نیاز دارید ، از چیزهای نقره ای و مخصوص استفاده کنید زیرا مستقیماً به سوژه شما نور بیشتری می تابانند.

نکته دیگری که شما در هنگام مقایسه نورهای درخشنده (آینه ای) و پراکنده به آن توجه خواهید کرد این است که شما شاهد هایلایت های بیش تری بر روی پوست با نور درخشنده (آینه ای) هستید. اساساً ، هرگونه عرق یا روغنی در صورت نور را منعکس می کند و وقتی مستقیماً با یک منبع نوری نقطه ای روشن شود ، آشکار می شود. اصلاح کننده های نقره ای یا نقطه ای بیش ترین هایلایت را روی سوژه به شما می دهند.

واضح است که ، نورپردازی درخشنده (آینه ای) لزوما چیز بدی نیست. هر کیفیت نوری یک هدف را تأمین می کند. به عنوان مثال ، اگر من در حال عکسبرداری از پرتره های تناسب اندام هستم و باید عرق و براقی سوژه را نشان دهم ، پس یک منبع نور درخشنده (آینه ای) می خواهم ، زیرا این موضوع باعث می شود سوژه ی من بهتر دیده شود.

بر اساس آنچه تاکنون بحث کردیم ، می دانیم که می توان نور ملایم درخشنده (آینه ای) داشت. در عین حال ، داشتن منبع نور پراکنده سخت نیز امکان پذیر است. ما می توانیم یک منبع نوری کوچک داشته باشیم که از یک لایه عبور می کند تا بازتاب کم تری در دوربین داشته باشیم ، حتی اگر سایه برای هایلایت ها همچنان واضح باشد. این یک نکته ی تمایز مهم است که بسیاری از مردم آن را مخلوط می کنند.

نکته شماره 4 اصلاح کننده روشنایی: منبع اصلی نور و نور پر کننده

سایر اصطلاحات رایجی که شما زیاد خواهید شنید شامل منبع اصلی نور و نور پر کننده است. در تصویر بالا می بینید که ما از   V-Flat استفاده می کنیم. هنگامی که سمت سفید به سوژه شما تنظیم می شود ، می توان v-flat را زاویه دار کرد تا نور را مستقیماً روی سوژه منعکس کرده و سایه ها را پر کند.

با استفاده از پرتاب نور استاندارد از طریق چتر ، می توانیم یک منبع نور پراکنده بزرگ تر ایجاد کنیم ، آن را در کنار سامی قرار دهیم و بدون نگرانی از پر کردن نور ، یک عکس بگیریم. سپس ، می توانم نور پرتری را با v-flat اضافه کنم. توجه کنید که وقتی v-flat را نزدیک می کنم چه اتفاقی می افتد. من به غیر از نزدیک کردن v-flat هیچ تغییری ایجاد نکردم. به تفاوت سایه های صورت سامی نگاه کنید. ما این را باز شدن سایه ها می نامیم زیرا اساساً سایه ها را کمی باز یا روشن می کنیم.

اگر دوست دارید ، می توانید از سایه ها برای چشمگیرتر کردن تصویر استفاده کنید. وقتی سایه ها را با نور پر می کنید ، یک تصویر کمتر دراماتیک می شود. وقتی سایه ها را حفظ می کنید ، در واقع تصویر را دراماتیک تر می کنید. برای نشان دادن این نکته ، من v-flat را برداشته و سمت سایه را تاریک گذاشته ام تا تصویری چشمگیرتر ایجاد کنم.

حال میتوانید سایه ها را در تصویر اول نسبت به تصویر دوم که با  پر کننده ی نوری گرفته شده مقایسه کنید (تصاویر بالا را ببینید). در یک استودیو ، ما کنترل کامل روی تنظیمات نوری و روشنایی خود داریم ، اما در خارج از خانه نیز همان اصول دقیق وجود دارد. نور اصلی شما اغلب خورشید است ، یا شاید شما فلش خود را تنظیم کنید و از خورشید به عنوان نور پس زمینه استفاده کنید.

نور پر کننده به طور معمول از آسمان ، از طریق ابرها ، و یا برگشتن از اشیا دیگر در صحنه است. نکته این است که تا زمانی که می دانید چگونه از اطرافتان استفاده کنید ، شما هنوز کنترل را  روی بیش تر قسمت ها در اختیار دارید.

نکته شماره 5 اصلاح کننده روشنایی:کنترل نور

چترها در واقع اصلاح کننده های نوری بسیار خوبی هستند ، اما تا حدودی کم تر مورد توجه قرار می گیرند و دلیل این امر محدودیت های آن ها در هنگام کنترل نور است. وقتی نور به چتر برخورد می کند ، به عقب برمی گردد و به همه جای صحنه می رود. در بعضی موارد ، خوب است ، اما اگر واقعاً می خواهید نور خود را کنترل کنید ، یک چتر به شما چنین امکانی نمی دهد.

عملکرد بزرگنمایی در بیش تر فلاش ها تا حدی کنترل می شود و با بزرگنمایی فلاش میزان نشت نور را کاهش می دهد. این تفاوت ظریف است ، اما شما می توانید از پس زمینه در هنگام بزرگنمایی، کمی بیش تر نور بگیرید.

بیایید در مورد یک اصلاح کننده صحبت کنیم که به شما یک سطح کنترل نوری فوق العاده می دهد. ما می توانیم با اضافه کردن یک grid ، کنترل نور خود را بالا ببریم. خواهید دید که شکل کوچک لانه زنبوری grid نور را به جلو هدایت می کند و اجازه انتشار نور را نمی دهد. شایان ذکر است که هنگام استفاده از grid ، کمی نور از دست می دهید و احتمالاً باید کمی قدرت نوری را افزایش دهید.نکته شماره 6 اصلاح کننده روشنایی: اصلاح کننده های نورپردازی را مخلوط کرده و مطابقت دهید

همیشه می توانید این اصلاح کننده های نوری را نیز مخلوط و مطابقت دهید. اگر من گرید‌ (زنبوری) را به منبع نور وصل کرده باشم و چتر را پشت آن قرار دهم، می خواهم شما شروع کنید به حدس زدن اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

میدانید که گرید‌ (زنبوری) قرار است نور را کمی محدود و کنترل کند به طوری که ما فقط می خواهیم نور به یک منطقه کوچک از چتر برخورد کند و نور پر کننده داشته باشیم و همینطور میدانید که چتر نور را پخش می کند. اساساً ، این امر به ما کمک می کند کمی بیش تر روی نور کنترل داشته باشیم و در عین حال نور را پخش می کند. این ترکیب به ما لطافت بیش تری از هایلایت ها در سایه می دهد.
من توصیه می کنم با تجهیزات مختلف آزمایش کنید زیرا این امر به شما کمک می کند قبل از هدر دادن پول خود برای چیزی که ممکن است استفاده نکنید ، بدانید که یک اصلاح کننده ی نور قرار است چه کاری انجام دهد. وقتی به یک چتر نگاه می کنید ، می دانید هیچ نوع کنترلی در مورد محل نورپردازی وجود ندارد ، اما همچنین می دانید که چتر نور را نرم می کند. یک بیوتی دیش کوچک تر از چتر است ، اما نور را به جلو هدایت می کند و باعث می شود منبع نور کمی سخت تر شود اما کنترل نوری بیش تری دارد. و همچنین یک گرید‌ (زنبوری) قدرت کنترل بیش تری روی نور به ما می دهد.

نتیجه

امیدواریم این مقاله / ویدئو در مورد درک اصلاحگرهای نوری مفید واقع شده باشد. همانطور که در مقدمه هم اشاره کردم ، این ویدیو،  ویدئویی است که آرزو می کردم روز های اولی که شروع به عکاسی کردم در دسترس داشتم ، به خصوص وقتی که درمورد بررسی تمام این موارد ، تمام اصلاح کننده های نوری را تست کرده ام فکر می کنم.آنچه واقعاً به آن برمی گردد این است.

اندازه اصلاح کننده مشخص خواهد کرد که آیا در سمت کوچک به عنوان منبع نور سخت عمل می کند یا در سمت بزرگ منبع نور نرم است. اینکه یک اصلاح کننده نور نقره ای باشد یا سفید ، مشخص می کند که نور درخشنده (آیینه ای) است (سطح نقره ای) یا پخش شده (سطح سفید).

سرانجام ، هنگامی که از grid یا اشیا دیگری استفاده می کنید که نور را به جلو هدایت می کنند ، میزان کنترل شما می تواند بسیار افزایش یابد ، در حالی که نور رد شده از یک چتر به راحتی در همه جا پرش می کند. با دانستن این موضوع ، می توانید به هر اصلاح کننده نوری نگاه کنید و دقیقاً بدانید چه اتفاقی می افتد قبل از اینکه شاتر را بزنید و عکاسی کنید.

اگر می خواهید تکنیک های عکاسی با فلاش را یاد بگیرید ، به سیستم آموزش عکاسی فلاش مراجعه کنید. ما از نحوه ی استفاده از یک فلاش روی دوربین گرفته تا استفاده از چندین فلاش خارج از دوربین برای جلوه خلاقانه یا شبیه سازی نور طبیعی در شرایطی که شرایط ایده آل نیستند را ، به شما نشان می دهیم.هفته آینده قسمت بعدی Mastering Your Craft در کانال یوتیوب  Adorama را حتماً ببینید! اگر می خواهید تمام ویدیوها را تماشی کنید ، حتماً لیست پخش ما را بررسی کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *