دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

هر آنچه درباره نویز تصویر لازم است بدانید

تکنیک و ترفند
هر آنچه درباره نویز تصویر لازم است بدانید

احتمالا شما در مورد نویز تصویر دیجیتال که به طور ناخواسته ایجاد می شود مطالبی را خوانده یا شنیده اید. نویز در عکاسی یعنی چه و چرا و چگونه به وجود می آید؟

نویز در عکاسی چیست؟

در عکس های دیجیتالی، “نویز” اصطلاحی است که معمولا برای توصیف اعوجاج تصویر از آن استفاده می شود. نویز مانند دانه یا گرین (grain) مشاهده شده در فیلم های عکاسی به نظر می رسد، اما همچنین می تواند مانند لکه های بی رنگ به نظر برسد که واقعا بد است و می تواند یک عکس را خراب کند. هنگامی که در نور کم عکاسی می کنید، نویز عکس بیشتر می شود.

از نظر فنی، نویز ظهور بصری نسبت پایین سیگنال به نویز است که با واحد دسی بل اندازه گیری می شود. شاید میزان نویز قابل قبول برای شما با شخص دیگر متفاوت باشد، اما بیشتر عکاسان حرفه ای می خواهند عکس هایی با حداقل نسبت سیگنال به نویز 30dB دسی بل داشته باشند.

انواع نویز در عکاسی

نویز رنگی (COLOR NOISE) در مقابل نویز نوری (LUMINANCE NOISE)

برای درک این موضوع که نویز چگونه اتفاق می افتد و برای رفع آن از چه ابزارهایی می توانید استفاده کنید، شناخت انواع مختلف نویز تصویر امری ضروری است.

نویز رنگی و نویز نوری دو نوع مهم و اصلی نویز در عکاسی هستند.

نویز نوری

نویز نوری یک نوع تغییر تصادفی در روشنایی است که دوربین شما نسبت به روشنایی اصلی و اصلاح شده تصویر پردازش می کند. این نویز با نبود نور همراه است. مثال اول یک عکس در شب است که در آن ایزو را به مقدار زیادی افزایش می دهیم تا سایه ها را با جزئیات بیشتری ثبت کنیم.

نویز نوری رایج ترین نویز دیجیتال است. شناسایی آن بسیار آسان است، زیرا مانند گرین فیلم آنالوگ به نظر می رسد. تکنیک های مختلف زیادی برای از بین بردن نویز نوری وجود دارد.

نویز رنگی یا نویز CHROMINANCE

نویز رنگی یا نویز chrominance  یک تغییر رنگ تصادفی نسبت به رنگ های اصلی تصویر است. بر خلاف نویز نوری، نویز رنگی به گرم شدن سنسور مربوط می شود. این نویز اغلب نتیجه عکاسی با نوردهی طولانی و یا جلسات طولانی عکاسی به خصوص هنگام عکاسی در شب و تایم لپس است.

نویز رنگی در عکاسی کمتر رخ می دهد. این نویز معمولا نویزی است که در سایه ها و به شکل لکه ها یا نوارهای رنگی ظاهر می شود. به همین دلیل به آن نویز نواری نیز گفته می شود. در حین کاهش نویز رنگی باید بسیار مراقب باشید که رنگ های درست تصویر را تغییر ندهید.

[relatedpost post=”91474″]

کد تخفیف نورنگار

نویز در عکاسی از آسمان شب

هنگامی که در مورد جلوگیری از نویز در عکاسی دیجیتال صحبت می کنیم، یکی از نگرانی های اصلی ما این است که چگونه از آسمان شب عکس هایی بدون نویز بگیریم. این عکس ها معمولا در شرایط کم نور، با نوردهی طولانی تر و استفاده از ایزوهای بالاتر گرفته می شوند، بنابراین خلاص شدن و جلوگیری از بروز نویز در این نوع تصاویر کار سختی است.

[relatedpost post=”85600″]

دو نوع اصلی عکاسی در شب وجود دارد که معمولا باید از تکنیک کاهش نویز تصویر در آنها استفاده کنید:

نویز در عکاسی از کهکشان راه شیری

به طور کلی، هنگامی که از کهکشان راه شیری عکس می گیرید مشاهده نویز امری طبیعی است. برای اینکه در عکس تان بتوانید تمامی جزئیات مرکز کهکشانی را ثبت کنید معمولا باید ایزو دوربین خود را بالاتر از حد مجاز قرار دهید. این فرآیند بدان معنی است که نویز معمولا قابل مشاهده است مخصوصا در تاریک ترین قسمت های عکس.

نویز در تصویر

یکی از روش های موجود برای اصلاح عکس های کهکشان راه شیری کاهش نویز آنها با استفاده از تکنیک انباشت فوکوس یا focus stacking است.

نویز تصویر در عکاسی از شفق قطبی

وجود نویز دیجیتال در عکاسی از شفق قطبی نیز امری رایج است، به ویژه در دوربین هایی با سنسور کراپ. برای ثابت کردن حرکت نورها معمولا باید از سرعت شاتر سریع و ایزوهای بسیار بالا استفاده کنید. مانند مشکل نویز تصویر در عکاسی از کهکشان راه شیری، ما می توانیم با استفاده از تکنیک کاهش نویز استکینگ در عکس های شفق مشکل وجود نویز را حل کنیم.

کاهش نویز در تصاویر

نویز در عکاسی حیات وحش

در عکاسی از حیوانات وحشی گاهی اوقات در تصاویرتان نویز به وجود می آید و آن هم زمانی ایجاد می شود که شما سعی می کنید از یک حیوان در حال حرکت عکس بگیرید و در این حالت باید ایزو را زیاد کرده تا بتوانید سرعت شاتر را سریع تر کنید.

یک مثال خوب زمانی است که از پرندگان در حال پرواز و در شرایط کم نور عکس می گیرید.

نویز در عکاسی دیجیتال

یک عکاس برای کاهش نویز چه کاری می تواند انجام دهد؟

گاهی اوقات حرفه عکاسی نیز مانند هر کار دیگری شما را با مجموعه ای از سازش ها روبه رو می کند و این مساله در مورد مشکل نویز تصویر در عکاسی نیز صادق است. در اینجا برخی از روش هایی را آورده ایم که برای کاهش نویز در تصاویر خود می توانید از آنها استفاده کنید.

عکاسی با ایزوی کم

اینکار یک روش ساده برای کاهش نویز در عکاسی است. اگر شرایط اجازه می دهد، ISO را کم کنید. کاهش حساسیت سنسور احتمال نبود تداخل های ناخواسته نویز را کاهش می دهد.

کاهش سرعت شاتر

انجام این کار به سادگی باعث می شود که سیگنال های ناخواسته با آنهایی که واقعا می خواهید ثبت کنید مخلوط شوند. باز هم باید بگوییم که استفاده از این راه حل تنها زمانی امکان پذیر است که شرایط و موقعیت عکاسی به شما این امکان را بدهد که سرعت شاتر را کاهش دهید.

از قابلیت کاهش نویز در دوربین استفاده کنید

اکثر دوربین های DSLR دارای ویژگی کاهش نویز هستند. در بسیاری موارد، این قابلیت در هنگام پردازش تصویر کار کاهش نویز را به خوبی انجام می دهد. عیب این روش اینست که غالبا زمان پردازش عکس افزایش می یابد (بعضی اوقات تا چند ثانیه) و همچنین ممکن است در عکس های خود جزئیات ریزتر و بیشتر را از دست بدهید.

[relatedpost post=”91244″]

از ادیت کردن عکس نترسید

برای عکاسان دیجیتالی چندین نرم افزار تخصصی وجود دارد که تنها هدف آنها کاهش نویز در عکس های شماست. بسیاری از افراد نرم افزارهای کاهش نویز را به عنوان بخشی جدایی ناپذیری از ابزارهای هر عکاسی دانسته و آن را توصیه می کنند. همچنین، شما می توانید از تکنیک های کاهش نویز در نرم افزارهای دیگری مانند فوتوشاپ، گیمپ یا لایت روم استفاده کنید.

نویسنده : مهرنوش رحمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *