دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

بررسی و مقایسه برنامه ‌های لایتروم و acdsee؛ کدام بهتر است؟

تکنیک و ترفند
بررسی و مقایسه برنامه ‌های لایتروم و acdsee؛ کدام بهتر است؟

در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه برنامه ‌های لایتروم و acdsee پرداخته و مزایا و معایب کلیدی هر یک را بیان کنیم. اگر نمی‌دانید کدام‌یک مناسب شماست، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی کلی برنامه ادوبی لایت‌روم کلاسیک

اکثر عکاسان با نام لایت‌روم آشنا هستند. این برنامه برای اولین بار در سال 2006 منتشر شد و امکان ویرایش و مدیریت صدها هزار تصویر را فراهم کرد. در سال 2017، شرکت ادوبی این برنامه را به دو نسخه مجزا تقسیم کرد: لایت‌روم و لایت‌روم کلاسیک.

لایت‌روم برای عکاسانی طراحی‌شده است که می‌خواهند بر روی گوشی به ویرایش تصویر بپردازند؛ درحالی‌که برنامه لایت‌روم کلاسیک مبتنی بر دسکتاپ بوده و مجموعه‌ای از ویژگی‌های قدرتمندتری را ارائه می‌دهد. هرچند که ادوبی همواره در حال بهبود هر دو نسخه از برنامه‌های لایت‌روم است؛ اما برنامه لایت‌روم هنوز وسعت و گستردگی ابزارهای نسخه دسکتاپ را ندارد.

ابزارهای جامع، کاربری آسان و زیبایی کلی لایت‌روم کلاسیک باعث شده تا کاربران زیادی آن را به هر برنامه ویرایش تصویر دیگری ترجیح دهند. اگرچه برای استفاده از آن باید دائماً یک اشتراک خریداری و تمدید شود و این مورد باعث ناامیدی بسیاری از کاربران نیز شده است.

معرفی کلی برنامه ACDSee Photo Studio

هرچند برنامه ACDSee Photo Studio ممکن است به‌اندازه لایت‌روم در سطح جهانی شناخته‌شده نباشد؛ اما در حقیقت قدمت این برنامه بسیار بیشتر از لایت‌روم است. ACDSee اولین بار در سال 1994 منتشر شد و از آن زمان تاکنون دست‌خوش تغییرات و پیشرفت‌های چشم‌گیری بوده است؛ به‌طوری‌که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای را به کاربران وفادار خود تبدیل کرده است.

در چند سال اخیر مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ترفندهای فوق‌العاده‌ای به این برنامه اضافه‌شده و آن را به یک انتخاب عالی برای افرادی تبدیل کرده است که می‌خواهند بدون صرف هزینه‌های قابل‌توجه، به کار ویرایش تصویر خود بپردازند.

برخلاف لایت‌روم، برنامه ADCSee نیازی به اشتراک نداشته و تنها با یک‌بار پرداخت هزینه تمامی ویژگی‌های آن تا مدت‌ها در دسترس خواهد بود.‌ همین یک مورد باعث شده تا افرادی که نمی‌خواهند به‌صورت مکرر هزینه‌هایی را در این مسیر صرف کنند، به این برنامه روی‌آورند؛ به‌خصوص عکاسان تازه‌کاری که نیاز چندانی به همه ابزارها و ویژگی‌های لایت‌روم کلاسیک ندارند.

مقایسه برنامه ‌های لایتروم و acdsee

برای این‌که بدانید کدام برای برنامه مناسب شماست، اطلاع از ویژگی‌های خاص و مقایسه آن‌ها می‌تواند کمک کند. هر دو برنامه دارای توانایی‌های بالایی هستند؛ اما شباهت‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد که برای ارزیابی بهتر باید آن‌ها را بدانید. در ادامه از هر لحاظ به مقایسه لایت‌روم و ADCSee می‌پردازیم.

[relatedpost post=”142946″]

روند کار

به‌طورکلی، هر دو برنامه روند کاری مشابهی دارند؛ اما نحوه مدیریت تصاویر و پیگیری ویرایش‌ها در هر برنامه متفاوت است.

لایت‌روم کلاسیک از پایگاه داده اختصاصی خود به نام کاتالوگ برای پیگیری کلیه ویرایش‌های انجام‌شده روی هر تصویر استفاده می‌کند. همچنین کاتالوگ پیش‌نمایش‌های هوشمند و سایر اطلاعات مفید را تا چند ده گیگ ذخیره می‌کند.

برنامه ACDSee نیز از روش مشابهی استفاده کرده و ویرایش‌های انجام‌شده را در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند.

توجه داشته باشید که هیچ‌یک از برنامه‌ها، ویرایش‌های جداگانه تصویر را در فایل‌های sidecar ذخیره نمی‌کنند تا بتوان آن‌ها را کپی کرد یا برای عکاسی دیگری ارسال کرد.

وقتی عکس‌ها را از کارت حافظه به لایت‌روم کلاسیک وارد می‌کنید، برنامه تصاویر شما را با استفاده از مسیر پوشه‌ای که شما مشخص کرده‌اید، به مکانی در رایانه شما منتقل می‌کند. هرچند که مکان واقعی تصاویر فردی شما اهمیت خاصی ندارند؛ زیرا تمام کارهای شما از طریق کاتالوگ انجام می‌شود.

شما می‌توانید در برنامه لایت‌روم یک سری Collections، Collection Sets و Smart Collections ایجاد کرده و تصاویر خود را به‌هنگام واردکردن به این مجموعه‌ها اضافه کنید.

در این مجموعه‌ها می‌توان تنظیمات خاصی را تعریف کرده و به‌محض ورود تصاویر، تنظیمات تعریف‌شده بر روی آن‌ها اعمال شود. این ویژگی یک موهبت بزرگ برای عکاسانی است که می‌خواهند بسیاری از گزینه‌های اساسی به‌طور خودکار بر روی تصاویر اعمال شوند.

در برنامه ACDSee نیز این ویژگی وجود دارد؛ اما به‌اندازه لایت‌روم جامع نیست.

در این برنامه تأکید بیشتری بر محل قرار گرفتن عکس‌های شما وجود دارد؛ علاوه‌براین، در ACDSee به‌جای Smart Collections می‌توانید تصاویر را بر اساس چندین معیار مختلف جستجو کرده و سپس آن‌ها را ذخیره کنید. همانند لایت‌روم کلاسیک، پیش‌تنظیمات دسته‌ای مانند تنظیمات توسعه یا چگونگی نام‌گذاری فایل‌ها نیز وجود دارد که می‌توان با اعمال آن‌ها روند کار ویرایش را تسریع بخشید.

نحوه ویرایش کلی در هر دو برنامه نسبتاً ساده است و هیچ‌کدام برتری نسبت به‌هم ندارند. حالا این‌که از این لحاظ کدام‌یک برای شما مناسب است، به روند کاری خود شما به هنگام تنظیم و ویرایش تصاویر برمی‌گردد.

لایت‌روم کلاسیک دارای برخی ویژگی‌های بهبودیافته است. به‌عنوان‌مثال، راه‌حل بسیار ساده‌ای را برای کپی و پیست کردن ویرایش‌ها در چندین تصویر ارائه می‌دهد. همچنین همگام‌سازی ویرایش‌ها، ایجاد عکس‌های فوری، ایجاد کپی‌های مجازی و ارائه نمای کاملی از تاریخچه همه ویرایش‌های شما از دیگر ویژگی‌های بارز این برنامه به شمار می‌رود.

در مقابل، ACDSee Photo Studio هم امکان کپی و پیست کردن ویرایش‌ها را می‌دهد؛ اما راه‌حل آن برای روند کار end-to-end چندان جامع نیست.

هر دو برنامه دارای مجموعه گسترده‌ای از گزینه‌هایی هستند که عکاسان می‌توانند از آن‌ها برای انجام عملیات دسته‌ای روی چندین فایل به‌طور هم‌زمان استفاده کنند. این موضوع می‌تواند به عکاسان در مدیریت چندین تصویر یا خروجی گرفتن از تصاویر و ارسال آن به مشتریان کمک کند.

البته که خروجی گرفتن از یک تصویر از برنامه لایت‌روم کلاسیک آسان‌تر بوده و با کلیک راست روی هر تصویر می‌توان به تمام تنظیمات ارسال مانند تغییر اندازه، تغییر نام و موارد دیگر دسترسی پیدا کرد. درحالی‌که به‌هنگام خروجی گرفتن چندین تصویر به همه این تنظیمات دسترسی نخواهید داشت.

از سوی دیگر، ACDSee Photo Studio دارای یک فرمان ساده‌شده با عنوان Save As است که فقط امکان اعمال تنظیمات محدود مثل تغییر فرمت فایل و سطح فشرده‌سازی یا کیفیت تصاویر را فراهم می‌کند.

با توجه به تجربه کاربران، به‌نظر می‌رسد که برنامه لایت‌روم کلاسیک سریع‌تر از ACDSee است. هرچند که این موضوع می‌تواند بسته به پیکربندی خاص رایانه شما متفاوت باشد.

مقایسه برنامه ‌های لایتروم و acdsee از لحاظ سهولت استفاده

ازنظر سهولت استفاده، برنامه‌های لایت‌روم کلاسیک و ACDSee Photo Studio تقریباً یکسان هستند؛ اما چون کاربران لایت‌روم زیاد است و محبوبیت بیشتری هم دارد، محتواهای متنی و ویدیویی زیادی برای آموزش لایت‌روم در سرتاسر اینترنت وجود دارد؛ بنابراین، به‌راحتی می‌توان نحوه استفاده از لایت‌روم را یاد گرفت و به‌آسانی از آن استفاده کرد.

در مقابل، یافتن آموزش برای برنامه ACDSee Photo Studio کمی دشوار است؛ اما مزیت بزرگ ACDSee این است که کار با آن نیازمند آموزش و دانش قبلی نیست و با ورود به برنامه همه‌چیز کاملاً مشخص و قابل‌درک است.

هر دو برنامه یک فلسفه طراحی یکسان دارند: به‌جای یک رابط واحد که همه کارها را انجام دهد، ماژول‌های جداگانه‌ای برای مدیریت و ویرایش تصاویر وجود دارد.

نمای بخش Manage در ACDSee Photo Studio شبیه ماژول Library در لایت‌روم کلاسیک بوده و هر دو برنامه دارای حالت Develop هستند. این مورد به شما امکان ویرایش تصاویر را می‌دهد. روند ویرایش نیز در هر دو برنامه ساده بوده و شباهت‌های زیادی باهم دارند؛ به‌طوری‌که اگر تجربه استفاده از یکی از این برنامه‌ها را داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید در دیگری نیز کار خود را راه بیندازید.

تنها مزیت بزرگی که ACDSee Photo Studio نسبت به لایت‌روم کلاسیک دارد، توانایی ایجاد لایه‌های تنظیمات همانند فتوشاپ است. در مقابل، لایت‌روم کلاسیک فاقد این امکان بوده و برای ایجاد لایه و ویرایش تصویر به فتوشاپ نیاز دارد. این درحالی‌ است که اگر قصد ویرایش پیشرفته با امکان انتخاب لایه را دارید، نیاز مبرمی به لایه‌ها خواهید داشت.

درنهایت باید گفت که بسیاری از برنامه‌های ویرایش تصویر احساساتی مانند سردرگمی، ناامیدی و حتی عصبانیت را در کاربران برمی‌انگیزند؛ چراکه کار با آن‌ها دشوار بوده و نمی‌توانند عملکردشان را به‌درستی درک کنند؛ اما هر دو برنامه لایت‌روم کلاسیک و ACDSee Photo Studio با ارائه ابزارها و گزینه‌های قدرتمند و کافی برای کاربران، کار با آن‌ها را ساده و لذت‌بخش کرده‌اند.

ابزارهای ویرایش

اگر بخواهیم ابزارهای ویرایش این دو برنامه را باهم مقایسه کنیم، باید بگوییم که ACDSee Photo Studio در برخی زمینه‌ها دارای برتری کم نسبت به لایت‌روم کلاسیک است؛ اما بااین‌حال هیچ‌کدام از برنامه‌ها لزوماً قدرتمندتر از دیگری نیستند.

ACDSee Photo Studio مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، اسلایدرها، براش‌ها و color wheels دارد. از طرفی، لایت‌روم کلاسیک دارای ابزارهایی با هوش مصنوعی است که به شما کمک می‌کند تا به‌سرعت اقداماتی مانند ایجاد ماسک‌ها و انتخاب بخش‌های خاصی از تصویر را برای ویرایش انجام دهید.

عکاسانی که خواهان عمیق‌ترین ابزارهای ویرایش هستند، ممکن است از آنچه که ACDSee Photo Studio ارائه می‌دهد، شگفت‌زده شوند. لیست ابزارهای این برنامه چشم‌گیر بوده و شامل اقداماتی مانند Color EQ، Light EQ، Soft Focus، Skin Tuning، Perspective Correction و حتی LUT است.

این موارد شبیه به تنظیمات از پیش تعیین‌شده لایت‌روم کلاسیک هستند ولی در حقیقت این اقدامات در عرصه ویرایش حرفه‌ای رواج بیشتری دارند. همچنین، در این برنامه به لطف وجود ابزار color wheels پیشرفته و ابزار انتخاب رنگ که مقادیر RGB خاص را برای پیکسل‌های جداگانه نشان می‌دهد، روند ویرایش‌های رنگ تصاویر بسیار دقیق و آسان است.

وقتی صحبت از گزینه‌های ویرایشی زیاد و مطابق با نیاز اکثر عکاسان به میان می‌آید، لایت‌روم کلاسیک یک گزینه عالی به‌نظر می‌رسد. در مقابل، آن دسته از ویرایشگرانی که خواهان دقت کامل در ویرایش تک‌تک پیکسل‌های تصویر بدون نیاز به راه‌اندازی فتوشاپ یا ابزار ویرایش دیگری هستند، بهتر است برنامه ACDSee را بررسی و کار با آن را تجربه کنند.

شاید ACDSee همانند لایت‌روم کلاسیک مبتنی بر هوش مصنوعی نباشد، ولی رویکرد دقیق و سطح کنترل بالای آن در ویرایش تصاویر ارزش استفاده را دارد.

[relatedpost post=” 310320″]

رابط کاربری

درحالی‌که در هردوی این برنامه‌ها از یک فلسفه طراحی کلی پیروی می‌کنند، لایت‌روم کلاسیک ازنظر قابلیت استفاده و رابط کاربری بهتر از ACDSee Photo Studio به‌نظر می‌رسد. ابزارها و گزینه‌های موجود در لایت‌روم کلاسیک کاملاً دقیق و با توجه به جزئیات کنار هم چیده شده‌اند و دسترسی به آن‌ها ساده است.

برنامه ACDSee Photo Studio کمی شبیه برنامه منبع‌باز DarkTable بوده و تمرکز رابط کاربری آن بیشتر بر روی عملکرد درست و دقیق است؛ بنابراین دسترسی به برخی از دکمه‌ها و گزینه‌ها ساده نبوده و گاهی برای پیدا کردن یک گزینه باید زیرمنوهای زیادی را جستجو کنید.

البته این بدان معنی نیست که استفاده از برنامه ACDSee Photo Studio آسان نیست؛ فقط به‌اندازه لایت‌روم اصلاح‌شده و مرتب نیست.

در نسخه فعلی لایت‌روم کلاسیک حس ظرافتی وجود دارد که در ACDSee کمتر به چشم می‌خورد. هرچند در ورژن‌های جدید لایت‌روم کلاسیک برخی از ابزارها گیج‌کننده هستند. به‌عنوان‌مثال، گزینه‌های جدید موجود در بخش Masking به‌حدی پیشرفته هستند که کاربران جدید را سردرگم می‌کنند.

کلام آخر مقایسه برنامه ‌های لایتروم و acdsee

با مقایسه برنامه‌های لایت‌روم و ACDSee Photo Studio می‌توان به این نتیجه رسید که هر یک در نوع خود گزینه‌های ویرایش عالی و مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی را ارائه می‌دهند؛ ولی به‌هرحال هر یک دارای نقاط ضعف و قوتی هستند. عکاسان باید با توجه به تمام نکاتی که در این مطلب بیان شد، بهترین برنامه ویرایش تصویر را از میان این دو برنامه انتخاب کنند.

به‌نظر شما کدام‌یک بهترین برنامه ویرایش تصویر به‌حساب می‌آید؟ نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *