021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

مزایا و معایب استفاده از رزولوشن پایین و بالا

مزایا و معایب استفاده از رزولوشن پایین و بالا

زمانی که به این روزها به دوربین‌ها نگاه می‌کنیم، اعداد و ارقامی از انتخاب های مختلف را مشاهده می‌کنیم، با دوربین‌هایی از 12 مگاپیکسل گرفته تا 50 مگاپیکسل. چرا کسی باید دوربین 12 مگاپیکسل را انتخاب کند و کسی دیگر 50 مگاپیکسل را؟ برخی از نگرانی‌ها و مسائلی که برای درک و در نظر گرفتن رزولوشن پایین و بالا باید مورد قرار گیرد چیست؟ بیایید این‌ها را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل کنیم.

[relatedpost post=”114755]

مزایا و معایب دوربین‌های رزولوشن پایین

رزولوشن پایین با چند مزایا و همچنین معیاب همراه است. ابتدا، مزایای رزولوشن پایین این است که فایل‌ها کوچک‌تر هستند، که برای ویرایش راحت‌تر و سریع‌تر هستند. دوماً، شما می‌توانید به سخت افزار قدیمی رایانه خود تکیه کنید. همچنین فایل‌های کوچک‌تر نیاز کلی به فضای ذخیره سازی را کاهش می‌دهند، شما می‌توانید از فضای ذخیره‌ سازی کوچک‌تر و فضای پشتیبانی کوچک‌تر(چه آنلاین چه آفلاین) استفاده کنید. سوم، تصاویر رزولوشن پایین نیازی به تغییر اندازه/Down-Sampled ندارند، بنابراین می‌توانید به سرعت آن‌ها را در شبکات مجازی پست کرد یا برای کسی ارسال کنید. چهارم، فایل‌های کوچک‌تر استفاده از فریم‌ ریت بالاتر را برای دوربین فراهم می‌کنند و برای دوربین امکان استفاده از عکاسی ورزشی و حیات وحش را که برای ثبت عکس‌های متوالی به فریم ریت بالاتر نیاز دارد را فراهم می‌کند. آخر، دوربین‌های رزولوشن پایین زیاد مشکلات فوکوس و لنز را نمایان نمی‌کنند، اگر دوربین قابلیت ثبت جزئیات خیلی بالا را نداشته باشد مشکلات فوکوس به ندرت مشخص می‌شوند. از این رو، برای عکاسانی که با مشتریانی کار می‌کنند که به تصاویر با رزولوشن بالا احتیاج ندارند، دوربین‌های با رزولوشن پایین، کاملاً سودمند هستند.

در مورد معایب چه؟ دوربین‌هایی با رزولوشن پایین به ابعاد تصویر پایین‌تر در پیکسل‌ها ترجمه می‌شوند، که به این معنی است که پیکسل‌های زیادی برای شروع ندارید. بنابراین اگر بخواهید یک تصویر را به صورت خیلی شدید کراپ کنید، نمی‌توانید این کار را انجام دهید زیرا مقدار زیادی وضوح از دست می‌دهید و از این رو تصاویرتان خیلی کوچک‌تر می‌شوند. این قطعاً فرصت‌های بیشتری را برای تغییر اندازه فایل محدود می‌کند و اندازه خروجی شما را محدود می‌کند،یعنی چقدر بزرگ می‌توانید تصاویر را روی نمایشگر یا چاپ نمایش دهید. درحالی که برنامه‌هایی برای Up-samle کردن تصاویر وجود دارد، ولی عملاً نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند وقتی پیکسلی وجود نداشته باشد.

نمونه‌هایی از عکاسی‌هایی که به رزولوشن پایین تکیه می‌کنند:

  • عکاسی ورزشی یا حیات وحش: به فریم ریت بالایی برای ثبت سریع حرکات نیاز دارند. فریم ریت سریع معمولاً نسبت به وضوح بالاتر ترجیح داده می‌شود.
  • عکاسی عروسی: مشتری‌ها به ندرت برای عکاسی خود رزولوشن بالا را درخواست می‌کنند، آن‌ها معمولا دوست دارند مدت زمان ویرایش تصاویرشان کمتر طول بکشد و تصاویرشان زودتر به دستشان برسد. همچنین در عروسی‌ها معمولاً بدون استفاده از سه پایه یا تک پایه عکاسی می‌شود و دوربین‌هایی با رزولوشن پایین‌تر برای عکاسی بدون استفاده از سه پایه و تک پایه راحت‌تر هستند.
  • عکاسی مستند، سفر و عکاسی خیابانی: در عکاسی خیابانی، مستند و سفر به ندرت رزولوشن اهمیت دارد. فایل‌های کوچک‌تر برای بکار بردن سریع‌تر و راحت‌تر هستند.

بنابراین چه نوعی از عکاسی نیازمند دوربین‌هایی با رزولوشن بالا است؟ بیاید در ادامه راجع به مزایا و معایب عکاسی با رزولوشن بالا صحبت کنیم.

رزولوشن پایین

مزایا و معایب دوربین‌های رزولوشن بالا

بزرگترین مزیت دوربین‌های رزولوشن بالا و دلیل انتخاب آن‌ها توسط مردم، اندازه بزرگ خروجی آن‌ها است، زمانی که می‌خواهید یک تصویر را در سایز بزرگ چاپ کنید یا جزئیات پیچیده یک عکس را روی تلویزیون رزولوشن بالا ببینید، رزولوشن بالای تصویر به کمک شما می‌آید. با وجود نمایشگرهای 4K (معادل 8.3 مگاپیکسل) و با دستگاه‌های 8K(معادل33.2 مگاپیکسل)، ما می‌توانیم ببینیم که فناوری آینده کاملاً طرفدار دوربین‌هایی با رزولوشن بالا است. وقتی پشت ویترین یک فروشگاه لوازم الکترونیکی تصاویری را میبینید که توسط تلویزیون‌های 4K نمایش داده می‌شوند، متوجه جزئیات بالای تصاویر می‌شوید، که به این دلیل است که رزولوشن بالاتر به معنای وضوح بالا‌تر است. دیگر مزیت دوربین‌های رزولوشن بالا «down-sampling» نام دارد، یک تکنیک تغییر اندازه که بعضی اوقات به نام «resampling» هم شناخته می‌شود. که اساساً از الگوریتم‌های نرم افزاری برای کاهش ابعاد پیکسل استفاده می‌کند. Down-Sampling مزایای زیادی دارد، به این خاطر که به طور موٌثر نویز تصاویر را کاهش می‌دهد و آن مشکلات فوکوسی که قبلاً به آن اشاره کردیم را ناپدید می‌کند. در اصل، این به معنای آن است که دوربین‌های رزولوشن بالا لزوماً به معنای نویز بیشتر در تصاویر نیست(در حقیقت، در شرایط نوری خوب، شما تفاوت‌های کوچکی در عملکرد نویز بین سنسورهای رزولوشن پایین و بالا مشاهده می‌کنید). ولی در شرایط کم نور، زمانی که اندازه خروجی یک تصویر کاهش می‌یابد، نویز نیز به همان اندازه کاهش می‌یابد. یک مزیت دوربین‌های رزولوشن بالا گزینه‌های کراپ آن‌ها است. از آنجایی که شما تصویرتان را با مقدار زیادی از پیکسل ثبت کرده‌اید، می‌توانید تصویر را تا حد زیادی کراپ کنید و همچنان تصویری با وضوح بالا داشته باشید.

اگرچه دوربین‌های رزولوشن بالا معایب خود را نیز دارد، کنار آمدن با برخی از آن‌ها می‌تواند سخت باشد. اول، هرچه رزولوشن دوربین بالاتر باشد، ابعاد تصویر در پیکسل‌ها بزرگتر و از این رو اندازه کلی فایل بزرگ‌تر خواهد بود. این نه تنها فشار را برای ذخیره کردن ایجاد می‌کند، نیازمند کارت حافظه‌های بزرگ‌تر، هارد درایوها و حافظه پشتیبان بزرگ‌تر است، بلکه در قدرت پردازش نیز تاثیر گذار است، شما نیاز به یک کامپیوتر خواهید داشت که در واقع بتواند فایل‌های بزرگ را در سرعت‌های قابل قبول بکار ببرد. دوم، به صورت موُثر فریم‌ ریت و بافر دوربین را محدود می‌کند، به این دلیل که پهنای باند و داده‌های زیادی وجود دارد که پردازنده تصویر می‌تواند به طور همزمان پردازش کند. سوم، دوربین‌های رزولوشن بالا نیازمند لنزهای رزولوشن بالایی هستند که قادر باشند بسیاری از جزئیات را ثبت کنند. اگر از لنزهای قدیمی خودتان استفاده کنید ممکن است متوجه شوید که برای این کار کافی نیستند، به خصوص هنگامی که می‌‌توان جزئیات خوبی را در گوشه و کنار ارائه دهد. چهارم، اگر می‌خواهید قادر باشید به تصاویر در زوم 100% نگاه کنید، شما باید توجه بیشتری به تکنیک‌های فوکوس خود داشته باشید، حتی یک مشکل کوچک فوکوس نیز نمایان می‌شود. و در آخر، شما باید به لرزش دوربین توجه بیشتری داشته باشید، در نتیجه ممکن است بیشتر از آنچه دوست دارید مجبور باشید از سه پایه استفاده کنید.

[relatedpost post=”126978″]

رزولوشن پایین

نمونه‌هایی از عکاسی که نیازمند دوربین‌های رزولوشن بالا است.

  • عکاسی منظره: از آنجایی که خروجی معمولاً چاپ می‌شود و چاپ‌های بزرگ‌تر با جزئیات بیشتر مورد نظر است، دوربین‌هایی با رزولوشن بالا معمولاً برای عکاسی از منظره ترجیح داده می‌شوند.
  • عکاسی معماری: همان موضوع برای عکاسی معماری نیز صدق می‌کند، جایی که اندازه خروجی و جزئیات مهم هستند.
  • عکاسی ماکرو: از آنجایی که عکاسی ماکرو معمولاً محیط‌های کنترل شده با استفاده از تکنیک‌های مخصوص نورپردازی انجام می‌شود، با دوربین و تجهیزاتی که روی سه پایه سوار شده‌اند، فریم ریت زیاد مهم نیست و دوربین‌های رزولوشن بالا می‌توانند برای نیازهای شدید و برش چاپی سودمند باشند.
  • عکاسی استودیویی: این مورد نیز همچنین در محیط کنترل شده با هدف چاپ‌های وضوح بالا ثبت می‌شوند، بنابراین دوربین‌های رزولوشن بالا معمولاً ترجیح داده می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم گیری برای خرید دوربین برای نیازهای خود، تمام مزایا و معایب فوق را در نظر بگیرید.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید، اگر پیشنهاد، انتقاد یا نظری دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *