دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

10 ایده برای زاویه عکاسی

تکنیک و ترفند
10 ایده برای زاویه عکاسی

یادگیری چگونگی زاویه در عکاسی برای موفقیت شما در عکاسی بسیار مهم است. وقتی شما به مخاطبتان یک چشم انداز متفاوت ارائه می‌دهید، احساساتی را‌ ایجاد می‌کند که باعث می‌شود آنها بهتر با کار شما ارتباط برقرار کنند.

در‌اینجا برخی از محبوب‌ترین زاویه‌های عکاسی را برای شما آماده کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند زمانی که مردم به عکس شما نگاه می‌کنند، احساسات آن‌ها بر انگیخته شود.

1- برای چشم انداز صمیمی‌تر، پرتره‌هایی از سطح چشم بگیرید

زاویه در عکاسی

سطح چشم ساده‌ترین و متداول‌ترین زاویه عکاسی است و آشنا‌ترین دیدگاه برای ما است.

قدم اول‌این است که به چشم‌های شخصی که می‌خواهید از آن عکاسی کنید نگاه کنید. عکاسان تازه‌ کار اغلب از چشم‌های خودشان برای کمک در‌این مورد استفاده می‌کنند.

اما در واقعیت، باید هم‌سطح چشم‌های سوژه خود باشید، اگر احساس کردید در حال کج کردن دوربین به سمت بالا یا پائین هستید، کار را اشتباه انجام می‌دهید.

دوربین را با قد سوژه‌تان تنظیم کنید. اگر سوژه از شما بلندتر بود، Live View را فعال کرده و دوربین را به بالای سرتان ببرید.

زمانی که از یک فرد کوچک‌تر عکس می‌گیرید، به زانو زدن یا حتی نشستن فکر کنید.

شما همچنین باید به سر سوژه خود نیز اهمیت بدهید. زوایای صورت در هنگام عکاسی از سطح چشم بسیار ضروری می‌شوند. در بیشتر موقعیت‌ها باید از سوژه بخواهید که به چیزی غیر از لنز نگاه کنند.

از آنها بخواهید که نگاه خود را به یک جسم پشت دوربین ثابت کنند، انجام‌این کار باعث می‌شود که ظاهر آن‌ها در عکس‌ها خیلی ناخوشایند نباشد.

اگر پرتره‌های صمیمی‌تر می‌خواهید، باید از آنها بخواهید که به لنز زل بزنند. یا می‌توانید به جای‌این کار از آن‌ها بخواهید که به لوگوی دوربین که در بخش بالایی دوربین قرار دارند نگاه کنند.

2- برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن سوژه از زوایای پایین عکاسی کنید

زاویه در عکاسی

اگر تنها چشم انداز مورد استفاده شما سطح چشم باشد، عکس‌هایی که می‌گیرید کسل کننده می‌شوند. به جای‌این کار می‌توانید با عکاسی از زاویه پائین، عکس‌های متنوع‌تری بگیرید.

عکاسی از زاویه پایین سوژه شما را بسیار بزرگ‌تر از چیزی که هست نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید سوژه در تصویر مسلط به نظر برسد،‌این بهترین زاویه دوربینی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

زاویه پایین همچنین حرکات در تصویر شما را بسیار دراماتیک‌تر می‌کند. از آنجایی پا‌ها را بسیار غول پیکر به نظر می‌رساند، هرکاری که سوژه شما انجام می‌دهد نیز قوی‌تر به نظر می‌رسد.

به‌این دلیل است که در فیلم‌های سینمایی از‌این زاویه برای صحنه‌های اکشن زیاد استفاده می‌شود.

اما‌این روش نکات منفی هم دارد. زوایای پایین بهترین گزینه برای عکس‌های پرتره نیستند زیرا زمانی که از پایین عکاسی می‌کنید افراد کمی‌زشت‌تر به نظر می‌رسند.

این کار همچنین می‌تواند سوژه شما را به عنوان یک عامل مخاطره آمیز جلوه دهد زیرا بدن آنها متناسب به نظر نمی‌رسد.

چند عکس آزمایشی بگیرید تا متوجه شوید که‌ایا‌این زاویه برای سوژه‌ی شما مناسب است یا خیر؟

در نورنگار فروشنده شو

3- از زاویه بالا عکس بگیرید تا پس زمینه را نیز ثبت کنید

زاویه در عکاسی

اگر می‌خواهید یک شخص کوتاه‌تر از حالت معمول به نظر برسد، از زاویه بالا عکاسی کنید. از آنجایی که اگر از پایین از آنها عکاسی کنید آن‌ها را بزرگ‌تر جلوه می‌دهید، پس عکاسی از زاویه بالا آن‌ها را کوتاه‌تر جلوه می‌دهد

این دیدگاه همچنین تاثیرات روان‌شناختی مختلفی را روی بیننده برانگیخته می‌کند. در بیشتر موارد، باعث ضعیف جلوه دادن سوژه شما می‌شود به‌این دلیل که آن‌ها را کوچک نشان می‌دهد.

وقتی چند سانتی‌متر بالا‌تر از آن‌ها عکاسی می‌کنید، تاثیر‌این کار آشکارتر می‌شود. همچنین می‌تواند معصومیت کودکان را نیز افزایش دهد، به ویژه اگر آن‌ها به لنز خیره شوند.

اگر دوربین خود را کمی‌بالاتر قرار دهید،‌این زاویه می‌تواند برداشتی از آزادی‌ایجاد کند. چطور؟ از آنجا که عکاسی از ارتفاع بالا باعث می‌شود افراد احساس پرواز کنند.

شما اغلب می‌بینید که در فیلم‌ها و عکس‌های حماسی بازیگران از یک جرثقیل استفاده شده است.

4- از زاویه دید پرنده با یک پهپاد استفاده کنید

زاویه در عکاسی

آماده عکس گرفتن از زاویه‌های بالا و ارتفاعات جدید هستید؟ استفاده از نمای چشم پرنده (Birds Eye View) را در نظر بگیرید. همانطور که از‌این اصطلاح پیداست،‌این چشم انداز شامل گرفتن عکس از آسمان است.

زاویه دید پرنده درست همانند عکاسی از زاویه بالا است. تنها تفاوتش‌این است که از ارتفاع خیلی بالاتری عکاسی می‌کنید.

این روز‌ها، شما می‌توانید با استفاده از یک پهپاد زاویه دید پرنده را به ارمغان بیاورید. اما همچنین می‌توانید از یک ساختمان بلند بالا بروید و دوربین خودتان را به سمت پایین را نشانه بگیرید.

زاویه دید پرنده می‌تواند باعث شود سوژه شما نسبت به زمانی که در سطح زمین هستید به طرز قابل توجهی کوچکتر باشد.‌این دیدگاه همچنین می‌تواند باعث شود مخاطب شما احساس کند که در حال دیدن یک دیوراما است.

این چشم انداز منحصر به فرد از آنجایی که شما از سوژه دورتر می‌شوید باعث می‌شود بخش بیشتری از صحنه ثبت شود. بنابراین‌این بهترین راه برای مستند سازی مناظر و معماری نیز هست.

5- برای عکس‌های احساسی از زاویه هلندی استفاده کنید

زاویه در عکاسی

زاویه هلندی(همچنین با زاویه «کج نیز» شناخته می‌شود) تصاویر را احساسی‌تر نشان می‌دهد به‌این دلیل که یک دیدگاه غیرمتعارف را ارائه می‌دهد. مردم انتظار دارند تصاویر همیشه صاف باشند. زمانی که قابتان را کج می‌کنید، می‌توانید توجه مخاطبان را بیشتر جلب کنید.

این چشم انداز خلاقانه ریشه‌هایی در سینما نیز دارد. از آنجایی که تصاویرتان را ناپایدار می‌کند، یک حس ناخوشایند‌ایجاد می‌کند که به همین دلیل است که می‌بینید فیلم‌های‌ترسناک از آن استفاده زیادی می‌کنند.

اما زاویه دید هلندی همیشه تهدید آمیز نیست. بلکه باعث می‌شود اکشن موجود در عکس شما پرماجرا و جسورانه‌تر به نظر برسد. قاب بندی کج باعث توهم حرکت می‌شود و حرکات سوژه‌ی شما را تقویت می‌کند. بنابراین جای تعجب نیست که شما همواره آن را در صحنه‌های اکشن مشاهده می‌کنید.

[relatedpost post=”135743″]

6- برای پرتره‌های صمیمی‌تر به صورت کلوزآپ عکاسی کنید

زاویه در عکاسی

کلوز آپ یکی از پراستفاده‌ترین زوایای موجود در عکاسی است.‌این زاویه عکاسی فاصله مناسب بین شما و سوژه را فراهم می‌کند. این کار یک فضای صمیمی‌و دوستانه را در عکس‌های شما ‌ایجاد می‌کند.‌این زاویه خیلی نزدیک نیست، اما همچنین خیلی دور نیست. زمان عکاسی پرتره، با سوژه صحبت کنید و در مورد فاصله فکر کنید. نباید به قدری دور باشید که مجبور باشید فریاد بزنید.

اما همچنین نباید آنقدر نزدیک باشید که به حریم شخصی آن‌ها تجاوز کنید. عکاسان پرتره همیشه از عکس‌های کلوز آپ استفاده می‌کنند. اما همچنین یکی از متداول‌ترین زاویه‌ها برای انواع دیگر عکاسی است. این زاویه از آن‌جایی کاربرد دارد که چشم‌اندازی را ارائه می‌دهد که مطابق با نحوه نگاه به اشیاء در زندگی واقعی است.

[relatedpost post=”120390″]

7- برای گرفتن جزئیات چهره مانند چشم، از کلوزآپ شدید استفاده کنید

زاویه در عکاسی

اکستریم کلوز آپ(همچنان با کلوز آپ خیلی نزدیک شناخته می‌شود) فضایی صمیمی‌تر از عکس‌های کلوزآپ بین بیننده و عکس‌ایجاد می‌کند. همچنین به مخاطبان شما‌این امکان را می‌دهد تا با روشی شخصی‌تر با عکس شما ارتباط برقرار کنند. این زاویه به افراد امکان می‌دهد جزئیات دقیق‌تری را مشاهده کنند که در حالت عادی‌اینگونه نیست.

اکستریم کلوز آپ نکات مثبت زیادی دارد، اما اثرات منفی خودش روی تصویر را نیز دارد. فاصله آن باعث می‌شود افراد احساس کلاستروفوبیک کنند. و از آنجایی که خیلی نزدیک است، ممکن است یک حس نارضایتی برای برخی از بیننده‌ها‌ ایجاد کند. مهم‌تر از همه، تمرکز روی یک بخش خاص از سوژه مانع نشان دادن بقیه سوژه توسط شما می‌شود.‌این نکته را هنگام ‌ترکیب بندی تصاویر خود به خاطر بسپارید.

8- برای نشان دادن محیط اطراف سوژه از لانگ شات استفاده کنید.

زاویه در عکاسی

لانگ شات یک اصطلاح فنی است که دلالت بر عکاسی از راه دور دارد. عکاسان اغلب از آن استفاده می‌کنند تا محیطی که سوژه در آن قرار دارد را نشان دهند و یک تکنیک مناسب برای آموزش عکاسی است. شما می‌توانید از هر مکانی از لانگ شات استفاده کنید، می‌تواند خیابان یا ریل قطار باشد. هدف اصلی آن‌ایجاد سناریو و فراهم آوردن زمینه بیشتر موقعیت مکانی در تصویر به افراد است.

اگر می‌خواهید یک تصویر لانگ شات ثبت کنید، باید تمام طول بدن فردی که از آن عکس ‌می‌گیرید در قاب باشد. شما همچنین باید مقدار کافی از لوکیشن را به افراد نشان دهید تا یک سرنخ به آن‌ها داده باشید که‌این عکس ممکن است در هر جایی ثبت شده باشد.

[relatedpost post=”140635″]

9- عکس‌های اکستریم لانگ شات را امتحان کنید تا حس مقایس را اضافه کنید

زاویه در عکاسی

هدف عکس‌های اکستریم لانگ شات نشان دادن بزرگی مکان نسبت به سوژه است. بنابراین برای مثال اگر از یک شخص در شهر عکاسی می‌کنید، پس باید بخش زیادی از تصویر را ساختمان‌ها ‌یا ‌آسمان ‌تشکیل دهد

این زاویه دقیق مانند لانگ شات معمولی عمل می‌کند. تنها تفاوت آن‌این است که فاصله شما از سوژه بیشتر قابل توجه است. به عبارت دیگر، شما باید به حد کافی از دیدگاه خود فاصله داشته باشید که‌این تنها بخش کوچکی از تصویر شما باشد.

10- برای نشان دادن اعوجاج خلاقانه، از یک زاویه دید واید استفاده کنید

زاویه در عکاسی

زاویه واید چندان به نحوه قرار گرفتن شما در هنگام عکاسی اهمیت نمی‌دهد. جادوی آن در نحوه تحریف عناصر موجود در تصویر است. بنابراین شما می‌توانید از آن در چشم انداز‌های مختلف استفاده کنید و هربار یک نتیجه منحصر به فرد ثبت کنید.

برای مثال، شما می‌توانید از زاویه دید واید برای بزرگ نشان دادن سوژه استفاده کنید.‌این امر یک اثر مشابه به عکاسی از زاویه پایین ارائه می‌دهد از آنجا که اندام سوژه شما را به نسبت نمی‌اندازد.

اما همچنین شما می‌توانید از زاویه دید واید برای تصاویر لانگ شات استفاده کنید. زمانی که از فاصله دور عکاسی می‌کنید، باعث می‌شود سوژه شما کوچک‌تر به نظر برسد. بنابراین در‌این روش، پس زمینه برجسته‌تر می‌شود. استفاده از یک زاویه دید واید، همچنین به شما امکان می‌دهد از مناظر زیبا و معماری نیز عکاسی کنید. شما می‌توانید بیشتر منظره را ثبت کنید زیرا فضای بسیار بیشتری را نسبت به یک لنز معمولی پوشش می‌دهد.

کد تخفیف نورنگار

جمع بندی

استفاده شما از زوایای دوربین هنگام‌ایجاد عکس‌های استثنایی، تفاوت‌های زیادی را‌ایجاد می‌کند. بنابراین وقت خود را برای یادگیری آنها بگذرانید تا به شما در جذب مخاطب خود کمک کند. به یاد داشته باشید‌این نکات تمام چیزی نیست که باید در رابطه با زاویه در عکاسی بدانید. بلکه شما باید با خلاقیت خود دید مردم نسبت به تصویرتان را تعیین کنید.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *