دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

مفهوم تعادل در ترکیب بندی عکاسی

تکنیک و ترفند
مفهوم تعادل در ترکیب بندی عکاسی

وقتی شما چیدمان صحنه ی خود را انجام می دهید، باید در مورد عناصر مختلف و اینکه چطور باهم تعامل و رابطه دارند، فکر کنید.

وقتی که شما قصد دارید چیدمان صحنه خود را انجام دهید، باید راجع به عناصر و عوامل مختلف و چگونگی تعما و ارتباط آنها با یکدیگر هم فکر کنید.

تعادل وقتی دارای هماهنگی باشد به صورتی که تمامی عناصر موجود در صحنه با یکدیگر ارتباط داشته باشند یک شکل خوشایندی را برای بیننده ایجاد خواهد کرد.وقتی شما به عکسی که منظره در برکه یا دریاچه منعکس شده نگاه میکنید مفهوم تعادل وهماهنگی را به خوبی درک خواهی کرد.

انعکاس منظره درآب و تعادل در تصویردانستن اینکه چگونه اشیا داخل عکس را متعادل کنید، مهارتی است که باید یاد بگیرید. مشکل عکس‌های غیرمتعادل این است که نگاه کردن به آن‌ها خسته‌کننده است و می‌توانند به سرعت بیننده را خسته کنند.

در ایجاد تعادل در عکس عوامل مختلفی نقش دارند؛ تعادل عناصر در عکاسی هنگامی مهم خواهد شد که به قاب‌بندی تصاویر خودتان فکر کنید. اگر مطلب ما در مورد قانون یک سوم را خوانده باشید، می‌دانید که قرار دادن سوژه در نقطه‌ای به جز مرکز تصویر چطور باعث پویا شدن تصویر می‌شود. دلیل این امر این است که عدم تقارن باعث می‌شود یک تصویر به خاطر تنش بصری که دارد برای بیننده لذت‌بخش‌تر باشد.

تنها مشکل قانون یک سوم این است که این قانون می‌تواند فضای خالی زیادی در عکس شما به جای بگذارد و باعث شود بیننده احساس کند صحنه خالی است. در برخی لحظات این تکنیک ممکن است خیلی اثرگذار باشد اما در غیر این صورت باید سعی کنید وزن بصری سوژه را با قرار دادن اشیاء دیگر در فضای خالی تصویر، متعادل کنید.

همانطور که اشاره شد دو تکنیک اصلی تعادل در ترکیب بندی عکاسی عبارت‌اند از تعادل رسمی و تعادل غیررسمی.

تعادل رسمی

یکی دیگر از اسم‌های تعادل رسمی، تعادل متقارن است. تنها کاری که برای دستیابی به این تعادل باید انجام دهید، این است که تصویر را به گونه‌ای قاب‌بندی کنید که یک عنصر مشابه ( یا بیشتر) در دو طرف یک سوژه تکرار شده باشد.

[relatedpost post=”106617″]

عکس زیر یک نمونه از تعادل رسمی است. ببینید چطور تخم مرغ با میزان فضای مناسب در دو طرف، در وسط عکس قرار گرفته است. همچنین شکل‌های مثلثی رنگی روی رومیزی نیز از این نوع تعادل پیروی می‌کنند. اگر قاب بندی این عکس به صورت دیگری انجام می‌شد (برای مثال با استفاده از قانون یک سوم) و تخم مرغ در سمت راست یا چپ تصویر قرار گرفته بود، به احتمال خیلی زیاد باعث می‌شد تصویر نامتعادلی داشته باشید و یک طرف تصویر کاملا خالی باشد.

تعادل چیست؟

بیشترین استفاده از تعادل رسمی در عکس‌های پرتره صورت می‌گیرد. قرار دادن سوژه در وسط قاب برای یک عکس پرتره، کمک می‌کند تمام عناصر مزاحم پس زمینه حذف شوند. همیشه بهتر است یک پرتره را به این صورت قاب بندی کنید. پس از گرفتن یک عکس استاندارد مانند این عکس، شما می‌توانید به مدل‌های دیگر قرار دادن مدل فکر کنید که از لحاظ بصری جالب‌تر هستند و در عین حال تعادل نیز دارند. این کار را می‌توانید با کمک تعادل غیر رسمی انجام دهید.

نقش تعادل در ترکیب بندی

کد تخفیف نورنگار

تعادل غیررسمی

تعادل غیررسمی یکی از مدل‌های کمتر مشخص تعادل در ترکیب بندی عکاسی است و به توجه بیشتری نیاز دارد. صحبت کردن به روش خاص در مورد این تکنیک سخت است زیرا می‌توانید به روش‌های متفاوتی به آن دست پیدا کنید. به زبان ساده تعادل غیر رسمی در ترکیب بندی عکاسی هنگامی رخ می‌دهد که عناصر غیرمشابه، یکدیگر را متعادل می‌کنند. در این نوع تعادل اندازه عناصر تصویر خیلی مهم نیست اما اغلب توصیه می‌شود عنصر بزرگ‌تر با عنصر یا عناصر کوچک‌تر متعادل شوند تا ترکیب بندی بهتری داشته باشید.

یک تصویر که ترکیب بندی آن با کمک تعادل غیررسمی به خوبی انجام شده اکثر اوقات نسبت به عکسی که به صورت رسمی متعادل شده است، زیباتر به نظر می‌رسد.

احتمالا بهترین راه برای یادگیری تعادل ترکیب بندی غیررسمی دیدن عکس‌های مختلفی است که به زیبایی آن را نشان می‌دهند.

ترکیب بندی در عکاسی

به عکس بالا نگاه کنید و توجه کنید چطور این عکس با وجود دو سوژه متفاوت کاملا متعادل به نظر می‌رسد. موقعیت مرد در گوشه سمت چپ پائین عکس به صورت کامل با موجود دریایی (که ابعاد کوچک‌تری دارد) در گوشه راست بالای عکس کاملا متعادل شده است. اگر بتوانید این عکس را بدون هرکدام از این سوژه‌ها تصور کنید، کاملا غیرمتعادل به نظر می‌رسد. برای اگر موجود دریایی را حذف کنید، قسمت پائین تصویر کاملا سنگین خواهد بود و مردی که در این قسمت قرار دارد فقط به فضای خالی بالا نگاه می‌کند. در این صورت بهتر بود از تعادل رسمی در ترکیب بندی استفاده می‌شد و سوژه در وسط تصویر قرار می‌گرفت.

[relatedpost post=”70781″]

تعادل در عکس

عکس بالا نیز یکی دیگر از مثال‌های خوب درمورد این است که چطور دو عنصر با ابعاد مختلف می‌توانند همدیگر را متعادل جلوه دهند. تابلویی که در این تصویر وجود دارد بلند و عمودی است ولی ساختمان عریض و افقی است. کنار هم قرار گرفتن ابعاد و جهت باعث می‌شود این دو جسم به خوبی یکدیگر را تکمیل کنند. قرار گرفتن هر دو عنصر در یک عکس نیز باعث می‌شود این عکس به خوبی متعادل شود. به مثال‌هایی که در سمت راست تصویر قرار دارد نگاه کنید و ببینید چطور این دو عکس غیرمتعادل به نظر می‌رسد. اگر ساختمان در وسط عکس و نزدیک به تابلو قرار داشت، فضای خالی خیلی بزرگی در سمت چپ قاب باقی می‌ماند و باعث می‌شد عکس غیرمتعادل به نظر برسد. همین احساس غیرمتعادل بودن در صورتی که تابلو را در وسط تصویر قرار دهیم نیز به وجود می‌آید و یک فضای خالی در سمت راست عکس به وجود می‌آید.

چطور تعادل تصاویر را حفظ کنیم؟

عکس نهایی ما نیز یک مثال دیگر از تعادل غیر رسمی است. در این عکس، عکاس جایی قرار گرفته است که سرو کوهی در سمت چپ تصویر قرار بگیرد و ساختار سنگی نیز در پس زمینه و سمت راست تصویر قرار گیرد. این نوع تعادل در ترکیب بندی باعث می‌شود توجه بیننده به پیش زمینه جلب شود. اگر سرو کوهی در این عکس وجود نداشت، ممکن بود این عکس کاملا غیرمتعادل به نظر برسد.

[relatedpost post=”18331″]

قانون یک سوم و تعادل غیر رسمی در ترکیب بندی

اگر تابحال متوجه نشده‌اید تمام مثال‌های بالا از قانون یک سوم پیروی می‌کنند. برای خلق عکس‌های خیلی خوب بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید و از تکنیک تعادل غیر رسمی پیروی کنید.

نویسنده : محمد خزائی

12 دیدگاه

  • سعید گفت:

    سلام ….
    کادربندی در عکاسی پرتره هم بدین صورت است که توضیح دادین؟

  • احسان گفت:

    واقعا مفید بوده تا اینجا. ممنون بخاطره زحمتتاتون رفقا✌✌

  • مهرانگیز گفت:

    ممنون از مقاله خوب
    تون

  • الناز گفت:

    ممنون از نورنگار.به خاطر این مطلب و همه ی مطالب آموزنده ای که منتشر میکنه….
    سوالی که همیشه برای من ب وجود امده اینه که: چه کار کنم تا بیننده عکس من اون هدفی رو که در ذهن من بوده و باعث شده به طرف اون سوژه ی خاص کشیده بشم متوجه بشه؟
    اصلا آیا چنین چیزی در عکاسی لازمه؟ در چه ژانرهایی اهمیت بیشتری دارد؟؟؟

  • احمد گفت:

    در کل ترکیب بندی در عکاسی یکی از مهم ترین مهارت هاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *