دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

23 ایده برای نورپردازی اتاق خواب+ معرفی تجهیزات لازم

راهنمای انتخاب
23 ایده برای نورپردازی اتاق خواب+ معرفی تجهیزات لازم
آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

چرا نورپردازی اتاق خواب اهمیت دارد؟

نورپردازی مناسب اتاق خواب می‌تواند آن را به محلی ایده‌آل برای مطالعه، استراحت و البته خواب، تبدیل کند. اگرچه اتاق خواب‌ها در درجه اول برای خواب و استراحت هستند، اما قرار نیست همیشه تاریک بمانند.

اتاق خواب باید ترکیبی از نورهای قابل حمل و روشنایی‌های نصب شده داشته باشد تا برای کارهای روزمره روشنایی لازم را ارائه دهد. ایده‌های نورپردازی اتاق خواب می‌تواند این فضا را به یک فضای کاربردی و چندمنظوره تبدیل کند و حس و انرژی متفاوتی به اتاق بدهد.

بر عکس باورهای معمول، می‌توان اتاق خواب را یکی از پراستفاده‌ترین فضاهای هر خانه در نظر گرفت که معمولا افراد تایم بسیار زیادی را در آن جا سپری می‌کنند. به همین دلیل یک اتاق خواب به یک نورپردازی مناسب، از سقف تا کنار تختخواب نیاز خواهد داشت.

نورهای مورداستفاده در یک اتاق خواب باید چگونه باشد؟

کلید یک نورپردازی عالی برای اتاق خواب، استفاده از ترکیبی از نورهای محیطی، نورپردازی‌های تزئینی و نورهای کاربردی مصنوعی است.

در استفاده از ایده‌های روشنایی اتاق خواب، هرگز نباید کیفیت نور خوب را دست کم گرفت. به همان اندازه که به زیبایی‌شناسی و جزئیات منحصربه‌فرد در دکور اتاق خواب اهمیت می‌دهید، این روشنایی و نورپردازی مهندسی شده نیز برای حفظ سلامتی، بهداشت روحی و روانی و سلامت چشم‌ها اهمیت دارد. بنابراین استفاده درست از تجهیزات نورپردازی تزئینی اهمیت ویژه‌ای دارد.

نکات مهم در اجرای ایده‌های نورپردازی اتاق خواب 

حالا که به اهمیت نورپردازی اتاق خواب پی بردید، بیایید به بررسی مواردی بپردازیم که توجه به آن‌ها برای ارائه یک نورپردازی موثر و کاربردی اهمیت زیادی دارد.

توجه به ابعاد، فضاها و ساختار اتاق خواب

اولین چیزی که در خصوص نورپردازی اتاق خواب باید به آن توجه کرد، اندازه و ابعاد یک اتاق است. این اندازه و میزان فضایی که در اختیار شما قرار دارد، نوع تجهیزاتی که می‌توان از آن استفاده کرد را مشخص می‌کند.

قطعا متناسب با نوع این اتاق، فضایی که در اختیار طراح قرار می‌گیرد و سبک ساخت اتاق، ایده‌های متفاوتی برای آن وجود خواهد داشت.

میزان نور طبیعی اتاق خواب

مورد مهم بعدی در اجرای ایده‌های نورپردازی اتاق خواب، توجه به میزان نور طبیعی و میزان روشنایی روز است. باید دید اتاق خواب تا چه میزان روشنایی طبیعی را در روز ارائه می‌دهد. آیا اتاق خواب نورگیر است یا خیر؟ پنجره‌های اتاق موردنظر به چه صورت است؟ تا چه ساعتی از روز نور کافی طبیعی در اتاق جریان دارد و مواردی ازاین‌دست.

همان‌طور که گفته شد، یک نورپردازی ایده‌آل باید ترکیبی موثر از تمام نورهای طبیعی، مصنوعی و تزئینی را ارائه دهد.

رنگ، بافت و الگوهای اتاق خواب

مورد مهم بعدی در نورپردازی اتاق خواب، توجه به پالت رنگی مورد استفاده در اتاق خواب است. نورها می‌توانند مکمل رنگ‌های اتاق باشند. بسته به این که این پالت رنگی روشن است یا تیره، خنثی است یا تیز و مواردی ازاین‌دست، میزان و شدت نورهای مورداستفاده متفاوت است.

بافت و الگوهای به‌کاررفته در طراحی اتاق خواب نیز باید در نظر گرفته شود. خصوصا برای استفاده از تجهیزات مختلف نورپردازی، بهترین کار تناسب این تجهیزات و نوع نورها با بافت و الگوی طراحی داخلی اتاق خواب است.

توجه به سبک دکوراسیون اتاق خواب و سایر قطعات

در نهایت اینکه برای داشتن بهترین نورپردازی برای اتاق خواب، توصیه می‌شود حتما متناسب با سایر قطعات اتاق، سبک طراحی دکوراسیون داخلی اتاق و استایل وسایل مورد استفاده در اتاق خواب، یک سبک نورپردازی مناسب را انتخاب کنید.

برای مثال در یک اتاق خواب شیک و مدرن که از سبک دکوراسیون داخلی مینیمال یا سبک دکوراسیون داخلی مدرن در آن استفاده شده است، نورها و تجهیزات نورپردازی نیز باید مدرن، لایت و شیک باشند. در این موارد می‌توان از نورهای مخفی و سبک‌های مشابه بیشتر استفاده کرد. در مقابل قطعا برای نورپردازی اتاق خوابی که سبک دکوراسیون بوهمی یا سنتی دارد، نوع نورها و تجهیزات نورپردازی متفاوت خواهد بود.

3 تکنیک رایج برای نورپردازی 

قبل از برنامه‌ریزی برای نورپردازی اتاق خواب، انواع نورپردازی موردنیاز خود را بشناسید. سه نوع نورپردازی اصلی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه بود و آن‌ها را در طراحی نورپردازی اتاق خواب گنجاند.

3 نوع نورپردازی مهم برای اتاق خواب شامل موارد زیر هستند:

  • نورپردازی‌های محیطی یا عمومی
  • نورهای کاربردی
  • روشنایی‌های تاکیدی و متمرکزکننده

نورپردازی محیطی یا عمومی، نور اصلی اتاق خواب است که معمولا از طریق یک آویز یا یک نور سقفی تامین می‌شود. این نور اصلی برای انجام کارهای روزمره در اتاق خواب ضروری است.

نورپردازی‌های تاکیدی در واقع برای برجسته‌تر کردن یک منطقه برای یک وظیفه خاص مانند مطالعه کردن مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولا این نورها یا در کنار تختخواب یا در جایی مشخص در اتاق خواب که به یک نور مشخص نیاز دارند، قرار خواهند گرفت. برای مثال میزهای آرایش، کمدهای لباس و مناطقی که برای مطالعه و کار در اتاق خواب در نظر گرفته شده است، معمولا مناطقی هستند که در آن جا به نورپردازی‌های متمرکز بیشتری نیاز خواهد بود.

نورپردازی‌های کاربردی نیز می‌توانند هم به عنوان یک تم تزئینی و هم به عنوان جایگزینی برای نورهای اصلی در مواقعی که به روشنایی محدودی نیاز است، مورداستفاده قرار بگیرند. نورهای تصویری، قاب‌هایی با نورهای بک لایت و چراغ‌های دیواری از این نوع هستند.

تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی اتاق خواب 

نکته بسیار مهمی دیگری که درمورد اجرای طراحی نورپردازی اتاق خواب باید به آن توجه کرد، امکان استفاده از طیف گسترده‌ای از تجهیزات روشنایی است. هر یک از این تجهیزات را می‌توان برای یک هدف و به‌منظور تامین یک سبک خاص از روشنایی مدنظر قرار داد.

مهم‌ترین تجهیزاتی که می‌توان از آن‌ها برای طراحی روشنایی اتاق خواب استفاده کرد موارد زیر هستند:

  • چراغ‌های سقفی با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف
  • انواع دیوارکوب‌های تزئینی با نور ملایم
  • چراغ‌های زاویه‌دار و چراغ‌های رومیزی که در دو طرف تخت‌خواب قرار می‌گیرند
  • چراغ‌های پایه‌دار ایستاده
  • چراغ‌های دیواری آویز و قابل تنظیم
  • ریسه‌های نوری
  • نورهای مخفی سقف و کناف‌های نوری
  • انواع چراغ‌های دیواری و زمینی
  • انواع لوسترهای سقفی و دیواری
  • نورها و روشنایی‌های آینه‌ای

بهترین ایده‌های نورپردازی اتاق خواب

بهتر است در ادامه برخی از بهترین ایده‌های نورپردازی اتاق خواب را با هم بررسی کنیم. در این ایده‌ها که همگی متناسب با نیازهای مختلف پیشنهاد شده‌اند، تجهیزات متفاوتی که می‌توان از آن‌ها برای نورپردازی استفاده کرد نیز، معرفی شده‌اند تا بتوان بهترین گزینه را متناسب با سبک اتاق خواب موردنظر انتخاب کرد.

1.برای یک طرح روشنایی انعطاف‌پذیر برنامه‌ریزی کنید

برای یک اتاق خواب بزرگ یا دیوارهای سفید و بلند، بهترین ایده استفاده از یک نورپردازی سقفی بزرگ است که تعادل رنگی و نوری را در فضای اتاق ایجاد کند.

انعطاف‌پذیری بخش کلیدی نورپردازی برای هر اتاق خوابی است. برای دستیابی به این انعطاف‌پذیری، ایجاد لایه‌بندی‌های مختلف در روشنایی اتاق اهمیت دارد. برای مثال استفاده از لامپ‌های رومیزی، چراغ‌های زمینی، ایده‌های روشنایی‌های روی دیوار و استفاده از یک منبع نور در سقف اتاق خواب به شما در رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد.

در این جا باید توزیع نورها را به نحوی تنظیم کرد که به‌خوبی بتواند حال و هوای موردنظرتان را در فضای اتاق منعکس کند.

2.ترکیب یک چراغ پایه‌دار طلایی با لهجه رنگ زرد و آبی اتاق خواب

درصورتی‌که فضای اتاق خواب این امکان را می‌دهد، بهتر است از ترکیب یک چراغ پایه‌دار بلند در گوشه از اتاق کمک بگیرید. در این تصویر یک اتاق خواب آبی‌رنگ را می‌بینید که از بافت‌ها و الگوهای به خصوصی در آن استفاده شده است.

استفاده از جزئیات زردرنگ به عنوان رنگ لهجه در اتاق در کنار استفاده از یک چراغ پایه‌دار بلند طلایی، یک هارمونی متناسب را در اتاق خواب ایجاد کرده است. دقیقا همان نکته‌ای که پیش‌ازاین به آن اشاره شد: تناسب نورپردازی اتاق خواب و تجهیزات مورداستفاده با رنگ، بافت و الگوهای پیاده شده در دکور اتاق خواب.

البته در خصوص انتخاب این چراغ‌ها، باید ارتفاع دیوارها و سقف اتاق را در نظر گرفت. معمولا سقف اتاق خواب‌ها کوتاه است و بنابراین هر چیزی که بیش از حد بلند باشد می‌تواند بر فضای اتاق مسلط شده و فضای کلی را مختل کند. اما درصورتی‌که فضای اتاق این اجازه را می‌دهد، استفاده از یک نور کف چشمگیر می‌تواند آن را به یک ویژگی متمایز و زیبا در اتاق تبدیل کند.

3.استفاده از چراغ‌های قابل تنظیم برای نورپردازی اتاق خواب

در تصویر زیر نمونه‌ای از ایده نورپردازی اتاق خواب را مشاهده می‌کنید که در آن دیوارهای آبی اتاق با یک روتختی طرح‌دار تک‌رنگ و چراغ‌های دیواری ترکیب شده است. با یک ایده نورپردازی مناسب مثل این ایده، می‌توان یک اتاق خواب کوچک را بزرگ‌تر نشان داد و آن را دلبازتر کرد.

اگر دیوارها و سقف اتاق کوتاه است، چراغ‌های دیواری می‌توانند بهترین گزینه باشند. در این جا بهتر است از چراغ‌های دیواری قابل تنظیم استفاده کنید که بتوان باتوجه‌به نیاز، شرایط و میزان نور طبیعی اتاق، مکان قرارگیری آن را تنظیم کرد.

4.برجسته‌تر کردن اتاق خواب با استفاده از چراغ‌های بزرگ

همیشه لازم نیست نورپردازی انتخابی برای اتاق خواب جنبه کاربردی داشته باشد. حتی گاهی می‌توان نورپردازی اتاق خواب را به‌منظور زیباتر کردن اتاق و افزودن جلوه‌های تزئینی انجام داد.

در این ایده، یک چراغ بزرگ با نور تزئینی، درخشندگی ملایم، آرامش و نرمی لازم را به فضای اتاق افزوده است. تابش این نورها روی کاغذ دیواری‌های اتاق یک بافت ایجاد کرده است.

5.گزینه‌های روشنایی خود را دوبرابر کنید

می‌توان با افزودن منابع نور به اتاق خواب هم‌ روی جنبه‌های زیبایی آن کار کرد و هم نورهای کاربردی‌تری را به اتاق خواب اضافه کرد. در ایده نورپردازی اتاق خواب زیر مشاهده می‌کنید که استایل نورپردازی یک اتاق خاکستری‌رنگ با چراغ آویز سقفی سفیدرنگ و یک چراغ رومیزی دوبرابر شده است.

همان‌طور که در این اتاق خواب خاکستری‌رنگ نشان‌داده‌ شده، همیشه مطمئن شوید که یک نور جهت مطالعه و یک منبع نور محیطی در فضای اتاق فراهم شده است.

می‌توان از ترکیب چراغ‌های میز کار و چراغ‌های رومیزی کنار تخت استفاده کرد. چراغ‌های تزئینی دیوارکوب و آویزهای مرکزی در اتاق خواب نیز می‌توانند برای این منظور با هم استفاده شوند. این منابع نور فرصتی را جهت ایجاد یک ظاهر تزئینی روی دیوارها و همچنین ارائه یک نور گرم و ملایم فراهم می‌کنند.

6.استفاده از تجهیزات نورپردازی متناسب با دکوراسیون اتاق خواب

معمولا برای یک اتاق خواب کوچک تا متوسط، استفاده از یک لامپ آویز سقفی تمام چیزی است که برای نورپردازی اتاق خواب به آن نیاز خواهید داشت. شاید این لامپ به تنهایی بتواند نور موردنیاز اتاق را فراهم کند، اما می‌توان از کمی ذوق و سلیقه بیشتر در این زمینه استفاده کرد.

بهتر است برای انتخاب نوع روشنایی اتاق، به دنبال وسایلی باشید که با سبک دکوراسیون اتاق خواب هماهنگ باشد و آن را تکمیل کند. برای مثال می‌توان از تزئینات فلزی یا حباب‌های رنگ شده و سایر اشکال و الگوهای غیرعادی و منحصربه‌فرد استفاده کرد.

خصوصا برای اتاق خواب‌های کوچک بهتر است گزینه انتخابی موردنظر نور تیز و مستقیمی نداشته باشد. گزینه‌هایی که یک روکش ملایم دارند گزینه بهتری خواهند بود.

سبک متریال به‌کاررفته در کف اتاق را نیز در نظر بگیرید. برای مثال در صورت استفاده از یک لامپ سقفی آویز بهتر است کف با وسایل مات و سنگ‌هایی مانند مرمر پوشانده شده باشند.

می‌توان از دیوارکوب‌های حبابی شکل با روکش مات سیاه و سفید نیز استفاده کرد. این گزینه‌ها به عنوان نورپردازی پس‌زمینه عالی عمل می‌کنند. در کل بهتر است همیشه به دنبال ترکیبی متناسب باشید. هارمونی در اجرای نورپردازی اتاق خواب اهمیت زیادی دارد.

7.نصب روشنایی توکار

مانند هر اتاق و فضای دیگری، یک اتاق خواب نیز به نور محیطی و عمومی نیاز دارد. در این فضا، هم به نور کافی و کاربردی برای انجام کارهای روزمره نیاز است و هم باید نورپردازی انجام شده در اتاق تن گرمی و آرامش‌بخشی خود را داشته باشد.

وسایل روشنایی توکار که توسط دیمر کنترل می‌شوند به شما این امکان را می‌دهند تا هنگام آماده شدن در یک صبح ابری، نور موردنیاز را تنظیم کرده یا این که برای شب و قبل از خواب میزان تابش متناسب آن را تنظیم کنید. استفاده از روشنایی‌های توکار مدرن و هوشمند یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای نورپردازی اتاق خواب محسوب می‌شوند.

8.استفاده از نورپردازی دیوارکوب

دیوارکوب‌ها می‌توانند یکی از ایده‌های زیبا و پرکاربرد برای نورپردازی اتاق خواب باشند. آن‌ها از یک حیث جنبه تزئینی دارند و زیبایی زیادی به اتاق خواب می‌دهند. وجود آن‌ها می‌تواند به عنوان یک قطعه تزئینی و دکوری در اتاق خواب نیز محسوب شود. آن‌ها را می‌توان به صورت چراغ‌های پایه‌ای نیز استفاده کرد.

از طرفی، نصب دیوارکوب‌ها در دو طرف تخت می‌توانند مطالعه در شب را راحت‌تر کنند. قاعده کلی برای ارتفاع دیوارکوب در اتاق خواب حدود 1.5 متر است. البته در این شرایط باید یک سری حالت‌ها را نیز در نظر گرفت. با برخی تنظیمات، اگر ارتفاع سقف بالاتر از حد متوسط ​​باشد یا ارتفاع تخت پایین‌تر از حد معمول باشد، باید این ارتفاع را تغییر داد.

مطمئن شوید که دیوارکوب‌های روبه‌بالا، بالاتر از سطح چشم باشند تا لامپ‌ها دیده نشوند.

9.استفاده از پنکه‌های سقفی با منبع نور در اتاق خواب

پنکه‌های سقفی در اتاق خواب‌ها می‌توانند به صورت چند منظوره مورد استفاده قرار بگیرند. آن‌ها هم می‌توانند برای تنظیم دما و تهویه هوا استفاده شوند و هم با وجود یک منبع نور، تامین‌کننده روشنایی در بالای سر باشند.

برای جلوه‌ای ملایم‌تر، بهتر است از کیت‌های نوری روکش‌دار که با سایه پوشانده شده‌اند یا نورهای ملایم‌تر استفاده کرد. البته می‌توان از لامپ‌هایی که به سمت سقف هدایت شده‌اند نیز استفاده کرد.

برای نورپردازی اتاق خواب می‌توان از پنکه‌های سقفی نورداری استفاده کرد که نور آن‌ها با استفاده از یک ریموت از راه دور قابل کنترل هم است.

10.استفاده از چراغ‌های رومیزی برای نورپردازی اتاق خواب

لامپ‌ها و چراغ‌های رومیزی، هم می‌توانند یک منبع نور کاربردی برای انجام کارها را ارائه دهند و هم یک منبع روشنایی برجسته و تزئینی در اتاق خواب باشند. بسته به سبک دکوراسیون اتاق خواب می‌توان از این چراغ‌ها در بخش‌های مختلف اتاق استفاده کرد.

برای مثال قرار دادن یک چراغ رومیزی روی کمد یا میز آرایش می‌تواند جواهرات و لوازم آرایشی را برجسته‌تر نشان دهد. اگر آن‌ها را روی پاتختی‌ها و به صورت متقارن قرار دهید، دسترسی آسان به نور برای مطالعه در شب را ارائه می‌دهند.

قبل از تصمیم‌گیری درمورد استفاده از چراغ رومیزی کنار تخت، سوئیچ را تست کنید تا مطمئن شوید که به‌راحتی از روی تخت قابل دسترسی است و کنترل می‌شود.

11.استفاده از چراغ‌های آویز در دو طرف تختخواب

چراغ‌های آویز اغلب در آشپزخانه دیده می‌شوند، اما اگر می‌خواهید همه چیز را با هم ترکیب کنید، می‌توانند سبک اتاق خواب شما را تقویت کنند. آویزان کردن چراغ‌های آویز در دو طرف تخت، فضای ارزشمندی را روی میزهای کنار تخت آزاد می‌کند و آویزان کردن آن‌ها روی کمد و پاتختی‌ها به مد و عملکرد اتاق کمک می‌کند.

12.گزینه‌های روشنایی زیادی به اتاق خواب بدهید

زمانی که بحث روشنایی و نورپردازی فضاهای مختلف مطرح می‌شود، معمولا هر چه گزینه‌های مورداستفاده بیشتر و متنوع باشد، بهتر است. مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نورپردازی بهینه می‌تواند شادی، مثبت بودن و افزایش انرژی را بهبود ببخشد.

البته نور طبیعی همیشه به عنوان یک استاندارد در نظر گرفته می‌شود، اما زمانی که خورشید غروب می‌کند، نورهای مصنوعی می‌توانند واقعا خود را در فضای اتاق خواب نشان دهند. برای مثال در ایده نورپردازی اتاق خواب زیر مشاهده می‌کنید که در این اتاق خواب مستر، لامپ‌های دیواری و یک چراغ رومیزی به این معنی است که شما هرگز با کمبود نور مواجه نخواهید شد.

 13.از یک نور ایستاده بلند در گوشه اتاق خواب استفاده کنید

یک چراغ ایستاده یک انتخاب عالی برای گوشه اتاق خواب است. برای استفاده از چنین چراغ‌هایی برای طراحی نورپردازی اتاق خواب، سعی کنید گزینه موردنظر شما به سمت پایین متمرکز باشد تا بهترین نور را برای مطالعه و کار ارائه دهد.

استفاده از یک نور ایستاده در طراحی روشنایی اتاق خواب انعطاف‌پذیری طراحی را نیز ارائه می‌دهد. با یک تنظیم مجدد چیدمان اتاق خواب، به راحتی می‌توان این نورپردازی را نیز تنظیم و جابه‌جا کرد. از همه مهم‌تر این که این چراغ‌های ایستاده در گوشه‌ای از اتاق خواب می‌تواند یک نقطه کانونی را نیز تشکیل دهد.

14.از ریسه‌های نور برای طراحی روشنایی اتاق خواب استفاده کنید

اتاق خواب‌ها فضایی برای استراحت و به آرامش رسیدن هستند. نورپردازی‌های کنافی یا ریسه‌ای می‌تواند نقش مهمی در ایجاد روحیه و حس آرامش در دکور اتاق خواب داشته باشد. این ریسه‌های نوری را می‌توان در بخش‌های مختلفی از اتاق مورد استفاده قرار داد.

برای نورپردازی اتاق خواب به کمک ریسه‌های نوری می‌توان آن‌ها را یا در قسمت زیرین قاب تخت قرار داد یا این که از آن‌ها به عنوان نمای پشتی تختخواب استفاده کرد.

وجود ریسه‌ها درخششی گرم و دلپذیر را در فضای اتاق ایجاد خواهد کرد. برای ایجاد فضایی آرام در کل اتاق خواب، می‌توان این ریسه‌های نور را تا سقف نیز امتداد داد.

15.استفاده از نورهایی که باهدف طراحی شما تناسب دارد

در خصوص این که از چه ایده و چه نوع تجهیزاتی برای طراحی نورپردازی اتاق خواب می‌کنید، این موضوع را حتما باید در نظر گرفت که ایده انتخابی حتما باهدف طراحی تناسب داشته باشد. برای مثال اگر بیشتر هدف دستیابی به فضایی دنج و آرام باشد، نورهای ملایم و سایه‌دار باید مورد استفاده قرار بگیرد.

درصورتی‌که هدف مطالعه و کار در اتاق خواب باشد، نورهای متمرکز و قوی‌تر نیاز است. در یکی از ایده‌های نورپردازی اتاق خواب که در زیر مشاهده می‌کنید، یک دیوار خاکستری تیره با نورپردازی‌های دیوارکوب سفیدرنگ ترکیب شده است. وجود ملافه‌های سفید و خاکستری با یک الگوی تیره و روشن، این تناسب آرام‌بخش را در اتاق خواب ایجاد کرده است.

این چراغ‌های متقارنی که در دو طرف تختخواب، در این اتاق تاریک قرار گرفته‌اند، ملایم‌ترین و زیباترین روشنایی را در اتاق خواب ایجاد خواهد کرد. بااین‌حال قطعا این نور نمی‌تواند روشنایی کافی برای مطالعه را فراهم کند؛ بنابراین باید دید هدف از طراحی نورپردازی اتاق خواب چیست و متناسب با آن از بهترین ایده و تجهیزات نورپردازی استفاده کرد.

16.ایده‌های جذاب نورهای سقفی

نورهای محیطی یا همان نور اصلی که در سقف اتاق خواب اجرا می‌شود، گزینه‌ای عالی برای اجرای ایده‌های مختلف نورپردازی اتاق خواب را فراهم می‌کند. این فضا، فرصتی برای خلاقیت بیشتر را فراهم می‌آورد. استفاده از یک قطعه رنگارنگ یا تزئینی در سقف می‌تواند یک نقطه کانونی زیبا را در اتاق خواب ایجاد کند.

علاوه بر این برای افراد جسور، استفاده از یک لوستر افزودنی عالی به اتاق خواب، به آن فضا حس عظمت و شکوه می‌بخشد. اگر سقف اتاق خواب خیلی بلند نیست، می‌توان از گزینه‌های آویز کوتاه بالای تختخواب یا چراغ‌های سقفی فرورفته نیز استفاده کرد.

17.استفاده از نورپردازی‌های قابل کنترل

یک سری نورپردازی‌ها هستند که بر مبنای تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان طراحی شده‌اند و این امکان را به شما می‌دهند تا متناسب با نوع کاربرد و تایم روز، میزان روشنایی و نور اتاق خواب را تنظیم کنید. کلیدهای دیمر می‌توانند برای کنترل از راه دور این روشنایی‌ها استفاده شوند و در نتیجه می‌توان باتوجه‌به بازه روز و نوع کاربرد، میزان روشنایی اتاق خواب را تنظیم کرد.

برای مثال در زمان‌هایی که به آرامش و استراحت نیاز دارید می‌توانید با کمک این کلیدهای کنترل از راه دور، نوری ملایم را در اتاق خواب ایجاد کرده تا به‌این‌ترتیب حس آرامش موردنیاز در اتاق خواب حاکم شود.

18.استفاده از سبک‌های دکوراسیون روستایی و لوسترهای زیبا

اگر به دنبال ایجاد فضایی متفاوت هستید، کمی خلاقیت در طراحی دکوراسیون اتاق خواب به خرج دهید. برای داشتن یک تم دکوراسیون روستایی و چوبی می‌توان از یک لوستر و آباژور با سبک روستایی استفاده کرد که در طراحی آن از گل‌ها الهام گرفته شده است.

استفاده از لهجه‌های چوبی در دیزاین اتاق و ترکیب‌شدن نورها با رنگ‌ها و پارچه‌های شاد اتاق خواب، نورپردازی اتاق خواب موردنظر را برجسته‌تر خواهد کرد.

 19.ایده‌های نورپردازی کمدها، اتاق مخفی و میز آرایش

در این بخش‌ها می‌توان از نورهای ترکیبی و زیبا هم به‌منظور کاربردی‌تر کردن این بخش‌ها و هم برای تزئین این فضاها بهره برد. استفاده از نورهای فرورفته در دیوارها و دورتادور کمد یا میز آرایش، استفاده از نوارهای LED در داخل کمد یا اطراف آینه میز آرایش یا مواردی مشابه می‌تواند برای تکمیل نورپردازی اتاق خواب مورد استفاده قرار بگیرند.

20.استفاده از چراغ‌های رنگی کنار تخت

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روشنایی‌های هر اتاق خوابی معمولا چراغ‌ها و آباژورهایی است که در کنار تختخواب قرار داده می‌شود. اما این روشنایی‌های کاربردی می‌توانند به عنوان برجسته‌ترین لوازم جانبی اتاق خواب نیز محسوب شوند و یک نقطه کانونی منحصربه‌فرد را ارائه دهند.

می‌توان در اجرای این ایده‌ها از رنگ‌ها، بافت‌ها یا الگوهای کلاسیک و ساده استفاده کرد. علاوه بر این می‌توان با طرح‌های کلاسیک و تکرارشونده، همه چیز را ساده نگه داشت. درست مثل تصویر بالا که در یک اتاق سفید و آبی با دیوارهای طرح‌دار، از یک چراغ زرد و صورتی به صورت متقارن استفاده شده است. این تضادها و هارمونی ایجاد شده می‌تواند فضایی بسیار چشمگیر را در اتاق خواب به وجود بیاورد.

21.یک گوشه دنج مطالعه را طراحی کنید

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که در نمایی دنج، آرام و کاملا سفید، چطور ترکیب یک مبل راحتی نرم و سفیدرنگ با یک چراغ بلند مطالعه مشکی رنگ، یک نقطه عالی برای مطالعه در اتاق خواب را به وجود آورده است. در اینجا می‌توان نور اصلی را به کمک یک لامپ مرکزی تامین کرد.

استفاده از این لامپ با نور جهت‌دار نیز می‌تواند برای زمان مطالعه کارایی داشته باشد. به‌این‌ترتیب با نورپردازی اتاق خواب به صورت هدف‌دار و صحیح می‌توان در طول روز، شب و فصول مختلف ظاهری متفاوت به اتاق خواب بخشید.

22.استفاده از نورهای طبیعی برای روشنایی اتاق خواب

همیشه لازم نیست برای نورپردازی اتاق خواب به نورهای مصنوعی و اضافی متوسل شد. گاهی اوقات بهترین رویکرد، بهره‌بردن حداکثری از نورهای طبیعی و روشنایی روز است. اگر اتاق خواب موردنظر به قدر کافی نورگیر است و جریان نور طبیعی در طول روز در آن بالاست، با استفاده از پرده‌های نازک و سفید و اجرای یک دکور روشن در فضا، به نورهای طبیعی اجازه دهید در اتاق جریان پیدا کنند.

23.از ترکیب نورها و آینه‌ها استفاده کنید

یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین ایده‌های نورپردازی اتاق خواب، استفاده از ترکیب نورهای مختلف و آینه‌هاست. خصوصا برای فضاهای کوچک و اتاق خواب‌هایی با فضای محدود، استفاده از این تکنیک نورپردازی می‌تواند فضای اتاق را بزرگ‌تر و دلبازتر جلوه دهد. سعی کنید نورها و چراغ‌های مورداستفاده در آینه‌ها انعکاس یابند.

برای مثال می‌توان از آویزهای سقفی رنگارنگ استفاده کرد و دیوار روبه‌روی آن‌ها را با آینه‌های تزئینی دیزاین کرد. استفاده از نورپردازی‌های ظریف و ریسه‌ای روی آینه‌ها یا دورتادور آینه‌ کمد دیواری‌ها، میزهای آرایشی یا اتاق رختکن می‌تواند راهی عالی برای افزودن نوری برجسته در اتاق خواب باشد. این ایده‌ها خصوصا برای سبک‌های طراحی داخلی مدرن‌تر مناسب هستند. نوارهای LED در ترکیب با آینه‌ها یا قفسه‌ها جلوه‌ای شناور در اتاق ایجاد خواهد کرد.

کد تخفیف نورنگار

بهترین ایده برای نورپردازی اتاق خواب کدام است؟

اتاق خواب به عنوان پناهگاهی برای فرار از روزمرگی‌ها و ساعات پرمشغله افراد عمل می‌کند. به‌این‌ترتیب اجرای یک طرح روشنایی خوب باید به‌خوبی عملکرد و ماهیت این فضا را منعکس کند. سبک نورپردازی اتاق خواب باید به نحوی باشد که یک فضای آرامش‌بخش در شب را ایجاد کند و در طول روز نیز بتواند انرژی و روحیه لازم برای شروع یک روز عالی را به افراد ببخشد.

ازاین‌رو استفاده از ایده‌های نورپردازی لایه‌ای برای اتاق خواب می‌تواند بهترین گزینه باشد. بسیاری از طراحان از مخلوط کردن لایه‌های مختلف روشنایی برای افزودن عمق و بافت به اتاق خواب استفاده می‌کنند. لایه اول اتصالات سقفی است که شامل آویزها، لوسترها و چراغ‌های رو به پایین برای افزودن نور کلی به اتاق خواب می‌شود.

لایه دوم چراغ‌های دیواری، انواع دیوارکوب و نورهای پراکنده‌ای است که می‌توانند نورهای ظریف‌تری در اتاق ایجاد کرده و سایه‌ها را در اطراف اتاق خواب پراکنده کنند. در لایه سوم نیز چراغ‌های رومیزی و تزئینی قرار می‌گیرد که نورپردازی‌های محیطی را فراهم می‌کنند. در لایه چهارم نیز می‌توان از روشنایی‌ها و لامپ‌های کف استفاده کرد.

همان‌طور که در اینجا مشاهده کردید نورپردازی اتاق خواب چیزی فراتر از یک طراحی دکوراسیون داخلی ساده است و می‌توان این فرایند را از ابعاد دیگری نیز مورد توجه قرار داد.

مهم‌ترین تاثیر این نورپردازی، اهمیت و نقشی است که در ایجاد انرژی در اتاق خواب دارد. ترکیب و استفاده درست از روشنایی‌های مختلف می‌تواند محیطی دلپذیرتر و شادتر را ایجاد کند و درعین‌حال آرامش و دنجی فضا را نیز حفظ خواهد کرد.

شما کدام سبک از نورپردازی اتاق خواب را ترجیح می‌دهید؟

نویسنده : الهه سرباز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *