021-7356

چرا باید همین الان عکاسی آنالوگ را شروع کنیم؟

چرا باید همین الان عکاسی آنالوگ را شروع کنیم؟

پس از اتمام مقاله شما دیگر از خودتان نمی‌پرسید که «آیا لازم است عکاسی آنالوگ را شروع کنم؟» بلکه از خودتان می‌پرسید «دوربین دیجیتال خودم را به همراه بیاورم یا دوربین آنالوگ؟» با ما همراه باشید تا مزایای عکاسی آنالوگ را با هم بررسی نمائیم.

یادگیری اصول ابتدایی

نکته جالب در مورد دوربین‌های آنالوگ، به خصوص مدل‌های قدیمی‌تر این است که شما باید قبل از اینکه عکاسی را شروع کنید، وظیفه تمامی اجزای دوربین خودتان را یاد بگیرید. این چیزی است که خیلی از عکاس‌های آماتور وقتی اولین دوربین خودشان را می‌گیرند نادیده می‌گیرند و بلافاصله عکاسی را شروع می‌کنند. نتیجه این امر معمولا این است که دوربین همیشه در حالت تمام خودکار یا روی یکی از تنظیمات از قبل تعیین شده باقی می‌ماند در حالی که با تغییر حالت عکاسی می‌توانید عکس‌های خیلی بهتری بگیرید.

زمانی که شما یک حلقه فیلم را داخل دوربین خودتان قرار می‌دهید، عملا تنظیمات ایزو عکس‌های بعدی خودتان را هم انتخاب کرده‌اید زیرا تا زمانی که فیلم تمام نشود نمی‌توانید آن را تعویض کنید. به همین خاطر فقط می‌توانید برای تغییر نوردهی تصویر از دیافراگم و سرعت شاتر استفاده کنید.

مزایای عکاسی آنالوگ

زمانی که به این شکل عکاسی را به اصول ابتدایی خودش بر می‌گردانید، به سرعت نحوه‌ی کار نوردهی و نحوه‌ی استفاده از آن به نفع خودتان را یاد خواهید گرفت. در صورتی که به صورت عملی خیلی راحت‌تر چیزی را یاد می‌گیرید، استفاده از دوربین‌های آنالوگ روش خیلی بهتری برای یادگیری عکاسی هستند.

تقویت مهارت‌هایی که دارید

خیلی از ما روزانه هزاران عکس بلااستفاده با دوربین‌های خودمان می‌گیریم که هیچ هدفی پشت آن‌ها نیست و دلیل آن فقط این است که می‌توانیم! اما برای عکاسی آنالوگ ما چنین امکانی را نداریم (مگر اینکه خیلی ثروتمند باشید) زیرا نمی‌توانید به راحتی تعداد زیادی عکس بگیرید و آن‌ها را به کامپیوتر خودتان منتقل کنید. یکی از مزایای عکاسی آنالوگ این است که شما را وادار می‌کند قبل از گرفتن یک عکس فکر کنید و دیگر نمی‌توانید از هر چیزی که می‌بینید عکس بگیرید.

فشار اضافی ناشی از هزینه‌های خرید فیلم و ظهور آن باعث خواهد عکاس محتاط‌تری باشید و شما را وادار می‌کند قبل از اینکه عکس بگیرید به این فکر کنید که به چه طرق دیگری می‌توانید همان عکس را ثبت کنید.

[relatedpost post=”160678″]

اگر ندانید که دقیقا قرار است با دوربین آنالوگ خودتان چه کاری انجام دهید، اشتباهات شما ممکن است خیلی گران تمام شوند. به همین خاطر شما مجبور خواهید بود خیلی سریع کارهایی که به اشتباه انجام می‌دهید را یاد بگیرید. خیلی از اوقات بیرون آوردن دوربین، تنظیم دیافراگم و سرعت شاتر، فوکوس دستی و… باعث خواهد شد یک عکس خاص را از دست بدهید. این موضوع هیچ اشکالی ندارد و در واقع بخشی از پروسه یادگیری است. به زودی شما سریع‌تر خواهید شد و بهتر می‌توانید از دوربین عکاسی خودتان استفاده کنید. سپس می‌توانید این مهارت‌ها را به عکاسی دیجیتال هم منتقل کنید.

خیلی نگران از دست دادن یک عکس خاص نباشید؛ برای همه این اتفاق می‌افتد. به احتمال زیاد اگر کمی منتظر بمانید ممکن است به عکس خیلی بهتری دست بیابید.

عکاسی آنالوگ ارزان‌تر است

از زمان عرضه‌ی دوربین‌های DSLR ارزان قیمت و رده مبتدی، قیمت یک دوربین آنالوگ با کیفیت دست دوم به شدت کاهش یافته است و به همین خاطر اکنون بهترین زمان برای شروع عکاسی آنالوگ است. اینکه یک لنز فوکوس خودکار ندارد و یا نمی‌توانید آن را روی دوربین‌های امروزی نصب کنید، دلیلی برای ضعیف بودن آن نیست. یکی از بهترین لنزهایی که من دارم یک لنز ارزان قیمت 50mm f/1.7 است که آن را با استفاده از مانت نیزه‌ای روی دوربین مینولتای خودم نصب می‌کنم.

مزایای عکاسی آنالوگ

لنزهای پرایم قدیمی که قابلیت اتوفوکوس ندارند قطعات خیلی کمتری دارند و به همین خاطر کیفیت کلی تصاویر آن‌ها خیلی بهتر است. یکی دیگر از مزایای عکاسی آنالوگ این است که شما یک دوربین فول فریم با قیمت خیلی کمتر خواهید داشت. این بدین معنی است که شما می‌توانید بیشترین استفاده را از هر لنز فول فریمی که در اختیار دارید ببرید. برای مثال تمامی لنزهای سری EF کانن از سال 1987 به بعد امکان نصب روی دوربین‌های دیجیتال و آنالوگ سری EOS را دارند.

این بدین معنی است که شما می‌توانیم یک لنز بخرید و علاوه بر دوربین‌های دیجیتالی، روی دوربین‌های آنالوگ خودتان و به صورت فول فریم نیز از آن‌ استفاده کنید.

قصد نداریم که در این مقاله خیلی در مورد دوربین‌های فول فریم صحبت کنیم فقط لازم است بدانید که سنسورهای دیجیتالی فول فریم به این دلیل فول فریم نامیده شده‌اند که ابعاد آن‌ها به اندازه‌ی یک فیلم آنالوگ 35 میلیمتری است.

[relatedpost post=”160664″]

در صورتی که یک دوربین فول فریم ندارید، استفاده از دوربین آنالوگ روش خیلی خوبی برای دیدن چیزهایی است که از دست می‌دهید و کمک می‌کند دنیا را از منظر متفاوت‌تری ببینید.

کیفیت بهتر

اولین چیزی که پس از ورود به دنیای آنالوگ متوجه آن خواهید شد تفاوت کیفیت است. در واقع یکی از بزرگترین مزایای عکاسی آنالوگ کیفیت بالای تصاویری است که می‌توانید ثبت کنید. سنسور دوربین دیجیتال در واقع یک نسخه‌ی گران قیمت از حلقه‌ی فیلم آنالوگ است که به هیچ وجه نزدیک به تکنولوژی فیلم هم نیست. علاوه بر این، سنسور دوربین به تعداد پیکسل‌هایی که دارد محدود است اما تنها محدودیت برای فیلم آنالوگ، کیفیت اسکنری است که با استفاده از آن فیلم را اسکن می‌کنید که اغلب اوقات خیلی بیشتر است. به یاد داشته باشید که همیشه وقتی که یک حلقه فیلم را برای ظاهر کردن تحویل می‌دهید، می‌توان نسخه دیجیتال تصاویر خودتان را هم تحویل بگیرید.

با وجود تمامی این مباحث، عکس‌های آنالوگ شارپ‌تر هستند و از وضوح خیلی بیشتری برخوردارند.

رنگ‌های بهتر

مزایای عکاسی آنالوگ

رنگ تصاویری که با دوربین آنالوگ می‌گیرید، در مقایسه با تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های دیجیتالی خیلی بهتر است زیرا فیلم آنالوگ با محدودیت‌های سنسور دیجیتالی مواجه نیست. علاوه بر این، زمان عکاسی با فیلم آنالوگ دیگر نیازی نیست که خیلی نگران وایت بالانس باشید.

محدوده داینامیک بهتر

یکی دیگر از مزایای عکاسی آنالوگ این است که می‌توانید در شرایطی عکاسی کنید که در حالت معمول نمی‌توانید عکاسی کنید ولی با این حال باز هم به نتایج خیلی خوبی دست خواهید یافت. این موضوع به خاطر محدوده داینامیک بالای فیلم‌هایی است که برای عکاسی با دوربین آنالوگ مورد استفاده قرار می‌دهید.

حساسیت بالاتر فیلم آنالوگ

به صورت کلی حساسیت فیلم خیلی بیشتر است و نسبت به خیلی از دوربین‌های دیجیتالی خیلی بهتر می‌تواند گرین را کنترل کند. نگاهی به تصویر زیر بیاندازید تا متوجه این موضوع شوید. با وجود اینکه در این عکس نویز هم وجود دارد اما رنگ یکپارچه‌ای دارد و خیلی صاف‌تر از چیزی است که با دوربین دیجیتال به دست خواهید آورد.

مزایای عکاسی آنالوگ

سرعت فیلم مورد استفاده برای این عکس ASA 200 بوده است که با توجه به شرایط نتایج فوق‌العاده‌ای را به همراه داشته است. این عکس نمونه دیگری برای نشان دادن این موضوع است که محدوده داینامیک در عکاسی آنالوگ خیلی بهتر است. به هیچ عنوان سنسور دوربین دیجیتالی من نمی‌توانست در این شرایط به خوبی فیلم عمل کند.

عکس‌های فیزیکی

ممکن است که بتوانید با دوربین دیجیتالی خودتان برای تمام روز عکاسی کنید اما پس از اینکه به منزل برگردید نهایتا یک بار عکس‌های خودتان را نگاه می‌کنید و برای همیشه آن‌ها را داخل کامپیوتر نگه می‌دارید. اما با دوربین آنالوگ می‌توانید یک نسخه‌ی فیزیکی از عکس‌های خودتان داشته باشید و آن‌ها را در اطراف منزل خودتان آویزان کنید تا همیشه دیده شوند.

مواردی که باید مراقب آن‌ها باشید

صرف نظر از اینکه من خیلی عکاسی آنالوگ را دوست دارم و همیشه این نوع عکاسی را تبلیغ می‌کنم، اما این تکنولوژی هنوز هم یک تکنولوژی قدیمی است و در نهایت شما باید از وسایل دست دوم استفاده نمائید. در صورتی که بتوانید یک فروشنده‌ی دست دوم خوب در نزدیکی محل سکونت خودتان پیدا کنید دیگر نیازی نیست خیلی نگران باشید؛ آن‌ها می‌دانند که قبل از فروش دوربین باید چه مواردی را بررسی کنند و در خیلی از موارد محصولاتی را که می‌فروشند را هم گارانتی می‌کنند. با این وجود مطمئن شوید که خودتان هم دوربینی که قصد دارید بخرید را چک می‌کنید.

[relatedpost post=”160622″]

در صورتی که یک دوربین Rangefinder داشته باشید خیلی از مواقع متوجه می‌شوید که چندین عکس را در حالی ثبت کرده‌اید که درپوش لنز روی آن قرار داشته است. دلیل این امر این است که شما به اندازه‌ای به دیدن تصاویر از طریق منظره‌یاب عادت کرده‌اید که فراموش می‌کنید در دوربین‌های Rangefinder منظره‌یاب به لنز دوربین وصل نیست.

یکی دیگر از مشکلاتی که نادرتر است نشت نور نام دارد. این مشکل معمولا در دوربین‌های خیلی قدیمی‌تر دیده می‌شود. در عکس زیر من از یک دوربین قدیمی Olympus Pen استفاده کرده‌ام (که از هر فریم دو شات ثبت می‌کرد). محل قرارگیری مانت سه پایه از پائین دوربین جدا شده بود و به همین خاطر مقادیر خیلی زیادی نور وارد دوربین شده بود که باعث تخریب مرکز تمامی عکس‌های من شده بود.

مزایای عکاسی آنالوگ

جالب است بدانید که عکاسی آنالوگ یک زیر سبک دارد که در آن از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌شود و هدف آن رسیدن به فاکتورهای زیبایی‌شناسی لو فای است که در آن از عکس‌‎هایی با نشت نور و دیگر نقص‌هایی که در دوربین‌های آنالوگ ارزان قیمت‌تر متداول بود، استقبال می‌شود.

دلیل پذیرش این نقص‌ها احساس نوستالژی آن‌ها است زیرا نشت نور، مصنوعات لنز و… همگی علائم مشخصه‌ی دوران گذشته‌ای از دنیای فیلم هستند که خیلی‌ها آن را از زمان بچگی به یاد دارند. در واقع این ظاهر غیر کامل الهام بخش خیلی از فیلترهایی است که امروزه در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی شاهد آن هستیم.

من هنوز از عکاسی آنالوگ استفاده می‌کنم زیرا به من کمک می‌کند عکاس کاملی شوم. زمانی که شما به تصویر اهمیت می‌دهید، می‌توانید عکاسی را صرف نظر از اینکه با دوربین دیجیتال کار می‌کنید یا آنالوگ یاد بگیرید. به خصوص اگر عکاسی را با دوربین دیجیتال شروع کرده باشید، مطمئنا درس‌های خیلی زیادی را می‌توانید از عکاسی آنالوگ یاد بگیرید،

https://expertphotography.com/why-you-should-shoot-on-film/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *