021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا بهترین تنظیمات دوربین برای همه یکسان است؟

آیا بهترین تنظیمات دوربین برای همه یکسان است؟

انگشتانتان را با دوربین تنظیم کنید!

اولین کاری که اکثر عکاسان هنگام کار کردن با یک دوربین جدید انجام میدهند، استفاده از روش هایی جهت سهولت در عکاسی و دسترسی آسان به گزینه های دوربین است. که معمولا به این کار «تنظیم انگشتان با دوربین» گفته میشود. در میان سرآشپزهای حرفه ای جمله «همه چیز سر جای خودش باشد» بسیار مرسوم است. به این معنی که میبایست قبل از شروع کار تمام لوازم در مکان مناسب خود قرار گیرند، تا هنگامی که به آنها نیاز داشتیم در اسرع وقت در دسترس باشند.

تنظیم شخصی دکمه های دوربین

انگشتانتان را با دوربین تنظیم کنید!

دوربین های جدید دارای گزینه ها و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیاری هستند. در هنگام تنظیمات دستی دوربین خود سعی کنید از تمام امکانات آن بهره بگیرید از جمله دکمه های سخت افزاری تعبیه شده، که میتوانند نقش میان بر را برای شما ایفا کنند.

یکی از رایج ترین کارهایی که افراد برای شخصی سازی دوربین خود انجام میدهند، اختصاص دادن فوکوس به یک دکمه پشت دوربین است، که انگشت شصت شما بتواند براحتی از آن استفاده کند.

این امر در دوربین های قدیمی تر هم رایج است، اما امروزه میتوانید با استفاده از دکمه ها تایمر دوربین را تنظیم کنید، وای فای و بلوتوث دوربین را خاموش یا روشن کرده و یا موارد خاص دیگر را تنظیم کنید. تنظیمات دوربین عکاسی برای تمام میان بر ها زمان زیادی نمیخواهد اما هنگام استفاده از آن ها، زمان و انرژی زیادی را برای شما صرفه جویی میکند.

با لنز کثیف عکس نگیرید!

لنز کثیف میتواند تاثیرات بسیار بدی بر روی کیفیت عکس شما داشته باشد. به همان اندازه که ابزار ها و روش های درستی برای تمیز کردن دوربین و لنز وجود دارد، وسایل و روش هایی هستند که میتوانند دوربین شما را در دراز مدت نابود کنند. بنابراین سعی کنید با استفاده صحیح از دوربین، ابتدا نیاز به تمیز کردن آن را به حداقل برسانید و در ادامه از ایمن ترین و درست ترین روش برای تمیز کردن دوربین و لنز استفاده کنید.

از تمیز کردن غیر ضروری لنز خودداری کنید. با وجود اینکه جنس شیشه نسبتا سخت و با دوام است اما هنگامی که پوشش های پیشرفته و سایر مواد شیمیایی به لنز اضافه میشوند، در برابر خراش و آسیب های ناشی از مواد شیمیایی بسیار آسیب پذیر میشود.

برس و دمنده مخصوص تمیز کردن لنز دوربین

برس و دمنده مخصوص تمیز کردن لنز دوربین

هنگامی که دوربین شما در قفسه یا کیف مخصوص آن قرار دارد نگرانی ها در مورد کثیف شدن لنز به حداقل میرسد، چرا که با قرار دادن درپوش مخصوص میتوانید از تماس لنز با گرد و غبار و آلودگی های محیط جلوگیری کنید. زمانی که از دوربین خود استفاده میکنید ناگزیر در معرض آلودگی قرار میگیرد. نمیتوانید از این امر جلوگیری کنید اما میتوانید آن را به حداقل برسانید.

گرد و غبار همه جا وجود دارد، اما دشمن اصلی دوربین شما محسوب نمیشود. اینکه دوربین سال ها در قفسه یا جعبه باشد و لایه ای ضخیم از خاک روی آن بنشیند مسلما در کیفیت عکس تاثیر منفی میگذارد، اما مقدار ناچیز گرد و غبار که اینجا و آنجا روی لنز و دوربین باشد اثر چندانی روی نتیجه عکاسی شما ندارد. وسواس شما در تمیز کردن مداوم لنز، عمر و کیفیت آن را تا حد قابل توجهی کاهش میدهد.

اما در صورت لزوم میتوانید به سادگی دوربین خود را تمیز کنید. ابتدا با یک برس نرم -که معمولا هنگام خرید دوربین داخل جعبه وجود دارد- گرد و غبار را تا حد امکان از روی لنز پاک کنید. سپس چند قطره از محلول مخصوص تمیز کردن لنز را روی یک پارچه تمیز ریخته، به آرامی و به صورت یک حرکت دایره ای گرد و غبار، اثرات انگشت و چربی های روی لنز را از مرکز به سمت بیرون پاک کنید.

[relatedpost post=”17981″]

از سه پایه استفاده کنید

من دیده ام که کیفیت کار بسیاری از عکاسان به لطف استفاده از سه پایه بهبود چشم گیری پیدا کرده است.

هنگامی که شما شروع به استفاده از سه پایه میکنید، به سرعت برایتان تبدیل به یک عادت عکاسی میشود و در ضمن میتوانید تغییرات مثبت را در کیفیت کارتان ببینید. البته در بسیاری از موارد شما قادر به استفاده از آن نیستید و باید خود را برای این موقعیت ها نیز آماده کنید.

سه پایه عکاسی

استفاده از سه پایه، بهبود در کیفیت عکس

مثلا هنگام عکاسی در مکان های توریستی شلوغ و یا رویداد های خاص، ممکن است سه پایه نه تنها کارایی مثبتی نداشته باشد بلکه جلوی دست و پای شما را هم بگیرد. همچنین در برخی از اماکن خاص به دلایل امنیتی یا دلایل دیگر استفاده از سه پایه ممنوع میباشد و شما باید یاد بگیرید که بیش از اندازه به سه پایه وابسته نشوید.

[relatedpost post=”107920″]

تلفن همراه هوشمند، کنترل از راه دور دوربین!

سه پایه همیشه ابزاری عالی برای کمک به شما در ثابت نگه داشتن دوربین است و به شما اجازه میدهد مدت زمان طولانی تری بدون لرزش از سوژه مورد نظرتان عکس برداری کنید. همچنین امروزه شما میتوانید با فشار دادن چند دکمه کوچک دوربین خود را به گوشی همراه هوشمندتان متصل و از آن بهره بگیرید. اتفاقی که تا چند سال گذشته امکان آن را نداشتید، یا آنقدر سخت و پیچیده بود که معمولا مجبور میشدید از آن صرف نظر کنید.

به کمک تکنولوژی پیشرفته امروز، فقط کافیست اتصال بی سیم دوربین خود را روشن کرده و از طریق بلوتوث یا وای فای به تلفن همراه هوشمند خود متصل شوید.

همچنین میتوانید دوربین خود را در مکان مناسب تنظیم کرده و همه چیز را از طریق تلفن همراه خود کنترل کنید. قسمت جذاب داستان امکان دسترسی به عکس ها از طریق تلفن همراه است، یعنی شما میتوانید در همان لحظه که عکس میگیرید، آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراگ گذاشته یا برای کارتان مورد استفاده قرار دهید.

صفحه نمایشگر چرخان، بهشت عکاسان

تا همین چند سال پیش شما امکان دیدن تصاویر را فقط از طریق چشمی دوربین عکاسی و در بهترین حالت از صفحه نمایشگر دوربینتان که آن هم به بدنه دوربین چسبیده بود داشتید. اما در طول این چند سال و با یک ابتکار ساده، زاویه دید عکاسان گسترش زیادی پیدا کرد.

از زمان ورود صفحه نمایشگر های چرخان شما میتوانید بدون نگرانی برای از دست دادن زاویه مورد نظرتان، عکاسی کنید.

مثلا میتوانید بون چرخاندن بدن، از پشت سرتان عکس بگیرید یا میتوانید دوربین را بالای سر خود نگه داشته و بدون نگاه کردن به چشمی دوربین عکاسی کنید. صفحه چرخان امکان دسترسی به زوایای بیشتر را جهت عکاسی فراهم میکند، قابلیتی که تا چند سال پیش غیر ممکن به نظر میرسید.

تنظیمات دستی دوربین

تنظیمات دستی دوربین

تنظیمات دستی سرعت شاتر، نتایج باور نکردنی

در نظر بگیرید که به یک مسافرت توریستی رفتید و برای عکاسی وارد یک موزه یا قلعه تاریخی میشوید. شما میتوانید از تمام زوایا و با نورهای مختلف عکاسی کنید. ولی در ادامه به یک آبشار یا رودخانه زیبا میرسید.

میتوانید خیلی ساده از مناظر عکس بگیرید و از آن ها لذت ببرید اما نوع دیگری از عکاسی هم وجود دارد که زیبایی عکس را چند برابر میکند.

شما با چند تغییر ساده در تنظیمات دوربین عکاسی میتوانید طوری عکس بگیرید که آب کم شود و ابریشمی به نظر بیاید! این امر نیاز به تمرین و آشنایی شما با تنظیمات شاتر و استفاده از فیلتر ها دارد. اما به صورت ساده نیاز دارید سرعت شاتر را پایین بیاورید و مثلا تمرکز دوربین را روی یک سنگ یا گل های کنار آبشار قرار هید.

تنظیمات شاتر دوربین

کاهش سرعت شاتر، عکسی شبیه به نقاشی

البته این امر باعث تشدید لرزش و تاریک شدن عکس شما میشود، اینجاست که دعا میکنید کاش سه پایه تان را همراهتان آورده بودید. شما میتوانید تاریک شدن عکس را با نوردهی مناسب جبران کنید، هرچند که برخی از افراد نور کم این تصاویر را بیشتر میپسندند.

[relatedpost post=”85563″]

نور پردازی را در نظر بگیرید

نور پردازی ابتدا عکاسان مبتدی را میترساند، اما میتوانید از آن لذت ببرید. مخصوصا اگر نتیجه کارتان مورد پسند واق شود. میتوانید بدون هیچ چراغ مصنوعی یا نور اضافه ای زیباترین عکس ها را مال خود کنید. با انتخاب زمان مناسب برای عکاسی شروع کنید. یکی از بهترین ساعات روز برای این کار یک ساعت قبل از غروب آفتاب است. این ساعت طلایی بدون ایجاد سایه های خشن نوری گرم و مناسب را در اختیار شما قرار میدهد. به جای اینکه سوژه خود را روبروی خورشید قرار دهید، آن را بین خودتان و خورشید بگذارید.

به این ترتیب آن ها نور پس زمینه مناسبی دریافت میکنند که جلوه زیبایی به عکس شما میبخشد.

اگر در وسط روز عکاسی میکنید سعی کنید سوژه خود را در سایه قرار دهید. همچنین انتخاب پیش زمینه مناسب شما را در بهبود کیفیت عکستان یاری میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *