021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

برترین گزینه‌ها برای محافظت از عکس‌هایتان

برترین گزینه‌ها برای محافظت از عکس‌هایتان

بدون شک تا قبل از ایجاد چنین فناوری بی‌نظیری، تهیه کردن نسخه پشتیبان از عکس‌هایمان کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود، مخصوصاً که مجبور بودیم وقت زیادی را صرف منتقل کردن تمام اطلاعاتمان روی دیسک‌های فشرده کنیم. اما خوشبختانه امروز محافظت کردن از عکس‌ها به لطف سرویس ذخیره‌سازی ابری بسیار راحت و آسان شده است.

 

به زبان ساده فضای ابری یک فضای ذخیره‌سازی مجازی آنلاین و تحت وب است که به شما امکان ذخیره‌سازی اطلاعاتتان را می‌دهد. شما می‌توانید وب‌سایت‌های متعددی را پیدا کنید که فضایی بین 1 گیگابایت تا 1 ترابایت را به ‌صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد. انجام چنین کاری نه‌ تنها شما را از شر هارد دیسک‌ها و لوح‌های فشرده نجات می‌دهد، بلکه برای شما این امکان را فراهم می‌کنند، تا از هرکجای دنیا و در هر نقطه‌ای که هستید، تنها با دسترسی به اینترنت بتوانید به عکس‌ها و فیلم‌هایتان نیز دسترسی داشته باشید.

 

در این میان وب‌سایت‌هایی مثل فلیکر Flickr به شما امکان اشتراک‌گذاری و به نمایش گذاشتن عکس‌هایتان را هم می‌دهد که در آن، جایی برای نوشتن بازخورد و دریافت نظرات دیگران نیز وجود دارد. بنابراین اگر عکاس حرفه‌ای هستید، از این طریق به ‌راحتی می‌توانید از نظرات بقیه در مورد عکس‌هایتان مطلع شوید.

 

البته بدون شک اگر شما دوست نداشته باشید که عکس‌هایتان برای عموم به نمایش گذاشته شود، بسیاری از سرویس‌های ابری اقدامات امنیتی بالایی را برای شما فراهم می‌کنند. بدین شکل که شما با یک حساب کاربری و رمز عبور محافظت ‌شده شروع به فعالیت کرده و به این وسیله، به ‌راحتی می‌توانید دسترسی همگان را برای دیدن عکس‌هایتان محدود کنید و یا صرفا از طریق یک لینک محرمانه، عکس‌ها را فقط در اختیار کسانی قرار دهید که خودتان می‌خواهید.

 

بیشتر بخوانید: استفاده از Google Photos برای مدیریت عکس‌هایتان

 

ما در اینجا قصد داریم 6 مورد از بهترین وب‌سایت‌های ذخیره‌سازی ابری را با هم مقایسه کنیم که سه مورد آن‌ها مختص عکاسان و 3 نمونه دیگر مخصوص ذخیره اطلاعات عمومی هستند که فقط شامل عکس نمی‌شود.

 

1. دراپ‌باکس (Dropbox)

 

بهترین روش برای ذخیره‌سازی فایل‌هایی که فرمت متعددی دارند.

 

نقاط قوت نقاط ضعف
محیط کاربردی ساده هزینه بالا
ذخیره فایل‌ها با هر فرمتی

 

ذخیره عکس ها در دراپ باکس

 

دراپ‌باکس تقریباً برای ذخیره‌سازی هر نوع فایل دیجیتالی عالی است و به لطف سیستم دسترسی مستقیم به فایل‌ها، کار کردن با آن بسیار آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. علاوه بر آن شما می‌توانید حتی از طریق تلفن همراه هوشمندتان به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشید که از هر دو سیستم‌عامل آی‌او‌اس iOS  و اندروید Android نیز پشتیبانی می‌کند. تمام این امکانات رایگان بوده و علاوه بر آن دراپ‌باکس به شما 2 گیگابایت حجم مجانی برای ذخیره‌سازی فایل‌هایتان می‌دهد. اما برای استفاده کردن از فضای بیشتر، شما ناچار به پرداخت هزینه‌ای هستید. برای مثال هزینه استفاده از 1 ترابایت 9.99 دلار برای هر ماه و یا سالانه 99 دلار است. شما همچنین می‌توانید به‌ صورت کاملاً رایگان و به مدت 30 روز به‌ طور امتحانی از امکانات پولی دراپ‌باکس استفاده کنید و خواستار حجم 1 گیگابایت تا 32 گیگابایت شوید.

 

2. گوگل درایو (Google Drive)

 

یک سرویس ذخیره‌سازی ابری بی‌نظیر و پرکاربرد

 

نقاط قوت نقاط ضعف
در اختیار گذاشتن فضای رایگان برای کاربران نداشتن محیط کاربری آسان
امکان ذخیره‌سازی نامحدود عکس‌ها

 

استفاده از گوگل درایو

 

گوگل درایو فقط یک ارائه دهنده سرویس ذخیره‌سازی ابری نیست، بلکه شامل برنامه‌های متعدد دیگری می‌شود که افراد زیادی در دفتر کار خود از آن استفاده می‌کنند. نظیر دراپ‌باکس، گوگل درایو نیز قابلیت به اشتراک‌گذاری فایل‌ها را دارد که به کاربران متعددی این امکان را فراهم می‌سازد تا فایل‌های خود را باهم به اشتراک بگذارند. شما می‌توانید عکس‌هایتان را در گوگل درایو ذخیره کنید اما باید توجه داشته باشید که شاید فضای کاری آن مطابق سلیقه بسیاری از عکاسان نباشد.

 

ولی در نظر بگیرید که استفاده کردن از گوگل درایو مزیت بهره بردن از 16 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان دارد که حتی در دراپ‌باکس که بسیار قدیمی‌تر و شناخته شده‌تر است هم این‌گونه نیست. اگرچه چنین مزیتی توسط برنامه‌های دیگر گوگل نظیر جیمیل Gmail قابل استفاده است، اما بازهم استفاده از آن خالی از لطف نیست. شرکت گوگل از نوعی سیستم به نام اِی‌آی AI و موتور هوشمندی برای برچسب‌گذاری عکس‌های افراد و همچنین از مِتادیتا metadata (تاریخ و مکان) برای جستجوی آسان کاربرانش استفاده کرده است. همچنین گوگل حجمی تا 100 گیگابایت را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که تنها 1.99 دلار در ماه هزینه دارد. این رقم برای استفاده از یک هارد دیسک آنلاین، یک هزینه بسیار پایین نسبت به رقیبانش محسوب می‌شود. حجم‌های 200 گیگابایت ماهیانه 2.99 دلار ، 2 ترابایت ماهیانه 9.99 دلار و 10 ترابایت 99.99 دلار در ماه خواهد بود.

 

3. مایکروسافت وان درایو (Microsoft OneDrive)

 

برخورداری از تطبیق‌پذیری خوب و ارزشمند

 

نقاط قوت نقاط ضعف
امکان استفاده از حجم رایگان عدم تمرکز زیاد روی عکس نسبت به سرویس‌های ابری دیگر
1 ترابایت حجم اضافی نسبت به سرویس‌های ابری دیگر

 

بهترین فضای انلاین ذخیره عکس

 

سرویس ذخیره‌سازی ابری مایکروسافت یک فضای بسیار مشابهی به گوگل درایو در اختیار کاربرانش قرار داده است و اگر کسی با مجموعه نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس Microsoft Office آشنا باشد، قادر خواهد بود به‌خوبی با وان درایو کار کند. وان درایو به‌خوبی سازگار با ویندوز 10 است و کار کردن با آن بسیار راحت است. بااین‌حال، فقط برای عکاسان طراحی نشده است، بنابراین انتظار نداشته باشید کارایی و فضای کاربری که فلیکر دارد را داشته باشد.

 

هزینه آن شبیه به هزینه گوگل است، به‌ طوری‌ که در این سرویس شما از 5 گیگابایت حجم رایگان برخوردار هستید و همچنین 50 گیگابایت دیگر، هرماه معادل 1.99 دلار خواهد بود. در مورد حجم‌های دیگر نیز می‌توان گفت که هر 1 ترابایت حدود 6.99 دلار در ماه و یا سالانه معادل 69.99 دلار به همراه یک هدیه مجموعه آفیس 365 است. شما با پرداخت 3 دلار در ماه می‌توانید از 6 مجوز استفاده از مزایا و جوایزی نظیر یک ساعت مکالمه رایگان از طریق اسکایپ و … استفاده کنید. این سرویس بیشتر در کشورهایی که آفیس و ویندوز قانونی را استفاده می‌کنند کاربرد دارند، اما شخصا برای به اشتراک‌گذاری مقالاتی که می‌نویسم بسیار از ان استفاده می‌کنم. در واقع این سرویس برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین کامپیوتر‌های مختلفی که همگی از ویندوز 10 استفاده می‌کنند، کاربردی بسیار ساده‌تر از باقی فضاهای کلود دارد.

 

4. فلیکر (Flickr)

 

بهره‌مند شدن از فضای رایگان، مختص آپلود فایل‌های JPEG

 

نقاط قوت نقاط ضعف
رایگان عدم توانایی ذخیره‌سازی فایل‌های خام یا RAW
فضای عظیم برای ذخیره‌سازی عکس‌ها

 

بهترین فضای ذخیره سازی عکس

 

درحالی‌که بسیاری از سرویس ذخیره‌سازی ابری ها به شما حجم چند گیگابایتی محدود برای ذخیره‌سازی فایل‌هایتان می‌دهند، فلیکر بدون گرفتن هزینه‌ای از شما، در همان ابتدای کار، به شما 1 ترابایت فضای رایگان برای ذخیره کردن عکس‌هایتان می‌دهد. فراموش نکنید 1 ترابایت فضا برای ذخیره کردن عکس، بسیار فراتر از چیزی است که بتوانید به راحتی و طی چند سال آن را پر کنید. همچنین به یاد داشته باشید که یک هارد یک ترابایت در بازار فعلی ایران قیمتی نزدیک به 1 میلیون تومان دارد و شما در فلیکر این فضا را به رایگان در اختیار دارید.

 

اگر قصد داشته باشید از نسخه بدون تبلیغات فلیکر استفاده کنید می‌توانید با پرداخت 6 دلار در ماه و یا 50 دلار در سال (که شامل 45 روز استفاده رایگان نیز می‌شود) بهره‌مند شوید. چیزی که فلیکر را نسبت به بقیه رقیبانش متفاوت و جالب‌تر کرده است، استفاده از تم‌های جذاب برای نمایش عکس‌ها است. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن می‌توان به ارتباط کاربران با یکدیگر نام برد، برای مثال کاربران دیگر می‌توانند فعالیت شما را دنبال کرده و نظراتشان را در قسمت کامنت راجع به عکس‌های شما بنویسند.

 

البته این گزینه مربوط به زمانی است که بخواهید همه یا بخشی از عکس‌هایتان را برای دیگران به نمایش بگذارید. در غیر اینصورت می‌توانید عکس‌هایتان را در حالت محرمانه قرار دهید و خودتان مشخص کنید که چه کسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. اما نکته دیگری که راجع به فلیکر وجود دارد این است که این سرویس ذخیره‌سازی ابری بیشتر برای نمایش دادن عکس‌ها طراحی ‌شده است تا صرفاً ذخیره کردن آن‌ها و به همین دلیل شما می‌توانید تنها فایل‌هایی که فرمت JPEG، GIF و PNG دارند را ذخیره کنید.

 

تنها ایراد و خرده‌ای که می‌توان به فلکیر گرفت عدم پشتیبانی از فایل RAW است. به همین دلیل این سرویس ذخیره‌سازی ابری در کشور‌های دیگر بسیار پرطرفدار است. فلیکر سایت بسیار جالبی است که از سال‌ها پیش توسط یاهو  اداره می‌شود، اما دلیل اینکه فلیکر در ایران چندان مورد استفاده نیست، فیلتر شدن آن از سمت ایران است. اگر قصد دارید فایل‌های خامتان را ذخیره کنید به شما پیشنهاد می‌دهیم که از دراپ‌باکس یا گوگل‌فتوز برای این کار استفاده کنید.

 

مطلب مرتبط: فایل‌های RAW،مفهومی پیچیده و در عین حال ساده

 

5. ادُبی کریتیو کلود (Adobe Creative Cloud)

 

توجه ویژه به عکاسی و بسیار ارزشمند

 

نقاط قوت نقاط ضعف
توجه ویژه به عکاسی گران

 

سرویس ذخیره‌سازی ابری

 

شخصا هیچ علاقه‌ای به این سرویس ذخیره‌سازی ابری ندارم. اگرچه این سرویس با پشتیبانی ادوبی (شرکت سازنده فتوشاپ و لایتروم) و با اتکا به سرویس‌های آنلاین این شرکت، بسیار محبوب شده است، اما مهم‌ترین اشکال آن، فیلتر کردن سرویس‌ها برای کشور ایران است. اگرچه این وب‌سایت از سمت ایران باز است، اما ادوبی با بهانه تحریم‌های نرم‌افزاری علیه ایران، از ارائه سرویس‌های خودش به کشور ما خودداری می‌کند. ادوبی کریتیو کلود نسخه‌ای متفاوت از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری است که بیشتر برای عکاسان کاربرد دارد. این سرویس ابری یک فضای عکاس-محور که گالری عکس‌های جذابی را برای کاربرانش فراهم کرده است. همانند فلیکر، شما در اینجا می‌توانید عکس‌هایتان را با کاربرهای دیگر به اشتراک بگذارید و هر عکسی که مایل نبودید در معرض نمایش همگان قرار بگیرد را در حالت محرمانه و مخفی قرار بدهید.

 

ادوبی کریتیو کلود تطابق بالایی با لایت‌روم و نرم‌افزارهای سرس Elements دارد و شما می‌توانید درصورتی ‌که احساس نیاز کردید خیلی سریع به همان صورت آنلاین هم عکس‌هایتان را ویرایش کنید. آپلود کردن عکس در این روش کار بسیار آسانی است و به‌راحتی از طریق سیستم‌عامل ویندوز، مک Mac ، آی‌او‌اس و اندروید امکان‌پذیر است. اما برخلافِ فلیکر، امکان ذخیره‌سازی فایل‌های خام RAW در اینجا وجود دارد ولی هزینه‌ای سالانه معادل 119 دلار را برای حجم 1ترابایت در بردارد که نسبتا گران است. اما نکته اینجاست که شما به ‌محض پرداخت هزینه و آبونه شدن می‌توانید نرم‌افزار لایت‌روم Lightroom CC و همچنین فتوشاپ Photoshop را به همراه 20 گیگابایت حجم اضافه به ‌طور کاملاً رایگان و قانونی دریافت کنید.

 

6. کنن اریستا (Canon Irista)

 

عملکرد خوبی دارد اما به نظر می‌رسد بقیه سرویس‌های ابری ارزشمندتر باشند

 

نقاط قوت نقاط ضعف
رابط کاربری جذاب گران بودن حجم اضافه
ادغام خوب رسانه‌های اجتماعی

 

سرویس ذخیره‌سازی ابری

 

اریستا برای رقابت با سرویس‌های ابری نظیر فلیکر و ادوبی کریتیو کلود طراحی ‌شده است و به شما یک گالری با ظاهری زیبا برای نمایش دادن عکس‌هایتان می‌دهد. نکته جالب اینجاست که اریستا از فایل‌هایی با فرمت JPEG و حتی از فرمت RAW پشتیبانی می‌کند و کار کردن با آن بسیار آسان است و همچنین فیلترهایی برای ویرایش عکس‌هایی که گرفته‌اید در آن وجود دارد و اطلاعات EXIF عکس‌ها نیز در آن نمایش داده می‌شود. اریستا تعامل بسیار خوبی با رسانه‌های اجتماعی دارد.

 

بدین معنا که شما می‌تواند بعد از آپلود کردن عکس‌هایتان در اریستا، آن‌ها را در فیس‌بوک و فلیکر با دوستانتان و یا کاربران دیگر به اشتراک بگذارید و همچنین از تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایتان به‌خوبی مطلع شوید. شما با دعوت کردن 6 کاربر و آبونه شدن آن‌ها می‌توانید از اریستا حجم اضافی برای ذخیره کردن عکس‌هایتان بگیرید. اما برای خرید 100 گیگابایت باید ماهانه مبلغ 2.25 دلار پرداخت کنید. هزینه 1 ترابایت ماهانه 12.99 دلار است و اگر بخواهید حجم عظیمی نظیر 10 ترابایت بخرید باید هرماه 129.99 دلار پرداخت کنید.

 

5 نکته‌ای که باید در مورد سرویس‌های ابری توجه کنید

 

حجم رایگان: اکثر سرویس ذخیره‌سازی ابری های ماهیانه و یا سالیانه، به شما حجم رایگان و یا فضای اضافی برای ذخیره عکس‌ها و فایل‌هایتان می‌دهند. هزینه هر سرویس ابری نسبت به سرویس‌های دیگر کاملاً متفاوت است پس سعی کنید بهترین گزینه را نسبت به نیاز خود انتخاب کنید.

 

فرمت فایل: اگر قصد دارید تنها فایل‌هایی که فرمت JPEG دارند را ذخیره کنید باید در نظر داشته باشید که گزینه‌های به‌صرفه‌تری ازلحاظ اقتصادی پیش رویتان دارید. اما اگر نیاز دارید تا فایل‌هایی با فرمت RAW و غیره را ذخیره‌سازی کنید باید با دقت بیشتری سرویس ذخیره‌سازی ابری خود را انتخاب کنید. فایل‌های RAW هم حجم زیادتری دارند و هم اصولا برای عکاسان حرفه‌ای کاربرد دارند.

 

سرعت اینترنت: اگر سرعت اینترنت شما بسیار کند است پس هزینه زیادی صرف اشتراک سرویس‌های ابری نکنید در این حالت بهترین گزینه برایتان این است که همان هزینه را صرف خرید هارددیسک‌های پرسرعت نسل USB3 و … کنید. چرا که خرید اشتراک سرویس‌های ابری فقط زمانی سودمند خواهند بود که سرعت اینترنت بالایی داشته باشید و به‌راحتی بتوانید حجم زیادی از اطلاعات خود را در کمترین زمان آپلود کنید، در غیر این صورت هزینه کردن برای خرید اشتراک، کاملاً بی‌فایده و بی‌ارزش خواهد بود. این سرویس‌ها زمانی بیشترین صرفه اقتصادی را دارند که بتوانید با بسته‌های اینترنتی رایگان، فایلهایتان را آپلود یا دانلود کنید.

 

رابط کاربری جذاب: در نظر داشته باشید که همه سرویس ذخیره‌سازی ابری ها از رابط کاربری زیبا و جذابی برخوردار نیستند و عکس‌های شمارا در گالری‌های زیبا و اغواکننده به بقیه نشان نمی‌دهند. پس اگر علاوه بر ذخیره‌سازی، جایی هم برای نمایش عکس هایتان می‌خواهید، حتماً قبل از خرید اشتراک سرویس ابری از ظاهر نمایش عکس‌هایتان مطلع شوید.

 

تعامل اپلیکیشن و وب‌سایت: سرویس ذخیره‌سازی ابری در شرایطی می‌تواند بسیار جذاب باشد که شما دائماً به ‌عکس‌هایتان دسترسی داشته باشید و همان‌طور که می‌دانید این کار از طریق گوشی و اپلیکیشن مربوطه امکان‌پذیر است. پس قبل از انتخاب سرویس ذخیره‌سازی ابری و پرداخت هزینه برای آن حتماً مطمئن شوید که آن سرویس دارای اپلیکیشنی برای تلفن همراهتان است. برخی سرویس‌های ذخیره‌سازی آنلاین مانند Mediafire ، Archive.org یا Box.net مخصوص عکاسان طراحی نشده‌اند و دسترسی و مشاهده عکس‌ها با آنها چندان راحت نیست. اگر شما هم سرویس‌های دیگری را می‌شناسید یا تجربه‌ای با این سرویس‌های تحت وب‌ داشته‌اید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

مترجم: امیر یاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *