دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش عکاسی با نور طبیعی در منزل

تکنیک و ترفند
آموزش عکاسی با نور طبیعی در منزل

عکاس‌های امروزی در همان استودیوهای قدیمی خودشان کار می‌کنند اما در کنار آن به عکاسی در منزل نیز مشغول هستند. با اینکه نورهای استودیویی گران قیمت می‌تواند خیلی راحت‌تر باشد اما برای گرفتن عکس‌های پرطرفدار و عکس‌هایی که بتوانید بفروشید ضروری نیستند. عکاسی با نور طبیعی در منزل دو مزیت دارد: اول اینکه این کار خیلی راحت است و هزینه زیادی برای شما ندارد و دوم اینکه این قبیل عکس‌ها می‌توانند ارتباط ویژه‌ای با مخاطب برقرار کنند.

برای عکاسی با نور طبیعی در منزل شما فقط باید بتوانید نوری که در دسترس قرار دارد را کنترل کنید. در ادامه 5 نکته‌ی مهم برای استفاده از این نور و گرفتن عکس‌های زیبا را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- به خوبی با محیط آشنا شوید

اولین قدم برای عکاسی با نور طبیعی در منزل این است که نور و رفتار آن را در اتاق‌های مختلف منزل خودتان بشناسید. تمام لامپ‌های خانه را خاموش کنید و تک تک درها و پنجره‌ها را به صورت جداگانه باز کنید. نحوه تابیدن نور از هرکدام از درها و پنجره‌ها و همچنین تاثیر آن روی اشیاء مختلف داخل خانه را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که رفتار و نحوه‌ی نمایش نور از هر پنجره به ابعاد پنجره و همچنین جهت آن بستگی دارد. برای مثال نوری که از پنجره‌های جنوبی و شما می‌تابد نور نرم‌تر و دیفیوزشده‌تری است.

آموزش عکاسی با نور طبیعی در منزل

منبعی که نور طبیعی از طریق آن وارد خانه می‌شود مهم است اما تاثیر سطوح داخلی خانه را هم فراموش نکنید. دیوارهای سفید نور را بازتاب می‌دهند و دیوارهای تیره آن را جذب می‌کنند. سعی کنید با درنظر گرفتن نیازهای خودتان بهترین اتاق ممکن را انتخاب کنید. برای مثال در صورتی که به یک عکس روشن نیاز دارید، بهتر است یک اتاق با پنجره‌ی بزرگ و دیوارهای سفید انتخاب کنید اما اتاقی که پنجره‌های کوچک و کف پارکت دارد بهترین گزینه برای گرفتن عکس‌های غمگین با مود دارک است.

2- برنامه‌ریزی داشته باشید

نور طبیعی هر فصل، هر روز و هر ساعت تغییر می‌کند و به همین شما برای عکاسی با نور طبیعی در منزل باید با تمام شرایطی که ممکن است محیط را تحت تاثیر قرار دهد آشنایی داشته باشید. شدت نور با تغییر هوا (هوای ابری یا آفتابی) تغییر خواهد کرد و دمای نور نیز بسته به ساعت روز متفاوت است. برای مثال دمای نور در اواسط روز خنثی، در زمان غروب گرم و زمانی که خورشید طلوع می‌کند سرد است.

راهنمای عکاسی با نور طبیعی در منزل

حتی در صورتی که قرار است از دوستان و خانواده خودتان عکاسی کنید، کمی برنامه‌ریزی به شما کمک خواهد کرد عکس‌های خیلی بهتر و با کیفیت‌تری داشته باشید. بهتر است قبل از اینکه شروع به عکاسی کنید برای سوژه مشخص کنید که در آینده قرار است به چه شکلی عکس‌‎ها را منتشر کنید و برای چه مقاصدی قرار است از آن‌ها استفاده کنید. همچنین برای بررسی لوکیشن هم وقت کافی بگذارید.

[relatedpost post=”103940″]

در صورتی که این موارد را قبل از روز عکاسی بررسی کنید زمان کافی برای بررسی شرایط آب و هوا و زمان طلوع و غروب آفتاب را خواهید داشت و می‌توانید مطمئن شوید که زمان کافی برای عکاسی از تمام افراد موردنظر را دارید.

3- آماده‌سازی فضا

قبل از شروع عکاسی با نور طبیعی در منزل کمی برای آماده کردن و تزئین اتاق وقت بگذارید. مثل یک طراح داخلی فکر کنید. سعی کنید جزئیات زیبایی به اتاق اضافه کنید و هر نوع وسیله غیرضروری را خارج کنید. مراقب استفاده از اشیاء مشمول قانون کپی رایت مثل لوگو، برند و یا آثار هنری باشید. چنین مواردی تحت حمایت قانون مالکیت فکری هستند و در صورتی که چنین اشیائی داخل کادر باشند شما نمی‌توانید حق امتیاز عکس‌های خودتان را ثبت کنید و یا از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی استفاده نمائید.

4- جابجا شوید

عکاسی با نور طبیعی در منزل

یکی از نقاط ضعف نور طبیعی این است که شما نمی‌توانید آن را جابجا کنید. به جای این کار می‌توانید سوژه خودتان را اطراف اتاق جابجا کنید تا نحوه تابیدن نور به آن را تغییر دهید. فاصله‌ی مدل به در یا پنجره می‌تواند احساس کلی عکس را تغییر دهد.

همچنین شما می‌توانید خودتان هم جابجا شوید و موقعیت خودتان را نسبت به سوژه و منبع نور تغییر دهید. در صورتی که نور از جلو به سوژه بتابد شما یک نور یکدست و نرم خواهید داشت اما نوری که از کنار می‌تابد باعث ایجاد سایه‌هایی با کنتراست بالا و دراماتیک‌ شدن عکس ما خواهد شد. نوری هم که از پشت به سوژه می‌تابد یک اتمسفر کاملا متفاوت ایجاد می‌کند و می‌تواند یک افکت رویایی یا عکس‌های ضدنور خیلی خوبی برای شما ایجاد کند.

5- استفاده از پرده‌ها

احتمالا نیازی به گفتن این مورد نیست اما پرده یکی از مهم‌ترین ابزارها برای عکاسی با نور طبیعی در منزل است. در روزهای روشن و آفتابی پرده‌های حریری یکی از بهترین دیفیوزرها خواهند بود. حتی یک روتختی سفید، پارچه شفاف و یا یک برگه بزرگ از کاغذ پوستی هم می‌تواند در نرم کردن نورهای سخت به شما کمک کند.

عکاسی با نور طبیعی در منزل

در مقابل پرده‌های ضخیم به صورت کامل نور را بلاک می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که شکل و اندازه‌ی منبع نور را تغییر دهید. همچنین می‌توانید از استنسیل فلزی یا شیشه‌ای هم برای شکل دادن، بلاک کردن و یا کنترل نور استفاده کنید.

6- انجام تنظیمات دستی

به منظور دستیابی به نوردهی دقیق ممکن است شما نیاز داشته باشید که براساس شدت نور و موقعیت خودتان داخل اتاق تنظیمات دوربین را تغییر دهید.

عکاسی در فضاهای داخلی ممکن است کمی سخت باشد و به همین خاطر توصیه می‌شود حتما یک لنز با کیفیت با محدوده دیافراگم وسیع انتخاب کنید. دیافراگم‌های واید اجازه ورود نور بیشتری را به داخل لنز می‌دهند. همچنین در صورتی که به نور بیشتر نیاز داشته باشید می‌توانید ایزو را هم افزایش دهید اما باید مراقب نویز هم باشید.

در صورتی که با عکاسی دستی آشنا نیستید قرار دادن دوربین روی حالت اولویت شاتر هم می‌تواند کمک زیادی به شما کند. در هر صورت بهتر است همیشه با فرمت Raw عکاسی کنید تا بتوانید در زمان ویرایش تصویر نوردهی آن را تغییر دهید.

7- مراقب وایت بالانس باشید

در صورتی که در فضاهای داخلی با نور طبیعی عکاسی می‌کنید باید وایت بالانس خودکار را غیرفعال کنید زیرا ممکن است تون صورت مدل را به هم بریزد و عکس‌های شما را خراب کنید. در مقابل می‌توانید از تنظیمات Daylight و یا حتی Cloudy استفاده کنید. همچنین می‌توانید از وایت بالانس Custom هم استفاده کنید تا مطمئن شوید وایت بالانس دوربین برای فضا و منبع نور شما مناسب است.

عکاسی با نور طبیعی در منزل

ترکیب منابع نور می‌تواند باعث خراب شدن وایت بالانس شما شود به همین خاطر بهتر است به هیچ وجه از منابع نور مصنوعی برای عکاسی با نور طبیعی در منزل استفاده نکنید. البته در برخی شرایط ممکن است استفاده از نور مصنوعی غیر قابل اجتناب باشد اما هرچقدر که بیشتر از نور طبیعی استفاده کنید نتایج خیلی بهتری به دست خواهید آورد.

کد تخفیف نورنگار

8- استفاده از رفلکتور

در مواقعی که با بک‌لایت کار می‌کنید حتما باید از یک رفلکتور برای بازتاب دادن نور به صورت سوژه استفاده کنید مگر اینکه هدف شما عکس‌های ضدنور باشد. همچنین این اصلاح‌کننده نور به شما کمک می‌کند از دست سایه‌های سخت و پرکنتراست در زمان Side-Lighting هم خلاص شوید. مهم‌تر از همه اینکه قیمت آن‌ها هم خیلی زیاد نیست.

[relatedpost post=”105820″]

اکثر رفلکتورهای موجود در بازار در رنگ‌های سفید، طلائی و نقره‌ای عرضه می‌شوند و شما می‌توانید بسته به دمای رنگ نور هر کدام از آن‌ها را استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از وسایلی مثل مقوا، فویل و یا فوم یک رفلکتور بسازید. همچنین لباس‌‎های سفید هم می‌توانند نور را به سمت سوژه بازتاب دهند.

رفلکتور خودتان را به یک استند متصل کنید و یا از یک دستیار برای نگه داشتن آن استفاده کنید. ممکن است نیاز باشد کمی آن را جابجا نمائید تا بهترین نور ممکن را داشته باشید.

به یاد داشته باشید در صورتی که نیاز داشته باشید روی صورت سوژه سایه ایجاد کنید هم می‌توانید از مقوا یا پارچه مشکی برای جذب نور استفاده نمائید. این تکنیک برای مواقعی که در حال عکاسی در یک اتاق سفید هستید خیلی کاربرد دارد و می‌توانید نورهای اضافی را از بین ببرید.

 

نویسنده : محمد خزائی

2 دیدگاه

  • سعیدفولادی گفت:

    باسلام خواهشمندم برای یادگیری فتوشاپ بطور ساده وفیلم به زبان فارسی راهنمایی بفرمایید.درصورت امکان برنامه مربوطه را ارسال فرمایید. باسپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *